• 0

Vraag financiering horeca

Goedemorgen,

 

Ik heb een vraag en hoop dat iemand mij kan helpen. Voor een te starten horecazaak hebben we een financiering nodig van 250.000 Kan dit alleen met de overwaarde van een huis gefinancierd worden? ( afhankelijk van deze waarde natuurlijk ) Of moet er ook nog eigen vermogen worden ingebracht?

 

Ik ben benieuwd

 

Groetjes,

 

Pim

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hier heb ik maar 1 antwoord op, waarom zou je?

 

Als je een financiering met als onderpand overwaarde neemt, mag je van de bank (als het geaccepteerd wordt) een rente betalen van 9 a 10%.

Waarom niet meteen een hypotheek nemen op de overwaarde tegen 5%.

 

Ik zelf denk dat de bank wel een eigen inbreng verlangd, aangezien overwaarde in deze tijd moeilijk te realiseren is.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

pfff horeca en 250k, Ben bang dat geen enkele bank de deur nog voor je openhoudt. De mijne in ieder geval niet. Heb nog steeds overwaarde ondanks die dalende prijzen maar mijn bank (waar ik al meer dan 20 jaar zit) is er niet van onder de indruk :(

 

 

In ieder geval met een doortimmerd plan en een goede adviseur langs de banken. succes :)

 

Link naar reactie
  • 0

laatst langs geweest voor een aanpassing, maar dat lag toch wel moeilijk en dat ging geen eens over tonnen. Maar ja aangescherpte regels waar ze niks aan konden doen en zo voort.

 

En oja tussen neus en lippen door zeiden ze dat die VISA kaart ook niet bijdroeg tot voldoende mogelijkheden maar als ik die de deur uit deed dan waren er wel weer mogelijkheden.

 

Moet je voor een vakantie buiten euro toch weer aan de ABN-AMRO creditcard. ;D

 

Dus de plannen op een lager pitje gezet en financieel anders ingevuld. Kom er wel alleen minder snel. :)

Link naar reactie
  • 0

Het duurde trouwens 4 weken voor ik bij de hypotheekadviseur van de bank terecht kon. Ze hebben er nog maar een paar voor heel Zuid-Holland :( Zelfs eerder een afspraak maken bij een advieskantoor ipv bankshop was niet mogelijk door het gebrek aan adviseurs bij de bank.

 

 

Link naar reactie
  • 1

En focus je niet alleen op de bank maar probeer een pallet van mogelijkheden uit. Een brouwer die meefinanciert of de frisdrankenleverancier. En kijk naar tweedehands keukenapparatuur (die er momenteel erg veel is) of een tweedehands barinrichting (die er ook heel veel te krijgen is). Dit kan je veel schelen in je startkosten.

 

Creatief zijn is het credo hier denk ik.

 

Groet, Martin

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je heb vastgesteld en hebt laten vaststellen ( ) dat het gekochte goed (zaak/inventaris & EVENTUELE SCHULDEN C.Q. LIJKEN UIT DE KAST) de investering van 250k waard is en dat mag worden verondersteld dat dit geld binnen afzienbare termijn wordt terugverdiend met serveren van drank en eten?!

 

Doorgaans schat ik in dat de financiering van de investering door een bancaire instelling niet met gejuich wordt ontvangen als een gemiddelde marktrente en aflossingstermijn wordt geboden. Maar met een onderzoeksrapport door een onafhankelijke partij kan er best gefinancierd worden. Ik schat in dat wel wordt verlangd van een bank dat je zelf zekerheden inbrengt ter waarde van >50% van het investeringsbedrag.

 

Lijkt me een kwestie van onderhandelen en het vinden van de juiste partijen (bij voorkeur kosjere partijen).

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 1

En focus je niet alleen op de bank maar probeer een pallet van mogelijkheden uit. Een brouwer die meefinanciert of de frisdrankenleverancier. En kijk naar tweedehands keukenapparatuur (die er momenteel erg veel is) of een tweedehands barinrichting (die er ook heel veel te krijgen is). Dit kan je veel schelen in je startkosten.

 

Creatief zijn is het credo hier denk ik.

 

Groet, Martin

 

 

 

Eens: tweedehands of uit faillissement is goed mogelijk. Leveranciers financieren allang niet meer mee.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je heb vastgesteld en hebt laten vaststellen ( ) dat het gekochte goed (zaak/inventaris & EVENTUELE SCHULDEN C.Q. LIJKEN UIT DE KAST) de investering van 250k waard is en dat mag worden verondersteld dat dit geld binnen afzienbare termijn wordt terugverdiend met serveren van drank en eten?!

 

Doorgaans schat ik in dat de financiering van de investering door een bancaire instelling niet met gejuich wordt ontvangen als een gemiddelde marktrente en aflossingstermijn wordt geboden. Maar met een onderzoeksrapport door een onafhankelijke partij kan er best gefinancierd worden. Ik schat in dat wel wordt verlangd van een bank dat je zelf zekerheden inbrengt ter waarde van >50% van het investeringsbedrag.

 

Lijkt me een kwestie van onderhandelen en het vinden van de juiste partijen (bij voorkeur kosjere partijen).

 

Ja dat klopt, met eten en drank kun je ook geld verdienen hoor!

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je heb vastgesteld en hebt laten vaststellen ( ) dat het gekochte goed (zaak/inventaris & EVENTUELE SCHULDEN C.Q. LIJKEN UIT DE KAST) de investering van 250k waard is en dat mag worden verondersteld dat dit geld binnen afzienbare termijn wordt terugverdiend met serveren van drank en eten?!

