• 0

marges: producent->groothandel->winkel

Na ontzettend veel googlen heb ik besloten jullie maar eens lastig te vallen:

 

Ik ben bezig met berekening van marges voor producten die wij gaan maken. Ik weet welke marges ik nodig heb om gezond te draaien en ik heb een beeld van de prijs die in de winkel goed zou zijn. Ik heb een idee wat voor marges een winkelier gemiddeld rekent voor ons soort producten.

 

Maar wat is de marge die een groothandel gemiddeld neemt?

 

De marges verschillen enorm per sector, de onze is:

 

Voedingsmiddelen, koekjes en houdbaar gebak (bakkerij). (Biologisch)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voorbeeld (getallen en percentages zijn fictief)

 

Mijn grondstoffen inkoop:     € 1,00    

Mijn gewenste marge:    € 1,00    (100%)

Mijn verkoopprijs aan groothandel    € 2,00    

Marge groothandel    € 0,60    30%

verkoopprijs aan winkelier    € 2,60    

marge winkelier    € 0,78    30%

prijs ex btw    € 3,38    

btw    € 0,20    6%

winkelprijs    € 3,58    

 

Wat voor percentage wil de voedingsgroothandel hebben. (want pas als ik dat weet, weet ik zeker of mijn wens-marge realistisch is - en dus ook mijn hele plan ;) )

 

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk is de vraag niet realistisch en daarom heel moeilijk te beantwoorden.

 

Ik kan me immers voorstellen dat je bereid ben om marge per koekje in te leveren als er meer koekjes worden verkocht.

Dus, hoe meer koekjes, des te lager jouw marge. Maar dat geldt ook voor de groothandel en de winkel. En geeft uiteindelijk ook weer een lagere verkoopprijs aan de consument.

 

Mijn mening is dat de marge van de groothandel en alles wat daar achteraan komt voor jou niet van belang is. Jij moet kijken naar de kosten (niet alleen de grondstoffen inkoop , maar echt alles doorrekenen) en naar de door jou gewenste marge bij verschillende volumes. Waar ze uiteindelijk voor in de winkel liggen zal jou een zorg zijn. Sterker nog, in de ene winkel zullen ze duurder zijn dan in de andere winkel. Dat heeft toch verder niets met jouw marge te maken.

 

 

 

 

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Dank je,

 

Ja de marge zal natuurlijk vesrchillen per volume. Maar ik ben op zoek naar een "ongeveer"-marge. Daar was ik niet duidelijk in. Moet ik denken aan 10 procent, aan 100 procent, aan 200 procent.... Dat er bij hogere aantallen wat procenten afgaan komt (hoop ik) als de vraag gaat groeien.

 

Mijn mening is dat de marge van de groothandel en alles wat daar achteraan komt voor jou niet van belang is.

 

Ik wil toch een indicatie hebben van wat de winkelier gaat vragen. Op de schappen van de verschillende winkeliers (in winkelstraat en op het web) zijn de verschillen echt niet zo enorm, tussen hetzelfde product. Ik heb vergelijkbare producten eens nagekeken en zie enkel marginale afwijkingen van de adviesprijs. (Biologische sector - waar de concurentie totaal anders loopt als de gangbare supermarktproducten)

 

Als ik de marges in de hele keten niet doorreken, weet ik ook niet hoe realistisch mijn prijs voor de consument is.

 

Als de groothandel een marge neemt die hoger is dan mijn verwachting, en de prijs voor winkelier en vervolgens de klant dus hoger uitpakt, dan kan ik mijn marketingstrategie wel in de prullebak gooien.

 

Als uit mijn doorrekening komt dat de eindprijs veel hoger ligt dan de concurerende producten, dan moet ik mijn marketing-strategie aanpassen of ergens in de kosten gaan hakken.

 

het gaat mij om het realistisch beijken van mijn plannen. Als het financieel niet werkt, dan moet ik mijn opties gaan bekijken, is het niet?

Link naar reactie
  • 0

Heb je al een groothandel gevonden?

 

Ik heb meerdere gevonden en wil graag met ze in gesprek, maar wil ook goed beslagen op 't ijs gaan. Hoe meer ik weet van de algemene mores en des te meer kennis ik heb van marges e.d. des te beter kan ik de goeie vragen stellen en uiteindelijk mijn onderhandeling met kennis van zaken in gaan, toch.

 

Ik weet dat de groothandels waar ik zaken mee wil doen toegankelijk en hulpvaardig zijn, maar toch.

