Ga naar inhoud

Gamers en geld verdienen

Geplaatst:

Dimitri

Eerst even voorstellen: Ik ben Dimitri, 33 jaar, uit de omgeving van Rotterdam.

 

De laatste 12 maanden ben ik op zoek gegaan naar de "perfecte" formule om het hobby-gamen een doorstart te geven naar professional gamen. Veel onderzoek gedaan, 3 maanden in Amerika doorgebracht om te leren, veel technologische oplossingen bekeken en nu dat ik het plan op papier heb uitgewerkt ben ik klaar voor ontwikkeling van het systeem.

 

Nu ben ik redelijk gerust op het vooruitzicht om op redelijk korte termijn minstens een half miljoen spelletjes-fanaten (gamers) aan mijn project te binden waardoor er allerlei nevenactiviteiten kunnen ontstaan zoals verkoop van apparatuur, spelletjes en organisatie van bepaalde events.

 

Aantal Online Gamers in 2002: 80 miljoen

Verwachting voor 2008: 200 miljoen.

 

Waar ik een beetje vast zit is de manier waarop ik dit plan kan uitbouwen tot een onderneming waarvan ik op korte termijn al van kan leven.

 

Ik denk dat de eigenlijke vraag is: hoe kom je de opstart-periode door? Hoe kun je toch full-time werken aan je onderneming als de lucratieve aspecten van je onderneming pas na enkele maanden in werking treden?

 

Ik ben niet in de gelegenheid om bijvoorbeeld geld te lenen van familie of vrienden aangezien ik bijna geen familie heb en mijn vriendenkring over het algemeen bestaat uit jonge gezinnen.

 

Een baan zoeken naast het project is eigenlijk geen optie omdat ik 7 dagen in de week zal moeten ontwikkelen om dit project op korte termijn te lanceren.

 

Heb ik investeerders nodig? Sponsors? Moet ik met mijn idee richting een ander bedrijf en het uit handen geven in ruil voor een percentage?

 

Ik zit behoorlijk klem en weet nu niet welke route ik moet bewandelen om hier een oplossing voor te vinden.

 

Suggesties zijn van harte welkom.

Featured Replies

Geplaatst:

XYZdotCLUB

De voorgenomen korte termijn zal waarschijnlijk altijd langer gaan duren dan voorgenomen. Er zijn dus enkele mogelijkheden om deze periode te overbruggen en ook een marge op deze periode te nemen.

 

Het is natuurlijk zonde voor de eindstreep in elkaar te zakken.

 

Als je zelf niet genoeg geld hebt, niet bij familie kunt lenen of op de zak van een rijke vriendin/vrouw kan leven blijven er nog slechts enkele alternatieven over.

 

- Bank ( moet je aankomen met een goed onderbouwd business plan )

- Venture capital ( ben je direct een deel van je op te starten bedrijf kwijt en moet je plan nog beter onderbouwd zijn dan bij de bank )

- Sponsoring ( van bijvoorbeeld een game-fabricant wat natuurlijk als gevolg heeft dat je een beperkter aanbod kunt/mag aanbieden )

 

Daarnaast wil ik alleen nog de kantekening zetten :

 

KPN investeerde ruim 25 miljoen €uro om 1 miljoen i-mode klanten binnen te halen, hoe ga je in korte tijd een half miljoen gamers binden aan je concept?

Geplaatst:

Gast Martijn

Hoe wil je omzet genereren uit professioneel gamen?

 

Doel je dan op het testen van games voor de makers ervan?

 

Geplaatst:

Dimitri

  • Auteur

KPN investeerde ruim 25 miljoen €uro om 1 miljoen i-mode klanten binnen te halen, hoe ga je in korte tijd een half miljoen gamers binden aan je concept?

 

a) ik voorzie in een behoefte

b) lage drempel aanmelding.. ik smeer ze niets aan

c) KPN adverteert "globaal" (TV, Radio) / ik "lokaal" op plekken waar alleen mijn doelgroep rondhangt(gaming-communities)

 

Ik heb genoeg aan 1/1000ste van die 25 miljoen om een half miljoen klanten binnen te halen. Maar dat geld moet in de opstartfase worden verdiend, wat al lastig genoeg is.

