• 0

Start webshop: Hoeveel beginvoorraad?

Ik heb samples ontvangen (het gaat om sieraden) en het ziet er allemaal goed uit. Ik ga dus een webshop beginnen ;D

 

Webshop wordt al gebouwd maar nu is de vraag; hoeveel voorraad zal ik gaan aanhouden? En dan met name, hoeveel beginvoorraad?

Uiteraard heb ik een ondernemingsplan gemaakt (gewoon voor mezelf, niet om een lening te krijgen). Ik verwacht ongeveer 20 stuks per week te verkopen na 3 maanden. Maar het is natuurlijk niet precies te voorspellen in het begin wat het best gaat verkopen en welke maten etc.

Zal ik gewoon van alles evenveel inkopen (3 stuks en bijvoorbeeld 2 per maat)? Maar wat nou als een bepaald artikel in het begin heel hard gaat lopen? Mijn juwelen en sieraden komen uit China, maar het is hier binnen een week (luchtvracht express). Het liefst wil ik natuurlijk geen nee verkopen. Maar om nou van alles 50 stuks in te kopen daar heb ik geen geld voor, en dan is er een grote kans op dat ik veel van een bepaald soort sierraad inkoop terwijl ik daar nooit van af kom.

 

Ik had zelf al bedacht om de eerste weken klein te beginnen, weinig uitgeven aan adverteren zodat ik niet al te veel bezoekers krijg en dus niet veel verkoop. Maar dan kan ik dus wel monitoren waar het meeste vraag naar is.

 

Hoe hebben jullie het aangepakt? Want dit lijkt me wel een vraag waar iedereen mee te maken krijgt bij het beginnen van webshop.

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik had zelf al bedacht om de eerste weken klein te beginnen, weinig uitgeven aan adverteren zodat ik niet al te veel bezoekers krijg en dus niet veel verkoop. Maar dan kan ik dus wel monitoren waar het meeste vraag naar is.

 

Vol gaan voor adverteren, zoveel mogelijk proberen te verkopen, zet je bedrijf/site zo snel mogelijk op de kaart.

Je hebt bij voldoende verkoop snel genoeg door welke producten snel gaan en welke langzaam of helemaal niet.

Koop in het begin relatief weinig in. Je verkoopt echter geen NEE, je levert helaas wat later en doet er een excuusbrief met passende waardebon voor vervolgaankoop bij. Dan komt ook die klant bij je terug.

 

Gr

 

Devlinx

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Begin met een minimale voorraad en vergroot dat langzaam als je meer verkoopt. Zodoende weet je ook welke artikelen beter verkopen.

Mocht de voorraad van een bepaald artikel op zijn, dan is een week levertijd nog net aan acceptabel. Verder is het aan jouw als ondernemer om in te schatten hoeveel vraag er is naar jouw product en hoeveel je dus op voorraad neemt. Jij kent de markt het beste!

Link naar reactie
  • 0

je voorraad 'live' op de shop met soort stoplicht of vinkje groen = voorraad, oranje 3 dagen, rood = onderweg o.i.d.

 

dit voorkomt een hoop nasturen en negatieve reacties van klanten.

 

communicatie kost je minder dan dubbel werk, tegoedbonnen of negatieve feedback

 

langzaamaan dan breekt het lijntje niet en investeren in voorraad ipv een speedboot

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

je voorraad 'live' op de shop met soort stoplicht of vinkje groen = voorraad, oranje 3 dagen, rood = onderweg o.i.d.

 

dit voorkomt een hoop nasturen en negatieve reacties van klanten.

 

communicatie kost je minder dan dubbel werk, tegoedbonnen of negatieve feedback

 

langzaamaan dan breekt het lijntje niet en investeren in voorraad ipv een speedboot

 

Speedboot? Audi TT zo je bedoelen. Nee hoor inderdaad gewoon laag beginnen.om te kijken wat wel en niet verkoopt en dan knallen.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Levertijd weet je, omzetsnelheid denk je te kunnen schatten, dan hangt het alleen nog af van jouw financiële middelen en verzendkosten per transport. Begin een voorverkoop, of laat potentiële klanten foto's zien om de populariteit van artikelen in te kunnen schatten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties, hier heb ik zeker wat aan :)

Ik denk dat ik met ongeveer 15 soorten ringen (in 3 maten 2 per maat), 10 soorten armbanden (2 per soort), 10 soorten kettingen (2 per soort) en 10 soorten oorbellen (2 per soort) begin. En dan inderdaad de winst niet gebruiken om een speedboot of audi TT te kopen maar gewoon investeren in nieuwe voorraad en advertentiekosten.

 

Is het een goed idee om als een product uitverkocht is de klanten de mogelijkheid te geven deze alvast te bestellen tegen bijvoorbeeld 5% korting?

