• 0

Investeerders bij een eenmanszaak

Beste ondernemers,

 

Ik wil zelf een eenmanszaak oprichten, hier heb ik echter een investering voor nodig. Ik heb op een ander topic in dit forum al uitgebreid uitleg gegeven over de onderneming zelf, maar ik loop nu tegen een ander probleem aan.

 

Ik ben 16 en ik kan zelf geen eigen vermogen inbrengen. Ik kan met business angels in zee gaan, maar die zullen altijd een BV vereisen om een aandeel te kunnen krijgen (althans; dat heb ik ervan begrepen). Nu is mijn probleem: als ik een BV opricht en aandelen uit handen ga geven, dan komt dat waarschijnlijk uit op zo'n 90% aandelen van anderen. Dan is het dus feitelijk mijn bedrijf niet meer. Voor zover ik heb begrepen is het niet mogelijk met private investors te gaan overleggen als je een eenmanszaak wilt opzetten. Klopt dat? Hetzelfde probleem zorgt ervoor dat ik niet naar crowdfunding websites stap.

 

De begroting staat enigszins op losse schroeven (onder andere door toedoen van adviezen op een ander topic hier), maar ik kan uitgaan van zo'n 40 k om het eerste jaar door te komen. (Ik heb wel hele genuanceerde begrotingen, maar die zijn dus niet meer zeker).

 

Weten jullie iets af van dergelijke constructies en hoe je zoiets het best aan kunt pakken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

M., je bent 16. Ondernemen betekent dat je iets verkoopt aan klanten die daarvoor betalen.

 

De juiste volgorde lijkt me om eerst eens te proberen of je iets hebt, iets kunt inkopen of iets kunt bedenken dat je zou kunnen verkopen. Of je dat kunt, kun je zelf niet beoordelen, maar blijkt pas als je betalende klanten hebt.

 

Ik begrijp uit een andere draad dat je het geld nodig hebt voor een website. Ruim 30 000 euro voor een website voor een beginnende ondernemer is veel te veel. Maak gewoon zelf een site met Wordpress en ga eerst uitproberen of je genoeg verkeer krijgt en of dat verkeer converteert naar betalende klanten.

 

Pas als is gebleken/bewezen dat je kunt ondernemen, kun je groter gaan denken en aan een bedrijf gaan denken waar je investeerders bij gaat betrekken. Als je investeerders geen deel van je bedrijf wil geven, kun je dan denken aan het aangaan van een lening bij een bank of bij een of meer prive-geldschieters.

 

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg, zoals verwacht, precies hetzelfde advies als bij mijn vorige topic (Overigens heel handig, maar helaas nu niet bruikbaar). Ik heb daar uitgelegd waarom de logische ontwikkeling van een bedrijf niet van toepassing is op mijn situatie. Als je dat heel graag wilt weten kun je dat hier (https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=42019) lezen.

 

Maar om even bij mijn vraag te blijven. Is er geen mogelijkheid voor externe investeerders om in een eenmanszaak te investeren? Ik heb ook wel van constructies als een holding gehoord, maar ik kan ze niet echt doorgronden.

 

Advies zou welkom zijn :)

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg, zoals verwacht, precies hetzelfde advies als bij mijn vorige topic.

 

 

Zou er misschien iets in zitten?

 

 

Maar om even bij mijn vraag te blijven. Is er geen mogelijkheid voor externe investeerders om in een eenmanszaak te investeren? Ik heb ook wel van constructies als een holding gehoord, maar ik kan ze niet echt doorgronden.

 

Advies zou welkom zijn :)

 

 

Laat even het concept eenmanszaak los en verleg dat naar IB-ondernemer. Wat jij voor ogen hebt kan wel degelijk, bijvoorbeeld in de vorm van een commanditaire vennootschap (cv). Zelfde fiscaal voordeel als de eenmanszaak en de investeerder wordt een stille vennoot. Google er maar eens op.

