• 0

Domeinnaam, wat is wijsheid?

Beste mensen,

 

Ik heb een vraag en hoop dat er iemand is die mij antwoord kan geven.

 

Wij beginnen een nieuwe webwinkel voor consumenten. Ik neem even een hypothetisch voorbeeld voor mijn vraag die ik kan toepassen op mijn branche. De vraag is: welke domeinnaam genereren de meeste bezoekers via de zoekmachines en daardoor de meeste verkopen. De hypothese is als volgt: wij verkopen alleen maar platina trouwringen (die een significant voordeel hebben t.o.v. zilver en goud).

 

* Ik neem aan dat als de belangrijkste zoekwoorden in de domeinnaam voorkomen, dat voor een goede google ranking prevaleert boven een verzonnen naam (bv liever platina-trouwringen.nl is beter dan allesvoorjeringvinger.nl) ?

* platinatrouwringen.nl dekt de lading, alleen het aantal zoekacties voor platina is heel klein (260 per maand) en voor trouwringen groot (74000) groot. Prevaleren deze enkele gerichte zoekers dan toch BOVEN trouwringen.nl (die waarschijnlijk niet meer beschikbaar is en iets van een toevoeging nodig heeft bv trouwringenonline), waarbij het aantal zoekacties groot is, en in de tekst uitgelegd wordt dat platina grote voordelen heeft t.o.v. goud en zilver? Ik vermoed dat je met armbanden.nl wel ergen op pagina 15 zit.

 

Tja, ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, want ik kom er zelf verder niet uit.

 

Groeten,

 

Ondernemen31

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Domeinnaam niet belangrijk voor SEO? Wow ;)

 

Als je een domeinnaam hebt waar de belangrijkste zoekwoordcombinatie waar jij op gevonden wilt worden in is verwerkt, heeft dat een extreem grote invloed op de zoekresultaten voor die termen.

 

Wanneer je dus Platina Trouwringen zou willen verkopen, zou platinatrouwringen.com (vrij) een topdomeinnaam zijn. Investeren in platinatrouwringen.nl zou misschien nog beter zijn.

 

Succes!

 

Eelco

Link naar reactie
  • 0

Heel simpel gezegd: de domeinnaam is, mits je de andere zaken als goed content en goede inkomende links goed geregeld hebt, van verwaarloosbaar belang.

 

Wanneer je domeinnamen kunt registreren die je product mooi omschrijven dan is het zeker wel aan te raden om dat te doen zodat anderen het niet kunnen doen, maar het verdient veel meer aanbeveling om een mooie, onderscheidende naam te bedenken die goed blijft hangen en toekomstbestendig is!

Link naar reactie
  • 0
Wij beginnen een nieuwe webwinkel voor consumenten.

 

Is het bijhandel of zijn jullie bereid tot substantiële investeringen/inspanningen die komen kijken bij het in de markt zetten van een 'grote' webshop of 'nieuw' merk?

 

Jouw voorbeeld is wel leuk, omdat op trouwringen.nl ook voor verkoop van ringen in een bijzonder metaal wordt gekozen. Hoeveel concurrenten hebben jullie in nauwe zin of m.a.w. hoe uniek zijn jullie met het aanbieden van jullie categorie? (domeinnaam mag overigens geen vertrekpunt zijn) Zouden jullie producten willen 'branden' of verkopen jullie bestaande merkartikelen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@ Jeroen Bakker: akkoord, hoewel ik op de links van twabla ook veel voorstanders van een goede omschrijving tegen kom

En eigenlijk gaat mijn vraag ook nog wat verder. Platina trouwringen, platina is een niche in deze branche (hypothetisch) is het dan beter de grote groep te vangen in trouwringen.nl en daarin het voordeel van platina uit te leggen? Oftewel, moet je je website en SEO zo schrijven dat je de mensen vangt die op platina trouwringen of de mensen vangt die op algemeen trouwringen zoeken? Of moet je je specifiek richten op de groep die ooit wel eens gehoord heeft van platina trouwringen, waarmee wij bij hun zoekopdracht dan zeker op pagina 1 komen. Die laatste geeft maar 260 zoekopdrachten, de grote club die op trouwringen zoekt zijn er 74000. Met andere woorden welke groep geeft uiteindelijk het beste resultaat?

 

@ Highio: we hebben al een goed lopend bedrijf maar willen onze kansen spreiden voor de toekomst en ons richten op verkoop via internet. We hebben voor deze miche ongeveer 3 serieuze concurrenten en ongeveer 5 minder serieuze concurrenten. Daarnaast verkopen wij ook nog wat bijpassende zaken van hetzelfde platina materiaal (iets wat onze concurrenten niet doen). Het zijn geen bestaande merkartikelen, ze worden voornamelijk geimporteerd. De producten 'branden' is een optie, maar ik ben er wel wat huiverig voor, omdat:

1. ik niet al teveel wil investeren (kleine onderneming geen bol.com budgetten)

2. ik nog moeilijk kan geloven dat enorme investeringen in marketing er ook weer uit gaan komen

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je zelfs nog meer moet vangen dan alleen mensen die opzoek zijn naar

trouwringen. Wat je wilt voorkomen is dat ze een juwelier binnenstappen en daar

niet eens de keuze van platina ringen krijgen. Dus in feite zou je mensen moeten

vangen die zoeken op huwelijk, bruiloft enz.

 

Dat moet je ook weer niet overdrijven. Persoonlijk irriteert het me mateloos als

ik bijvoorbeeld zoek naar een huwelijksfotograaf en ik kom op een site

van trouwringen terecht. Dan ben je mij waarschijnlijk al kwijt als klant.

 

P.S. Ik ben al getrouwd :)

Link naar reactie
  • 0

Zoals Jeroen al aangaf is de domeinnaam van verwaarloosbaar belang. Dat betekent dat het voor Google uiteindelijk niet uit maakt of je site trouwring.nl, platinatrouwring.nl of xyz23212zy.nl is.

 

Zolang het een .nl domeinnaam is en je site goed gemaakt is dan maakt dat helemaal niet uit. Je zou dan makkelijk een pagina als qwerty123.nl/platina-trouwring kunnen maken die misschien wel veel beter scoort dan platinatrouwring.nl. Andersom geldt wel; als je site slecht gemaakt is dan zal hij op platinatrouwring.nl beter scoren op zoekopdrachten met platina trouwring er in dan dat hij op qwerty123.nl zou doen. Maar je gaat natuurlijk geen slechte site maken ;)

 

Waar je beter rekening mee kan houden is dat de domeinnaam niet te lang is en niet moeilijk te onthouden en te spellen is. Zo kan je beter profiteren van mond op mond reclame. Maar dit staat los van alle SEO dingen.

Link naar reactie
  • 0

 

Branding dus. Vul je site met huwelijk en verlovingsgerelateerde content en vergeet de renewal niet. Doe iets met een blog of user content: waar en hoe vroeg hij/zij hem/haar ten huwelijk?

 

HijZijHemHaar is een goeie naam, kan je grafisch ook wat mee doe.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn vlugge beoordeling heb je drie mogelijkheden (je noemt zelf ook al een aantal overwegingen bij je domeinnaamstrategie):

- pure seo naam, gebaseerd op grootste zoekaantallen, bijvoorbeeld goedkopetrouwringen.nl

- beschrijvende naam, waarbij je een belangrijke positieve eigenschap van het product of jouw aanbod naar voor laat komen, bijvoorbeeld: allergievrijeringen.nl (sieraden) of korter duurzametrouwringen.nl (2x)

- korte merknaam (met label), in dit geval bijvoorbeeld: PLTN.nl of PLTN-trouwringen.nl, waarbij je PLTN als merknaam zou kunnen registreren voorzover dat geen juridische problemen oplevert. Dit geeft je concurrentievoordeel en biedt mogelijkheden om het materiaal (productvoordelen) en andere productsoorten te promoten.