 

Hoe verdien ik geld aan het uiteindelijke project? Dat zit 'm in het concept en wil dat liever niet gaan uitleggen op een publiek forum ;D

 

Maar ik spendeer geen jaar aan een idee als ik niet zeker ben van de potentie.

Geplaatst:

Dimitri

  • Auteur

...blijven er nog slechts enkele alternatieven over.

 

- Bank ( moet je aankomen met een goed onderbouwd business plan )

- Venture capital ( ben je direct een deel van je op te starten bedrijf kwijt en moet je plan nog beter onderbouwd zijn dan bij de bank )

- Sponsoring ( van bijvoorbeeld een game-fabricant wat natuurlijk als gevolg heeft dat je een beperkter aanbod kunt/mag aanbieden )

 

Bank - zou dus gewoon een lening worden en ik heb al zoveel maandlasten.

 

Venture Capital - Inderdaad, geen zin om deel van de onderneming in te leveren.

 

- Sponsoring - inderdaad geeft dit beperkingen, maar wellicht dekken zij de ontwikkelkosten.

 

Moeilijk hoor :(

Geplaatst:

XYZdotCLUB

Boot, huis, auto verkopen ?

 

Op een of andere manier zullen er dus concessies gedaan moeten worden.

 

Je kunt hierbij denken aan samenwerkingsverbanden met andere bedrijven waarbij je strakke regeling m.b.t. een butout van aandelen voert.

 

Of een sponser exclusiviteit aanbieden voor een bepaalde periode.

 

Of niet meer slapen en er nog een full-time baan naast doen. ;)

 

 

Geplaatst:

Dimitri

  • Auteur

Nog meer slaap verliezen :o

 

Ok, bedankt voor je info :)

Geplaatst:

msteer

misschien is het een idee om een ander bedrijf uit een andere branche maar met dezelfde doelgroep een eenvoudige eerste versie van je game te laten sponsoren in de opstartfase. iets als moorhuhn heeft gedaan met johnnie walker. voor het andere bedrijf een mooie mogelijkheid voor guerrilla marketing en voor jou een mogelijkheid om de eerste fase door te komen en bekendheid op te bouwen.

Geplaatst:

Dimitri

  • Auteur

Even voor de goede orde, ik ben geen game-ontwikkelaar. Ik maak aanvullingen op de Mulitplayer Online Gaming. Dus, ik ontwerp competities voor gaming clans.

 

Het is te vergelijken met de Eredivisie voor gamers.

Geplaatst:

msteer

the coca-cola premier gamers league. kan toch?

Geplaatst:

Dimitri

  • Auteur

Dat klinkt niet eens zo slecht, maar vanuit een zakelijk oogpunt:

 

Stel dat ik een bedrijf geinteresseerd krijg haar naam te verbinden aan een competitie, kan ik dan als tegenprestatie vragen om financiele steun/sponsoring? Of werkt dat niet zo?

Geplaatst:

Persoon

Het is maar net wat je afspreekt.

 

Waarom wil je zo snel geld eruit krijgen? Als het een goed idee is, dan gaat het ze eigen vanzelf terug betalen. Te snel willen is fout en onmogelijk.

 

Ik was ooit bij een presentatie van een belgische professor en die zei: "Als je kinderen wil, dan moet je toch echt negen maanden wachten. Het heeft geen zin om negen vrouwen zwanger te maken, om zo na een maand een kind te verwachten."

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Geplaatst:

zrski

Hmm, leuke vergelijking rené :P

 

Dimitri, ik zou zeggen:

Leer op een houtje bijten. Kijk hoe je je levensonderhoud kosten zo laag mogelijk kan krijgen zodat je zo lang mogelijk op zo min mogelijk geld overleeft. Het mooiste zou zijn als je met een krantenwijkje rond zou kunnen komen en de rest van de dag aan je onderneming zou kunnen spenderen.

 

Als je een deal met een grote organisatie kan scoren kan je het product inderdaad voor X aan hen "verkopen" zij betalen je 50k en jij ontwikkeld voor hen. Je winst gebruik je om verder te ontwikkelen (het is zowieso aan te raden om altijd naar manieren te zoeken waar je het financieele risico bij je klanten neer legt).

 

Als jij in je onderneming/concept gelooft moet dat voldoende zijn om er meer dan een jaar aan te besteden. Zekerheid ga je namelijk never krijgen. Als je daar naar op zoek bent dan moet je voor een baas gaan werken. Als jij doorgaat waar anderen ophouden dan is de kans op succes voor jouw deste groter.

 

Ook moet je er aan denken dat het nagenoeg onmogelijk is om van 10 euro miljoenen euros te maken. Je bedrijf gaat een aantal levens cycli door. Eerst financier je waarschijnlijk zelf voor je proof of concept, dan kijk je of je met geld van klanten/banken/vc/etc kan kijken of je verder kan komen, uiteindelijk gebruik je grotere getallen om grotere getallen te genereren. Maar leer eerst lopen voordat je gaat rennen ;)

 

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Geplaatst:

Dimitri

  • Auteur

Tuurlijk, maar ik dacht ook wel dat ik het rustig aan deed. Vandaar ook dat ik al een jaar werk aan het concept. Ik hoef niet snel rijk te worden (mag natuurlijk wel), maar wil natuurlijk wel elke maand voldoende inkomsten te hebben om in ieder geval m'n vaste lasten te kunnen betalen.

 

Ik ga in ieder geval me verdiepen in het zoeken van sponsors zoals eerder aangegeven. Allemaal bedankt voor jullie reakties.

  • 1 month later...
Geplaatst:

whisper4

Als je nog steeds sponsors en/of partners zoekt kan ik je waarschijnlijk wel helpen. Ik ken een aantal mensen binnen mijn netwerk die jou kunnen aanvullen in jouw behoeftes en vice versa.

 

Ik hoor het wel.

Geplaatst:

Dimitri

  • Auteur

Ik ben nog steeds op zoek :)

 

Mijn emailadres is dtholen@gmx.net

 

Alvast bedankt!

Geplaatst:

rashyda

De voorgenomen korte termijn zal waarschijnlijk altijd langer gaan duren dan voorgenomen. Er zijn dus enkele mogelijkheden om deze periode te overbruggen en ook een marge op deze periode te nemen.

 

Het is natuurlijk zonde voor de eindstreep in elkaar te zakken.

 

Als je zelf niet genoeg geld hebt, niet bij familie kunt lenen of op de zak van een rijke vriendin/vrouw kan leven blijven er nog slechts enkele alternatieven over.

 

- Bank ( moet je aankomen met een goed onderbouwd business plan )

- Venture capital ( ben je direct een deel van je op te starten bedrijf kwijt en moet je plan nog beter onderbouwd zijn dan bij de bank )

- Sponsoring ( van bijvoorbeeld een game-fabricant wat natuurlijk als gevolg heeft dat je een beperkter aanbod kunt/mag aanbieden )

 

Daarnaast wil ik alleen nog de kantekening zetten :

 

KPN investeerde ruim 25 miljoen €uro om 1 miljoen i-mode klanten binnen te halen, hoe ga je in korte tijd een half miljoen gamers binden aan je concept?

 

ik ben heel goed in oplossingen zoeken voor lopende bedrijven alleen de zon gaat voor niks op ik geef je alvast een hint zelfs kpn zoekt hulp bijv als je kpn helpt klanten werven tegen hun wil zullen ze hoogst waarschijnlijk ook iets trug doen wil je meer weten moeten we effe met elkaar bellen mail mij jou tel nr dan bel ik je wel op okay sterkte alles is mogelijk :) :)

Geplaatst:

Sep

Das mooi!

Je moet het gewoon verder uitwerken en wat meer netwerken, als je hulp nodig hebt moet je maar even mailen wij maken o.a ook games.

Daarnaast investeer ik nu in zo een "gamers hal" waar allerlij mensen tegen elkaar kunnen spelen.

