Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
JurgenEG
JurgenEG
Hallo forum,
dit is een wat lange post met meerdere vragen en opmerkingen. Ik hoop op hulp bij het beantwoorden van de vragen en bevestigen van de opmerkingen. Hieronder komt eerst een schets van mijn situatie en daarna wat ik tot nu toe heb geconcludeerd over de geldende regelingen, wetten en eisen.
Ik ga een bedrijf oprichten (goh) met als doel het verkopen van software over het internet. Over de afgelopen jaren heb ik in m'n vrije tijd gewerkt aan een software product dat nu eindelijk af is. Ook heb ik een website gebouwd. Met deze website stel ik bezoekers in staat de software aan te schaffen. De bezoeker vult een aantal gegevens in (naam, aantal gewenste licenties) en accepteerd een aantal voorwaarden en wordt vervolgens doorgestuurd naar een payment provider waar een transactie wordt uitgevoerd. Als de transactie succesvol is doorlopen dan maakt de website een licentie aan en kan de bezoeker de software downloaden. Dit alles werkt op een test systeem en is nog niet live.
De bedoeling is om een bedrijfje op te richten dat op de bovenstaande manier werkt. Ik heb een hosting provider en een payment provider gevonden. Ik moet nog even op zoek naar een goede plaats om een domeinnaam te registreren.
Ik heb natuurlijk het nodige onderzocht maar loop toch tegen een aantal problemen aan. Graag van jullie commentaar, opmerkingen, antwoorden, kritiek en advies over wat ik hier beneden schrijf.
- Bedrijfsvorm
Ik kies voor een eenmanszaak. De afweging is tussen een eenmanszaak of BV. Fiscaal gezien lijkt mij een BV beter, de belastingen op dividend zijn lager dan inkomstenbelasting bij eenmanszaak. Ook hoeft een BV geen vermogensbelasting te betalen. De fiscale voordelen van een eenmanszaak vallen weg omdat ik niet voldoe aan het urencriterium. De 18000 is voor mij geen probleem. Het enige voordeel van een eenmanszaak zover als ik kan zien is dat het makkelijk, goedkoop en snel op te richten is. Overstappen naar BV moet dus zo snel mogelijk als blijkt dat er een markt is voor mijn product.
- Oprichten
Op het eenmanszaak oprichten formulier van de KvK worden een aantal vragen gesteld waar ik niks mee kan:
2.6 Importeert de onderneming producten?
2.7 Exporteert de onderneming producten?
Ten eerste is het onduidelijk of ik een product of een dienst aanbied en het kan zeer makkelijk veranderen in de toekomst. Ten tweede wat wordt er bedoelt met 'Import'? Als ik software als bedrijfsmiddel koop en het wordt toevallig in America gemaakt doe ik dan aan import? Wat zijn de juridische en belasting technische gevolgen van mijn antwoord op deze vragen? Hoe kan ik uberhaupt vaststellen wat ik in de toekomst mogelijk ga doen? Ik nijg ernaar om Ja in te vullen, gewoon om m'n opties open te houden.
- Boekhouding
Dit heb ik nog niet helemaal uitgezocht maar ik ga of excel of een gratis boekhoud programma gebruiken. Het mooiste zou zijn als ik iets vind waarmee ik de mutaties op de bankrekening kan importeren en verwerken. Op dit moment denk ik of aan SpeedBalance of Mill7. Gnucash staat ook op de lijst.
- Belasting
* Volgens de man bij de belastingtelefoon wordt mijn software gezien als electronische dienst. Ik denk echter dat de situatie iets complexer ligt. Op de website van de belastingdienst zelf wordt namelijk onderscheid gemaakt tussen maatwerk en standaard software. Standaard software is een product, maatwerk is een dienst. Hier is een verdere uitzondering gemaakt als de software wordt geleverd over het internet. In dat geval is het toch weer een dienst. Mocht ik er dus voor kiezen om de software te branden op cd en de cd te versturen heb ik plotseling een product. Dit zou wel eens belangrijk kunnen zijn voor de heffing van BTW.
* Voor de BTW is het relevant of ik lever aan particulieren of ondernemers. Helaas is het voor mij niet mogelijk om na te gaan of iemand ondernemer is of niet dus ga ik er maar vanuit dat iedereen particulier is. Kan veranderen in de toekomst mocht ik een oplossing vinden. (Of als jullie er een hebben, het moet wel automatisch gaan, ik wil niet voor elke verkoop moeten bellen met iets of iemand)
* BTW op mijn product is 19%. Er is een afwijkend percentage van 0% als ik exporteer buiten de EU. Dit moet ik wel kunnen vaststellen. Hiervoor heeft de belastingdienst geen oplossing (volgens de man die ik te spreken kreeg bij de belastingtelefoon), ik moet zelf iets verzinnen en dat dan voorleggen in een casus aan de belastingdienst in Den Haag. Duurt 6 weken voordat ze een beslissing hebben. In de tussentijd 19% weggeven aan de belastingdienst.
* Kleine Ondernemers Regeling (KOR) is waarschijnlijk van toepassing op mij in het begin.
* zelfstandige aftrek kan ik geen gebruik van maken omdat ik niet voldoe aan het urencriterium
* starters aftrek kan ik geen gebruik van maken omdat ik niet voldoe aan het urencriterium
* MKB winstvrijstelling kan ik wel gebruik van maken.
* Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek kan ik alleen gebruik van maken bij investeringen en die voorzie ik op dit moment niet
* WBSO kan in principe wel maar dan moet ik mezelf loon uitkeren en een minimum aantal uren maken. Dit ga ik op dit moment niet halen.
* Vermogensbelasting is op mij van toepassing, dit zou niet zo zijn als ik een BV opricht.
- Inbrengen software in bedrijf
Er zou een regeling zijn waarbij de software voor een bepaald bedrag op de balans kan worden gezet en vervolgens kan worden afgeschreven van de inkomstenbelasting over een aantal jaar. Ik heb deze regeling niet weten terug te vinden op de belastingdienst website of in fora. De belastingtelefoon man zei dat het niet bestond, ik geloof hem echter niet. De regeling (truuk?) zou iets te maken hebben met goodwill, immateriele activa en/of activatie.
- Verzekeringen
Heb ik niet nodig. Ik heb geen pand, geen personeel, geen inventaris. Er is niks dat kapot kan gaan of gestolen kan worden.
- Adviseurs (accountants, boekhouders, whatever..)
Liever niet, kost allemaal geld dat ik liever niet wil uitgeven omdat ik geen idee heb of er een markt is voor mijn software. Ik probeer de kosten zo veel mogelijk te drukken.
Alvast bedankt voor enige hulp,
Jurgen
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag