• 0

Wat te doen met kleine wanbetalers....

Iedereen heeft te maken met wanbetalers, maar ik ben toch benieuwd naar jullie zienswijze op onderstaande.

Mijn klanten melden zich aan, en worden achteraf gefactureerd voor de geleverde dienstverlening. Dit gaat achteraf, aangezien men per gesprek betaald.

 

Nu kan het dus zijn, dat iemand een hele maand gebruik heeft gemaakt van de service, maar daarna domweg besluit om niet te betalen. Meestal is er nog wel iets van contact, men doet beloftes, en voor je het weet ben je weer een maand verder. Mijn enige stok achter de deur is om dan de stekker eruit te trekken, en dit gebeurt dan ook.

 

Maar die zogenaamde “klant” stapt zonder blikken of blozen over naar de volgende collega. De bedragen zijn ook te klein om hier grof werk van te maken, en dat weet die klant ook.

 

(Gelukkig zijn er ook klanten die eerlijk vertellen even in zwaar weer te zitten, maar wel contact houden en die betalen op een gegeven moment ook)

 

Helaas gebeurt dit (vind ik) te veel, en om nu iedere keer mijn verlies maar te slikken….

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Feitelijk heb je een abonnementsdienst en bij abonnementsdiensten is het redelijk gebruikelijk om vooruit te betalen. Dus waarom zou je achteraf facturen? Door vooruit te facturen leg je de druk om te betalen meer bij de klant. Als er niet betaald is kunnen ze geen diensten afnemen en dan heb je nog geen schade. Nu heb je altijd minimaal 1 maand omzet schade.

 

Misschien is het ook mogelijk om het probleem bij een ander te leggen door een ander telefoonnummer te gebruiken waar men per gesprek 1,50 of 2 euro betaal, jij krijgt je geld van de telecom provider. de telecom provider van je klant incasseert bij jou klant, jij leid geen schade. het is wel een beetje ander business model maar het geeft de klant wel de gelegenheid alleen voor het gebruik te betalen en feitelijk achteraf. Maak dit abonnement iets duurder als het vooruitbetaalde abonnement op een normaal nummer en je hebt extra flexibiliteit.

Link naar reactie
  • 0

beetje afhankelijk van factuur bedrag natuurlijk maar in principe gewoon naar een (no cure no pay) incasso sturen en daarna eventueel naar een no pay no cure deurwaarder voor kanton procedure.

 

Of je neemt de telefoon voor die klant voortaan op met melding dat bedrijf helaas is opgeheven ;) (en nee dat is geen serieuse tip)

Link naar reactie
  • 0

Feitelijk heb je een abonnementsdienst en bij abonnementsdiensten is het redelijk gebruikelijk om vooruit te betalen. Dus waarom zou je achteraf facturen? Door vooruit te facturen leg je de druk om te betalen meer bij de klant. Als er niet betaald is kunnen ze geen diensten afnemen en dan heb je nog geen schade. Nu heb je altijd minimaal 1 maand omzet schade.

 

Klop, dit doen meer collega's, het abo vooruit laten betalen. Tenminste factureren. Dat er dan betaald wordt, is nog niet zeker natuurlijk. Men krijgt dan alleen een factuur met abo kosten van deze en volgende maand.

 

beetje afhankelijk van factuur bedrag natuurlijk maar in principe gewoon naar een (no cure no pay) incasso sturen en daarna eventueel naar een no pay no cure deurwaarder voor kanton procedure.

 

Tja, Daniël... een te incasseren som van ongeveer 70-100 piek zitten zij ook niet op te wachten denk ik.

 

Of je neemt de telefoon voor die klant voortaan op met melding dat bedrijf helaas is opgeheven ;) (en nee dat is geen serieuse tip)

 

Zeg niet dat ik het niet doe... ;) Nee, onzin natuurlijk, maar soms moet je jezelf alsnog wel bekend maken als de antwoordservice en op die manier (samen met de beller, meestal een advocaat oid) gegevens bemachtigen...

 

Verkoop Quredits (nieuwe klanten betalen (de eerste) 50 gesprekken vooruit o.i.d.)...

Highio

 

Ja, ben met zoiets aan het stoeien. Ooit van Roel al eens een hoop tips en dergelijke gehad, waar ik nog steeds mee aan t stoeien ben. Maar dat is vooruit denken, ben nu nog bezig met die achterstallige rommel.

