• 0

BTW bij bedrijf Zwitserland

Wij hebben een bestelling ontvangen van een Zwitsers bedrijf. Nu is het niet helemaal duidelijk of wij 19% btw in rekening moeten brengen. Op de site van de belastingdienst staat dat 0% tarief gehanteerd moet worden bij leveringen buiten de EU.

 

Maar er staat ook bij dat aantoonbaar gemaakt moet worden dat de levering in Zwitserland heeft plaats gevonden. Daar zit nu echter het probleem. De klant komt het ophalen want is in Nederland. Wij kunnen dus alleen aangeven dat het opgehaald is en dus niet geleverd is in Zwitserland.

 

Welk tarief moet nu gehanteerd worden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste Dave als wij verkopen aan een buitenlandse klant, of die nu uit de EU komt of van daarbuiten, vragen wij altijd een verklaring te tekenen afgedrukt op onze faktuur.

Bij deze verklaring staat altijd:

1 Het door ons gecontroleerde btw nummer (binnen EU)

2 Dat de klant tekent voor gebruik buiten NL

3 De Naam van de chauffeur

4 Het buitenlandse kenteken van de auto waarmee het afgehaald wordt,

5 Dat de klant een kopie opstuurt van de uitklaring indien buiten de EU

6 Handtekening van chaufeur dat hij met het bovenstaande akkoord is gegaan en dat hij onder deze voorwaarden de goederen heeft meegenomen.

We willen altijd betaling van tevoren per bank, maar soms gebeurt dit kontant.

Dit is overigens niet belangrijk want een betaling is geen bewijs voor de Belastingdienst .

 

Als de klant met een nederlandse auto komt, rekenen we de BTW en dan kan hij dit terug krijgen bij de BD in eigen land of, als hij in een later stadium een exportdocument kan overleggen kan hij het terug krijgen.

 

Als je het zo doet ligt de bewijslast bij de BD

groet herman

Link naar reactie
  • 0

Dave,

 

 

Een levering aan een buitenlandse afnemer die deze goederen zelf bij u afhaalt mag alleen tegen 0 % BTW als de afnemer je een vervoersverklaring geeft. Daarmee kunt u aantonen dat de goederen Nederland hebben verlaten. Een betaling van een Zwitserse rekening kan het bewijs versterken.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dave,

 

Een levering aan een buitenlandse afnemer die deze goederen zelf bij u afhaalt mag alleen tegen 0 % BTW als de afnemer je een vervoersverklaring geeft. Daarmee kunt u aantonen dat de goederen Nederland hebben verlaten. Een betaling van een Zwitserse rekening kan het bewijs versterken.

 

groet,

 

John

 

Hier was ik al bang voor. Probleem is dat de klant contant betaald, dus geen bewijs van betaling uit Zwitserland.

 

Wij hebben in de mailwisseling al aangegeven dat BTW berekend wordt. Hebben ook om btw nummer gevraagd, maar nog niet ontvangen. Ben bang dat het dadelijk een discussie wordt als men het af komt halen.

Link naar reactie
  • 0

Tot nu toe hebben wij nog geen problemen gehad met de volgende procedure (en ja hebben in de tussentijd al een bezoekje gehad van de Belastingdienst):

 

Rekening opstellen 0% met NAW gegevens in Zwitserland.

Kopie Zwitserse bankpas en eventueel Zwitsers paspoort of rijbewijs.

 

Kopie van de rekening samen met kopie bankpas en/of rijbewijs in de administratie.

 

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Dave,

 

 

Een levering aan een buitenlandse afnemer die deze goederen zelf bij u afhaalt mag alleen tegen 0 % BTW als de afnemer je een vervoersverklaring geeft. Daarmee kunt u aantonen dat de goederen Nederland hebben verlaten. Een betaling van een Zwitserse rekening kan het bewijs versterken.

 

groet,

 

John

 

 

 

Beste John, ik lever veel aan duitsers en belgen die de spullen bij mij ophalen. Het zijn altijd haastklussen omdat het om onderdelen voor landbouwtraktoren gaat. Die machienes moeten in een paar uur tijd weer aan het werk. Er is niemand die dan eerst een vervoersverklaring gaat invullen en afgeven. Ze weten niet eens waar ze die kunnen halen. Ik zet altijd het bovenstaande op de faktuur en laat de mensen ervoor tekenen. Je hebt er dan alles aan gedaan om het te bewijzen. Wil de belastingdienst afwijken, kunnen ze zowiezo de afnemer benaderen, die kan aantonen dat hij de onderdelen in gebruik heeft en in zijn administratie heeft opgenomen. Willen ze dit niet en slaan ze je aan, denk ik dat ik met een goed verhaal bij de belastingrechter zal staan.

Link naar reactie
  • 0

Herman, wat jij beschrijft wat je op een factuur afdrukt is een vorm van een vervoersverklaringdus er zit in die zin weinig licht tussen wat John zegt en jij zegt :) Het is vooral ook belangrijk dat de vervoersverklaring vooraf of ten tijde van de transactie word afgegeven en niet achteraf (bij controle) word opgesteld.

