• 0

Wat is er mis mijn offerte??

Op aanraden van Annedien (Klik!)

de volgende vraag:

 

Het komt vaak voor dat een bedrijf informatie aanvraagt, vind dat we een goeie oplossing bedenken, graag een offerte wil ontvangen.... En dan gaat het mis. De prijs die op de offerte staat is gewoonweg te hoog.. Ik krijg dan smoesjes als "we komen er op terug", "hier hadden we niet op gerekend", "kunnen we korting krijgen" tot "Hoe durfen jullie dat ervoor te vragen!". We werken meestal op basis van een budget, en de meesten weten dat niet wat hun budget ervoor is. Een indruk van de prijsklasse zeggen we dan wel van te voren, dus daar kan het niet aan liggen. Wat doe ik verkeerd???? :(

 

/Edit: Niet iedereen wijst de offerte echter af. Een aantal gaat wel akkoord. Maar het merendeel niet.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk, en dit was de mijne. als je daarna belt zit je meteen in de verdediging lijkt mij.

 

Dat valt wel mee. Vooraf heb ik natuurlijk met de klant al besproken wat zou kunnen, welke functionaliteiten er in moeten komen. Daarnaast zit bij de offerte een voorbeeld ontwerp van de website. Dat ging bij dit voorbeeld natuurlijk niet. Dus grafisch gezien wordt alles uitgelegd aan de hand van een voorbeeld.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Dit is volgens mij geen correct Nederlands en waarom staat er niet gewoon een telefoonnummer?

 

Telefoonnummer staat op het briefpapier.

 

Dit is ongeveer de samenvatting die ik op de eerste pagina van m'n offertes zet. Mijn laatste offerte voor een plain HTML website + wat kleine scriptjes was 2 A4tje omschrijving, 1 A4 kosten met toelichting en een laatste A4 met voorwaarden, planning, rechten etc. Met daarin alle afspraken en opmerkingen die in het eerste gesprek gemaakt zijn. Waarom staan die er niet bij?

 

Willem

 

Ik vind 2A4'tjes een beetje teveel van het goede. Doordat we alles bespreken, is bij ons de offerte meer een kostenraming.

 

 

Ik weet niet zeker of deze informatie al opgesnorkeld is. Maar for just in case verwijs ik er even naar >>>

Staan ook heel wat offerte-tips in.

 

Bedankt!

 

Ik vind de offerte wel erg summier, het lijkt me beter als je puntsgewijs toelicht welke eigenschappen zo'n website en brochure hebben.

 

De offerte is enerzijds natuurlijk een prijsaanbod, maar wordt - indien accoord - ook het contract tussen de partijen. Daarbij is het dus voor beiden van belang dat er nauwkeurig beschreven staat welke diensten precies geleverd worden en voor welke tarieven.

 

Daar heb je gelijk in.

 

Eerlijkgezegd denk ik dat 1550 euro voor een website van een bloemenwinkel ook wel een flink bedrag is.. ik vermoed dat ze voordeliger aanbiedingen krijgen als ze rondshoppen, al weet ik weer niet precies wat die brocure-module is en doet.

 

Het gaat hier om een speciaal gemaakte module, waarmee de winkel een soort online brochure zou kunnen beheren. Daarnaast het eventueel kunnen e-mailen met bijvoorbeeld een kortingsbon.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier om een speciaal gemaakte module, waarmee de winkel een soort online brochure zou kunnen beheren. Daarnaast het eventueel kunnen e-mailen met bijvoorbeeld een kortingsbon.

 

Je redeneert weer niet vanuit de klant, ik ben het met Ben eens als hij zegt dat het misshcien simpelweg een te hoog bedrag is. Niet voor het werk wat je ervoor levert, maar puur het bedrag zelf. Als men gewend is voor 30 euro lokaal te adverteren en dan opeens 1500 euro moet betalen voor iets dat hetzelfde oplevert als die 30-euro-advertentie, dan zit je wat die klant betreft gewoon scheef.

 

Kun je niet iets hoger mikken, zodat je prijzen aansluiten bij bedrijven die dit eenvoudig betalen als je ze een goed voorstel doet? Of kun je je werk niet (verder) standaardiseren, dat je je geld probeert te verdienen met het behalen van massa? Dus bijvoorbeeld 500 euro vragen (dat lijkt me meer in de buurt komen van de prijs die een winkeltje wil betalen voor een site) en ervoor gaan héél veel klanten binnen te halen met gestandaardiseerde producten (om zo toch nog een goede boterham te verdienen).

Link naar reactie
  • 0

Kun je niet iets hoger mikken, zodat je prijzen aansluiten bij bedrijven die dit eenvoudig betalen als je ze een goed voorstel doet? Of kun je je werk niet (verder) standaardiseren, dat je je geld probeert te verdienen met het behalen van massa? Dus bijvoorbeeld 500 euro vragen (dat lijkt me meer in de buurt komen van de prijs die een winkeltje wil betalen voor een site) en ervoor gaan héél veel klanten binnen te halen met gestandaardiseerde producten (om zo toch nog een goede boterham te verdienen).

 

Ik zit dus aan een van de twee te denken ja. Maar ik weet niet wat het verstandigste is. Als ik grotere bedrijven ga zoeken, weet ik niet of die makkelijker akkoord zullen gaan met die prijs. En daarbij zou ik me dan alleen op grotere bedrijven moeten richten, en zo'n omslag is erg moeilijk om in een korte tijd te realiseren. Bij kleinere bedrijfjes zal dat met een lagere prijs misschien makkelijker zijn, maar dan heb ik misschien toch niet projecten genoeg om er een boterham uit te kunnen halen.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Bij kleinere bedrijfjes zal dat met een lagere prijs misschien makkelijker zijn, maar dan heb ik misschien toch niet projecten genoeg om er een boterham uit te kunnen halen.

 

Ik weet niet precies hoe je dit bedoelt: Is het probleem dat je te weinig projecten binnenhaalt om van de winst per project te leven, of is het zo dat projecten met een lagere prijs voor jou verliesgevend zijn? In het eerste geval moet je vooral je best doen om er meer binnen te halen (wat vanzelf al lukt als een groter percentage accoord gaat).

Link naar reactie
  • 0

Mee eens! misschien zou je eens een nep-offerte kunnen maken en die hier posten?

 

Bij deze dan. Zo zien ongeveer mijn offertes eruit. Ben benieuwd naar de reakties en tips. :)

 

 

Bloemenwinkel NiceFlower

t.a.v. Dhr. H. Margriet

Tulpenlaan 1

1234 AB Higherlevel.nl

 

Offerte NiceFlower (www.higherlevel.nl)

Offertedatum: 23/06/2004

 

 

Grafisch ontwerp    € 600.00

Techniek website € 350.00

YourPublisher module “Brochure”    € 500.00

Testen, installatie en verdere realisatie € 100.00

 

Totaal ex. 19 % BTW    € 1550.00

BTW 19%    € 294.50

 

Totaal incl. 19% BTW    € 1844.50

 

 

Toelichting:

 

Deze offerte behandeld het ontwerpen en realiseren van de website NiceFlower.

Hierbij is inbegrepen de layout (het ontwerp), de techniek, en een module uit ons Content Management Systeem YourPublisher. Deze geeft de mogelijkheid om zelf online een brochure te maken. Ook kunt u met dezelfde module bezoekers van de website elke week een kortingsbon laten uitprinten.

 

Reageren:

 

Na 4 dagen na verzending van deze offerte zullen wij u bellen om de offerte te bespreken, indien u voor die tijd teruggebeld wilt worden, kunt u dit invullen op onze website via www.yourcomonline.nl.