 

Link naar reactie
  • 0

Voorraad voor een webshop heeft onder andere ook te maken met je persoonlijke voorkeuren.

Wil je hard of juist langzaam van stapel, veel of weinig risico nemen.

Laat je niet (te) veel leiden door je klanten want jij bepaalt de bedrijfsvoering.

 

Hou er altijd rekening mee dat het verschil tussen begin- en eindvoorraad pure winst is.

(eindvoorraad is dus als artikel niet meer in trek is of dat concurrentie te groot is geworden en je blijft met de rest van de voorraad zitten)

 

Uit ervaring weet ik dat het verhaal, bij niet leverbaar, naar de klant plausibel moet zijn.

Product kiezen - afrekenen - niet geleverd krijgen - "smoes" via mail: Werkt averechts en krijg je geen goed bedrijfshygiene van.

 

In mijn beleving moet je voor sieraden met een hogere omloopsnelheid toch een bepaalde mate van ijzeren voorraad hebben. de tijd zal dat leren, maar beter te weinig dan te veel voorraad.

 

Een haarscherpe 360 graden foto van de luxere/duurdere artikelen (vooral in jouw branche erg belangrijk) in het centrum van je site met de mogelijkheid om in te tekenen lijkt me een erg goed item om ook in de hogere segmenten te komen..

 

Waarom korting geven voor exclusieve producten? Dat is verkoopangst!

Link naar reactie
  • 0

Op zich is 5% een goed idee als tegemoetkoming voor de vertraging, wel moet je opletten of het zeker is dat het toch nog leverbaar is. Het is irritant als je het als klant betaald,wacht, en vervolgens te horen krijg dat het toch niet leverbaar is. Informeer dus bij je leverancier hierover, soms leveren ze alleen als op voorraad en is het anders niet meer leverbaar of lange levertijd.

Link naar reactie
  • 0

Het aantal productvarianten is behoorlijk, terwijl je per variant weinig voorraad aanhoudt. Op welk moment kun je je voorraad weer aanvullen en is het erg als je per categorie bijvoorbeeld even 8 i.p.v. 10 varianten kunt tonen en verkopen?

 

Misschien is het een optie om deze artikelen ook bij een kledingboetiek in consignatie te geven.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Voorraad voor een webshop heeft onder andere ook te maken met je persoonlijke voorkeuren.

Wil je hard of juist langzaam van stapel, veel of weinig risico nemen.

Laat je niet (te) veel leiden door je klanten want jij bepaalt de bedrijfsvoering.

 

Hou er altijd rekening mee dat het verschil tussen begin- en eindvoorraad pure winst is.

(eindvoorraad is dus als artikel niet meer in trek is of dat concurrentie te groot is geworden en je blijft met de rest van de voorraad zitten)

 

Uit ervaring weet ik dat het verhaal, bij niet leverbaar, naar de klant plausibel moet zijn.

Product kiezen - afrekenen - niet geleverd krijgen - "smoes" via mail: Werkt averechts en krijg je geen goed bedrijfshygiene van.

 

In mijn beleving moet je voor sieraden met een hogere omloopsnelheid toch een bepaalde mate van ijzeren voorraad hebben. de tijd zal dat leren, maar beter te weinig dan te veel voorraad.

 

Een haarscherpe 360 graden foto van de luxere/duurdere artikelen (vooral in jouw branche erg belangrijk) in het centrum van je site met de mogelijkheid om in te tekenen lijkt me een erg goed item om ook in de hogere segmenten te komen..

 

Waarom korting geven voor exclusieve producten? Dat is verkoopangst!

Mijn persoonlijke voorkeur is om met een ''redelijk'' uitgebreid collectie te beginnen waarvan ik per sierraad weinig op voorraad heb. Zodat ik dus kan kijken wat in trek is en hier vervolgens gelijk meer van binnen te kopen. Denk je dat ik dit dan dus gewoon maar moet gaan doen?

 

Qua levertijd zal ik inderdaad altijd duidelijk naar de klant toe zijn. En een klein percentage korting zie ik niet als verkoopangst, maar meer als service naar de klant toe voor het langer moeten wachten?

 

Voor de hardlopers ben ik inderdaad van plan een ijzeren voorraad aan te houden. Maar voor de meeste artikelen niet, ik wil namelijk graag variëren qua assortiment.

 

Wat bedoel je met ''met de mogelijkheid om in te tekenen''? Ik ben inderdaad van plan om als de webshop eenmaal loopt 3d foto's op de site te gaan plaatsen. Maar in het begin zal ik gebruik maken van mijn spiegelreflexcamera. Ik heb al wat testfoto's voor de header gemaakt en dat ziet er allemaal scherp uit.

