• 0

Investeren in nieuwe webwinkelsoftware?

Dilemma - wel of niet investeren in nieuwe software webwinkel!

 

In de huidige situatie huren wij een webwinkel bij mijnwebwinkel. Als we naar de bezoekers kijken komen de bezoekers alsvoglt in de webwinkel terecht.

 

25% via onze hoofdwebsite

23% organisch via google

21% cpc , adwords google

7% direct

25% overig, grootste gedeelte via andere domeinen van ons en beetje facebook, twitter.

 

Nu valt meteen op dat het organische zoekverkeer bij Google vrij laag is. Dat komt mede door software van mijnwebwinkel die niet heel erg zoekmachine vriendelijk is. Dat zou dus een reden kunnen zijn voor bijv. een magentoshop o.i.d.

 

Nu zijn er nog meer voordelen van een nieuwe webwinkelsysteem, zoals koppeling boekhouding en bijv. parcelware. Maar in de huidige situatie is het nog prima te doen om alles zelf te boeken.

 

Waar ik dus ook mee zit is of het verstandig is om een webwinkel te laten bouwen voor € 10.000,-. Daarnaast zit je dan weer vast aan dure hosting. En voor dit bedrag kun je erg lang een webwinkel huren bij MWW.

 

Nadeel is dan ook weer dat er gigantisch veel tijd gaat zitten in het overzetten van de artikelen als wij overstappen.

 

Wat zou voor jullie een reden zijn om over te stappen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je product en marges goed zijn zou je theoretisch gezien heel simpel met geld meer geld kunnen maken. En dan is zoiets als webhosting al snel een verwaarloosbaar bedrag (zal nooit veel meer dan 50,- de maand zijn voor een webshop toch?).

 

De cijfers die je schetst zeggen iets over de huidige situatie maar niet over de situatie na de overstap of de meest ideale situatie op ieder willekeurig platform. Ik zou vooral kijken hoe je naar de meest ideale situatie toe kunt werken.

 

21% uit CPC zegt me niets. Misschien is het wel uiterst lucratief om je advertenties in de breedte en hoogte van biedingen op te schroeven. Kan als effect hebben dat bezoekers uit CPC-advertenties straks 80% is en dat je iedere maand 20.000 aan AdWords uitgeeft, maar misschien levert dit ook wel 200.000 extra omzet op met een marge >10% (vul zelf je getallen in).

 

Indirect gevolg hier van is dat je website bekender zal worden, meer traffic zal generen, daardoor ook verhoudingsgewijs meer inkomende links en shares via social media zal krijgen (overige traffic en groei in organisch), uiteindelijk meer direct traffic en misschien het meest waardevol; een groot klantenbestand waar je tegen nihil kosten doelgerichte mailings naar kunt sturen.

 

Mijn antwoord op je vraag zou zijn dat, mits goed uitgedacht en berekend(!), flexibiliteit in je marketing de voornaamste reden zou (moeten) zijn om over te stappen naar een ander platform. Alles schaalt in een bepaalde verhouding mee, dus ook het aantal organische bezoekers nadat je flinke betaalde campagnes hebt gedraaid. In een bepaalde schaalgrootte verdien je de investering van de overstap alleen op dat punt al 'snel' terug.

 

Ik werk alleen met maatwerk in eigen beheer want dat geeft me optimale flexibiliteit en rendement uit iedere investering in tijd of geld.

Link naar reactie
  • 0

Wat is de te verwachten terugverdien tijd van een eventueel nieuw pakket? Stel dat je dubbel zoveel verkeer krijgt?

 

Als je nu 10 euro per maand verdient lijkt me het niet interessant, met 1000 euro per maand...

 

 

Als je uitgaat van dubbel verkeer dan zou je het pakket in een paar maanden er weer uit hebben. Maar probleem is dat je moeilijk kunt inschatten hoeveel verkeer je extra zou krijgen met een nieuw pakket.

 

21% uit CPC zegt me niets. Misschien is het wel uiterst lucratief om je advertenties in de breedte en hoogte van biedingen op te schroeven. Kan als effect hebben dat bezoekers uit CPC-advertenties straks 80% is en dat je iedere maand 20.000 aan AdWords uitgeeft, maar misschien levert dit ook wel 200.000 extra omzet op met een marge >10% (vul zelf je getallen in).

 

Bij adwords hebben wij nu ongeveer een ROI van 600%. Dit schommelt een beetje in de verschillende periodes van het jaar.