 

Algemene voorwaarden:

 

Deze offerte is vrijblijvend, en geldig tot 1 maand na offertedatum. Op alle offertes zijn onze Algemene Voorwaarden van toepassing, u kunt deze gratis opvragen, of bekijken via www.yourcomonline.nl/voorwaarden

 

 

Ik vind het allemaal heel erg globaal omschreven... Ik kan hieruit niet halen:

- wat je uurtarief is en hoeveel uur je eraan besteedt, als ik geen tot weinig verstand heb van dit soort zaken zal ik zoveel mogelijk informatie willen hebben zodat ik kan plaatsen hoe jij aan de bedragen komt en wat het bedrag vertegenwoordigt.

- wat die bv. grafische werkzaamheden dan wel niet zijn. De 'onwetende' klant zal hier altijd vraagtekens bij plaatsen... want idd. hij heeft al een huisstijl, dus waarom reken jij er zoveel voor?

 

Kijk je bent niet verplicht om dit te specificeren en uitbundig te beschrijven, maar ik heb wel paar argumenten waarom je het juist wel zou moeten doen:

 

- laat de klant zich nooit iets afvragen! onduidelijkheid leidt tot twijfel, twijfel leidt tot het afwijzen van je offerte/aanbod! Ook al bel je na, als de klant dingen onduidelijk voor ogen heeft, dan ga jij het gesprek al in met een klant die twijfelachtig is. Onnodig en te omzeilen....

 

- door duidelijk zaken/werkzaamheden te omschrijven schep je ook duidelijkheid voor jezelf en een soort controle - klopt mijn prijs nog wel? is deze opdracht wel interessant voor mij? Ik zie het net zo als een idee en een businessplan. Vervelend jobje..maar je doet het a) voor de wederpartij b) als controle voor jezelf of je aan alles hebt gedacht en als een kleine planning

 

Verder zie ik geen Betalings/Leverings voorwaarden vermelding - ook al zou in je Alg. Bet & Lev. voorwaarden een vermelding staan over voorschotten e.d. dan is het altijd goed deze zaken duidelijk te vermelden en op te nemen in je offerte. Het maakt voor de klant wel degelijk uit of ze bv 20% voorschot of 50% voorschot moeten betalen. Alweer, zorg ervoor dat de klant duidelijkheid heeft..... Indien je niet met een voorschot werkt, vind ik je echt een cowboy met de huidige NL economie... het zou geen compliment zijn :D

 

Verder zorg ik altijd dat ik de aantallen pagina's opneem in mijn offerte - je bakent zaken voor jezelf af zodat de klant niet met 10 paginas ipv 5 komt aanwaaien en er geen tijd vergooid hoeft te worden met welles-nietes discussies die altijd een negatieve invloed hebben op je relatie met de klant. Doe er een simpele stroomschema bij met korte omschrijvingen, als het ware de rooie draad van het project.

 

Tenslotte - of het nu om een kleine of grote opdracht gaat - zorg ervoor dat je er naar verhouding evenveel tijd aan besteedt...

 

Samengevat: Zorg voor duidelijkheid, ook over de zaken die voor jou duidelijk of vanzelfsprekend zijn! Empathie en een goed relativeringsvermogen zullen je hierbij goed van pas komen.

 

A bit more than 2 cents this time... :) Ik hoop dat je er wat aan hebt... er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er andere mening over zullen hebben, maar dat is uiteindelijk wat de een van de ander onderscheidt. Het is aan de klant om dat te onderkennen en daar bepaalde waarde wel/of niet aan te hangen.

 

Stepan

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de offerte wel erg summier, het lijkt me beter als je puntsgewijs toelicht welke eigenschappen zo'n website en brochure hebben.

 

De offerte is enerzijds natuurlijk een prijsaanbod, maar wordt - indien accoord - ook het contract tussen de partijen. Daarbij is het dus voor beiden van belang dat er nauwkeurig beschreven staat welke diensten precies geleverd worden en voor welke tarieven.

 

Eerlijkgezegd denk ik dat 1550 euro voor een website van een bloemenwinkel ook wel een flink bedrag is.. ik vermoed dat ze voordeliger aanbiedingen krijgen als ze rondshoppen, al weet ik weer niet precies wat die brocure-module is en doet.

