Ga naar inhoud

Zomertijd is jachtseizoen!

Geplaatst:

TwaBla

 

Terwijl de meeste mensen zich op vakantie voorbereiden, of al aan het inpakken zijn, is het voor mij het acquisitieseizoen aangebroken. Mijn opdrachtgevers en hun collega's zijn namelijk weg de komende weken, maar zij willen bij terugkomst niet met een lege agenda aan de slag gaan. Liefst zien ze dan een lastige klus geklaard of een nieuw project voorbereid. Nù is dus het moment om opdrachten op te pikken. Juni is jachtseizoen! Elk jaar sta ik als een canadese grizzlybeer langs de rivier te wachten tot de zalmen gaan trekken. Moe en paaizuchtig zwemmen ze tegen de stroom in, dus een vette buit is zo goed als verzekerd.

 

Hebben jullie dat ook?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Featured Replies

Geplaatst:

Victor

HAHAHAHAHA. Nou ja een beetje. Niet zo erg als bij jou zo te horen. ;D

 

Zit momenteel een planning voor m'n bedrijf uit te denken, daar valt ook onder welke bedrijven te benaderen.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Geplaatst:

Jeroen Bakker

daar valt ook onder welke bedrijven te benaderen.

Dan mag je wel opschieten, juni is zo goed als voorbij :)

 

Omdat wij veel met studenten werken, is de zomertijd voor ons ideaal. Iedereen is op twee weken vakantie na beschikbaar voor weken van 40 uur, dus kunnen we zeer veel werk aanpakken. En inderdaad is het voor een opdrachtgever lekker om de opdracht te geven, op vakantie te gaan, en na de vakantie de resultaten te zien.

Geplaatst:

XYZdotCLUB

Heelaas is door de milieuvervuiling, grote sterfte onder de zalm ontstaan en zullen er dit jaar minder zalmen de rivier optrekken. Daarnaast lopen er in jouw territorium nog een aantal stropers rond, ik zou dus af en toe over m'n schouder kijken voordat je een zalm aan je klauw slaat. ;)

 

 

Geplaatst:

Victor

Dan mag je wel opschieten, juni is zo goed als voorbij :)

 

Hmm tja. ;)

 

Heb in Juni wel verschillende opdrachten gekregen hoor, die dan na hun vakantie af zijn.

 

En inderdaad is het voor een opdrachtgever lekker om de opdracht te geven, op vakantie te gaan, en na de vakantie de resultaten te zien.

 

Het lastige is alleen als je dan een vraag hebt over het project aan de contactpersoon, en die contactpersoon is net op vakantie, je niet verder kunt.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Geplaatst:

Jeroen Bakker

een vraag hebt over het project aan de contactpersoon, en die contactpersoon is net op vakantie

Meestal is er dan iemand anders binnen de organisatie die ons verder kan helpen, of we mogen de opdrachtgever tijdens zijn vakantie kort storen. Maar over het algemeen kunnen we alle vragen uitstellen tot een geschikt moment, en gewoon aan de andere onderdelen doorwerken.

Geplaatst:

capello

 

Nù is dus het moment om opdrachten op te pikken. Juni is jachtseizoen!

 

Ik hoop dat de maand juli ook nog tot je jachtseizoen behoort, want anders ben je wel een hele snelle jager ;)

Dat ken ik wel van hem ja!

Geplaatst:

capello

 

Nù is dus het moment om opdrachten op te pikken. Juni is jachtseizoen!

 

Nogmaals! er ging iets fout met citeren.

 

Juli, je weet wel ;)

 

Decorum was me trouwens al voor lees ik net :-\

Dat ken ik wel van hem ja!

Geplaatst:

TwaBla

  • Auteur

Daarnaast lopen er in jouw territorium nog een aantal stropers rond, ik zou dus af en toe over m'n schouder kijken voordat je een zalm aan je klauw slaat. ;)

 

Ja dat is waar. Maar ik zie doorgaans niet zoveel beren op mijn pad; concentreer me liever op de prooi. Is natuurlijk ook een kwestie van een goed plekje vinden en verdedigen. Dat de zalmen de afgelopen jaren minder vet en talrijk waren, heb ik ook gemerkt. Maar juist in tijden van schaarste wordt duidelijk hoe survival of the fittest werkt. De zwakkere broeders zijn de winter niet doorgekomen, terwijl degenen die in de tijden van voorspoed zwembandjes hebben gekregen beter blijven drijven.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

TwaBla

  • Auteur

Ik hoop dat de maand juli ook nog tot je jachtseizoen behoort, want anders ben je wel een hele snelle jager ;)

 

Je gaat toch niet vooraf tips geven aan je concurrenten? Dan raad ik je een woordenboek Visserslatijn aan. Sterke verhalen altijd pas achteraf vertellen!

 

;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Jeroen Bakker

TwaLevel, heb je echt onderzocht of het nu dé tijd is om op jacht te gaan met jouw activiteiten?