 

Wat ik me dus sterk afvraag of het de investering waard is. Probleem is dat je niet in kunt schatten hoeveel "gratis" extra verkeer je genereert.

 

 

Link naar reactie
  • 0

21% uit CPC zegt me niets. Misschien is het wel uiterst lucratief om je advertenties in de breedte en hoogte van biedingen op te schroeven. Kan als effect hebben dat bezoekers uit CPC-advertenties straks 80% is en dat je iedere maand 20.000 aan AdWords uitgeeft, maar misschien levert dit ook wel 200.000 extra omzet op met een marge >10% (vul zelf je getallen in).

 

Bij adwords hebben wij nu ongeveer een ROI van 600%. Dit schommelt een beetje in de verschillende periodes van het jaar.

 

Wat ik me dus sterk afvraag of het de investering waard is. Probleem is dat je niet in kunt schatten hoeveel "gratis" extra verkeer je genereert.

 

 

En hoeveel van die ingekochte klanten worden repeterende klanten en doe je hier genoeg mee? Enige wat je kunt doen om inzicht te krijgen in die cijfers is proberen. Uiteindelijk kun je enkel heel ruw inschatten. Geef een keer in 1 maand je budget voor 3 maanden uit en kijk wat er gebeurd. Geef de daarop volgende maand tot drie maanden niets uit aan Adwords maar stuur wel iedere twee weken wat goede aanbiedingen op je klanten bestand. Stop daarna eens een maand in plaats van geld vooral tijd en inspanning in aanwezigheid op social media en kijk wat je daar uit kan halen.

 

Ik denk dat je geen wonderen moet verwachten van het platform zelf. Je zal ongetwijfeld iets beter worden geïndexeerd maar je huidige platform zal nooit zo slecht zijn dat een overgang een verdubbeling van gratis (converterende) bezoekers gaat opleveren.

 

Ik ben zelf ooit een webshop begonnen om met alle bovenstaande (en meer) dingen te experimenteren. Dat is echt aan te raden. En vergeet niet alles van a-z door te meten. Dat is ook een voordeel van zelfbouw. Je kunt namelijk gemakkelijk bijhouden via welk kanaal een eerste klant is binnengekomen. Want de waarde van een gemiddelde order kan op 20,- liggen. Misschien geven je klanten die via Twitter komen wel 80,- gemiddeld uit en plaatsen klanten vanuit Facebook gemiddeld 10 orders van gemiddeld 15,- . Dan kun je veel beter inzichtelijk krijgen waar je je klanten nu daadwerkelijk vandaan moet halen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het niet alleen bekijken van de kant van meer klanten uit organische zoekresultaten maar ook bijvoorbeeld gebruiksgemak en mogelijkheden die je nu niet hebt.

 

Dan denk ik bijvoorbeeld maar aan de koppeling met je boekhouding of magazijn. Je kan met zo'n site ook veel gerichter gaan testen en dingen aanpassen. Als ik een goede partij zou vinden voor een goede webshop liet ik meteen eentje maken (heb nu mijn webwinkel van Logivert, heel tevreden maar er blijven toch beperkingen)

Link naar reactie
  • 0

Als gezegd in eerdere posts : Het gaat om je terugverdientijd.

 

Die terugverdientijd wordt bepaald door het aantal klanten dat je krijgt en de omzet per klant aan de ene kant en je kosten (ook de indirecte!) aan de andere kant.

 

Wat je dus moet uitzoeken is:

 

- Wat is mijn omzet per klant nu en op welke manier kan ik die verbeteren met nieuwe software (upselling, crossselling)

- Kan ik het aantal bestellingen per klant verbeteren met nieuwe software (b.v. nieuwsbrieven)

- Kan ik het aantal bezoekers verhogen door (o.a.) betere organische resultaten als gevolg van uitgebreidere mogelijkheden in de backend van de software

- Kan ik de conversieratio verbeteren door een andere lay-out , A/B-testen, logischer opbouw van de shop

- Kun je je met andere software onderscheiden van je concurrenten waardoor klanten eerder voor jou kiezen ipv voor de concurrent (uitstraling, compleetheid van informatie, kwaliteit van foto's, reviews etc.)

