• 0

Korting bij tijdige betaling

Ik weet, het wordt regelmatig geplaats, maar toch kom ik er niet uit.

 

Vraag: mag je zomaar korting nemen op een inkoopfactuur als je deze binnen 8 dagen netjes betaald, maar hier niets over op de factuur vermeldt staat?

Vraag: klopt het dat dit 2% is?

Vraag: mag je deze korting op ELKE factuur toepassen?

 

Situatie:

Ontvangen factuur: Bedrag excl BTW 100, BTW 19 % 19,00 Bedrag incl. BTW € 119,00

 

Als ik korting ga berekenen, stel 2%, moet ik die dan berekenen over het bedrag incl. of excl. BTW?

In geval van het bedrag excl. BTW, moet ik daardoor het BTW-bedrag welke op de factuur staat aanpassen?

Mij is verteld dat ik NOOIT een BTW-bedrag van een factuur mag veranderen.

 

Je leest er zoveel over, maar het wordt alleen maar verwarrender.

 

Wie kan me helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

nee je mag niet zomaar korting nemen als je binnen 8 dagen betaald als daarover niets in op de factuur of de algemene voorwaarden staat, daarmee worden je andere overbodig.

 

behalve dan te zeggen dat als er een betalingskorting word toegepast dit vaak 2% is. en je derde vraag, nee dus het is geen wettelijk recht het is slechts een betaalconditie die overeengekomen kan worden maar niet eenzijdig toegepast mag worden.

Link naar reactie
  • 0

andere vraag: Ik wil zo goedkoop mogelijk inkopen zonder hele pallets af te nemen. De meeste leveranciers hebben wel betalingskorting maar dat is inderdaad meestal 2%. Kan ik onderhandelen en sta ik sterker als ik bij afleveren/afhalen betaal?

Vooruit betalen zou ook een optie mogen zijn maar ik wil wel 100% zekerheid dat de spullen dan geleverd worden. En als ik dit combineer met zelf ophalen? Netjes verpakken hoeft van mij ook niet, klaarzetten op een rolcontainer en zo mijn auto in.

 

Kortom als bovenstaand een optie is zou dit dan een (flink) hogere korting opleveren?

 

kan je met dit soort dingen leveranciers tegen elkaar uitspelen? Iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
  • 1

ik kan me voorstellen dat de leverancier graag de zaken netjes neerzet om beschadigingen en oneffenheden snel te overzien en te voorkomen.

Afhankelijk van het product kan ik me ook voorstellen dat je korting kunt krijgen wanneer er aanzienlijk tijd en geld kan worden bespaard. Ik heb geen idee wat je product is, maar als je niets probeert, krijg je zeker niets.

De stoute schoenen aan dus en beginnen met onderhandelen. Persoonlijk zou ik dan beginnen met de leverancier waar je eigenlijk het minst graag klant wilt worden en dat meteen zo scherp mogelijk inzetten. Dan weet je dat er mogelijkheden zijn en kun je bij de leverancier waar je wel graag je producten van wilt nemen een poging wagen.

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

kan je met dit soort dingen leveranciers tegen elkaar uitspelen? Iemand hier ervaring mee?

 

Wees hier voorzichtig mee, ik ben er absoluut geen voorstander van.

Ik weet niet wat je geleverd wil hebben, maar de wereld is erg klein.

 

Zo zit degene met wie je vandaag onderhandelt bij leverancier a, volgende week tegenover je bij leverancier b.

 

En op dat moment ben je je integriteit kwijt, dat ben je overigens al kwijt als je andermans prijzen openlijk op tafel legt, om lager te kunnen inkopen

 

Speel het spel altijd eerlijk.

 

Link naar reactie
  • 0

uiteraard is het niet mijn bedoeling om alles open en bloot op tafel te leggen. Wellicht heb ik mijn vraag wat rommelig geformuleerd.

 

Misschien moet de vraag zijn: wat zijn voor een leverancier aantrekkelijke voorwaarden om te leveren waarbij een goede korting mogelijk is. En is het argument "boter bij de vis"meer dan 2% waard?

Link naar reactie
  • 0

dat zal afhankelijk zijn van zijn liquiditeitspositie? als leverancier zelf cashflow nodig heeft zou het een argument kunnen zijn. bottomline is natuurlijk dat het handlingskosten moet schelen, anders heeft het voor de leverancier geen zin om je korting te verlenen.

 

ik bestel nogal eens per staffel als me dat genoeg bonusvoordeel oplevert, voorbeeld:

per 10 betaal ik 6,25

per 50 betaal ik 5,75

per 100 betaal ik 5,25

afhankelijk van de omloopsnelheid kun je bepalen of je wel of niet het voordeel neemt.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet de vraag zijn: wat zijn voor een leverancier aantrekkelijke voorwaarden om te leveren waarbij een goede korting mogelijk is. En is het argument "boter bij de vis"meer dan 2% waard?

 

Als boekhouder zeg ik, nee boter bij de vis kan in mijn optiek nooit aanleiding zijn voor meer dan 2% korting, ik vind 2% zo wie zo al (te) hoog als het gaat om enkel het voordeel van sneller geld ontvangen. Als je namelijk uitgaat van een normale betaaltermijn van 30 dagen betekent 2% betalingskorting feitelijk een jaarlijkse rentevoet van 24% daar moeten wel heel grote andere voordelen tegenover staan wil je een betaalkorting van 2% accepteren.

 

Ik denk dat het afhalen van goederen en zelf zorgen voor goede verpakking (vooral bij breekbaar goed) wel kan zorgen voor de nodige kortingen op de prijs of het vervallen van order- en verzendkosten die tot een voordeel groter dan 2% opleveren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

[Een late reactie vanwege recente discussies en omdat de wet sinds twee jaar is aangepast.]

 

Tot 2013 was het zo dat tenzij er iets anders was afgesproken, een vordering direct opeisbaar was. Jij verstuurt een factuur, de klant moet meteen betalen (art. 38 BW 6).

 

Dat veel leveranciers met een betalingstermijn werk(t)en is een coulance, een aardig gebaar van de leverancier aan de klant. Daarnaast moet de leverancier redelijk zijn bij het vorderen van een tijdige betaling. Er is tijd nodig om de factuur te ontvangen, te begrijpen en vervolgens te betalen. Dat kan enkele dagen duren. De leverancier kan erkennen dat dit soms uitloopt en daarom zeggen: 14 dagen, of 30 dagen.

 

(De truc die mijn ziektekostenverzekeraar, VGZ, uithaalt, is alle facturen steevast 10 dagen te antedateren. Als ik 10 februari moet betalen, versturen ze de factuur op 1 februari, maar zetten ze er een factuurdatum van 20 januari op. Overige post van VGZ komt netjes een of twee dagen na de verzenddatum aan.)

 

Sinds 2013 is deze coulance, deze termijn van wat redelijk is, wettelijk vastgesteld op 30 dagen voor leveringen aan bedrijven en overheden. De leverancier is gehouden aan de betalingstermijn (art. 39 BW 6).

 

Als de klant op eigen initiatief 2% inhoudt, lijkt hij me in verzuim te zijn vanaf de afloop van de betalingstermijn (IANAL). De leverancier kan dan een boete (officieel: incassokosten) van minimaal 40 euro + de wettelijke rente vanaf die datum in rekening brengen. Veel leveranciers zullen dat mogelijk niet doen om de goede relatie met de klant te bewaren, maar wat is die goede relatie waard als de klant zichzelf al sigaren uit de doos van de leverancier kado doet?

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.