Ga naar inhoud

Klant houdt 3% in na 60 dagen

Geplaatst:

Cat07

Als bedrijf hanteren wij een betalingstermijn van 30 dagen netto.

Een klant van ons betaalt echter pas na 60-70 dagen en houdt dan ook nog eens 3% van het netto factuurbedrag in.

Is dit geoorloofd?

Featured Replies

Geplaatst:

Yannick_

Nee. Om hoeveel geld gaat het? Wat is de life time waarde van je klant? Ga je moeilijk doen om 5 euro of over 500 euro? :)

 

Volgende keer 3% bij factuurbedrag optellen ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Geplaatst:

Frans Sijtsma

Waarom houdt hij 3% in? Waar komt die vandaan? Betalingskorting, of is er iets niet in orde met de levering?

Geplaatst:

StevenK

Als bedrijf hanteren wij een betalingstermijn van 30 dagen netto.

Een klant van ons betaalt echter pas na 60-70 dagen en houdt dan ook nog eens 3% van het netto factuurbedrag in.

Is dit geoorloofd?

'geoorloofd' is niet de juiste term. Het is gewoon 'wanprestatie', want er is overeengekomen het hele bedrag binnen 30 dagen te betalen. Is er in de tussentijd aangemaand?

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Dit zijn ranzige inkooppraktijken en meteen een voorbeeld van hoe het niet moet.

 

Ook bij grote bedrijven werd (wordt) dit toegepast. Gewoon zonder enige juridische onderbouwing ineens een bepaald percentage (tot soms wel 20%) van de factuur niet voldoen. Zo ontstaat een 'inkoopvoordeel', maar vernietig je gelijk een goede band met je leverancier.

 

Een deel van de leveranciers accepteert het gelaten en dan heeft de inkoopjongen zijn centjes weer verdiend richting de directie ("kijk baas, zie eens hoeveel de afdeling inkoop bespaard heeft!").

 

Dieptriest en ik hoop dat TS er geen genoegen mee neemt. Want voor de grote bedrijven gaat het vaak om kleine leveranciers waar ze ook makkelijk afscheid van nemen. Voor hun nog honderd anderen. Hopelijk is TS niet al te afhankelijk van deze opdrachtgever.

 

Succes

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Yannick_

Dit zijn ranzige inkooppraktijken en meteen een voorbeeld van hoe het niet moet.

 

Gezien je reactie heb jij hier geregeld mee te maken? :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Geplaatst:

Frans Sijtsma

Gezien je reactie heb jij hier geregeld mee te maken? :)

 

Schering en inslag helaas :-\

Geplaatst:

Yannick_

Hmm, is ook meer iets voor met producten denk ik? Ik heb het nog nooit meegemaakt.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Gezien je reactie heb jij hier geregeld mee te maken? :)

 

Nee, komt rechtstreeks uit het boek van mijn vader als voorbeeld van hoe debiel inkopers omgaan met hun leveranciersketen

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Cat07

  • Auteur

Hartelijk dank voor jullie reacties!

 

Wij berekenen geen 3% kredietbeperking en de levering was in orde.

Zij hebben de 3% zich toegeeigend.

 

Ik zal telefonisch contact met ze opnemen om duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is, aan de hand van jullie reacties.

Ik ben benieuwd naar hun reactie.

 

Gelukkig zijn wij niet al te afhankelijk van deze leverancier en is het ook (nog) geen grote jongen voor ons.

Geplaatst:

Yannick_

Tip: bel via tapecall.

 

Everything they say can and will be used against them in a court of law.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Geplaatst:

Cat07

  • Auteur

Wat jammer, Yannick, ik heb net gebeld, maar deze tip neem ik zeker mee voor toekomstige akkefietjes

Ze hebben toegeven dat er een fout in het systeem stond (8 dagen - 3%) en een betalingstermijn van 60 dagen.

Het is nu recht gezet. Betaling vind in het vervolg plaats binnen 30 dagen netto.

 

Bedankt voor jullie input. Ik moest zeker weten dat ik goed zat.

Geplaatst:

Frans Sijtsma

Kredietbeperking? Da's toch dat je 3% bij de factuur optelt die ze mogen laten vervallen als ze op tijd betalen?

 

Persoonlijk heb ik daar een hekel aan eigenlijk. We betalen altijd op tijd en als het eens een paar dagen te laat is ga ik echt niet die 3% extra betalen.

Je hanteert een strafvorm voor te laat betalen. Wellicht is een beloningsvorm voor op tijd of sneller betalen te overwegen (betalingskorting)

 

Verkeerd gelezen. Je berekent geen kredietbeperking zag ik. Ik las dat je het wel deed :-[

Geplaatst:

Zomaar iemand

Ik heb ook een tijd een klant gehad die bij elke factuur steeds 1 tot 5 euro te weinig betaalde.

 

NA een jaar was er een betalingsverschil van ruim 100 euro ontstaan. Ik heb ze er toen mee geconfronteerd, wat als resultaat had dat ze het wel betaalde maar daarna overgingen op een andere leverancier.

 

Maar ergens vond ik dat niet erg, steeds weer de conclussie moeten trekken dat ze je weer oplichten is ook erg vervelend en kost ook een hoop boekhoudwerk.

 

Het kan iedereen gebeuren, ik draai in de snelheid ook wel eens 2 getallen om en als het een minimaal bedrag islaten mijn leveranciers het er meestal bij zitten, maar als het om grotere bedrageb gaat krijg ik ook een telefoontje.

 

Dus afhankelijk van het vedrag zou ik er zeker achteraan gaan.

Geplaatst:

Antwoord voor bedrijven

Beste Cat07,

 

Je weet dat je wettelijke rente mag bereken, toch?

 

"Als de klant een betalingstermijn overschrijdt, mag de leverancier rente berekenen over het nog te betalen bedrag." Meer informatie over wettelijke rente

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Geplaatst:

Cat07

  • Auteur

Beste Nynke,

 

Ik weet inderdaad dat je rente mag berekenen.

De klant heeft inmiddels toegezegd het nog openstaande bedrag te voldoen. Om de lieve vrede te bewaren, laat ik het hier bij.

Gelukkig hebben wij erg weinig met niet betalende of slecht betalende klanten te maken, en zal ik deze keer met de hand over mijn hart strijken ;)

Geplaatst:

Zomaar iemand

Was het een misverstand van de klant?

 

Ik zou bij 60 dagen ook nog geen wettelijk rente berekenen. Vooral niet als je de klant wilt behouden.

Geplaatst:

Cat07

  • Auteur

Het probleem is inmiddels opgelost.

Er scheen verkeerde info in hun systeem te staan. Vandaag is het openstaande bedrag zelfs al bijgeschreven op onze rekening.

 

Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties! Ik wilde zeker weten dat ik in mijn recht stond voordat ik contact met ze opnam.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.