 

Ik ben het niet helemaal eens met sommige voorgaande posters, omdat in zoekresultaten snelle keuzes worden gemaakt m.b.t. betrouwbaarheid op basis van afzenders. Dit lijkt een hoger segment en eenmalige aankoop met aanzienlijk aankoopbedrag, ik zou daar goed op letten met positioneren en presentatie.

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. kopen mensen (platinum) trouwringen online, of is de bredere doelgroep kopers van platinum ringen? Biedt een platte webshop uitkomst? Of past een online visitekaartje van een specialist beter in dit geval i.c.m. lokale of regionale (relatie)marketing?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

P.S. kopen mensen (platinum) trouwringen online, of is de bredere doelgroep kopers van platinum ringen? Biedt een platte webshop uitkomst?

Al hoewel uiteindelijk wel een relevante vraag (wordt mijn product via internet gekocht) moeten we even niet vergeten dat het een hypothetische situatie was (als voorbeeld).

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben het niet helemaal eens met sommige voorgaande posters, omdat in zoekresultaten snelle keuzes worden gemaakt m.b.t. betrouwbaarheid op basis van afzenders. Dit lijkt een hoger segment en eenmalige aankoop met aanzienlijk aankoopbedrag, ik zou daar goed op letten met positioneren.

 

 

Dat lijkt me een argument tegen beschrijvende domeinnamen. Het zijn doorgaans internet-ramsjverkopers die proberen voor te dringen met een beschrijvende naam. Betrouwbaarheid heeft bovendien met algemene uitstraling en (checkbare) beschrijvingen (reviews) te maken.

 

Maar misschien bedoel je dat ook. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

de beschrijvende domeinnaam heeft als voordeel dat je je heel erg focust op het zijn van een gespecialiseerde leverancier die echt verstand heeft van dat specifieke product.

 

Maar daarbuiten heeft de inhoud van je site meer waarde als de gekozen domeinnaam.

voor zoekmachine ook zorgend at er een perfecte omschrijving gemaakt is die samen met de titel van de pagina de bezoekers die je site in zoekmachine zien ook daadwerkelijk naar je doorklikken. en dan is het de kunst om met de website verder de bezoekers ook te overtuigen om te kopen.

Link naar reactie
  • 0
Dat lijkt me een argument tegen beschrijvende domeinnamen.

Niet per se. Kies wel het juiste (of een relevant) bijvoeglijke naamwoord in de beschrijvende samenstelling. Of een merk met de juiste uitstraling en perceptie, maar dat ligt al minder scherp. Goedkoop past niet bij hoger segment trouwringen, duurzaam misschien wel. Allergievrij is bijvoorbeeld probleemoplossend, dat werkt in het algemeen ook goed.

 

Maar daarbuiten heeft de inhoud van je site meer waarde als de gekozen domeinnaam.

Bedankt Vossie, heb bij naamkeuze, vormgeving en inhoud inderdaad oog voor je primaire doelgroep. Kek! Kort en krachtig!

 

Maar laten we deze vraag verder theoretisch behandelen, zolang het geen praktisch probleem is.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Veel (internet)ondernemers, veel meningen over het belang van de belangrijkste zoekwoorden in de domeinnaam. Tot Eelco's reactie was ik ervan overtuigd dat voor SEO de domeinnaam niet of nauwelijks belangrijk was (beter branden dan een ellenlange zoekwoordennaam). Maar als ik Eelco's reactie lees, dan begin toch weer te twijfelen. Iemand nog een verlossend antwoord?

 

@allemaal: klopt inderdaad laten we de vraag theoretisch behandelen en even voor de zekerheid, ik handel niet in trouwringen ;-)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn natuurlijk tig woorden waarop je gevonden wilt worden en je weet nu waarschijnlijk nog niet zeker welke woorden de beste conversies / resultaten geven.

 

Veel van de meest succesvolle webshops hebben geen generieke woorden in de domeinnaam, of geen beschrijvende naam.

 

Maar als je primaire doel is om te scoren op een bepaalde keywordcombinatie dan telt het enorm zwaar mee in de zoekmachines.

 

Succes!

 

Eelco

Link naar reactie
  • 0

 

@allemaal: klopt inderdaad laten we de vraag theoretisch behandelen en even voor de zekerheid, ik handel niet in trouwringen ;-)

 

 

Doe de test. Zoek op generieke woorden (wasmachine, bestelauto of winst) en je krijgt inderdaad ook generieke domeinen. Maar waar zoekt jouw potentiële klant op?

 

Vraag je bovendien af hoe duurzaam dat is. Als de zoekmachines streven naar relevante content, zijn generieke domeinnamen op den duur niet effectiever. Maar op korte termijn werkt het, dus je kan ook een merk opbouwen via de exposure van een generieke naam.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@twabla, ja dat is een goede. Op platina trouwringen wordt niet echt veel gezocht.

@Eeelco, je uitleg is heel duidelijk.

 

Door jullie inbreng kom ik erachter dat platinatrouwringen weinig wordt gezocht en minder kans geeft op websitebezoek. Nu verkopen we naast trouwringen ook kettingen. Heeft het dan zin om op die twee paarden te gokken en de websitenaam kettingentrouwring.nl te gebruiken? Mijn idee is: met iemand die zoekt op trouwring scoren we goed en met ketting idem; ik begrijp dat de content voor beide producten zeer goed moet zijn. OF: zegt google dan juist, je gokt op twee paarden en ik geef voorrang aan een website die alleen trouwringen als domeinnaam heeft (met ook goede content) --> bv trouwringonlinekopen.nl

 

Bedankt alvats voor jullie reacties!

Link naar reactie
  • 0

Oja, nog een belangrijke vraag: worden - (minnetjes dus) tussen woorden gezien door google als spammy?

EN: is de volgorde van belang waarin de woorden staan?

bv kopentrouwringen.nl of trouwringenkopen.nl waarbij de woorden waarschijnlijk door googlebezoekers gezocht worden in de volgorde van de eerste domeinnaam

Link naar reactie
  • 0

Oja, nog een belangrijke vraag: worden - (minnetjes dus) tussen woorden gezien door google als spammy?

EN: is de volgorde van belang waarin de woorden staan?

bv kopentrouwringen.nl of trouwringenkopen.nl waarbij de woorden waarschijnlijk door googlebezoekers gezocht worden in de volgorde van de eerste domeinnaam

 

Als je de tijd die je nu besteedt aan het nadenken over dit soort dingen besteedt aan wat goede content krijg je vééél meer bezoekers ;D Allemaal geneuzel in de marge.

Link naar reactie
  • 0

Hai Joost, dat zeg je wel, maar ik vind dat ik voor ik content ga maken wel met een goede naam moet komen die aansluit bij wat ik doe. Ik vind de vragen zeer van belang.

 

Goede (domein)naam is ook belangrijk. Maar die punten waar ik specifiek op reageer zijn echt marginaal en komen eerder negatief over op je bezoeker (zie opmerking TwaBla over ramsj-namen) dan dat ze iets bijdragen.

 

Heet trouwens Willem ;)

Link naar reactie
  • 0

Houd het kort en krachtig zonder streepje.

 

Een streepje heeft geen negatieve invloed in Google maar verhoogt de kans op typo's. Voor eventuele offline marketing kun je altijd nog een specifieke domeinnaam gebruiken met een aparte landingspagina die je doorverwijst naar je hoofddomein (ook handig voor trafficanalyse - krijg ik bezoekers via mijn offline marketingcampagne)

 

Verkoop je 2 producten? Gewoon 2 domeinen optimaliseren en via een landingspagina doorsturen naar je hoofddomein.

 

Het blijft een combinatie van veel factoren waarbij content wel één van de grootste is. Maar heb je in je domeinnaam de meest gezochte branchspecifieke keywords zitten dan heb je toch wel een voorsprong op de rest.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.