 

Wel super verzonnen overigens... Quredits !! ;D

Link naar reactie
  • 0

Dus Marjan ? Morgen stekker eruit en toch incasso erop zetten ? Het lijkt namelijk wel of ze het ruiken.....

 

Morgen pas?? Vandaag mee in de zak van eh.... hoe heet die man ook alweer? ;)

 

Inderdaad: stekker eruit, geen betaling = geen diensten meer. Eventueel antwoordapparaat met mededeling (zoals je ook wel ziet als websites uit de lucht gehaald worden omdat niet betaald wordt): helaas kunnen wij u op dit moment om administratieve redenen niet te woord staan, probeert u het later nog eens".

 

Keurig netjes en een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Quote : Vossie (Daniël) op 5 december 2011, 17:39

beetje afhankelijk van factuur bedrag natuurlijk maar in principe gewoon naar een (no cure no pay) incasso sturen en daarna eventueel naar een no pay no cure deurwaarder voor kanton procedure.

 

 

Tja, Daniël... een te incasseren som van ongeveer 70-100 piek zitten zij ook niet op te wachten denk ik.

 

dat maakt niet uit voor die bedrijven. je kan en mag zelfs facturen van 10 euro ter incasso geven.

 

Heb zo een bedrijf eens een incasso en zelfs kanton procedure laten voeren tegen een klant voor een bedrag van 12 euro op no cure no pay basis (was iemand die me door de telefoon uitmaakte voor sukkel die voor dat bedrag toch niks zou doen). aan het eind van de rit moest hij inclusief alle bijkomende kosten 800 euro of nog meer betalen en is zijn hele inboedel openbaar verkocht.

 

1 van de bedrijven waar ik veel mee gewerkt heb werkt in elkgeval ongeveer als volgt (niet helemaal no pay no cure):

 

je draagt een incasso zaak aan en ze gaan 3 of 4 keer een brief sturen met de incasso kosten daarbovenop.

Wordt er dan in minnelijke traject niet betaald krijg je een voorstel voor kanton procedure.

Je heb dan 3 opties:

 

1. je stopt de procedure en betaald een percentage van de hoofdsom als vergoeding (percentage afhankelijk van hoogte van hoofdsom).

2. je laat hun het voor de kantonrechter brengen en betaald een vast bedrag als vergoeding daarvoor (ook afhankelijk van de hoofdsom).

3. je laat het hun voor de kantonrechter brengen op no cure no pay basis en betaald enkel als hun het geld binnen halen een betaald percentage van de hoofdsom (percentage afhankelijk van hoofdsom maar is een hogere vergoeding als het vaste bedrag bij optie 2).

 

Afhankelijk van je inschatting van de debiteur kan je dus voor 1 van die opties kiezen.

Als je inschat dat ze geld zat hebben maar gewoon niet willen betalen kies je optie 2 omdat je verwacht dat na een vonnis snel betaald wordt of beslag gelegd kan worden.

Is het een vrij kale kip maar wil je toch niet laten lopen (keuze tussen afschrijven of aanpakken) kies je optie 3. je krijgt dan uiteindelijk minder maar alles wat je krijgt is meegenomen en geeft een gevoel van rechtvaardigheid dat hij toch aangepakt wordt.

 

Belangrijkste "maar...." in dit geheel is dat je wel zeker van je zaak moet zijn dat je vordering terecht is en aangetoond kan worden (nu zal dat bij jou niet zo een heel groot probleem zijn vermoed ik). Als je de zaak namelijk verliest bij kantonrechter zijn er hogere kosten voor jou.

 

Bij mij is in elkgeval in 99% van de zaken de zaak gewonnen met een verstek vonnis (wanbetaler reageerde nergens op, ook niet op dagvaarding).

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie's.

 

Vandaag toch maar weer een aantal mails de deur uit gedaan, sommigen gestopt met beantwoorden van de oproepen, en anderen voordeel van de twijfel gegeven. (Hebben namelijk per direct gereageerd op mail, en alsnog toezeggingen gedaan. )

 

Ben nu wel overtuigd toch met een incassobureau in zee te gaan, en het misschien wel compleet uit te besteden.

 

Wel geinig : Ik belde om 17.01 uur een kantoor (welke ik via PM gekregen had) en, wat denk je : "Helaas is ons kantoor gesloten. Wij zijn bereikbaar van...."

 

Ik heb natuurlijk een bericht achter gelaten, met de vermelding dat hun eventuele nieuwe klant ervoor zorgt dat men wél bereikbaar is, ook na 17.00 uur. ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.