 

Ik heb er nooit zo bij stilgestaan of er een 'dé tijd' is voor prospects in mijn branche. Dit loopt het hele jaar door, is mijn gedachte (met uitzonderingen als de bouwvak in de bouwwereld en vlak voor de jaarwisseling e.d.). Toch wel de moeite waard om eens te bekijken of er verschillen in zitten in wanneer men meer of minder openstaat voor nieuwe ideeën bij bestaande klanten en nieuwe benadering van prospects. En als er een ideale tijd is, daar groots op in te zetten om voor minimaal een half jaar aan werk binnen te halen. Ik ga daar eens over nadenken :)

 

Iemand anders die hier daadwerkelijk een strategie voor heeft?

Geplaatst:

TwaBla

  • Auteur

TwaLevel, heb je echt onderzocht of het nu dé tijd is om op jacht te gaan met jouw activiteiten?

 

Al die beregrapjes leiden de aandacht een beetje af van wat wel serieus bedoeld was. Onderzocht heb ik dat nooit; het viel me een paar jaar geleden ineens op dat er een piek zat voor de zomer. En sindsdien speel ik daar op in.

 

Er is overigens nog een piekmoment, en dat is aan het eind van het jaar wanneer opdrachtgevers tot hun schrik merken dat ze het beschikbare budget niet hebben opgemaakt. Veel bedrijven hebben een cultuur waarin het niet opsouperen van de beschikbare gelden een volgend jaar tot minder budget leidt. De betrokken functionarissen gaan dan in november ineens grote opdrachten geven, of zelfs klussen voor het volgend jaar vooruit betalen. Ook daar kun je op inspelen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Jeroen Bakker

Al die beregrapjes leiden de aandacht een beetje af van wat wel serieus bedoeld was.

 

Inderdaad, het extra aandacht geven aan je acquisitie in bepaalde tijden, waarin er bij klanten verhoogde aandacht is voor jouw bedrijfsactiviteiten, is iets waar je niet zo snel bij stilstaat (of je moet kerstpakketten verkopen of een ijscowagen op het strand hebben).

 

Stel dat je het wel wilt analyseren, waar zou je dan op moeten letten? Want ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld beslissingen over marketing juist in een periode moeten vallen waarin potentiële opdrachtgevers tijd hebben/nemen om hun strategie uit te denken, dus niet vlak voor de zomer- of eindejaarsdrukte. Hoe zou je dat kunnen onderzoeken?

Geplaatst:

Anders Floor

Elk jaar sta ik als een canadese grizzlybeer langs de rivier te wachten tot de zalmen gaan trekken. Moe en paaizuchtig zwemmen ze tegen de stroom in, dus een vette buit is zo goed als verzekerd.

 

Doe me een lol en vis Gerrit er eens uit.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Geplaatst:

Victor

Meestal is er dan iemand anders binnen de organisatie die ons verder kan helpen, of we mogen de opdrachtgever tijdens zijn vakantie kort storen. Maar over het algemeen kunnen we alle vragen uitstellen tot een geschikt moment, en gewoon aan de andere onderdelen doorwerken.

 

Bij kleinere bedrijven dan dus niet. Da's iig mijn ervaring. Maar bij grotere projecten idd wel.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Geplaatst:

msteer

deze week de eerste keer dat ik gebeld werd voor een opdracht i.p.v. zelf moest bellen. de eerste vruchten van het netwerken lijken zich af te tekenen en ik ga bijna geloven in je theorie, ware het niet dat in mijn huidige werkomgeving als loonslaaf de boel helemaal op zijn gat gaat in de zomer.

Geplaatst:

TwaBla

  • Auteur

 

Het is geen algemeen geldende theorie. Me dunkt dat zulke seizoeneffecten vooral zichtbaar zijn bij grote bedrijven met gespecialiseerde afdelingen waar voortdurend nieuwe projecten in gang gezet worden.

 

Toch heeft elke markt zijn ritme. In retail hebben ze vaak een 'kalender' met vaste momenten. Om het ritme van je eigen markt te ontdekken, zul je met afnemers moeten praten. Je kan natuurlijk als een banketbakker elke dag je winkel volleggen met gebak, maar het is wel handig om rekening te houden met feestdagen en momenten als vaderdag. In B2B zijn bijvoorbeeld grote vakbeurzen altijd een goed acquisitiethema.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

msteer

Het is geen algemeen geldende theorie. Me dunkt dat zulke seizoeneffecten vooral zichtbaar zijn bij grote bedrijven met gespecialiseerde afdelingen waar voortdurend nieuwe projecten in gang gezet worden.

 

na de start van een nieuw boekjaar begint het in grotere bedrijven ook te lopen. nieuwe projecten volgend uit het nieuwe businessplan hebben budget en worden opgestart. eindsprintjes rond jaarwisseling (business cases zie je vaak eindigen in een jaar en niet in een maand...) en tegen het einde van het boekjaar.

Geplaatst:

Nils de Witte

Hebben jullie dat ook?

 

Ja, absoluut. De zomerperiode is voor mij hét seizoen om participanten voor onze events te strikken. Gaat als een speer. Als ze weinig te doen hebben zeggen ze eerder ja!

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.