 

Maar voor alles geldt dat goedkoop geld niet bestaat. Niemand zal geld investeren als ze niet overtuigd zijn van het concept en het verdienmodel. In dit stadium naarstig op zoek aan naar een investeerder kan leiden tot teleurstelling en demotivatie - en dat zou zonde zijn bij iemand met jouw kwaliteiten.

 

Heel veel succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Maar voor alles geldt dat goedkoop geld niet bestaat. Niemand zal geld investeren als ze niet overtuigd zijn van het concept en het verdienmodel

 

Dat heb ik inmiddels begrepen (Zo'n forum is toch wel echt leerzaam). Ik zal zal eens aan de slag gaan met een CV.

 

teleurstelling en demotivatie

 

Ik hou de hoop er altijd in, maar van bergen kritiek en lang werken ligt het op de loer. ;)

 

Ik kom er wel.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil zelf een eenmanszaak oprichten, hier heb ik echter een investering voor nodig. Ik heb op een ander topic in dit forum al uitgebreid uitleg gegeven over de onderneming zelf, maar ik loop nu tegen een ander probleem aan.

 

Ik denk zo dat je met je flair en bespraaktheid best veel kans maakt met crowdfunding.

Of is dat al genoemd?

Link naar reactie
  • -1

Maurits, waarom denk je dat jouw idee zo bijzonder is dat je snel geld gaat verdienen met je web site? Er zijn al tientallen web sites met informatie over allerlei vakantiebestemmingen. Wat ga jij beter doen of anders doen?

Waarom denk je dat een angel investor per se een BV wil zien? Ik heb 's een bedrijf opgericht met twee angel investors, en pas een jaar later kwam er een BV.

En waarom denk je dat mensen geld willen steken in een bedrijf met jou? Wat zijn je referenties, waarom ben jij een goede ondernemer, wat zijn je wapenfeiten? Waarom zou ik mijn geld in jouw bedrijf steken en niet in dat van je buurjongen?

 

Je bent 16, aannemende dat je briljant bent en je VWO diploma al hebt, denk je dat je zomaar in het web-ondernemerschap kan stappen zonder enige vorm van opleiding?

 

Ik zou mijn zoons op hun zestiende ook geen cent hebben gegeven. Wel als ze straks zijn afgestudeerd en hun PhD hebben. Ga nou gewoon lekker eerst een diploma halen, ondernemen kun je de rest van je leven ook nog doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad genoemd. Ik heb er zelf ook naar gekeken, maar daarvoor heb je dus een BV nodig. Vervolgens worden de investeringen in aandelen opgedeeld. Ikzelf kan eigenlijk geen aandelen bezitten omdat ik vrijwel geen eigen vermogen in kan brengen.

 

Crowdfunding organisaties gaan niet akkoord met een CV (voor zover ik weet tenminste). Ik moet dus naar iets anders zoeken.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Nu is mijn probleem: als ik een BV opricht en aandelen uit handen ga geven, dan komt dat waarschijnlijk uit op zo'n 90% aandelen van anderen.

 

Dan heb je alle informatie niet gelezen die op HL te vinden is en die je in je eerdere thread al is aangereikt. En als je niet kunt lezen, dan moet je niet gaan ondernemen.

 

De waarde van je bedrijf wordt niet bepaald door wat jij contant inbrengt, en zelfs niet door wat je in natura (je web site) inbrengt. De waarde na investering wordt bepaald door wat jij inbrengt (inclusief jezelf en de rest van je team), het geld van investeerders, en de potentie die dat samen heeft. De totale waarde van "ondernemer + bestaande web site + potentie + 100k" kan samen best het tienvoudige zijn van de som van de contante waarden van iedere component.

Lees eerst 's wat meer over het onderwerp, voordat je nieuwe vragen post. Of ga eerst studeren, dat helpt ook.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Waarom denk je dat een angel investor per se een BV wil zien?

 

Dat was exact mijn vraag, maar een CV kan dus ook.