 

Mee eens... je moet uitkijken met wat je aanbiedt en aan wie. Je kan een klant lekker maken met een CMS achter zijn/haar website, maar als je weet dat 1550E naar alle waarschijnlijkheid veel geld is voor zo'n bedrijf + daarbij genomen de winst die ze uit de website kunnen halen... dan raak je het voor die prijs niet kwijt en zul je a) met een lagere prijs moeten komen of b) bijvoorbaat niet op de klant rekenen en deze 'nee' verkopen of idd een te hoge offerte sturen (gezien een 'nee' verkopen nooit een goeie invloed heeft) c) geen CMS aanbieden, maar een goedkopere oplossing of als een extra optie aanbieden!

 

Voor deze prijs zouden ze in principe een webshop/bestelmogelijkheid in de site moeten krijgen....dan zou het misschien nog haalbaar zijn gezien ze eraan kunnen verdienen... maar dan moet je dat ook flink aanprijzen binnen de offerte.

 

S.

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
  • 0

Er is nu al veel gezegd over de offerte, maar niets over de klant.

 

Wat wil de klant, wat is zijn probleem, hoe los je dat op.

 

Voor de klant is de website geen doel op zich. Het is voor hem een deel van zijn marketing/promotie aktiviteiten (Ook dit is een aanname, want ook ik ken de klant niet). Past daar wel een website bij?????

 

Het aanbod dat je doet zal naadloos aan moeten sluiten bij de andere promotie aktiviteiten van de klant. Leef je in, stel veel vragen, en probeer te achterhalen waarom de klant een website wil (verbeteren). En welke doelstellingen de klant hiermee wil bereiken.

 

Gebruik vervolgens jouw expertise om deze specifieke wensen in te vullen. Adviseer de klant mbt te te bouwen website op basis van zijn wensen. Laat zien dat je weet wat de klant wil en dat je je werkelijk interesseert voor de doelstellingen van je klant. Val niet in de valkuil dat je denkt te weten wat de klant wil, maar vraag het hem.

 

Als er dan om een offerte wordt gevraagd, kan je de voorbespreking aanhalen in je offerte. De probleemstelling en jouw oplossing die volledig het probleem van de klant oplost.

 

Je kan dan veel beter onderbouwen waar je tarief op gebaseerd is, en de prijsdiscussie wordt veel helderder.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mee eens. Het gaat om de klant. Kruip in de huid van de klant. Wordt de klant. Probeer te denken zoals hij denkt. Dan pas kun je een goed voorstel maken. Zorg dat je zijn business kent, zijn klanten dan pas wordt je de klant. En dat vergt veel tijd. Reden des te meer om te focussen op een segment.

Ondernemer en Leancoach. Begin vandaag nog met Lean en krijg rust, regelmaat en resultaat!

Link naar reactie
  • 0

Mee eens. Het gaat om de klant. Kruip in de huid van de klant. Wordt de klant. Probeer te denken zoals hij denkt. Dan pas kun je een goed voorstel maken. Zorg dat je zijn business kent, zijn klanten dan pas wordt je de klant. En dat vergt veel tijd. Reden des te meer om te focussen op een segment.

 

Ben het helemaal met jullie eens hoor... maar wat als je nou van een klant - die jou heeft gezocht ipv andersom - een offerte-aanvraag krijgt? ga je dan eerst een maand besteden aan bedrijfsanalyse? hou je eerst een gesprek? hoe kan je dan een goede offerte maken?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Victor.

 

Allereerst zeg ik iets over je offerte. Daarna iets over het probleem dat vast breder ligt dan je offerte.

 

De offerte zelf:

 

De opmerking dat je eens een grafisch ontwerper naar je offerte kunt laten kijken vind ik een hele goede. Alles staat of valt met de indruk die je maakt.

