Hallo,

Ik ben sinds vandaag lid. En ik hoop iets te kunnen geven, en uiteraard ook te krijgen via dit forum.

Ik heb een vraag.

Ik ga binnen kort de damesmode zaak waar ik momenteel werk, voorzetten onder een eigen naam.

Ik neem voor een bepaald bedrag inventaris over , en zogenaamde goodwill zit daarbij in.

Er is geen aantoonbaar klanten bestand, er zijn geen vaste leveranciers, en geen bestaande contracten die ik hoef over te nemen. Het gaat om een huurpand met een eigen huurbaas.

4 week geleden hebben wij het bedrag mondeling afgesproken, maar nu wil hij opeens dat ik btw ga betalen over het afgesproken bedrag. Ik heb op vele sites gezocht, en iets gelezen over art. 31 dat art. 37 d is geworden.

Maar ik vroeg mij af, ben ik nu wel of niet verplicht die btw extra te betalen ? Is er sprake dat art. 37 d geldt voor mij als koper ?

Ik hoop op een antwoord, mijn dank al vast hiervoor.

M.v.r.g.r. Lucian b

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35368-wel-of-geen-btw-bij-overname/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

betreft de overname misschien het aangaan van het huurcontract van het pand waarin gehandeld gaat worden? In dat geval kan geopteerd worden voor btw-belaste huur. maar over de overnamesom in termen van goodwill, wordt doorgaans geen btw gerekend.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

• 0

Volgens mij is hier inderdaad sprake van overname onderneming en geen BTW verschuldigd. Maar "stel" dat de BTW voor overname niet gelden en je dus wel BTW op de rekening krijgt, dan heb je weliswaar (en dat minimaliseer ik zeker niet) een bedrag voor te schieten, maar je kan de btw wel terugvorderen via je BTW aangifte. Het kost je dus uiteindelijk geen geld.

Verder wens ik je succes,

Fred

Administratiekantoor Frelo

• 0

Maar pas op, als de partij die de onderneming aan jou verkoopt wél btw in rekening brengt (terwijl ze dat op grond van art. 37d niet zou moeten doen), en zij die btw NIET afdraagt, en de belastingdienst de btw bij haar ook niet meer kan halen omdat ze failliet, vertrokken of in rook opgegaan is, komt de belastingdienst de btw bij jou halen. Met andere woorden, je hebt alleen recht op aftrek van die btw als de verkopende partij hem ook heeft afgedragen.

rechtspraak, zie met name punt 6.2 t/m 6.8 in de conclusie.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Overname huurpand, inventaris en (naar ik aanneem) voorraad maken van de overdracht wel een onderneming zodat 37-d OB wet van toepassing is.

De verkoper mag dus geen BTW heffen over de overnamesom. Stem daar dus niet mee in en adviseer hem/haar om aan advies in te winnen bij een fiscalist/overnameadviseur.

Ik mag toch hopen dat hij die sowieso al ingeschakeld heeft?!

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Geweldig al die mensen die mee denken !!

Ik ben al overeengekomen ondertussen, dat de vorige eigenaar geen BTW meer berekend, ik ga dit zwart op wit zetten in de intentieverklaring die we beide moeten ondertekenen.

Kom ik bij een tweede en derde vraag :

Ik neem alleen inventaris over, geen voorraad !

De overname vind plaats 1-1 2013, dat duurt nog even, maar krijg ik de financiën rond, dan moet ik al juni dit jaar op inkoop voor orderen zoals dat heet, voor de collectie die dan vanaf 1-1-2013 in de winkel hangt.

Stel er gaat tussen nu en 1-1-2013 iets van de inventaris stuk, b.v de kassa ! Of de pinautomaat.

Is hij verplicht dat te vervangen op zijn eigen kosten ? Of kan het zijn dat hij zegt, ja jammer voor jou, maar ik koop geen nieuwe meer . Ik leen wel even wat. En jij ziet maar hoe je weer aan nieuw komt.

Is hij verplicht om alles wat er nu staat, te vervangen tegen een vergelijkbaar product, als er een intentieverklaring is opgesteld ?

En andere vraag, ik weet dat ik financieel alles rond krijg, ik teken een definitief contract voor overname, maar hij gaat alsnog

b.v in okt 2012 failliët. Ik heb al wel kosten gemaakt door een voorraad in te kopen ( voor orderen) , maar heb dan geen winkel meer om het in te verkopen, en geen inventaris meer. Loop ik dit risico ? En wat dan ?

Hoe werkt dit ?

• 1

Een andere tip. Zorg dat je wel een lijst krijgt van wat je overneemt en wat daar dan de prijs per stuk van is. Zonder een dergelijke lijst (of dat dit genoemd wordt in de koopovereenkomst) kan je moeilijk aanspraak maken op investeringsaftrek. Dat is een extra belastingvoordeel als je investeert in apparatuur die langer meegaat dan zeg 1 jaar, en per stuk duurder is dan EU 455,00 excl. BTW (en het jaartotaal groter is dan EU 2.300,00). Voor goodwill geldt deze investeringsaftrek niet. En als je inventaris overneemt voor in totaal EU 10.000,00 , en er is geen onderverdeling, dan kan je richting de Belastingdienst nog niets aantonen. Voor hetzelfde geldt dat alles is gekocht voor een lagere stukprijs dan EU 455,00 (althans, dat kan de belastingdienst dan stellen).

www.topboekhouder.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar