• 0

Auto zakelijk, grenzen opzoeken

Mijn vrouw is ondernemer. Wij rijden privé een Landrover Discovery, een vrij grote auto met dito kosten. We overwegen om deze auto zakelijk door mijn vrouw te laten rijden. Nu ben ik gaan rekenen en ik ben benieuwd of mijn conclusies juist zijn;

 

Het verwachte jaarinkomen in 2012 bedraagt. € 38.000,-. met € 3000,- aan kosten. Verder pas ik toe € 7280,- ondernemersaftrek, €2123,- startersaftrek, 12% MKB winstvrijstelling en kom dan uit op een belastbaar inkomen van € 22.525,-.

Op deze € 22.525,- laat ik de belastingschijven en premies volksverzekeringen 2012 los en kom uit op te betalen belasting van € 7.837,-. Hiervan gaat vervolgens € 2033,- alg. heffingskorting en € 1.,533,- arbeidskorting vanaf, wat het eindbedrag aan te betalen belasting maakt van € 4.271,-.

 

Wanneer ik dezelfde berekening als boven maak, maar dan met een fiscale bijtelling van € 20.000,- (25% van cataloguswaarde € 80.000,-) is het jaarinkomen € 58.000,- (€ 38.000,- + € 20.000,-). De kosten nemen toe, immers de autokosten worden toegevoegd, dat maakt de kosten op totaal € 11.613,-.

Wanneer ik op dit bedrag weer dezelfde ondernemersaftrek, belastingschijven, premies op los laat kom ik uit op te betalen belasting a € 8.475,-.

 

Samenvattend

Zonder zakelijke auto betaald mijn vrouw € 4.271,- belasting en met zakelijke auto € 8.475,-. Een netto verschil van € 4.204,- per jaar.

Ze betaald dan dus € 4.204,- meer belasting met auto, maar we vermijden daarmee ca. € 8.600,- privékosten aan de auto (brandstof, onderhoud, verzekering, wegenbelasting). Het netto voordeel is dan per jaar € 4.396 (= € 8.600,- minus € 4.204,-).

Hierbij heb ik nog niet eens rekening gehouden met afschrijving en BTW voordeel.

 

Al met al lijkt het mij financieel gunstig om mijn vrouw de auto zakelijk te laten rijden met de bijtelling op de koop toe. Maar het lijkt ook te mooi om waar te zien. Maak ik een denkfout?

.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
je vergeet dat als de autokosten in de onderneming vallen, dat er dan ook minder winst privé overblijft

en je vermeld niets over aantal zakelijke en privé kilometers. zakelijke kilometers kunnen bij privé auto gedeclareerd worden, 19 ct/km onbelast. Maakt de zakelijke kosten hoger (c.q. winst lager), maar het netto inkomen hoger / of compenseert (deel van) de privé kosten auto.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@Norbert

Daar heb ik wel naar gekeken. Het meerendeel van de km's worden prive gereden. Van de 20.000km zijn er maar ca. 3.000 zakelijk. Dat levert dus slechts een zakelijk km-vergoeding van € 570,-. Ook zijn de kosten per km van deze autp dusdanig hoog dat die € 0,19 niet echt dekkend is.

 

@Joost

Dat klopt. Dat is dan toch die € 4.204,-die ze netto per jaar minder winst heeft? Daar staat tegenover dat we, als we kosten prive nemen, we ca. € 8600,- netto kosten hebben. Als die € 8600,- kosten netto prive wegvallen en daar komt voor in de plaats € 4.204,- extra belasting, dan kan het toch uit? Of maak ik een denkfout?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of zoals de Chinezen zeggen:

 

"om een complete analyse te kunnen maken, moet je een complete analyse maken"

 

 

Slimme gasten die Chinezen.... ik ga vanavond meteen compleet doorrekenen. Zo op het eerste oog, voor mijn denkfout, dat ik dat het verschil al zo gunstig was dat ik niet compleet hoefde te doorrekenen.

Link naar reactie
  • 1

Wanneer ik dezelfde berekening als boven maak, maar dan met een fiscale bijtelling van € 20.000,- (25% van cataloguswaarde € 80.000,-) is het jaarinkomen € 58.000,-

[...]

Maak ik een denkfout?

De bijtelling is maximaal de daadwerkelijk afgetrokken autokosten (inclusief afschrijving). Nu heb ik de ballen verstand van auto's, maar 20.000,- autokosten per jaar lijkt me toch vrij riant. Als je een inschatting kan maken van de werkelijke autokosten per jaar, als die lager zijn dan 20.000,- dan wordt dat lagere bedrag je bijtelling.

 

Daarnaast begrijp ik uit je post dat jullie die auto nu al hebben. Om een auto (of een ander bedrijfsmiddel) als zakelijk te etiketteren, moet die keuze gemaakt worden bij de eerste aangifte waar dat had gekund. Dus of bij de aanschaf van de auto, als het bedrijf van je vrouw toen al bestond, of bij de ib-aangifte van het oprichtingsjaar van het bedrijf van je vrouw.

 

Helpt dit?

Succes met rekenen!

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

scherp van je Marcel, maar zoals vaker op HL is het dossier niet compleet. Simron schreef:

Hierbij heb ik nog niet eens rekening gehouden met afschrijving en BTW voordeel.

 

We hebben dus geen idee van de ouderdom van de auto, de afschrijving en de BTW correctie wegens privégebruik.

Maar ik denk dat jouw overweging zeker van invloed zal zijn op de keuze, zo die al te maken is, wat je al helder aangeeft.

 

reus

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De auto is van 2007. Op een auto zoals een landrover discovery schrijf je snel af, toch al snel 5500 per jaar (heb vergelijkbare modellen uit verschillende bouwjaren vergeleken).

Het is verder nog goed te vermelden dat het aantal zakelijke km's veel lager zijn dat het aantal prive km's. Ze werkt veelal dichtbij in de omgeving. Ik reken op 3000km zakelijk en 17000km prive.

 

De autokosten zijn per jaar excl. BTW ca € 13.183,00. Het BTW voordeel bedraagt ca. € 738,-.

Hiervan uitgaande wordt het belastbaar inkomen € 38.000,- + bijtelling a € 13.183,00 = € 51.380,-.

De te betalen belasting bedraagt in dit geval € 4403,-.

 

De auto privé levert 3000km * € 0,19 = € 570,- op en 75% van de btw € 553,-.

De omzet van € 38.000,- en totaal € 3.410,- kosten.

De te betalen belasting bedraagt in dit geval € 4812,-

 

In deze voorbeelden betaal je in het geval van de auto zakelijk minder belasting dan zonder auto, maar het verschil is verwaarloosbaar. Heb ik me er dus op verkeken, ik dacht dat het gunstiger zou zijn......

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.