• 0

Wanneer is het nou spam en wanneer niet?

Heren/Dames,

 

Ik ben door mijn web-designer op mijn vingers getikt. Hij verklaart dat het niet of nauwelijks mogelijk is om per mail acquisitie uit te voeren, omdat je nagenoeg meteen de anti-spam wet overtreedt.

 

In regel 1 van die wet staat dat je expliciet toestemming moet hebben van de ontvanger, om een diegene of dat bedrijf, een commerciële mail te mogen verzenden.

 

Hier een link naar de betreffende wet en info op spanklacht.nl

 

https://www.spamklacht.nl/ik-verzend-elektronische-berichten/

 

Ik wil hier best een voorbeeld van de door mij opgestelde mail plaatsen, waaruit zal blijken dat ik geen bulkmail verzend en bedrijven netjes als in een brief benader.

 

Als je dus op die manier geen mail mag verzenden, is acquisitie nauwelijks mogelijk. In mijn ogen maak ik gewoon netjes gebruik van de elektronische mogelijkheden en bezorg ik de ontvanger geen spam. Als de ontvanger dergelijke mail niet zou willen ontvangen, zou die ook geen mailadres op de website moeten vermelden.

 

Wordt ik nu als mail-spammer beschouwd als ik zo handel???

 

Voorbeeld van mijn brief;

 

Aan:   -

      -

      -

 

Geachte Mevr./Meneer,

 

Al sinds het begin van de industrialisatie is faalbeleid de kern van elke ondernemingsuitvoering geworden. Zonder enige vorm van faalbeleid kan er geen sprake meer zijn van een onderneming met bestaansrecht. Toch zien we regelmatig zaken opduiken waarbij er intern de zaken niet goed zijn geregeld en het falen tot op consumentenniveau is doorgedrongen. Naast het veroorzaken van faalkosten, kunnen deze gebeurtenissen het imago van een bedrijf behoorlijk beschadigen.

 

Logisch overzicht bedrijfs-processen, die van invloed kunnen zijn om faalkosten te veroorzaken.

 

- Overeenkomsten met de klanten.

De inhoud van deze overeenkomsten moeten overeen komen met de realiteit. Dat geldt voor levertijd en productiecapaciteit, maar ook de voor technische eisen. Een overeenkomst aangaan op basis enkel en alleen op cijfers is een kortstondige bedrijfspolitiek.

 

- Ingekochte goederen/onderdelen.

Bij massaproductie van hele grote aantallen, moet altijd rekening worden gehouden met een bepaald afwijkend gedeelte. Met de MIL-STD-105 kan dan een standaardafwijking met de leveranciers worden overeengekomen, Dit gegeven kan dan weer in de overeenkomt met de opdrachtgever worden verwerkt, zodat in dit onderdeel zoveel mogelijk wordt uitgesloten.

Bij kleinere aantallen, lopen we evenveel risico, alleen kunnen we die veel moeilijker inschalen. Vaak ligt het risico in een te leveren goed functionerend eindproduct en zijn de kosten niet te overzien, als er pas in het eindtraject problemen te voorschijn komen.

Naast het vastleggen van de juiste kwaliteitseisen, kunnen we de leveranciers ook een eindcontrole laten doen en laten optekenen volgens DIN50049. En natuurlijk is het verstandig om zelf een ingangscontrole uit te voeren.

 

- Bedrijfsprocessen/voorschriften.

De interne bedrijfsprocessen en voorschriften, hebben ook een cruciale invloed op het eindresultaat. De juiste communicatie wordt daarmee gewaarborgd. Ik kijk soms nog met verbazing naar de "Bouw", waarvan bekend is dat er allerlei vervelende situaties kunnen ontstaan voor eigenaren van nieuwe huizen en appartementen. Heel veel zaken worden daar mondeling "geregeld", met ergernis en faalkosten op de koop toe.

 

- Machinebeheer.