Laat maar eens wat van je horen, lijkt me leuk

 

Groetjes,

 

Neo

Geniet van de gegeven dag.

Geplaatst:

HekkeySE

Das mooi!

Je moet het gewoon verder uitwerken en wat meer netwerken, als je hulp nodig hebt moet je maar even mailen wij maken o.a ook games.

Daarnaast investeer ik nu in zo een "gamers hal" waar allerlij mensen tegen elkaar kunnen spelen.

Laat maar eens wat van je horen, lijkt me leuk

 

Groetjes,

 

Neo

 

Neo,

 

Ben jij Guiseppe Baal van @Home? Volgens mij heb ik een jaar met je samengewerkt :P

 

HekkeySE

Geplaatst:

old account

Over Neo gesproken, altijd vind ik het weer raar als mensen zich Neo noemen. Neo, DE anagram van The One, oftewel Jezus. Wat denken ze wel van zichzelf...

  • 1 month later...
Geplaatst:

Damian

Ik heb niet het idee dat de topicstarter enig idee heeft hoe de gameindustrie momenteel in elkaar steekt. Het marktsegment waarin hij zich wil specialiseren is een procentueel alsmaar kleiner wordend onderdeel.

 

Ik stel voor dat je een ondernemingsplan maakt en bij de bank gaat inventariseren wat de mogelijkheden zijn voor een startkapitaal. De kans is relatief groot dat dat in de vorm van een krediet gegeven zal worden (o.a. door de 'lage' opstartkosten (meer dan een ton verwacht je niet nodig te hebben schat ik zo in). Je zou dan met de bank de afspraak kunnen maken om per jaar 10.000 EUR van je startkrediet af te laten halen. Even in achtneming van de rente die je tussendoor moet betalen maar dat is te overzien met dit soort bedragen.

 

Mooie vraagstelling voor mensen die denken 'het wel even te gaan maken' in de gameindustrie:

 

Wat bepaalt het succes van een game? Mensen die komen met "de kwaliteit van een game (dus de uiteindelijke metacritic score in de pers)" houden het nooit lang vol en hanteren een over het algemeen slechte werkwijze. Dit zijn ook vaak de mensen zonder enige echt relevante opleiding. De meeste andere antwoorden, zoals "de wijze waarop je de marketing rondom je product uitvoert" et cetera, laat het inzicht zien van de mensen.

 

Ik wens de topicstarter in ieder geval veel succes met zijn project.

  • 2 years later...
Geplaatst:

Joostk

Ik vraag me af of de software bedrijven die het spel uitbrengen niet een te grote concurrent voor je zijn..?

 

Die leveren een vergelijkbare dienst en je kan gratis gebruik maken van de "multiplayer" optie, in tegenstelling tot jouw dienst, waarvoor je geld vraagt...

Geplaatst:

David.

Volgens mij snap ik waarover dit gaat, maar je kan volgens mij best je idee kort vertellen, want er zijn al tal aan zulk soort competitie's voor clans. Zo bestaan er "LAN-party's" van alle soorten en maten (real-life events, waar wedstrijden met multiplayer games worden gespeeld). En zogenaande online competitie's als "cups", waar er echt ontzettend veel van zijn.

 

Dus mocht je zoiets willen opzetten, zou ik met iets origineels komen en daarvoor een goed plan schrijven. En ik snap dat je grootse ideeen hebt, maar je moet wel reeel zijn en klein beginnen net als ieder ander.

 

Maar vertel eerst eens in het kort wat je nou precies wil. Ik ken de 'branche' (voor zover die bestaat) een beetje, en zoveel geld valt er in Nederland niet mee te verdienen.

The cake is a lie!

Geplaatst:

Katertje

We zijn al 2,5 jaar verder hoor sinds de start van dit topic ;)

"The road to success is always under construction"

Geplaatst:

David.

Lol! Dat was me niet eens opgevallen, zag het enkel op de frontpage staan :P

The cake is a lie!

Geplaatst:

Katertje

Daar was ik al bang voor :)

"The road to success is always under construction"

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.