• 0

Automatische Incasso - wanneer mogelijk?

Beste forummers,

 

Ik ben sinds eind 2010 de eigenaar van een gastouderbureau. Inmiddels begint het een beetje te lopen en krijg ik vragen van klanten of ze met automatische incasso kunnen betalen. Alle ouders moeten per maand betalen, dus dat is natuurlijk wel zo handig. Dit ben ik dus gaan aanvragen bij de bank (Rabobank), maar ze hebben me afgewezen, omdat ik nog vrij weinig omzet per jaar (een paar duizend per jaar), terwijl ik wel redelijk wat moet incasseren per maand (ligt er aan natuurlijk hoeveel klanten over gaan op automatische incasso).

 

Het zit namelijk zo: Ik ben een gastouderbureau. Dat betekent dat ik bij wet verplicht ben om de kosten van zowel de gastouder (de opvangvergoeding) als mijn kosten (de bureaukosten) te innen bij de ouders. Het grootste gedeelte betreft de opvangvergoeding, welke ik door moet storten naar de gastouder. Dit betekent dat ik altijd veruit minder omzet heb dan wat ik moet incasseren, zo'n 80% wordt namelijk weer aan de gastouder uitbetaald. Hoe is het dan ooit mogelijk dat ik als gastouderbureau wel een mogelijkheid krijg tot het doen van automatische incasso's?

 

De mensen aan de telefoon konden niks van bedragen noemen met welke omzet het dan wel mogelijk is of hoeveel ik op een spaarrekening moet gaan zetten, wat daar dan dus gewoon voor niets staat, lekker zonde. Ik kan al het geld gebruiken natuurlijk als beginnend bedrijf! En ik heb op dit moment ook echt geen geld over om op een spaarrekening te laten verstoffen. Ik ben juist aan het investeren wat ik verdien om te groeien en dat gaat prima de laatste maanden.

 

Ik begrijp erg weinig van het hele gebeuren waarom het allemaal zo'n probleem is. Ik incasseer toch alleen als mensen een machtiging hebben getekend? Ze zaten maar te zeggen dat als het fout gaat, dat ze het dan bij mij terug gaan halen, maar ik heb dus geen idee waar het nou allemaal over gaat, ze leggen het totaal niet duidelijk uit!

 

Ik verlies nu dus gewoon klanten, omdat ze automatische incasso willen die ik niet kan bieden...

 

Heeft iemand een duidelijke uitleg voor mij en weet iemand wat ik kan/moet doen om dit voor elkaar te krijgen?

 

Alvast bedankt!

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je legt het allemaal wel erg simplistisch uit.

 

Je moet het recht op automatisch incasso vergelijken met krijgen een wapenvergunning.. of iets vriendelijker een vergunning om over de vluchtstrook te rijden voor een bergingsbedrijf of busbedrijf.. niet iedereen krijgt die zomaar.. zo is het ook met het recht om automatisch te kunnen incasseren. Je krijgt middels automatische incasso namelijk toegang tot alle bankrekeningen in Nederland om te kunnen incasseren, de controle of jij inderdaad alleen netjes incasseert van rekeningen waarvoor jij een machtiging heeft vind achteraf plaats en dan alleen nog bij het aanmelden van een klacht over onterechte incasso.

 

De toelatingseisen verschillen per bank, maar de meeste hanteren een bepaalde termijn dat je bedrijf moet bestaan en een bepaald omzetvolume met incasso voordat je met hun een contract kunt sluiten.

 

Wat heb jij aan de rabobank doorgegeven jou omzet van een paar duizend euro (die 20% is van het incassovolume) of het totaal bedrag dat jij gaat incasseren (dus inclusief het deel wat je ook weer moet doorstorten?) daar zou het verschil al in kunnen zitten tussen wel interessant en niet interessant... Dan moet je de hobbel nog nemen of je lang genoeg bestaat en voldoende "vertrouwen" hebt opgebouwd om in aanmerking te komen voor automatische incasso..

 

Als directe automatische incasso onmogelijk lijkt zou je eens kunnen onderzoeken of je via een payment service provider die ook voor webwinkels de betalingen afhandelt ook je kinderopvangabonnementen kunt incasseren. dan loopt het incasseren dus via een derde, Ik heb geen idee wat daar de mogelijkheden zijn voor een "offline bedrijf" als gastouderbureau. maar misschien dat iemand anders daar meer over kan zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Als alternatief kun je denken aan Paypal. Die hebben een abonnementen service wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt.

Nadeel daarvan is dat de klant dan ook een Paypal rekening moet hebben.

 

Je kan best via een Payment Service Provider (PSP) werken. Hoewel een PSP meestal is ingericht op een webwinkel, is het geen vereiste om een webwinkel te hebben. Sommige PSP's kunnen het bedrag direct voor jou incasseren, niet elke PSP biedt deze mogelijkheid. De meesten werken met een zogenaamde 'pay per mail' functionaliteit. Jouw klant krijgt dan een mail met een link naar een iDeal transactie die ze zouden moeten voldoen. Wellicht is dat ook een optie voor jou en jouw klanten.

Link naar reactie
  • 0

Hey GoB-Okido,

 

Ik zit ook bij de Rabobank, wij zijn eerst ook afgewezen wat betreft automatisch incasso. Dit kwam ook doordezelfde reden die je opgeeft: te weinig omzet.