 

Op zich is 5% een goed idee als tegemoetkoming voor de vertraging, wel moet je opletten of het zeker is dat het toch nog leverbaar is. Het is irritant als je het als klant betaald,wacht, en vervolgens te horen krijg dat het toch niet leverbaar is. Informeer dus bij je leverancier hierover, soms leveren ze alleen als op voorraad en is het anders niet meer leverbaar of lange levertijd.

Bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad iets waar ik nog niet over nagedacht had. Als een artikel is uitverkocht zal ik eerst gaan informeren wat de levertijd is en of het überhaupt nog wel leverbaar is. Pas als dit allemaal goed zit zal ik de klant aanbieden om het artikel toch te bestellen met 5% korting.

 

Het aantal productvarianten is behoorlijk, terwijl je per variant weinig voorraad aanhoudt. Op welk moment kun je je voorraad weer aanvullen en is het erg als je per categorie even 8 .p.i.v. 10 varianten kunt tonen en verkopen?

 

Misschien is het een optie om deze artikelen ook bij een kledingboetiek in consignatie te geven.

 

Groet,

 

Highio

Dit ben ik alleen in het begin van plan, om te kijken wat hard loopt en wat niet. Als ik eenmaal merk dat een bepaald artikel hard loopt zal ik natuurlijk meer voorraad aanhouden. Ik op elk moment voorraad bij bestellen. De shipping costs zijn redelijk laag, de artikelen heb ik dan binnen 7 dagen in huis.

 

Dat is inderdaad een goed idee, heel erg bedankt. Dat ga ik eventjes uitzoeken!:)

 

 

Groetjes

 

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je met ''met de mogelijkheid om in te tekenen''? Ik ben inderdaad van plan om als de webshop eenmaal loopt 3d foto's op de site te gaan plaatsen. Maar in het begin zal ik gebruik maken van mijn spiegelreflexcamera. Ik heb al wat testfoto's voor de header gemaakt en dat ziet er allemaal scherp uit.

 

Met "intekenen" bedoel ik eigenlijk: op voorhand vastleggen. Reserveren is misschien een meer gangbaar begrip.

 

Wat je voor ijzeren voorraad moet/wilt hebben zul je toch zelf dienen te bepalen aan de hand van je risicobereidheid en je banksaldo. Je geloof in de artikelen zullen verkoopbevorderend zijn. Persoonlijk (let op: dit is géén advies) hou ik er van om voldoende voorraad te hebben en niet mis te grijpen, maar dat heeft te maken met mijn risicobereidheid.

 

Een vriendin van mij verkoopt schapenvachten en haalt deze erg ver van huis. Ook daar spelen dezelfde perikelen. Hoeveel van ieder en welke? Het blijkt dat de artikelen die ze zelf het mooist vindt, het snelst verkoopt.

 

Misschien kun je er iets mee.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou toch willen opmerken om goed na te denken over wat de klant wil. Als de klant heeft besloten om iets bij jou te kopen wil hij/zij dat ook graag snel hebben. Zo niet dan zijn ze al weer weg , 5% korting of niet.

Als je een week levertijd hebt zou ik me daar niet zo heel veel zorgen om maken omdat dit redelijk snel is. Je kunt je voorraad snel weer op peil brengen. Wel moet je er bovenop zitten om te zorgen dat je voorraad hebt vooral als je deze klein wilt houden.

veel succes

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels zijn we anderhalve maand verder en heb ik mijn begin voorraad binnen.

Ik heb gekozen voor de middenweg: Een redelijk groot begin assortiment met 3/4 per sieraad/maat op voorraad.

 

Ik heb getest of het inderdaad binnen 7 dagen binnen was zoals op de site van de vervoerder staat (indien je een hogere prijs betaald) en ja hoor: binnen 5 dagen had ik het in huis. Helemaal top dus.

 

Mijn webshop is inmiddels enkele dagen online. Ik zal binnenkort een topic openen in het feedback gedeelte.

 

Allemaal heel erg bedankt voor jullie inbreng.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ondernemerinspe,

 

Misschien nog wat tips:

 

Maak voor jezelf een scorekaart. De criteria waaran een supplier van jouw goederen er volgens jouw aan moet voldoen om het bedrijf draaiende te houden. Bijvoorbeeld wat je op de scorekaart zet; levertijd, in welke staat zijn de goederen, te vroeg geleverd, te laat geleverd en voldoen de goederen aan de kwaliteit. Simpele manier om de leveranciers/suppliers te toetsen

 

Als jij geen geld heb voor een duur ERP pakket of zoiets maak gebruik van een (simpele) Materials Requirements Planning (MRP) tabel/kaart. Als jij bijv. het indeeld in 12 periodes (per maand dus) dan gebruik jij de omzet van je bedrijf als uitgangspunt. Hierop worden de benodigde producten afgewogen tegenover de levertijd en voorraad al in jouw beheer.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Spaarvarken

The 7 habits of highly effective people, een aanrader.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.