 

Snelle verbeteringen die je zelf kan doorvoeren zijn:

-De twee spelfoutjes in je offerte verwijderen (twee keer na in één zin en een keer een d waar een t moet staan), dat zorgt ook voor een nog betere indruk.

-Een goed gekozen lettertype. Zelf gebruik ik altijd Helvetica Condensed Light (dit zou een apple-font kunnen zijn), puntgrootte tien (te groot vind ik vaak niet professioneel staan) en laat ik het eerste kwart en het laatste kwart van het a4-tje als marge open. De offertes zien er zo zeer strak uit.

 

 

Het probleem ligt waarschijnlijk iets breder. De volgende overwegingen zouden misschien eens gemaakt kunnen worden

 

- Je eigen presentatie. Als jij je presenteert als een expert op jouw gebied en dat geloofwaardig kunt doen (geloofwaardigheid zit in je product, maar ook in de indruk die je klant van je heeft) hoort daar een goede prijs bij.

 

- Richt je op wat grotere bedrijven: Ik zie bedrijven van 100 of meer werknemers regelmatig lachend meer dan €5000 voor een site betalen. Als jij je prijs verlaagt blijf je altijd maar in de marge van bedrijven die zich niet onderscheiden en min of meer hetzelfde kunnen. Je moet in dit geval wel zeker zijn dat je de kwaliteit kunt leveren die grote bedrijven je zullen vragen.

 

- Denk eens na over een samenwerking met een bedrijf dat zich bezig houdt met grafisch ontwerp. Veel van deze bedrijven hebben hun eigen webdesigners, maar toch kan je zoektocht wat waard zijn. Deze bedrijven kunnen een service aan hun pakket toevoegen en jij bent verzekerd van:

*Meer opdrachten,

*Een (als het goed is) goede kwaliteit van de ontwerpen op je sites, je verbetert dus je aanbod.

*Het belangrijkste is nog wel: Bedrijven die duizenden of eerder tienduizenden voor het design van hun corporate identity of zelfs maar een brochure vallen niet over een paar honderd euro voor hun site.

 

Als jij goed bent in wat je doet en je slaagt er in om dat te uiten (wees consequent, laat je niet in de marge drukken) kun je echt verlost raken van het type klant waar je over sprak.

 

Ga ook actief op zoek naar de klanten en de referenties die je graag zou willen hebben. Wacht niet op de bloemist op de hoek (al kan ook die natuurlijk een goede opdracht voor je hebben). Zelf maken wij één dag in de week vrij voor het bellen met potentiele klanten. Daarover staat heel veel onder een paar andere topics. Ook bij deze vorm van marketing draait het om je presentatie. 'Wij hebben deze en deze oplossing voor u, reken maar dat we u daarmee vooruit kunnen helpen' werkt bij ons bedrijf veel beter dan 'Wilt u een site, het kost niet zo veel'.

 

Ik ken de kwaliteit van je product (service!) niet en ik ken je presentatie niet. Op dat laatste valt de winst te halen als je dat eerste voor elkaar hebt.

 

Victor, ik heb de wijsheid zeker niet in pacht, maar bovenstaande werkt voor ons bedrijf, een bedrijf dat zich voor een deel bezig houdt met webdesign en grafisch design. Ik denk dat je het breder moet zien!

 

Succes!

 

UCYB

 

Link naar reactie
  • 0

UCYB, helemaal eens en wat ook al eerder in de disc werd besproken denk vanuit de klant.. eigenlijk is de prijs niet relevant, klant wil het en betaald wat het jouw kost om het te ontwikkelen. Wij werken met verschillende uurtarieven en zetten die netjes per post uiteen, zodat het voor de klant helder is wat je doet. Die prijs aan de onderkant>? Daar moet je mee uitkijken.

 

Opdrachten voor die bedragen met de beleving van de MKB-Bloemist kunnen je veel tijd gaan kosten en qua rendabiliteit niet interessant zijn tenzij je voor massa gaat. Ik zou ook voor grotere klanten gaan; opdrachten tussen de 4.5 en 12 k renderen binnen de web-werelden mijns inziens het beste.. maar nogmaals dat is puur ervaring en absoluut niet onderbouwt.

