• 0

Kinderziektes glasvezel

In mijn geboortedorp hebben we sinds afgelopen jaar glasvezel. Enthousiast over de mogelijkheden besluit mijn familie om er gebruik van te gaan maken (via ConceptsIct, een KPN-dochter). Dat heeft een aantal maanden prima gewerkt (enkel het locale TV-station kan men ondanks beloftes niet ontvangen, schoonheidsfoutje).

 

Tot vorige week woensdag ... storing. Alles eruit, dus geen telefoon, geen internet, geen televisie. Dus storing melden bij ConceptsIct ... "u wordt teruggebeld". Nou niet dus. (ondertussen een analoog tv signaal herontdekt, dus dat is een beetje opgelost). Dus iedere 2 dagen met je GSM bellen naar de "klantenservice". Dan krijg je dus een "kastje-naar-de-muur" verhaal te horen "we zijn aan het wachten op antwoord van onze leverancier", na doorvragen is dat dus de KPN. (De meeste glasvezelbedrijven zijn gelieerd aan/eigendom van KPN cq Reggefiber). Resultaat: 1 week zonder internet en telefoon.

 

Om een lang verhaal kort te houden. In mijn woonplaats wordt dit jaar ook glasvezel aangelegd maar aangezien ik mijn internet en telefoonverbinding niet 1 week wil en kan missen blijf ik nog sowieso 2 jaartjes fijn via mijn kabelaansluiting internetten, bellen doe ik via de koperen draad van KPN.

 

Mijn advies: als je een thuiskantoor hebt, wacht met het nemen van een glasvezelaansluiting in je huis tot de kinderziektes eruit zijn.

 

Men doet het voorkomen alsof je bij een latere aansluiting extra aansluitkosten moet betalen, maar dit is niet waar. Wanneer men het gewenste aansluitpercentage haalt (bijvoorbeeld 30%), legt men vervolgens huis-aan-huis een basisaansluiting aan. Vervolgens is men blij met iedere klant en zijn er doorlopend "aansluitacties".

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als je een thuiskantoor hebt ben je altijd kwetsbaar op dit vlak. Daarom heb ik naast mijn Ziggo account een XS4all contract.

(als de kabel er uit ligt ga ik over op de kpn telefoonlijn) De vraag is hoeveel geld heb je over voor bereikbaarheid. Uitdaging bij dit soort contracten is dat dit gebaseerd is op consumenten en eigenlijk wil je meer zekerheid die je kunt vastleggen in een zakelijk SLA (service level agreement)

Kortom zorg dat je nooit afhankelijk bent van 1 aanbieder.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk heb ik geen ervaring met glasvezel voor particulieren. Daarin tegen wel voor bedrijven. In het algemeen wordt dit via een ander glasnet geleverd. Dat betekend vaak ook dat je in een woonwijk geen zakelijk glas kan krijgen. Regez Fiber richt zich vooral op de consumenten. Zakelijk hebben Ziggo/KPN vaak zelf de kabels er liggen.

 

In het algemeen is mijn ervaring dat alles hartstikke goed werkt. Maar je betaald hier ook naar. De prijzen tussen zakelijk en consument zijn heel verschillend. Zo uit mijn hoofd heb je 50mbit/s voor €55 per maand. De zakelijke variant 10mbit/s kost tussen de €140 en €300 per maand en dat nog zonder SLA. Daarnaast wordt je ook geacht de installatiekosten te betalen welke rond de €1000 ligt.

 

Uiteindelijk is het een beetje het zelfde verhaal als zakelijk en particulier internet op andere netwerken. Zakelijk heeft veel betere ondersteuning, je hebt er niet het kastje op de meur beleid. De beschikbaarheid tegenwoordig is vrijwel overal goed. Overigens is een nadeel van glas wel als deze een keer stuk getrokken wordt is een monteur wel even zoet met het herstellen hiervan.

 

Daarnaast houd je altijd dat consumenten abonnementen een lage prioriteit hebben. Voor een aanbieder maakt het niet uit of je het afneemt als bedrijf of niet. Het blijft een abonnement voor particulieren.