 

Voor de bank moet het in verhouding staan tot het risico wat ze lopen. Net als Roel zegt is incasso een risicovol product. We draaien nu zo'n 800 euro per maand aan incasso (exc. btw) en vanaf zo'n 400 / 500 euro per maand konden we een incassocontract krijgen.

 

Hoop dat je er wat aan hebt.

Link naar reactie
  • 0

Hey GoB-Okido,

 

Ik zit ook bij de Rabobank, wij zijn eerst ook afgewezen wat betreft automatisch incasso. Dit kwam ook doordezelfde reden die je opgeeft: te weinig omzet.

 

Voor de bank moet het in verhouding staan tot het risico wat ze lopen. Net als Roel zegt is incasso een risicovol product. We draaien nu zo'n 800 euro per maand aan incasso (exc. btw) en vanaf zo'n 400 / 500 euro per maand konden we een incassocontract krijgen.

 

Hoop dat je er wat aan hebt.

 

400/500 per maand aan omzet bedoel je?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties. Ik begrijp het steeds een beetje beter wat er nu precies aan risico's voor de bank aan zitten.

 

De incasso's uitbesteden zie ik eerlijk gezegd niet zo erg zitten. Wel zijn we al aan het kijken naar een mogelijkheid om dan misschien Ideal aan te kunnen bieden aan de klanten, dat is in ieder geval al een stuk gemakkelijker. Of zitten er aan een Ideal-contract ook zulke eisen?

Link naar reactie
  • 0

De incasso's uitbesteden zie ik eerlijk gezegd niet zo erg zitten. Wel zijn we al aan het kijken naar een mogelijkheid om dan misschien Ideal aan te kunnen bieden aan de klanten, dat is in ieder geval al een stuk gemakkelijker. Of zitten er aan een Ideal-contract ook zulke eisen?

Aan een iDeal aansluiting zitten geen moeilijke eisen. Meestal is een zakelijke bank-/girorekening voldoende.

Link naar reactie
  • 0

Vorig jaar overgestapt naar de ING en daar kregen wij direct een incassocontract aangeboden, no questions asked. Er was toen nog geen honderd euro op die rekening geboekt.

 

Zit wel een limiet op van 500 euro per debiteur per keer geloof ik, maar die was met een telefoontje op te hogen tot 1000+. Blijkbaar verschilt het nogal per bank. Bij de ABN ook nooit problemen mee gehad, maar daar waren we al enkele jaren klant.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Hey GoB-Okido,

 

Ik zit ook bij de Rabobank, wij zijn eerst ook afgewezen wat betreft automatisch incasso. Dit kwam ook doordezelfde reden die je opgeeft: te weinig omzet.

 

Voor de bank moet het in verhouding staan tot het risico wat ze lopen. Net als Roel zegt is incasso een risicovol product. We draaien nu zo'n 800 euro per maand aan incasso (exc. btw) en vanaf zo'n 400 / 500 euro per maand konden we een incassocontract krijgen.

 

Hoop dat je er wat aan hebt.

 

400/500 per maand aan omzet bedoel je?

 

Onze werkelijke omzet lag hoger. (15k toendertijd). Vanaf 400/500 euro incasso per maand, wil de rabobank het volgens mij wel doen. Maar ik weet hun precieze methode niet, misschien kijken ze wel naar de omzet of naar hoe lang je bestaat.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties. Ik begrijp het steeds een beetje beter wat er nu precies aan risico's voor de bank aan zitten.

 

De incasso's uitbesteden zie ik eerlijk gezegd niet zo erg zitten. Wel zijn we al aan het kijken naar een mogelijkheid om dan misschien Ideal aan te kunnen bieden aan de klanten, dat is in ieder geval al een stuk gemakkelijker. Of zitten er aan een Ideal-contract ook zulke eisen?

 

Als je iDeal aan wilt bieden via een PSP dan dien je in het bezit te zijn van een kvk inschrijving (eis van Currence)

 

Je kan eens kijken bij Mollie of Targetpay, dit zijn PSP's waar je zonder dure contracten aan de slag kunt. Je betaalt dan per transactie een percentage of vast bedrag.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben al jaren ingeschreven bij de KvK uiteraard, anders kun je sowieso geen gastouderbureau zijn ;) Zitten erge strenge eisen aan het hebben van een GoB, jaarlijks controle door gemeente en GGD, net als een kinderdagverblijf.

 

En Ideal is trouwens ook geen duur contract, je hebt ook een Ideal-Lite variant, die kost niets per maand, je betaalt alleen transactiekosten, maar die liggen lager als dat je het via iets anders dan de bank zou doen, dus Ideal zou ik wel via de bank aanvragen.

 

Bij de ING zat ik even te kijken, maar daar staat op de site al dat je minimaal een jaar zakelijke klant bij ze moet zijn om incasso te mogen doen.

 

Qua incasso: Ik zal al snel rond de 3000 euro aan incasso's zitten als ik een paar klanten heb die zo wil betalen. Maar mijn verdiensten liggen een stuk lager, omdat het meeste geld door wordt geschoven naar de gastouders.

 

Maargoed, we gaan dan eerst maar eens ideal regelen en over een paar maanden nog eens kijken naar de mogelijkheden voor incasso. En even kijken of er bij andere banken misschien wel mogelijkheden zijn.

 

Bedankt allemaal!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.