 

Zoek de juiste klanten en beleef hun probleem, dan is die offerte een formaliteit..

 

oh ja, betekent trouwens wel vaak dat je meer investeert in je klant op het gebied van vertrouwen, maar dat kan ook als je offerte prijs hoger licht.

 

Hoop dat je er iets aan hebt!

Koen

Link naar reactie
  • 0

Toch leuk om af en toe eens een offerte van een ander gelijksoortig bedrijf te zien, dan blijkt maar weer eens hoe verschillend er tegen het concept "offerte" wordt aangekeken.

 

Mijn offertes zijn doorgaans 6-10 pagina's lang. Voor mij is de offerte de plaats om alle afspraken op papier te zetten, om aannames te doen, om te bepalen wat er precies door welke partij opgeleverd dient te worden, waar de verantwoordelijkheden liggen etc. Het is voor alle betrokken partijen een houvast. De inhoudsopgave van mijn meest recente offerte:

 

offerte_inhoud.gif

 

(en dan is deze offerte nog gebaseerd op een functioneel ontwerp dat eerder is geschreven en waarnaar ik simpelweg verwijs)

 

Ik heb in mijn vorige periode als zelfstandig ondernemer herhaaldelijk pitches gewonnen waarbij het argument van de opdrachtgever was: "je offerte gaf me veel vertrouwen, vergeleken met de anderen ben jij er een stuk serieuzer mee bezig". Heb zo ooit een opdracht voor de neus van een toonaangevend bedrijf "weggesnaaid" terwijl zij bovendien behoorlijk onder mijn prijs zaten. Sindsdien hou ik vast aan die manier van offertes maken. Het kost wel tijd, maar ik vermoed dat opdrachtgevers minder moeite met je prijsopgave hebben omdat ze op die manier beter door hebben hoeveel er allemaal bij komt kijken. Natuurlijk kleun je wel eens mis en doe je een hoop werk voor niets, maar de afspraken moet je toch maken en je voorkomt er een hoop onduidelijkheid mee bij projecten die wel doorgaan.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Kon even niet eerder reageren omdat ik het nogal druk had met besprekingen (klanten die wel akkoord gaan met offertes ;D), maar iig even een reaktie op alle reakties:

 

Projecten met een lager budget leveren uiteraard minder op. Als ik kijk naar de hoeveelheid opdrachten die binnenkomen, is het voor mij op dit moment niet mogelijk om een boterham te halen uit een massa kleine projecten, in dat geval zouden er veel meer projecten binnen moeten komen, maar dan zou ik het niet kunnen redden in mijn eentje. Ik zou dan projecten moeten gaan uitbesteden etc. waardoor een stuk van de inkomsten naar een ander bedrijf gaat. Voor mij is dat dus geen optie.

 

Ik zou dan moeten gaan kijken naar grotere bedrijven. Dit zou op zich kunnen, maar dat betekend dat ik m'n hele strategie zou moeten omgooien. Iets wat ook veel tijd en energie kost. Ook zou ik daarmee teniet doen wat ik het laatste jaar heb opgebouwd.

Dit is dus nog even een keuze (of noodzaak) waar ik nog over moet nadenken.

 

Als ik kijk op mijn offerte, en de tips, kan ik inderdaad veel veranderen. Ik zou een andere grafisch ontwerper ernaar kunnen laten kijken inderdaad, zodat het er wat netter cq. professioneler uitziet.

 

Of het uitgebreid moet worden of summier, daar ben ik ook nog niet over uit. de informatie die er nu in staat bevat het kostenplaatje, en bijzonderheden staan in de toelichting - die meestal uitgebreider is dan hier in dit voorbeeld - . Uitleg over look & feel bijvoorbeeld vindt men terug in een voorbeeld ontwerp van de website. De meeste klanten geven niet zoveel om de techniek en zijn dan blij met de uitleg van wat het systeem kan. De vermelde module voor de brochure is fictief, het is wel iets wat we kunnen maken, maar het is puur maatwerk. hierdoor kan ik niet zeggen wat het systeem wel kan en wat niet, omdat de klant niet heeft gezegd wat hij erin wil hebben.