 

Maar hoe dan ook blijft een vervoersverklaring een iets zwakker bewijsmiddel dan officiële vervoersdocumenten en er is een iets groter risico op discussies. Ik zou bijvoorbeeld als bouwgroothandel niet zomaar genoegen nemen met een vervoersverklaring van een Poolse klusser, gezien het grote aantal Poolse klusbedrijven die gewoon hier hun werk doen. Dan zou ik toch echt btw rekenen en wijzen op de mogelijkheid de btw terug te vragen.

 

 

Dus voor Dave, kijk even naar de eerste link hoe je een vervoersverklaring in een factuur kan verwerken, desnoods schrijf je het er met de hand en bij twijfel toch maar gewoon btw rekenen. Ze kunnen het terugvragen kost alleen wat meer werk voor ze..

Link naar reactie
  • 0

Raoul,

 

Ik zie de Zwitserse Douane geen NL-BTW teruggeven. Wat wel kan is dat bij uitvoer door particulieren de BTW teruggegeven kan worden door de EU-leverancier van de goederen als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Op vliegvelden zal dat idd vaker voorkomen, omdat het bewijs van uitvoer makkelijker te leveren is.

 

Indien de EU-leverancier zelf uitvoert naar een niet EU-land zoals Zwitserland gaat dat tegen 0 % als de uitvoer kan worden aangetoond. Neemt de niet EU-ondernemer de spullen zelf mee, dan geldt wat hiervoor al is geschreven.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Raoul,

 

Ik zie de Zwitserse Douane geen NL-BTW teruggeven. Wat wel kan is dat bij uitvoer door particulieren de BTW teruggegeven kan worden door de EU-leverancier van de goederen als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Op vliegvelden zal dat idd vaker voorkomen, omdat het bewijs van uitvoer makkelijker te leveren is.

 

Indien de EU-leverancier zelf uitvoert naar een niet EU-land zoals Zwitserland gaat dat tegen 0 % als de uitvoer kan worden aangetoond. Neemt de niet EU-ondernemer de spullen zelf mee, dan geldt wat hiervoor al is geschreven.

 

groet,

 

John

Niet de zwitserse, maar de duitse geeft die terug.

 

Op het vliegveld is een loketje van de douane, daar kun een bonnetje van een "rolex" laten zien (24k euro incl btw) dan krijg je 4k euro terug, cash, can die douane beamte (schiphol!!!)

 

Ik meen dat dit ook op de zwitserse grens was/is.

Link naar reactie
  • 0

Hier was ik al bang voor. Probleem is dat de klant contant betaald, dus geen bewijs van betaling uit Zwitserland.

 

Wij hebben in de mailwisseling al aangegeven dat BTW berekend wordt. Hebben ook om btw nummer gevraagd, maar nog niet ontvangen. Ben bang dat het dadelijk een discussie wordt als men het af komt halen.

 

Dat betalingsbewijs is niet zaligmakend, maar gewoon één van de mogelijkheden om de uitvoer aan te tonen net als die vervoersverklaring. In een vervoersverklaring moeten staan:

de naam van de klant

het kenteken van het voertuig waarmee de goederen worden vervoerd

uw factuurnummer

de plaats van bestemming

de toezegging van de klant dat hij bereid is ons nadere informatie te geven over de bestemming van de goederen

 

Dat BTW-nummer van die Zwitser heb je niet nodig omdat het hier niet om een EU-land gaat.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Coulant of dom van die Zwitser, want die moet nu achter die BTW aan. Maar jij bent van het probleem af omdat je in deze de meest zekere weg hebt gekozen om geen gedonder met de belastingdienst te krijgen.

 

Enige nadeel dat ik zie, is dat je misschien een vaste klant kwijt bent, als die Zwitser erachter komt wat voor ellende hij zich op de hals heeft gehaald. Maar 't is wel z'n eigen schuld.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Enige nadeel dat ik zie, is dat je misschien een vaste klant kwijt bent, als die Zwitser erachter komt wat voor ellende hij zich op de hals heeft gehaald. Maar 't is wel z'n eigen schuld.

 

Geloof niet dat om deze reden de Zwitser niet meer bij ons zou bestellen. Was een prettig gesprek en duidelijk ons standpunt uitgelegd en daar was alle begrip voor.

 

Stomme is dat de Zwitser ook contact had gehad met belastingdienst en die had te horen gekregen dat het gewoon 0% tarief is. Ook als het in Nederland opgehaald wordt. Terwijl de persoon die wij gesproken had meteen aangaf dat zonder bewijs van export wij mogelijk een probleem zouden kunnen krijgen.

 

Het blijft toch soms lastig met die BTW bepaling. En de site van de BD is ook niet echt heel duidelijk hierover.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.