 

En aan de andere kant de vraag of je je kosten kunt verlagen, of althans je kosten minder snel laten stijgen dan de omzet door

- koppeling met boekhouding waardoor deze minder tijd kost

- beter inzicht in de klantenvragen/ betere administratie

- Koppeling met verzender/transporteur

- Eenvoudiger inkoop en betere bewaking van het inkoopproces

- Minder neeverkopen als gevolg van geen voorraad

- Beter voorraadbeheer

- Meer zelf doen in de shop en niet meer betalen aan Mijnwebwinkel voor modificaties

- Beter debiteurenbeheer cq. minder tijdrovend

- etc.

- etc.

 

Ga gewoon eens rondkijken wat er zoal te koop is, welke mogelijkheden dit biedt, welke problemen dit oplost en welke voordelen je eruit kunt halen. En dan rekenen en de gok wagen of niet.

Hosting is het minste probleem lijkt me

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Op zich hoeft een alternatief van mijnwebwinkel niet direct 10.000 euro te kosten. Een mooie tussenoplossing zou een open source platform als het luxe (maar zware en dus veeleisende) Magento of het lichte, maar minder uitgebreide Zen-Cart kunnen zijn. In de basis zijn deze platforms gratis en er zijn veel gratis modules beschikbaar om ze uit te bouwen. Zou een mooie volgende stap kunnen zijn na mijnwebwinkel.

Link naar reactie
  • 0

Op zich hoeft een alternatief van mijnwebwinkel niet direct 10.000 euro te kosten. ...

 

idd, magento vind ik persoonlijk veel te zwaar. Dat is volgens mij expres moeilijk gemaakt zodat je eigenlijk altijd gebonden zit aan een dure dienstverlener. Wij gebruiken voor een webshop opencart en dat bevalt eigenlijk erg goed. Er zijn heel veel aanpassingen voor te vinden die vaak gratis zijn, of slecht een paar tientjes kosten.

 

Een beetje website bouwer zet een complete opencart installatie neer voor nog geen 1500 euro.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Op zich hoeft een alternatief van mijnwebwinkel niet direct 10.000 euro te kosten. Een mooie tussenoplossing zou een open source platform als het luxe (maar zware en dus veeleisende) Magento of het lichte, maar minder uitgebreide Zen-Cart kunnen zijn. In de basis zijn deze platforms gratis en er zijn veel gratis modules beschikbaar om ze uit te bouwen. Zou een mooie volgende stap kunnen zijn na mijnwebwinkel.

 

Ik heb al naar meerdere pakketten gekeken zoals Zen Cart en Open Cart. Op zich zo dat een mooie tussenoplossing kunnen zijn. Maar hoe vindt je een goede betaalbare webshopbouwer?

Link naar reactie
  • 0

Dave, ik denk dat voor jou een, goed opgezet, opensource pakket met een mooie template inderdaad een goede en betaalbare oplossing is. Qua investering valt dit mee maar je hebt wel alle mogelijkheden om uit te breiden en om aan zoekmachine optimalisatie en marketing te doen.

 

Een website/webshop bouwer is altijd lastig kiezen. Door de stortvloed aan bedrijven kan je door de bomen vaak het bos niet zien. Ik raad aan om in eerste instantie bekenden en collega's (met mooie webshops) te vragen wie dat voor ze gemaakt heeft en of ze daar tevreden mee waren. Daarnaast kan je eventueel ook met rondsurfen en onderaan een webshop de websitebouwer vinden. Gecombineerd met andere bureaus die je gevonden hebt vraag je daar offertes aan. Vervolgens kijk je enerzijds naar de prijs maar ook zeker naar welke bouwer het beste begrijpt waar je naartoe wil. Dat scheelt veel strubbelingen en tijd in het proces.

 

Succes en we zien graag het resultaat!

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

Wat ik sowieso wil doen is even naar de webwinkel vakdagen gaan. Gewoon om eens te kijken wat er allemaal te krijgen is in de markt. Offertes zal ik ook zeker opvragen maar eerst moeten we met het programma van eisen aan de slag.

 

Er zit wel een enorm prijsverschil in de verschillende bedrijven. Volgens mij moet je voor een bedrag van € 2500,- toch wel klaar zijn toch?

Link naar reactie
  • 0

Wat ik sowieso wil doen is even naar de webwinkel vakdagen gaan. Gewoon om eens te kijken wat er allemaal te krijgen is in de markt. Offertes zal ik ook zeker opvragen maar eerst moeten we met het programma van eisen aan de slag.