Link naar reactie
  • 0

Voor jou is het veel beter om terug te gaan rekenen. Wat is een reële consumentenprijs? Inderdaad kijk je daarvoor in de markt. Trek daar de BTW en redelijke handelsmarges van winkelier en groothandel af en kijk wat je overhoud. Zo voorkom je dat jouw inspanningen om de kostprijs laag te houden in andermans zakken terecht komt.

 

Maar dan moet je wel in kunnen schatten wat die redelijke marges zijn. Dus ik snap je vraag wel. Ik zou het gewoon eens vragen. Je staat vaak versteld van de informatie die een uurtje rondbellen kan opleveren. Bel een groothandel, een kaasboer en de brancheorganisatie. Als ze het niet willen zeggen vraag je om een range. Later kan je dan onder invloed van volume de marges "fine tunen". Bedenk ook dat prijzen verhogen in het algemeen heel moeizaam gaat.

 

Link naar reactie
  • 0
Maar had je al een groothandel gevonden?

 

Ik had niet in de gaten dat de vraag over een leverancier aan mij ging.

Ja ik heb al mijn benodigdheden gevonden, heb de prijzen die ik moet gaan betalen (voorlopig ben ik niet in de positie om kortingen te bedingen op de prijslijst van mijn leveranciers.

 

zo te lezen bedoeld hij niet dat hij bij een groothandel wil inkopen maar juist aan die groothandels wil gaan leveren.

En daarvoor wil hij dus zijn eigen prijzen voor aan die groothandel bepalen.

 

Juist.

 

Wat is een reële consumentenprijs? Inderdaad kijk je daarvoor in de markt. Trek daar de BTW en redelijke handelsmarges van winkelier en groothandel af en kijk wat je overhoud. Zo voorkom je dat jouw inspanningen om de kostprijs laag te houden in andermans zakken terecht komt.

 

Dat is wat ik probeer te doen. Ik heb de reële consumentenprijs, ik weet de BTW en ik weet de gemiddelde marges voor winkelier in deze sector. Nu nog een redelijke marge voor een groothandel.

Ik heb verschillende verhalen gehoord over marges die groothandelaren in de voedingsbranhe nemen. van 20%tot 250% en als ik niet een beetje dichter bij de waarheid kom, sla ik een modderfiguur op het moment dat ik met ze ga praten, toch...

Link naar reactie
  • 0

Koekjes bakken. Daar zie je niet zoveel ambachtelijke ondernemers meer in. Da's grootschalige industrie, kijk maar eens bij IFFCO. Die verschepen suiker uit Latijns Amerika, graan uit Afrika en arbeidskrachten uit Azie naar het Midden-Oosten om de allergoedkoopste buscuitjes te bakken. Marge? Mmmmm.

 

Voor de meer ambachtelijke koekjes zou je bij Eurobanket kunnen kijken. Wedden dat de margestructuur daar heel anders in mekaar zit.

 

Het is nogal een theoretisch vraagstuk. Ik kan me niet voorstellen dat iemand een bakkerij zou beginnen, koekjes bedenken en pas daarna het verdienmodel opzetten. Tenzij er vanuit een bestaande bakkerij een nieuw afzetkanaal verkend wordt. Maar dan praat je toch gewoon met je leveranciers? Die kennen de hele keten ook...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Er wordt nog behoorlijk wat ambachtelijk gekoekebakt. Wij onderscheiden ons op een aantal punten en denken dat er ruimte is voor onze producten (producten die wij in een andere opzet in een ander land hebben ontwikkeld en verkocht op een nog kleinere schaal dan we nu van plan zijn (rechtstreeks van bakkerij naar de klant -> geen groothandel zat er tussen).

 

Aldaar waren ze onderdeel van een veel groter assortiment en binnen een maar net financieel gezonde onderneming (wij waren geen eigenaar, maar hebben het management vijf jaar gevoerd)

 

Wij hebben nu de beste producten ervan geselcteerd en zijn bezig met perfectioneren in een "thuisbakkerij". Deze producten staan nu klaar om in ons ondernemingplan te verschijnen. En hopelijk in een grotere oplage in een profesionele bakkerij gebakken te worden.

Ik weet dat het niet makkelijk zal worden, maar geloof in ons product en we hebbenveel energie om er tegen aan te gaan helpen een stuk.