De machines danwel het gereedschap, moeten ook aan de juiste kwaliteitseisen blijven voldoen. Als een machine onjuist wordt gebruikt, of te zwaar wordt belast, moet er reparatie plaatsvinden, ontstaan er extra kosten en/of produceren we volgens een verkeerde standaard, waardoor een aantal producten kan worden afgekeurd.

 

Goede gebruikersvoorschriften en een degelijk onderhoudsplan voorkomen kosten en problemen.

 

- Personeel.

Juist in de deze periode, waarin vele Oost Europeanen steeds meer op de werkvloer verschijnen, is het van het hoogste belang om de voorschriften daarop af te stemmen. Grafische/optische weergave is altijd veel duidelijker dan een droge tekst. Dat personeel in veel gevallen aan de juiste opleidingseisen moet voldoen is een open deur natuurlijk.

 

- Samenvatting.

 

Hou het simpel. In de VS gebruiken ze daar een leuke afkorting voor "KISS", die voor iedereen wel duidelijk is. Preventief faalbeleid loopt dus door het hele bedrijf. Elk onderdeel daarvan kan bij verkeerd functioneren schade, danwel faalkosten veroorzaken. De mate van preventief faalbeleid bepalen we zelf.

 

Indien er onderdelen in uw bedrijf zijn, die preventief onder de loep moeten worden genomen en/of moeten worden verbeterd, neem dan gerust contact op. Ondergetekende houdt van duidelijkheid en heeft tot doel processen te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Het spreekt vanzelf dat daarmee onnodige faalkosten en imagoverlies moeten worden voorkomen.

 

U kunt nog steeds enige PDF-voorbeeld-documenten ophalen:

 

http://docs.odemssystems.com/

 

Ik hoop binnenkort een surf-voorbeeld online te kunnen presenteren.

 

Met vriendelijke groet,

 

P.J.Odems   -   Kwaliteitskundige/Technisch Documentalist

Odems Technical Services

Mendelssohnstraat 80

5144GH Waalwijk

 

0416

06

 

Indien U mijn mail/informatie niet meer wenst te ontvangen, geef me dat dan even kort door, zodat ik dat in de toekomst kan voorkomen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja helaas wel. Kijk, persoonlijk zeg ik ook van het is een nette mail, relevant, geen viagra, geen scam etc. Echter de regels zeggen anders.

 

Je mag mails sturen naar je bestaande klanten, dat is iets wat duidelijk is. Mensen waar je zaken mee doet mag je mee communiceren. Echter alleen praktisch wat nodig is volgens de overeenkomst. Gekker nog, zelfs als je klantcontact hebt mag je niet zomaar mails met reclame meesturen met bijvoorbeeld een order status mail. Dus gewoon in dezelfde e-mail. Ook daar moet je toestemming voor hebben: "Ja, ik wil naast informatie over mijn order ook informatie over andere producten en diensten ontvangen."

 

Derden benaderen mag je alleen met expliciete toestemming. Dat is dus echt een expliciet vinkte wat ze zetten met daarbij duidelijk omschreven wat ze gaan ontvangen. Bijvoorbeeld: "Ja, ik wil maandelijks een update ontvangen van nieuwe producten en diensten van Odems."

 

Al met al werkt e-mail marketing alleen nog maar als mensen expliciet aangeven interesse te hebben. Het kan dus wel degelijk nog werken alleen moet je een andere aanpak gaan hanteren. Je moet het dus dermate interessant maken dat mensen een nieuwsbrief willen ontvangen.

 

In de horeca zie ik dit bijvoorbeeld nog prima werken, gewoon omdat mensen een restaurant leuk vinden willen ze graag op de hoogte blijven. Je ziet dan ook goede percentages qua openingrate en kliks. Omdat het relevant is, mensen weten wat ze willen en wat ze krijgen. Het commitment op zo'n mailinglijst is dus stukken hoger.