NetDistrict - Managed Hosting | Domeinen | SSL Certificaten | VOIP
Link naar reactie
  • 0

Als de kabel er uit ligt ga ik over op de kpn telefoonlijn.

 

Kortom zorg dat je nooit afhankelijk bent van 1 aanbieder.

Precies. Zo'n "tandemoplossing" zorgt er voor dat je altijd 1 werkende lijn hebt. Kijk een storing van een dagdeel op je GSM, telefoon of internet, daar valt mee te leven. Maar 1 week er compleet uit liggen is zeer lastig. (En dan moet je er niet aan denken dat al je bestanden/boekhouding "ergens" op het internet staan.)

 

Zo'n "alles-in-1"- contract (telefoon-internet-tv) is nu via de glasvezel "alles-of-niets".

Link naar reactie
  • 0

Ben hier ook bezig met glasvezel, kan wat mij betreft niet snel genoeg komen.

100 Mbit voor iets van € 49,- (was 60 voor € 49,- maar is verhoogt terwijl de aansluiting er nog niet eens ligt)

 

Huidige provider Tele2 (vroeger Alice) maakt de keuze voor overstap wel erg makkelijk door de ronduit waardeloze verbinding en vele mailserver problemen het afgelopen jaar.

 

Als alternatief heb ik altijd een usb sticky achter hand, uiteraard kost dat snelheid maar ik kan tenminste werken.

Kosten pre paid maximaal 5 euro per dag ongeacht dataverkeer.

Telefoon heb ik wel vast maar gebeld word ik vooral mobiel.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan alleen even voor mijn thuissituatie spreken maar het glasvezel van Onsneteindhoven was meteen super toen het aangesloten was. Eigenlijk nooit echte problemen gehad.

 

Wij hebben tijdens onze verhuizing wel ontzettend veel problemen gehad met KPN. Ook ruim een week geen internet en telefonie. Probleem was schakelkast voor onze ruimte was "onvindbaar". Apparatuur was wel aangesloten maar geen signaal op de lijn. Wij hebben toen wel schadevergoeding ontvangen van KPN. Maar dat was wel een zakelijke lijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben tijdens onze verhuizing wel ontzettend veel problemen gehad met KPN. Ook ruim een week geen internet en telefonie. Probleem was schakelkast voor onze ruimte was "onvindbaar". Apparatuur was wel aangesloten maar geen signaal op de lijn.

Dit vind ik ook zo'n voorbeeld. Blijkbaar is er dan niet zozeer sprake van een technische storing maar meer een interne, organisatorische storing. Waarom moet dat 1 week duren?

 

@Jasper: dat is inderdaad ook een prima "redundancy" aanpak, zo'n dongel.

 

Wat mij ook opvalt is dat de "klantenservice" van Concepts Ict weinig initiatiefrijk is. Ik heb vandaag zelf het verzoek gedaan om de telefoonlijn maar door te schakelen naar de GSM. Waarom bieden ze zoiets niet zelf aan als een storing langer duurt?

Link naar reactie
  • 0

Bij een partij waar ik destijds de VOIP heb opgeleverd is het zo dat de failover automatisch naar een ander nummer gaat als de centrale niet is ingelogd. (In dit geval gaat hij dan naar een callcenter) Maar dat is wel een mooie oplossing voor dergelijke problemen.

NetDistrict - Managed Hosting | Domeinen | SSL Certificaten | VOIP
Link naar reactie
  • 0

Dit vind ik ook zo'n voorbeeld. Blijkbaar is er dan niet zozeer sprake van een technische storing maar meer een interne, organisatorische storing. Waarom moet dat 1 week duren?

 

Dat vroegen wij ons ook af! >;( Probleem was ook dat je iedere keer weer je hele verhaal moest doen omdat er geen vast contactpersoon was. En als je meerdere keren per dag belt dan wordt je daar ook een beetje simpel van.

 

Ik heb vandaag zelf het verzoek gedaan om de telefoonlijn maar door te schakelen naar de GSM.

 

Wij hebben dit toen ook gevraagd, echter hadden wij een "zwevende lijn" ofzo. Niet aangesloten op oude of nieuwe adres. En dan kon het dus echt niet volgens KPN.

 

Wellicht dat het in jouw geval wel mogelijk is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.