• 0

Idee versus tender

Hallo, wist niet waar deze post te plaatsen dus hoop dat ie op de juiste plek staat.

 

Ik heb een nieuw ondernemingsplan met een, naar mijn mening goed idee, om een overheidsprobleem op te lossen.

Ik laat er overigens verder niets over los.

 

Mijn idee, dat ik wil gieten in een dienstverlenend bedrijf, biedt een oplossing voor een dergelijk overheidsprobleem.

Hoe krijg ik dit nu bij de overheid binnengeschoven, zonder dat ik daarmee anderen/concurrenten wakker maak.

 

De overheid is, bij grotere bedragen, min of meer verplicht om dergelijke opdrachten in het openbaar aan te besteden. Maar als ik de overheid van mijn concept op de hoogte breng, en zij gaan hiermee tenderen, dan genereer ik daarmee mijn eigen concurrenten.

 

Hoe kan ik een overheidsopdracht binnenhalen zonder tender ?

 

NB ik heb het hier niet over een dienst dat beschermd kan worden. Er zijn meerdere bedrijven die dit kunnen, alleen wellicht nog niet op het idee gekomen. Bij een openbare tender heb ik in ieder geval direct de concurrentie wakker gemaakt.

 

Groet

Devlinx

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kick hem even omhoog. Een wat ouder topic, maar mogelijk zijn er nieuwe inzichten.

 

Het idee leeft nog steeds maar komt niet tot uitwerking vanwege de beschreven problematiek. Zijn er ondernemers die zoiets vergelijkbaars hebben meegemaakt en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Als je een goed idee hebt is het slimst om er wat mee te gaan doen. Ongeacht de eventuele concurrentie. Je bent als ideegenerator de mensen die naapen altijd een stap voor. Is een idee door een ander overgenomen, heb je toch veel bereikt: de samenleving is er beter van geworden.

 

Als je ideeen weet te vermaterialiseren word je ontvankelijk voor meer ideeen. Dus ook voor jezelf is het goed om ideeen naar buiten te brengen. Uiteraard is het wel zinvol om proberen ze te beschermen, maar als dit niet echt mogelijk is is het toch verstandig om ermee aan de slag te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Herman, Tonino,

 

Dank voor jullie reactie.

 

Om dit idee tot stand te brengen moet er enige investering gedaan worden. Dat kan uit eigen middelen, dat is verder het probleem niet, maar ik zou er ook graag wat van terugzien.

 

Zodra ik mijn idee met bv een gemeentelijke instantie bespreek en ze besluiten het idee te omarmen dan wordt er een aanbesteding geplaatst. Grote kans dat ik dan naast het net vis omdat andere, grotere partijen, dit ook zullen omarmen en zeer waarschijnlijk lager kunnen aanbieden (zij hoeven de investering ook niet te doen). Daarmee doe ik dus de investering en lopen er anderen mee weg.

 

Ik zoek dus eigenlijk naar een mogelijkheid om mijn idee tot stand te brengen in samenwerking met een overheidsdienst, al was het maar als pilot of iets dergelijks.

 

Maar goed, als die mogelijkheid er niet is dan houdt het natuurlijk op.

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Om dit idee tot stand te brengen moet er enige investering gedaan worden. Dat kan uit eigen middelen, dat is verder het probleem niet, maar ik zou er ook graag wat van terugzien.

 

 

Helder, investeren zonder winstperspectief is immers zinloos.

 

 

Zodra ik mijn idee met bv een gemeentelijke instantie bespreek en ze besluiten het idee te omarmen dan wordt er een aanbesteding geplaatst. Grote kans dat ik dan naast het net vis omdat andere, grotere partijen, dit ook zullen omarmen en zeer waarschijnlijk lager kunnen aanbieden (zij hoeven de investering ook niet te doen).

 

 

Dit uitgangspunt hoeft niet te kloppen. Ik weet niet wat de investering is, ik neem aan dat het gaat om hardware. Deze wordt in termijnen afgeschreven, door jou maar ook door de grote broer. Zij brengen dus ook, en misschien wel net zo veel of meer, net zoals jij afschrijvingskosten in rekening. Hier hoef je dus niet een achterstand te hebben.

 

 

Daarmee doe ik dus de investering en lopen er anderen mee weg.

 

 

Moet je dan investeren voordat je de aanbesteding hebt gewonnen? Je kunt toch eerst kijken of je de opdracht krijgt? Overigens wel lastig dat we zo blind moeten meedenken :(

 

 

Ik zoek dus eigenlijk naar een mogelijkheid om mijn idee tot stand te brengen in samenwerking met een overheidsdienst, al was het maar als pilot of iets dergelijks.

 

 

Aanbesteding is in ieder geval niet verplicht voor opdrachten onder de € 162.200,00 en misschien ligt die drempel wel nog hoger (zie hier in samenhang met artikel 7 van deze richtlijn). Daar moet je toch wel een pilot voor kunnen initiëren? Alleen een gemeente vinden die mee wil spelen - maar als je echt het ei van Columbus hebt uitgevonden zal dat geen probleem zijn ;)

 

 

Maar goed, als die mogelijkheid er niet is dan houdt het natuurlijk op.

 

Dat is natuurlijk geen ondernemershouding >;(

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Aanbesteding is in ieder geval niet verplicht voor opdrachten onder de € 162.200,00 en misschien ligt die drempel wel nog hoger (zie hier in samenhang met artikel 7 van deze richtlijn). Daar moet je toch wel een pilot voor kunnen initiëren? Alleen een gemeente vinden die mee wil spelen - maar als je echt het ei van Columbus hebt uitgevonden zal dat geen probleem zijn ;)

 

Dit is denk ik essentieel. Kijk of je jouw oplossing in kleine delen kan onderbrengen. Dan kan je daarmee naar een overheidspartij, die kan het prima jou gunnen zonder aanbesteding. Als het succesvol is, ben jij daarna dé partij om de vervolg opdracht mee te doen.

Een mooi voorbeeld is www.tygron.nl, waar ik een tijd gewerkt heb. Een mooi bedrijf dat veel voor overheidspartijen doet. Ze zijn begonnen met kleine opdrachten, maar winnen nu tenders omzet ze zelf groot zijn geworden.

 

Groeten, Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Er is zijn verschillende manieren waarop een overheidspartij kan aanbesteden. De Europese Unie heeft een bedrag gesteld waarboven Europees moet worden aanbesteed. Volgens mij is dit de 162.200 waar Dennis van Dijk op doelt. Nederland heeft zelf vaak strengere regels. Dit kan per overheidsorgaan verschillen. Ik ben grensbedragen tussen de 15k en 100k tegen gekomen. Het is dus zaaks dat je uitzoekt welke grens relevant is voor de partij die je voor ogen hebt.

 

Als je kunt aannemelijk kunt maken dat niemand het probleem op kan lossen wat jij kan oplossen kan de klant soms de opdracht aan je geven zonder te tenderen. Let op, het feit dat anderen het niet kostendekkend kunnen oplossen is niet voldoende argumentatie om dit recht te krijgen.

 

Het is ook niet zo dat je een kleine opdracht kunt gebruiken om een voet in de deur te krijgen. Als de opdracht op een gegeven moment toch boven de aanbestedingsgrens komt kan dat problemen opleveren. Wij hebben dit nog nooit gedaan, dus wat die problemen precies zijn kan ik je niets over vertellen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 66 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.