 

Alternatief is nu social media waarmee je ook dat soort commitment kunt realiseren.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil hier best een voorbeeld van de door mij opgestelde mail plaatsen, waaruit zal blijken dat ik geen bulkmail verzend en bedrijven netjes als in een brief benader.

 

Formeel is dat niet relevant. Criteria als 'bulkmail', 'netjes' en 'als in een brief' staan niet in de wet.

 

Praktisch gezien kom je ermee weg, zolang je dit slechts op kleine schaal en heel gericht doet. De kans dat een ontvanger dan klaagt is minimaal en het aantal klachten blijft zo laag dat de OPTA er niet achteraan gaat.

 

En je mag dit soort acquisitie per brief sturen. Dat lijkt me veel effectiever. Ik waardeer een persoonlijke brief (geen database-gegenereerde DM) i.i.g. veel hoger dan een e-mail.

 

Als de ontvanger dergelijke mail niet zou willen ontvangen, zou die ook geen mailadres op de website moeten vermelden.

 

Als we deze redenering zouden volgen, zou niemand meer een e-mailadres kunnen publiceren voor zijn zakenrelaties, omdat het kapot gespamd zou worden door lieden die er een toestemming uit afleiden. Gelukkig heeft de wetgever het omgedraaid: alleen als er expliciet toestemming wordt gegeven om aanbiedingen/acquisitie naar een bepaald adres te sturen dan mag dat. Geen enkel bedrijf geeft in de praktijk op die manier toestemming, wat een duidelijk signaal is dat niemand op die aanbiedingen/acquisitie zit te wachten.

Link naar reactie
  • 0

Dan betekent het voor velen dat de wet, zoals deze nu is opgemaakt, onwerkbaar is en absoluut de werkelijkheid voorbij schiet. Ik vind met name punt 1 discutabel. Ik krijg zelf regelmatig mails van groothandels e.d. waar ik blijkbaar in een bestand terecht ben gekomen. Die mails staan alleen maar bol van de reclames.

Link naar reactie
  • 0

Deze wet heeft inderdaad nog een hoop haken en ogen, maar het zorgt er wel voor dat het leeuwendeel van agressieve spam kan worden aangepakt. Helaas betekend dat in jouw geval ook dat je je nette mails op een andere manier moet overbrengen. Ik vraag me af of dat zo slecht is; een mail is namelijk vele malen minder effectief dan een brief, zoals bovenstaande reacties ook al aangeven. Juist door die grote hoeveelheid onzinnige troep die ik elke dag toch in mijn mailbox ontvang, lees ik 'serieuze' emails al bijna niet meer als ze niet van een klant komen.

 

Verder nog een puntje: ik vind je email extreem lang. Ik zou zo'n lap tekst nooit op mijn beeldscherm gaan lezen, tenzij ik wist waar het over ging en van wie het kwam.

Link naar reactie
  • 0

Dan betekent het voor velen dat de wet, zoals deze nu is opgemaakt, onwerkbaar is en absoluut de werkelijkheid voorbij schiet.

Och...het is inderdaad erg streng, maar aan de andere kant moest dat ook wel omdat zelfregulering volledig faalde. En ook nu zijn een hoop bedrijven nog niet op de hoogte van hoe het zou moeten (of doen alsof natuurlijk), dus wat dat betreft is het al positief dat je er uberhaupt rekening mee houdt!

 

Ik krijg zelf regelmatig mails van groothandels e.d. waar ik blijkbaar in een bestand terecht ben gekomen. Die mails staan alleen maar bol van de reclames.

Gewoon even op de wettelijk verplichte afmeldlink klikken, en anders een mailtje sturen waarin je ze op de nieuwe wetgeving wijst. En vergeet de maximum boete van 450.000 euro daar niet bij te vermelden! ;)

Link naar reactie
  • 0

Dan betekent het voor velen dat de wet, zoals deze nu is opgemaakt, onwerkbaar is en absoluut de werkelijkheid voorbij schiet. Ik vind met name punt 1 discutabel. Ik krijg zelf regelmatig mails van groothandels e.d. waar ik blijkbaar in een bestand terecht ben gekomen. Die mails staan alleen maar bol van de reclames.