 

Er zit wel een enorm prijsverschil in de verschillende bedrijven. Volgens mij moet je voor een bedrag van € 2500,- toch wel klaar zijn toch?

 

Ja. Voor 1000 - 1500 kan je een mooie op maat gemaakte template/layout laten maken en dan heb je nog 1000 euro voor de implementatie van de software. Moet je zeker een mooie webshop voor in elkaar kunnen zetten! Je moet er alleen wel rekening mee houden dat bij mijnwebwinkel.nl hosting zit inbegrepen. Dat zal je bij een opensource pakket nog extra zelf of via je webbouwer moeten inkopen.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

Ik zit er over te denken om naar de webwinkel vakdagen te gaan. Weet alleen niet of dat wel interessant is aangezien er ook veel bedrijven staan die geen webshops bouwen.

Juist daarom is het wél interessant! Er staan ook bedrijven die jouw betaaloplossing voor jouw webshop regelen, die de marketing voor jouw webshop regelen, die jouw webshop juridisch waterdicht maken, die de logistiek voor jouw webshop regelen etc. Ook staan er sprekers met soms leuke verhalen over e-commerce. Kortom, van alles wat interessant kan zijn voor jou!

 

Bovendien is het bij uitstek de gelegenheid om mede webwinkeliers te ontmoeten, omdat het hebben van een webwinkel, zeker in het begin, een vrij eenzame aangelegenheid is. Als het even kan zou ik zeker langs gaan.

 

En nee, ik heb geen aandelen in de beurs en ik sta er zelf ook niet met een stand. :)

Link naar reactie
  • 0

Er staan ook bedrijven die jouw betaaloplossing voor jouw webshop regelen, die de marketing voor jouw webshop regelen, die jouw webshop juridisch waterdicht maken, die de logistiek voor jouw webshop regelen etc. Ook staan er sprekers met soms leuke verhalen over e-commerce. Kortom, van alles wat interessant kan zijn voor jou!

 

Op zich kan het wel interessant zijn als er naast webbouwers nog andere bedrijven staan. Veel bedrijven die er staan ken ik al dus dat zal weinig toegevoegde waarde hebben. Maar goed, wellicht toch interessant.

 

Bovendien is het bij uitstek de gelegenheid om mede webwinkeliers te ontmoeten, omdat het hebben van een webwinkel, zeker in het begin, een vrij eenzame aangelegenheid is. Als het even kan zou ik zeker langs gaan.

 

Is zeker leuk om mede webwinkeliers te ontmoeten. Maar dan niet vanuit eenzame oogpunt want wij zijn al reeds 6 jaar bezig en webwinkel is een aanvulling op onze normale verkoop.

 

Wat me wel opvalt is dat sommige bedrijven het blijkbaar erg druk hebben. Ik heb al een aantal offertes opgevraagd en van 1 bedrijf een reactie ontvangen. Van de andere helemaal niks, maar dan ook helemaal niks gehoord.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Op zich kan het wel interessant zijn als er naast webbouwers nog andere bedrijven staan. Veel bedrijven die er staan ken ik al dus dat zal weinig toegevoegde waarde hebben. Maar goed, wellicht toch interessant.

Dat is zeker waar, er staan wel elk jaar dezelfde, bekende bedrijven.

Wat me wel opvalt is dat sommige bedrijven het blijkbaar erg druk hebben. Ik heb al een aantal offertes opgevraagd en van 1 bedrijf een reactie ontvangen. Van de andere helemaal niks, maar dan ook helemaal niks gehoord.

Heb je ze ook al nagebeld? Niks mis met een dag of wat later nabellen om even te checken of ze wellicht nog vragen hebben over je offerte aanvraag en wanneer je wat prijzen mag verwachten. :)
Link naar reactie
  • 0

Heb je ze ook al nagebeld? Niks mis met een dag of wat later nabellen om even te checken of ze wellicht nog vragen hebben over je offerte aanvraag en wanneer je wat prijzen mag verwachten. :)

 

Heb er één gebeld maar daar krijg ik niemand aan de lijn. Die valt dus af....

 

Persoonlijk vindt ik het kwalijk dat je niet binnen een dag een reactie per mail krijgt. Ik heb liever een berichtje dat ze ermee bezig zijn dan dat ik helemaal niks hoor.

 

Ik snap ook niet waarom bedrijven het niet voor elkaar krijgen een mailtje te beantwoorden binnen een dag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.