 

Doorgaans schat ik in dat de financiering van de investering door een bancaire instelling niet met gejuich wordt ontvangen als een gemiddelde marktrente en aflossingstermijn wordt geboden. Maar met een onderzoeksrapport door een onafhankelijke partij kan er best gefinancierd worden. Ik schat in dat wel wordt verlangd van een bank dat je zelf zekerheden inbrengt ter waarde van >50% van het investeringsbedrag.

 

Lijkt me een kwestie van onderhandelen en het vinden van de juiste partijen (bij voorkeur kosjere partijen).

 

Ja dat klopt, met eten en drank kun je ook geld verdienen hoor!

 

oh, begrijp me niet verkeerd, natuurlijk kan dat. maar de horeca staat er helaas niet om bekend dat de vrije kasstromen die oveblijven om de arbeidsvergoeding en de aflossing van het geleende kapitaal plus rente te betalen, zo overvloedig zijn.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

En daar gaan de banken nu juist volledig fout.

Ik heb begrepen dat de banken tegenwoordig welwillender tegen horeca zijn, maar het lijkt mij dat de banken moeten gaan inzien dat horeca nou juist veiliger is om in te investeren dan in welk ander gebied.

 

Horeca is namelijk niet (of gering) te vervangen door internet.

Bijna alle winkels zijn te vervangen, wat tot gevolg heeft lagere omzetten, onbetaalde rekeningen, etc.

Hoeveel winkelcentra's heeft er langzamerhand geen last van leegstand?

 

Dat is tenminste mijn visie.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

En daar gaan de banken nu juist volledig fout.

Ik heb begrepen dat de banken tegenwoordig welwillender tegen horeca zijn, maar het lijkt mij dat de banken moeten gaan inzien dat horeca nou juist veiliger is om in te investeren dan in welk ander gebied.

 

Horeca is namelijk niet (of gering) te vervangen door internet.

Bijna alle winkels zijn te vervangen, wat tot gevolg heeft lagere omzetten, onbetaalde rekeningen, etc.

Hoeveel winkelcentra's heeft er langzamerhand geen last van leegstand?

 

Dat is tenminste mijn visie.

 

Daar sla je de spijker op zijn kop. Ik bekeek gisteren de statistieken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het viel me op dat de horeca (in mijn regio) in 2010 ruim 4% van de totale bedrijvigheid (industrie, bouwnijverheid, handel, informatie-communicatie, financiele dienstverlening en onderwijs) beslaat.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

ben het met je eens.

Net een bericht gepost over dit onderwerp.

Mijn ervaring is dat banken werken met cijfers uit het verleden.

In geval van Horeca werd er veel geld betaald voor inventaris of goodwill.

Daardoor kwamen sommige wannebe Horecaondernemers in zwaar weer terecht en gaat het kaf zich nu van het koren scheiden. Daarnaast heeft Horeca te maken met eten en drinken. En dat zal men altijd blijven doen. De kunst is om het publiek juist naar jouw zaak te halen. Daarbij ben je inderdaad minder gevoelig voor macro invloeden.

Jammer dat dit inzicht niet is doorgedrongen tot de bank kantoren.

Link naar reactie
  • 2

Banken weten echt wel de juiste horecacijfers te interpreteren. Banken zijn door schade en schande anders tegen horeca-aanvragen aan gaan kijken.

 

De meeste aanvragers zijn geen echte ondernemers en denken gezellig achter de tap centen te kunnen verdienen en vergeten gemakshalve dat er meer komt kjjken dan een pilsje tappen of een kroket in het vet te douwen. Daarnaast is het voor banken nagenoeg onmogelijk de geldstromen inzichtelijk te krijgen/houden.

 

Dit alles maakt banken huiverig om horeca te financieren.

Link naar reactie
  • 0

Banken weten echt wel de juiste horecacijfers te interpreteren. Banken zijn door schade en schande anders tegen horeca-aanvragen aan gaan kijken.

 

De meeste aanvragers zijn geen echte ondernemers en denken gezellig achter de tap centen te kunnen verdienen en vergeten gemakshalve dat er meer komt kjjken dan een pilsje tappen of een kroket in het vet te douwen. Daarnaast is het voor banken nagenoeg onmogelijk de geldstromen inzichtelijk te krijgen/houden.

 

Dit alles maakt banken huiverig om horeca te financieren.

Uiteraard heeft deze branche een nare smaak. Maar als de bank je als meer dan 40 jaar kent en inzicht heeft in die cijfers. En er is nooit achterstand geweest en je praat over een totaal investering van 1 miljoen voel ik mij niet verbonden met de jouw bedoelde categorie. Ik moet wel constateren dat ik er wel toe wordt ingedeeld.

Link naar reactie
  • 0

Banken zijn door schade en schande anders tegen horeca-aanvragen aan gaan kijken.

 

De meeste aanvragers zijn geen echte ondernemers en denken gezellig achter de tap centen te kunnen verdienen en vergeten gemakshalve dat er meer komt kjjken dan een pilsje tappen of een kroket in het vet te douwen.

Maar is dat met andere branches niet hetzelfde?

En wat ik me afvraag hoeveel aanvragen er tegenwoordig zijn van mensen die helemaal geen horeca-ervaring hebben.

 

Ondernemer willen zijn en daadwerkelijk ondernemer zijn is inderdaad iets geheel anders, maar dat kom je nu overal tegen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.