Als jij niet expliciet toestemming verleend hebt, dus zelf het vinkje om hebt gezet is het simpelweg niet toegestaan om dit te doen. Je zou dus dan zelf een spamklacht in kunnen dienen waarbij ze bewijs moeten overleggen van expliciete toestemming.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Grafische/optische weergave is altijd veel duidelijker dan een droge tekst.

 

En je mail dan?

 

 

En je mag dit soort acquisitie per brief sturen. Dat lijkt me veel effectiever. Ik waardeer een persoonlijke brief (geen database-gegenereerde DM) i.i.g. veel hoger dan een e-mail.

 

Inderdaad, stuur een brief.

 

In deze mail kom ik er overigens pas aan het einde achter wat jij zou kunnen betekenen, in het begin heb ik geen idee waar je naar toe wilt.

Dus liever bijvoorbeeld zo beginnen: “Heeft u enig idee hoeveel processen in uw bedrijf faalkosten kunnen veroorzaken?

Graag geef ik onderstaand een overzicht.

Indien er onderdelen in uw bedrijf zijn, die preventief onder de loep moeten worden genomen en/of moeten worden verbeterd, neem dan gerust contact op.”

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Hou het simpel. In de VS gebruiken ze daar een leuke afkorting voor "KISS", die voor iedereen wel duidelijk is.

Met als meest gebruikte uitleg "Keep It Simple, Stupid" en met name door dat laatste woord werd mij lang geleden door een marketing manager op het hart gedrukt die afkorting vooral niet naar klanten te gebruiken ...

Link naar reactie
  • 1

Naar mijn idee is cold prospect benadering per post nog steeds effectever. En dan nog: probeer ze eerst te prikkelen om geinteresseerd te raken alvorens je verhaal te vertellen. Een grapje erbij kan ook geen kwaad.

 

Ik kan me herinneren dat wij in een ver verleden eens een actie hebben gedaan (vanuit kinderopvang), dat we een beperkt aantal prospects (bedrijven die we wilden benaderen om de kinderopvang voor hun werknemers via ons te laten regelen) in eerste instantie alleen een als cadeautje verpakte luier (een schone!) toestuurden. Niets erbij.

 

Een week later gevolgd door een (korte) brief waarin werd gerefereerd aan de luier en een flyer erbij. Het nabellen werd ook een stuk makkelijker (juiste persoon aan de lijn krijgen) omdat het "luierpakketje" binnen het bedrijf uitvoerig was besproken.

 

Kortom: bedenk iets ludieks (wat niet te veel geld kost) en probeer op te vallen binnen de meute aan reclame

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hardop denkend:

 

Stel dat je enkel een (zeer korte) mail stuurt waarbij je alleen om toestemming vraagt om 1x een inhoudelijke mail te sturen over een onderwerp. Men kan simpelweg antwoorden of op een ja-knop klikken.

 

Dat bericht onderteken je met je naam, je adres en de url van je bedrijf.

 

Is dat spam?

 

(Als je van die url een specifieke landingspagina maakt kun je ook zien hoeveel respons je hebt met deze actie. Immers de "gezond nieuwsgierige" prospect klikt op die link en maakt zo kennis met je bedrijf/boodschap.)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier toevallig laatst een vrij uitgebreid onderzoek naar gedaan en met de generieke tekst zoals deze er nu staat ben je inderdaad fout bezig. Wat slimmer (en effectiever en arbeidsproductiever) is is om de mail gericht te schrijven op het desbetreffende bedrijf. Dus ECHT persoonlijk. Verder bleek binnen mijn doelgroep de gemiddelde B2B klant 9 nieuwsbrieven per dag te ontvangen, een generieke mail met call 2 action helemaal aan het einde gaat dan vrees ik weinig hoge ogen gooien.

