• 0

Betaalmethode's webwinkel (ideal,paypal,bankoverschrijving)

Hallo,

 

ik zit met een aantal dingen omtrent betaalmethodes voor mijn webwinkel. Ik wil klanten de keuze kunnen bieden tussen ideal,paypal en bankoverschrijving. Nu zit er echter aan ideal en paypal kosten verbonden.

 

Nu wil ik jullie mening weten, mijn idee is om nu 1,18euro per transcatie te vragen als de klant een betaling doet via ideal of paypal... ( zelf vind ik het ook vervelend idee maar tot nu toe het beste idee voor mijn webwinkel )

 

Aangezien mijn producten een kleine prijs heeft van bijvoorbeeld 1 of 2 euro.

 

Het gaat om geboorteartikelen/babyshowers.... ik wil ook losse producten verkopen dus gewoon een losse slinger, zeg verkoopprijs is 1 euro... dan komen de verzendkosten nog bij van ong. 50 cent en dan nog de betaalmethode (ideal) 1,18euro.. dan is het om te mogen betalen nog duurder als het product.

 

Als ik de prijs van ideal bij mijn inkoopprijs optel, worden mijn producten ongeveer 1euro duurder, hoe kan ik dit nu het beste oplossen ( ideal loopt via www.mollie.nl, en hierop wordt per transactie 0,99excl.btw in rekening gebracht)

 

En als de klant bv een slinger,boekje en/of krans besteld, zit er in elk artikel al 1euro aan kosten voor ideal, dus krijg je eigenlijk 3 euro voor wat maar 1,18euro kost....

 

 

Het gaat er dus eigenlijk om, wat is jullie mening als je voor een betaalmethode moet betalen en als dit wel vervelend is, hoe dit op te lossen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de klant per bestelling 1,18 in rekening brengt, dan kost het niet per product 1,18 natuurlijk. Ik denk niet dat je meeste klanten slechts 1 artikel bestellen? Als je het een vervelend idee vindt om transactiekosten te berekenen kun je er ook voor kiezen om de (gemiddelde) kosten per bestelling in de prijs van al je producten te verwerken (evt. afhankelijk van verkoopcijfers).

 

Zelf lijkt me dit een wat omslachtige en eventueel 'oneerlijke' methode. Gewoon 1,18 in rekening brengen voor iDeal en de handmatige bankoverschrijving als gratis alternatief blijven aanbieden.

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

Ik kom wel weleens vaker topics hierover tegen, het irriteert klanten toch vaak als ze daardoor duurder uit zijn. Ik weet niet of je via TNT tarief wil sturen of vaste verzendkosten hanteert? Ik persoonlijk zou het niet rekenen in het product maar in de verzendkosten, en de verzendkosten niet per betaalwijze laten variëren. De meesten kiezen toch wel voor iDEAL. Ik lees ook weleens dat thuiswinkel.org tegen het in rekening brengen voor de klant is, heb even nieuwsbericht opgezocht.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Ja om het zo goedkoop mogelijk te houden, is het voor mij eenvoudiger om 1,18euro te vragen voor ideal betalingen en bankoverschrijvingen gratis te doen... dan blijven de verkoopprijzen per product laag. dan is het gewoon kwestie van inkoopprijs, winstmarge, btw, verkoopprijs.... en betaald de klant voor de verzend/betaalkosten.

Link naar reactie
  • 0

Ik had er 'n tijd terug ook over getwijfeld, maar je kan het ook zien als een etiquette om het niet per betaalwijze nog duurder te maken, het zorgt toch vaak voor irritatie. En ook: bij iDEAL wordt het meteen betaald, bij overmaken gebeurd het toch nog best weleens dat ze het uiteindelijk toch niet betalen waardoor je dus omzet misloopt. Zie de idealkosten dan als 'reclame kosten' om klant sneller te laten bestellen en betalen. Voor hetzelfde geld zijn de ideal kosten lager dan de misgeloopte omzet door onbetaalde bestellingen.

Link naar reactie
  • 0

50/50 kan natuurlijk ook (reken bv. 50ct transactiekosten). Puur op mezelf bekeken vind ik bedragen onder de 1 euro nooit een probleem, sowieso vind ik het niet erg om te betalen voor bv iDeal. Misschien komt dat omdat ik weet hoe het in elkaar zit, niet elke klant heeft dat natuurlijk. Werkt denk ik ook wat anders bij lage artikelprijs, de verhouding bestellen/extra kosten maakt m.i. wel uit. Ik werd gister bv. nog erg geirriteerd omdat een 'goedkope' vlucht van 48 euro 16 euro betaalkosten en 26 euro bagagekosten in rekening bracht.

 

Heb je een idee hoeveel van je klanten per betaalwijze bestellen, de grootte van bestellingen e.d.? Zodat je kan uitrekenen wat elke optie je kost, dan kan je een goed overwogen keuze maken.

Party & Reisverhalen http://www.donlorenzo.eu

Link naar reactie
  • 0

Als ik er zo over na zit te denken, is het in de verzendkosten mee te nemen, misschien wel de beste optie.

Voor mezelf geeft het mijn een raar gevoel als ik iets wil betalen, daar ook weer moet voor betalen.... dan kan ik beter de verzendkosten verhogen met ong. 1euro dan geld te vragen voor het betalen.

 

is het ook nog een optie om klanten die via bankoverschrijving kiezen te betalen, 1euro korting te geven, met wel het risico dat de klant er uiteindelijk toch vanaf ziet als het via bankoverschrijving betaal, dat heb je dan weer niet met ideal.

 

ieder bedankt voor de reactie's, erg fijn dit forum

Link naar reactie
  • 0

Vroeger mocht dit niet bij paypal, je mocht geen kosten voor betalen in rekening brengen die je niet bij andere betalingswijzen vroeg. Ik weet niet of het veranderd is. Bij mij mogen klanten zonder extra kosten voor paypal kiezen. Het kost mij soms wel 6-7 euro per bestelling maar dat zie ik als marketingkosten en kosten voor mijn gemak. Paypal geeft een klant ook een stuk zekerheid waardoor die voor grotere bedragen durven te bestellen dan anders.

 

Als klant vind ik het irritant om te moeten betalen om te mogen betalen, al is het maar 50 cent.

Link naar reactie
  • 0

ik vind het persoonlijk onacceptabel dat ik extra moet betalen om te mogen betalen.

Kan me zo voorstellen (ik in elkgeval wel) dat heeel veel klanten gaan afhaken als ze moeten betalen om te mogen betalen.

 

product kost dus 1 a 2 euro

 

mogen betalen kost de klant 1,18 euro

 

en verzendkosten kost de klant 0,50 euro.

 

gaat niet werken vermoed ik.

Om te beginnen eens opzoek gaan naar goedkopere verwerkers voor ideal (zijn er al vanaf 45 cent)

Link naar reactie
  • 0

is het ook nog een optie om klanten die via bankoverschrijving kiezen te betalen, 1euro korting te geven, met wel het risico dat de klant er uiteindelijk toch vanaf ziet als het via bankoverschrijving betaal, dat heb je dan weer niet met ideal.

Waarom zou je dat doen? Korting geef je altijd zo min mogelijk!

 

Bovendien kost een handmatige overboeking jou veel meer tijd dan een iDeal transactie. Die van iDeal zijn volledig automatisch. Bedenk of het verschil in kosten niet opweegt tegen de tijdwinst. Meestal wegen de kosten van iDeal prima op tegen het handmatig verwerken van de betalingen.

Link naar reactie
  • 0

@Wouter hol, waarom zo weinig mogelijk korting geven?

Verzend en betaalkosten aanrekenen lijkt me nooit positief voor de consument maar bij dergelijke bedragen wel noodzakelijk.

Ik zou ze ook in de verzendkosten opnemen. Belangrijk is dat je positieve communicatie in acht houdt. Beter 'krijg 1 euro korting bij gebruik van overschrijving' dan 'betaal 1 euro als u wil betalen via ideal'. Ook al is de totaalprijs dezelfde, het gevoel bij de klant kan helemaal anders zijn.

Verder is het misschien interessant om uit te kijken naar een goedkopere ideal en- als dat past- aan te moedigen tot het bestellen van grotere hoeveelheden/bedragen 'Gratis verzenden vanaf XX euro'

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Wouter hol, waarom zo weinig mogelijk korting geven?

Omdat je geld wilt verdienen? Elke euro korting die je geeft is een euro minder winst voor jou. Je geeft dus altijd zo min mogelijk korting.

 

Korting geven op een bepaalde betaalmethode moet je nooit doen tenzij je er echt voordeel mee hebt als men juist die methode gebruikt tov. je andere methodes. Korting geven op een omslachtige betaalmethode als handmatige overboeking is dus dubbel fout: Je verdient minder en het kost je meer moeite om zo'n bestelling te verwerken. :)

Link naar reactie
  • 0

Factuurkorting bij betalen binnen zoveel dagen zie je eigenlijk alleen business-to-business. Wat bij consumentenverkopen in opkomst is, is het achteraf betalen.

 

Bij relatief kleine transactiebedragen zou je je bedrijfsmodel kunnen heroverwegen, zoals kanaalkeuze, of verkoop aan kleinzakelijke partijen (wederverkopers) en artikelen kunnen bundelen. Dit gaat je teveel aan handling kosten, als e.e.a. niet uiterst efficiënt ingericht wordt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er dus eigenlijk om, wat is jullie mening als je voor een betaalmethode moet betalen en als dit wel vervelend is, hoe dit op te lossen.

Ik erger me wanneer ik in een stenen winkel aan de kassa zie dat er een transactiekost wordt aangerekend voor betaling met kaart onder een bepaald bedrag, in een online winkel haak ik gewoon af en zoek ik een webwinkel die die transactiekosten niet aanrekent.

 

Uit eigen ervaring in dezelfde branche kan ik 3 zaken zeggen:

 

1. Betalingen die je manueel moet verwerken (overschrijvingen dus) kosten, zoals Wouter al aanhaalde, enorm veel tijd. Bovendien is de kans dat de klant de betaling vergeet groter (weer tijd, want dan moet je even mailen/bellen) en de kans dat de bestelling wordt geannuleerd ook.

2. Heel wat mensen verkiezen Paypal en Ideal als betaalwijze. Dat is makkelijk voor hen (klantenservice) en makkelijk voor mezelf (tijd + organisatie, vooral voor gepersonaliseerde zaken begint de verwerking van de bestelling pas na ontvangst van betaling).

3. Klanten die 1 artikel bestellen zijn zeldzaam, het gemiddelde bestelbedrag zorgt ervoor dat we de kosten voor online betalingen voor onze rekening kunnen nemen. Ik kan me voorstellen dat jullie daar nu nog geen zicht op hebben, maar denk dat weinig mensen verzendkosten betalen voor een artikel van 1 euro (tenzij dat artikel echt enorm zeldzaam is) en dat je dus kan rekenen op ietwat grotere bestellingen.

 

Bij onze start heb ik gemerkt dat de omzet een stuk toeneemt van zodra je meer dan overschrijving alleen aanbiedt, met andere woorden: investeren in betaalmethode brengt op.

 

Het idee om de kosten voor betaling te verwerken in de verzendkosten is niet slecht als je de kosten toch wil doorrekenen, mensen verwachten zich wel aan verzendkosten en zullen zich er minder aan ergeren denk ik (tenslotte: autorijden kost ook geld). Of je kan ze toch verrekenen in de prijzen, maar dat werkt beter wanneer je een zicht hebt op het gemiddelde bestelbedrag denk ik.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.