 

De offerte van Anders is mijns inziens een compleet boekwerk, en naast de algemene voorwaarden wordt het zo een enorm pak papieren. Het gaat hier over een website, niet een hypotheek. ;)

Uitleg komt in besprekingen en voorbeelden naar voren. Zoals ook staat in ons stappenplan. Ik wil wel een aantal pagina's gaan toevoegen voor meer specificatie, maar 10 pagina's vind ik echt teveel van het goede.

 

Om het voor nu even af te ronden; Ik denk dat ik

a: Een nieuw ontwerp voor de offerte laat maken.

b: De offerte wat langer maak.

c: Op zoek ga naar de iets grotere klanten, en eventueel goedkopere oplossingen ga aanhouden voor de wat kleinere klanten. Ook wil ik gaan samenwerken met bureau's dat zaken als design/development willen gaan uitbesteden of opdrachten willen gaan delen. Daarbij ga ik misschien voorzichtig eens kijken richtig het DTP werk. Dus een samenwerking met reclamebureau's. Wie weet kan ik dan een completer pakket aanbieden.

 

In ieder geval heel erg bedankt voor de tips. Ik zie er graag nog meer en misschien ook wel nog wat voorbeeld offertes. Dus hoe jullie dat opzetten, en er bijvoorbeeld voor vragen.

 

Victor.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Victor, voor adressen van ontwerpers:

 

Op de site van BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers), www.bno.nl vind je alle gegevens van leden.

 

Nog iets over de grafisch ontwerper die naar je offerte gaat kijken: Volgens mij kan dat voor heel erg weinig, ze hoeven er geen kunstwerk van te maken lijkt me, het gaat vooral om de opmaak.

 

Je zit waarschijnlijk weer vol ideeen. Zelf heb ik altijd de neiging om me daar dan volledig op te storten; ik hoop dat je een goed evenwicht kunt vinden tussen waar je nu je geld mee verdient en wat je in de toekomst wilt gaan doen!

 

Succes!

 

UCYB.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Nog iets over de grafisch ontwerper die naar je offerte gaat kijken: Volgens mij kan dat voor heel erg weinig, ze hoeven er geen kunstwerk van te maken lijkt me, het gaat vooral om de opmaak.

 

Hmmm.... ::)

 

"Table 1: How often participants commented on various issues when evaluating the credibility of Web sites.

 

Percent

(of 2,440 comments)

Comment Topics

(addressing specific credibility issue)

1. 46.1% Design Look

2. 28.5% Information Design/Structure

3. 25.1% Information Focus

4. 15.5% Company Motive

5. 14.8% Information Usefulness

6. 14.3% Information Accuracy

7. 14.1% Name Recognition and Reputation

8. 13.8% Advertising

9. 11.6% Information Bias

10. 9.0% Writing Tone

11. 8.8% Identity of Site Operator

12. 8.6% Site Functionality

13. 6.4% Customer Service

14. 4.6% Past Experience with Site

15. 3.7% Information Clarity

16. 3.6% Performance on Test by User

17. 3.6% Readability

18. 3.4% Affiliations

 

Meer informatie:

http://www.consumerwebwatch.org/news/report3_credibilityresearch/stanfordPTL_TOC.htm

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Humm

 

Wij hebben 2 zaken die regelmatig offertes maken Bij 1 zaak gaat ongeveer 50 % in opdracht dit is heel veel, maar het is ook de enigste zaak in een dorp van 20.000 inwoners.

 

De andere zaak gaat ongeveer 10/20% in opdracht en maken we ook minder offertes Hier hebben we concurentie van 4 andere bedrijven.