 

Een mail sturen om eerst toestemming te vragen dat had je voor (1 januari 2010 o.i.d.???) moeten doen en is helaas nu ook verboden. Ergens natuurlijk wel prettig en ergens heel erg lastig.

 

Ik hoop dat ik nog een extra casus neer mag zetten waar wij als bedrijf niet uitkomen...

Wij versturen iedere maand nieuwsbrieven en hebben de vraag gekregen of mensen in deze nieuwsbrief mogen adverteren via een banner. De ontvangers hebben toestemming gegeven middels het invullen van naam en adres bij deze tekst "Op de hoogte blijven van bedrijf meld u aan voor de nieuwsbrief". Nu is de vraag of het plaatsen van een banner in deze nieuwsbrief legaal is? (overigens wel relevant). Zelf vermoed ik van niet maar ik kan ook niet echt vinden dat het echt zo is? Grijs gebied wellicht?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Probeer e-mailadressen te harvesten op events, beurzen, na afspraken etc etc. Wij zijn momenteel bezig om dit standaard onderdeel te maken van het bezoekformulier van accountmanagers en het "script' van telefonische verkoop. (hou ook hier wetgeving goed in de gaten zodat je het niet alsnog net fout doet:))

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt me uitstekende spam. Je drukt op een knop en vervolgens ga je naar een ...-site of wordt je pc geïnfecteerd.

Dus als ik nu goed tussen de lijntjes lees adviseer je mij om niet op die link te klikken.

 

Juist. :)

 

Ook een kort bulkmailtje met een vraag van een bedrijf kan volgens mij als spam opgevat worden.

 

Op zich zou ik het bericht van TS niet storend vinden in m’n mailbox.

 

Misschien valt er nog eens een tussenoplossing te verzinnen, waarbij je ergens kunt aangeven dat je wel mail wilt ontvangen van een bepaalde categorie bedrijven.

 

Of een keuze bij je HL-profiel, waarbij je aanklikt dat je wel reclame wilt ontvangen van HL-leden met meer dan 100 posts.

 

Dit zijn maar wat schoten voor de boeg… 8)

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn mail is rechtstreeks met naam en adres aan de geselecteerde bedrijven gericht. Een geoefende lezer zal hebben gezien dat dit een vervolgmail is op de eerste. De eerste mail heeft een respons van 25% opgeleverd van bedrijven die daadwerkelijk documenten zijn gaan downloaden.

 

Ik heb er dus vanmiddag tijdens het handwerk goed over kunnen nadenken en ga de voetnoot aanpassen om enig beter voorbehoud in te bouwen. Als er iemand is die geen spam wil en zelf ook niet spatel wil, ben ik het zelf. Een brief sturen is een goede optie, maar ook voor de ontvanger niet gebruiksvriendelijk. Ik geloof er n.l. niet in dat de url door meerdere bedrijven in hun browser gaat worden ingetypt.

 

Ten derde is er nog iets wat me bevreemd.Een bedrijf dat zijn (of verschillende) mailadressen op de website vermeld, heeft daar een doel mee. Ik kan me niet voorstellen dat dit doel enkel en alleen het ontvangen van reacties op hun producten zal zijn. En ik kan me al helemaal niet voorstellen dat dit ook ooit zo in die geest is bedoeld. Maar ik kan me wel voorstellen dat elk bedrijf geen spam wil ontvangen.

 

Ik plaats de voetnoot straks, anders lijkt het dat ikzelf hier aan het spammen ben.

Link naar reactie
  • 0

Ten derde is er nog iets wat me bevreemd.Een bedrijf dat zijn (of verschillende) mailadressen op de website vermeld, heeft daar een doel mee. Ik kan me niet voorstellen dat dit doel enkel en alleen het ontvangen van reacties op hun producten zal zijn.

