• 0

Een idee voor andere startup. Hoe zorg ik er voor dat de startup het niet pikt?

Beste mensen,

 

Ik heb een idee voor een technostartup. Dit idee heb ik al ongeveer een jaar, maar voor het opzetten van deze technostartup is een aanzienlijke investering nodig in een bepaalde software infrastructuur. Ik ben een serie-ondernemer, en ik weet donders goed wat er allemaal bij kijken.

 

Het potentieel voor de startup ligt op een omzet tussen de 10 en de 50 miljoen euro per jaar (dat is niet overdreven). De markt is volledig open en we hebben dus ook een first-mover advantage.

 

Nu heb ik onlangs een startup gevonden die precies alle benodigdheden heeft om dit idee uit te voeren en ongeveer 90% van de ontwikkeling al heeft gedaan. Deze startup is na 3 jaar ontwikkeling en een investering van iets meer dan 2 miljoen onlangs failliet gegaan. Voor een groot gedeelte komt dat omdat ze een andere doelgroep benaderden (studenten), en deze doelgroep na 3 jaar nog steeds in onvoldoende omzet resulteerde.

 

Inmiddels heb ik contact opgenomen met deze startup, maar nu loop ik tegen de barrière aan dat ze met enkel en alleen het idee aan de haal kunnen gaan en mij vervolgens er volledig buiten laten.

Ik heb al akkoord gekregen dat er een NDA wordt ondertekend, maar de meeste advocaten weten me altijd te vertellen dat je daar voornamelijk schijnveiligheid mee koopt.

 

Hoe kan ik mijn aandeel in het hieruit voortvloeiende bedrijf garanderen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op zich een optie. Ik heb wel cash, maar bij lange na niet genoeg voor een overname.

 

Alhoewel het nog niet doorgesproken is ga ik er wel van uit dat de oorspronkelijke investeerders op zijn minst een aanzienlijk deel van hun investering terug willen zien. Ze zien er nog steeds toekomst in en plannen al een doorstart, maar willen meer marktaandeel bereiken door het productaanbod te veranderen, in plaats van andere markten aan te boren.

 

Eventueel zou ik een lening aan kunnen gaan of een andere enthousiaste mede-investeerder zoeken, maar dat zijn geheel andere routes dan ik zoek.

 

Andere ideeën?

Link naar reactie
  • 1

Op zich een optie. Ik heb wel cash, maar bij lange na niet genoeg voor een overname.

Overname? Volgens mij kun je ze niet overnemen, ze zijn failliet!

 

Alhoewel het nog niet doorgesproken is ga ik er wel van uit dat de oorspronkelijke investeerders op zijn minst een aanzienlijk deel van hun investering terug willen zien. Ze zien er nog steeds toekomst in en plannen al een doorstart, maar willen meer marktaandeel bereiken door het productaanbod te veranderen, in plaats van andere markten aan te boren.

Waarom zijn ze failliet gegaan? Blijkbaar om een paar 'schuldeisers' kwijt te raken of er was intern ergens een probleem. Maar als ik als investeerder 2 Miljoen ergens in stop dan ga ik niet failliet om daarna door te starten terwijl er geen significante schuldeisers zijn. Er is iets meer aan de hand.

Eventueel zou ik een lening aan kunnen gaan of een andere enthousiaste mede-investeerder zoeken, maar dat zijn geheel andere routes dan ik zoek.

 

Andere ideeën?

Waarom zoek je niet (eventueel in overleg met de curator) uit wie de schuldeisers zijn en waarom ze failliet zijn gegaan.

Even hypothetisch (en corrigeer me als ik iets fout zie):

 

Stel de onderneming heeft €500.000 schuld, de oude investeerders zijn bereid de boedel te kopen voor €20.000.

Stel dat er een partij een schuld heeft van €100.000, dan kan deze partij aangeven de boedel te willen kopen voor zijn schuldbedrag. Waarschijnlijk moet er dan wel 'afgerekend' worden met de curator (~10% van dat bedrag) en mogelijk dat er een andere schuldeiser iets wil. (Maar dat is ook iets voor de curator)

 

Maar dat kan betekenen dat je voor minder geld dan de investeerders wilden betalen een deal kunt maken die een hogere waarde vertegenwoordigd en die cash minder kost. En je hebt een leverancier aan boord die je misschien toch al nodig had.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het potentieel voor de startup ligt op een omzet tussen de 10 en de 50 miljoen euro per jaar (dat is niet overdreven). De markt is volledig open en we hebben dus ook een first-mover advantage.

 

Wat heb je dan afgelopen jaar gedaan? Hehe... zijn de mensen en kennis niet 'weg' als de startup failliet is gegaan?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als een overname (of de failliete boedel kopen) te kostbaar is, kan je je misschien wel inkopen.

Als zij een doorstart willen maken, is dat het moment om zelf in te stappen. Ik neem aan dat ze openstaan voor iemand met geld en goede ideeen. Het is misschien niet slim om meteen je idee op tafel te leggen, maar je kan wel zeggen dat je graag mee wil doen.

Je kan zelfs jouw percentage af laten hangen van het succes dat jij behaald (en dat is veel schrijf je). Dat jij verantwoordelijk wordt voor een business unit, en het succes daarvan bepaalt of je nog extra aandelen mag kopen/krijgt.

 

Succes, Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

... Ze zien er nog steeds toekomst in en plannen al een doorstart, maar willen meer marktaandeel bereiken door het productaanbod te veranderen, in plaats van andere markten aan te boren...

 

Als jij een andere markt wil bedienen dan hun met, naar ik aanneem, een andere versie van hun product, dan kun je dat toch scheiden (licentie overeenkomst?) zodat jullie elkaar niet in de weg zitten.

Link naar reactie
  • 0

Het is uiteindelijk een vertrouwenskwestie.

Wat als je je dilemma aan hén voorlegt en vraagt hoe jullie dat kunnen regelen en jouw belang borgen? Dan maak je er een gezamenlijke effort van om tot een goede deal te komen in plaats van dat jij nu al allerlei risico's probeert af te dekken en puur vanuit jouw belang denkt. Dat kan altijd nog.

Bovendien kan jij helemaal geen garanties geven dat jouw idee/concept/markt wel succesvol zal zijn; zij nemen daar ook een risico mee.

 

Of ga eens een keer met ze dineren en neem een intuïtief sterk ontwikkelde vrouw mee, die kan je daarna vast wel van advies voorzien over ze ;-)

 

En als mensen je willen naaien doen ze dat toch wel, hoe goed je iets ook hebt ingedekt - neemt niet weg dat je dingen juridisch gezien goed kunt afkaderen zodat je kunt optreden als de poep de ventilator raakt, maar vaak bevat het begin van een traject al aardig wat clues over de houding en intenties van de andere partij. Kwestie van alert zijn en niks wegwuiven.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.