 

Het is de kunst om een offerte te maken naar wensen van de klant laat hem goed begrijpen waarom iets duurder is als dan ie wil uitgeven Bied ook een alternatief Iets wat ook acceptabel is. Maar niet zo duur.In het geval van websites Maak gebruikt van bestaande concepten Laat ze zelf de data invoeren al met al kun je daar aardig op bezuinigen.

 

Een voorbeeld ga geen flash,Php concepten maken als de klant alleen maar een digitale Folder wil.

Link naar reactie
  • 0

Jullie gaan nu even voorbij aan de offerteopzet die 'Anders' liet zien. Dat raakt de kern denk ik. 'Anders' focust zich op een klantenprobleem. want dat is de aanvraag voor een offerte: de oplossing van een probleem. Als ik een website wil omdat ik denk dat ik mijn verkopen daarmee kan verbeteren, dan heb ik niks aan 'grafisch ontwerp' en al helemaal niet aan een 'cms'. Wat moet ik daarmee? Dat zijn middelen die ik niet ken. Ik wil een oplossing!

 

Verdiep je dus in de problemen en vragen van een klant en geef daaar antwoord op. Dat hoeft helemaal niet veel tijd te kosten, ook dat kun je standaardiseren.

 

Ik heb zelf een erg klein communicatiebureau, maar ik sleep vaak klussen voor de neus van grotere bureaus weg omdat ik bereid ben te focussen op de vraag, niet omdat ik goedkoper ben. En daar via de aanbieding antwoord op te geven. Dat loont, geloof me.

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Even een korte reactie op de vraagstelling rondom de effectiviteit van de offerte.

 

1. De effectiviteit van de offerte wordt voor een belangrijk gedeelte bepaald in het voortraject. Dus als je bij de klant zit!

2. De offerte is slechts een stap in het verkoopproces

3. Refereer naar het gesprek en naar de effecten die de klant ermee wil bereiken. Deze kunnen voor verschillende klanten weer anders zijn en deze moet je minimaal besproken hebben tijdens het persoonlijke onderhoud. Probeer ook de motieven te achterhalen van de klant om überhaupt datgene wat jij (de product/dienst categorie) oplevert te overwegen ( denkt hij meer klanten binnen te halen, wil hij voorop lopen, doet zijn grootste concurrent het etcetera). Laat dit ook terugkomen in de offerte. Bijvoorbeeld In de vorm van een centrale doelstelling.

4. Uitgebreidheid van de offerte; ik heb hier zelf wisselende ervaringen mee. Ik maak uitgebreide offertes 30 pagina’s maar ook van 2 A’4 tjes. Ik probeer dit afhankelijk te maken van de situatie. Een aantal criteria die je hierbij kan hanteren zijn omvang en belang in relatie tot andere projecten bij de potentiële opdrachtgevers en de omvang van de groep mensen die betrokken is bij opdrachtgever. Hoe meer mensen hoe meer informatie men wil.

5. Klantgerichtheid in de offerte. Het spreekt van klantgerichtheid als je de mensen verwijst naar een telefoonnummer wanneer ze vragen hebben. Als je ze direct verwijst naar een website dan haal je het persoonlijke contact weg. En dit contact heb je nu net nodig.

 

Sorry heb niet meer tijd

 

Link naar reactie
  • 0

Iedereen weer bedankt voor alle nuttige berichten.

Ik heb inmiddels besloten om toch wat groter te groeien met YourCom, en om dan ook grotere opdrachten aan te nemen. Ik ben bezig geweest mijn offerte's wat uit te breiden, dat leek me wel nuttig. De offerte komt natuurlijk wel altijd na een gesprek, dus zaken als een CMS zijn dan al uitgelegd.

 

Ik houd jullie op de hoogte. :)

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Je kan natuurlijk ook een product van € 500 maken en de klant uitzicht bieden op uitbreidingsmodules. Dankrijg je kans om een een band op te bouwen met de klant.

 

5 * € 500 / maand is meer dan 1 * € 1500 ;)

 

Succes

 

 

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.