 

Het bedrijf wil toch bereikbaar zijn voor vragen over producten of aanbod, maar niet voor spam. Een bedrijf zonder e-mailadres op de website zou in veel gevallen dan mij weer bevreemden.

Link naar reactie
  • 0

 

Ten derde is er nog iets wat me bevreemd.Een bedrijf dat zijn (of verschillende) mailadressen op de website vermeld, heeft daar een doel mee. Ik kan me niet voorstellen dat dit doel enkel en alleen het ontvangen van reacties op hun producten zal zijn.

 

Ik snap dat je probeert je mailing op de een of andere manier langs de spamwet te loodsen, maar dit argument is natuurlijk onzin. Het plaatsen van een emailadres op een website betekend niet dat je geen aanspraak meer op de spamwet kan maken.

 

Nogmaals, ik snap dat deze wet ook beperkingen legt op mailings die wel zin hebben, maar er is een (goede) reden waarom deze wet zo streng is. Zelfs ik kan me de dagen nog herinneren dat er dagelijks zo'n paar honderd spammails binnen kwamen.

 

Ik zou persoonlijk mijn tijd steken in het optimaliseren van een mailing die zowel legaal als effectief is. Per post dus.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wij versturen iedere maand nieuwsbrieven en hebben de vraag gekregen of mensen in deze nieuwsbrief mogen adverteren via een banner. De ontvangers hebben toestemming gegeven middels het invullen van naam en adres bij deze tekst "Op de hoogte blijven van bedrijf meld u aan voor de nieuwsbrief". Nu is de vraag of het plaatsen van een banner in deze nieuwsbrief legaal is? (overigens wel relevant). Zelf vermoed ik van niet maar ik kan ook niet echt vinden dat het echt zo is? Grijs gebied wellicht?

 

 

Je kan gewoon tekst opnemen in je nieuwsbrief die jij relevant vindt voor ontvangers die jou al het vertrouwen hebben gegeven om nieuws voor hen te selecteren. Emedia van Reed Business doet niet anders.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Ten derde is er nog iets wat me bevreemd.Een bedrijf dat zijn (of verschillende) mailadressen op de website vermeld, heeft daar een doel mee. Ik kan me niet voorstellen dat dit doel enkel en alleen het ontvangen van reacties op hun producten zal zijn.

 

Ik snap dat je probeert je mailing op de een of andere manier langs de spamwet te loodsen, maar dit argument is natuurlijk onzin. Het plaatsen van een emailadres op een website betekend niet dat je geen aanspraak meer op de spamwet kan maken.

 

Nogmaals, ik snap dat deze wet ook beperkingen legt op mailings die wel zin hebben, maar er is een (goede) reden waarom deze wet zo streng is. Zelfs ik kan me de dagen nog herinneren dat er dagelijks zo'n paar honderd spammails binnen kwamen.

 

Ik zou persoonlijk mijn tijd steken in het optimaliseren van een mailing die zowel legaal als effectief is. Per post dus.

 

 

Je spreekt voor jezelf. Ik heb geen tijd.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het bericht nu nagenoeg geheel herschreven en verduidelijkt c.q. ingekort. Dat is verder hier niet meer relevant.

 

De voetnoot heb i als volgt opgesteld:

 

Ik heb het mailadres van uw bedrijf geselecteerd op uw website, in de veronderstelling dat u daarmee open stond voor informatieve mail. Indien u mijn mail/informatie niet meer wenst te ontvangen, geef me dat dan even kort door, zodat ik dat in de toekomst zal uitsluiten.

 

Ik begrijp uit voorgaande reacties dat ik (feitelijk) nog steeds niet helemaal aan die onvoltooide wetgeving voldoe. Ik begrijp dat de wetgeving van de EU is gekomen en in NL is overgenomen. Kan het zijn dat deze uit het Frans is vertaald en dat er evengoed mogelijk een verkeerde vertaling is toegepast, net als destijds met jarenlang verkeerd gebezigde vol-gas-test voor de roettest van diesels?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.