Om ons niet in een onmogelijk avontuur te storten wil ik de margestructuur begrijpen, zodat ik weet of het zin heeft of niet. En om genoeg achtergrondinfo in mijn hoofd te hebben als ik ga onderhandelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel HeRaFin,

 

Maar de marges in mijn voorbeeld zijn fictief.

Ik weet welke marges voor de winkeliers in de sector gebruikelijk zijn. Mijn marge bepaal ik aan de hand van mijn inkoop en alle andere kosten. Dat is allemaal duidelijk, daar ben ik op grote lijnen al wel uit.

 

Ik ben nu enkel op zoek naar waar de groothandel zit qua marge. (als ik dat weet kan ik nog wat met mijn marge spelen in de onderhandelingen....)

 

Als het antwoord op die vraag niet te geven is, omdat de marge die een groothandel neemt enorm verschillen (met volume mee) dan is dat zo.

Maar ik geloof niet dat de verschillen in die marge echt uiteen ligt als 20 of 200%, toch?

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk moet je het andersom bekijken.

 

Welke prijs is een consument bereid om ervoor te betalen.

Vervolgens kijk je dan hoe je met je rekensommetje weg komt.

Er zijn (lijkt me) genoeg vergelijkbare dingen te koop nu, zodat je al met de verkoopprijs kunt beginnen.

Vervolgens ga je de buurt af en vraagt of ze dit zouden willen kopen (voor deze prijs) of zo.

 

In ieder geval succes.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Er zijn een heleboel methodes om aan een prijs te komen, allemaal even juist.

 

Meestal kan je dit inderdaad in twee hoofdtypes onderscheiden, vaak genoemd:

- “Cost plus” waarbij je begint met de kosten en door winstopslagen tot de prijs komt.

- “Retail minus” waarbij je eerst kijkt naar wat de consument wil betalen en dan na aftrek van alle marges van betrokkenen tot de prijs komt.

 

Het is niet zo simpel om de beste methode te kiezen. In de productiesfeer wordt vaak een “cost plus” aanpak gekozen. In handelsituaties vaak een “retail minus”.

Maar wat het beste is, moet je zelf proberen in te schatten.

 

Misschien zou je kunnen googelen op ‘cost plus’ en ‘retail minus’ als je meer over verschillende overwegingen wil weten?

 

Link naar reactie
  • 0

dank jullie wel voor jullie reacties.

Tja, Ik geloof dat ik mijn vraag niet helder heb gesteld.

 

Wat ik wel al weet:

* Mijn inkoop-kosten

* mijn kosten

* mijn gewenste en benodigde winst (zijn niet perse hetzelfde (benodigd om genoeg over te houden om eenvoudig van te leven, gewenste om iets minder eenvoudig te leven)

*wat de eindprijs in de winkel moet zijn (ja ik weet de prijs van gelijkwaardige producten)

*dat iedereen in de keten een gezonde marge wil nemen

*wat de marge voor soortgelijke artikelen voor de winkelier zijn

 

Wat ik [u[niet[/u] weet:

*Wat de marge voor soortgelijke artikelen voor de groothandel zijn. Daar draait het me om.

 

Of ik me top-down, of bottom-up in de prijsberekening stort dat doet er niet zo heel veel toe (ik maak veel verschillende berekeningen van beide kanten). Maar als ik niet weet wat een groothandel voor marge nodig heeft of wil nemen, dan heb ik een gaatje in mijn berekening

Of ik neem mijn gewenste marge, neem de gewenste winkelprijs en kom vanzelf tot een marge voor winkelier en groothandel. Maar dat betekent nog niet dat dat de marge is waarmee de groothandel accoord kan gaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het niet exact weet, ik meen dat het voor de grotere volumes niet meer dan 5-10% is.

in een aantal gevallen kan ik het rechtstreeks bij de fabrikant/importeur inkopen die mij 6% meer korting bieden, dus de groothandelsmarge is voor voedingsmiddelen best klein. Volume is de belangrijkste bepalende factor.

 

Uiteraard zal de groothandel ook kijken naar handlingskosten en bij koek ook zeker naar bederf en breukrisico,

als het extra omverpakking/bescherming behoeft wordt het gelijk een stuk duurder.

 

Je kan ook leveringsflexibiliteit als wisselgeld inzetten, of de grothandel bij jou per week of maand moet inkopen, hoogte franco levering, etc. voorraad is rente, ruimte en risico en dat geldt zeker voor de groothandel.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.