 

Je bent 16, aannemende dat je briljant bent en je VWO diploma al hebt, denk je dat je zomaar in het web-ondernemerschap kan stappen zonder enige vorm van opleiding?

 

Ik denk niet dat het zo maar kan, maar ik ga het wel proberen. ;)

 

Ga nou gewoon lekker eerst een diploma halen, ondernemen kun je de rest van je leven ook nog doen.

 

Dat ga ik ook zeker doen, maar dat neemt nog steeds niet weg dat je kunt proberen er nu mee te beginnen. Er zijn genoeg voorbeelden van succes, dus ik ben zeker geen pionier of iets dergelijks.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dat ga ik ook zeker doen, maar dat neemt nog steeds niet weg dat je kunt proberen er nu mee te beginnen. Er zijn genoeg voorbeelden van succes, dus ik ben zeker geen pionier of iets dergelijks.

 

Die voorbeelden begonnen met een hobby die uit de hand liep en ineens was er een serieus bedrijf. Kijk naar Ben Woldring. En Mark Zuckerberg had ook eerst een site (gemaakt of gestolen, dat weet ik niet meer), met gebruikers en succes, en werd toen pas "ondernemer".

Ik zou gewoon gaan studeren en naast de studie in de avonduren je site bouwen, en voor je het weet ben je ondernemer. Ik kan je garanderen dat je in je huidige situatie geen funding krijgt voor je site.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad genoemd. Ik heb er zelf ook naar gekeken, maar daarvoor heb je dus een BV nodig. Vervolgens worden de investeringen in aandelen opgedeeld. Ikzelf kan eigenlijk geen aandelen bezitten omdat ik vrijwel geen eigen vermogen in kan brengen.

 

Crowdfunding organisaties gaan niet akkoord met een CV (voor zover ik weet tenminste). Ik moet dus naar iets anders zoeken.

 

 

Is niet juist. Je kan bij sommige gewoon zelf je ondernemeingsvorm kiezen hoor. Funders geven je een lening en nemen geen aandeel in de onderneming.

 

Ik zal je de eigenaar van een www.crowdaboutnow.com even per per PM zenden. Ik weet zeker dat je ter informatie met al je vragen bij hem terecht kan.

 

 

op frankwatching staat wel een leuk artikel over crowdfunding in NL en een aantal platvormen.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Beste M,

 

uit je schrijfsels proef ik dat je ouders je handelingen niet "blind" goedkeuren. Feitelijk ben je dan handelingsonbekwaam. Ik vind het qua privacy minder handig dat je als minderjarige hier met je eigen naam over dit soort zaken praat. Mensen met verkeerde intenties zouden daar misbruik van kunnen maken.

 

Uit oogpunt van zorgvuldigheid zou ik daarom in iedere geval een nickname kiezen in plaats van jouw specifieke voornaam/achternaam combinatie.

 

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Als ik jou was, zou ik het idee eerst eens op potentiele klanten uittesten.

 

Daarvoor heb je geen complete database nodig. Gewoon een stuk of 20 vakantiebestemmingen of zelfs alleen maar fictieve klantenbestemmingen. Op die manier kun je zien of reizigers uberhaupt deze vorm van vakantieselectie gaan gebruiken, hoe ze het gaan gebruiken en waar ze tegenaan lopen.

 

Het belangrijkste is echter de vraag of er partijen bereid zijn voor jouw service te betalen. Wie moeten ervoor gaan betalen, gaan de reisorganisaties per geboekte reis betalen? Heb je al rekening gehouden met de technische interface tussen jouw website en de databases van de reisorganisaties?

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 1

Hoe zou iemand hier misbruik van kunnen maken?

 

Geachte heer Korthals Altes,

 

Ik heb uw bericht gelezen op het forum van Higherlevel en de manier waarop u het verwoordt spreek mij zeer aan.

Ik vertegenwoordig een aantal reisorganisaties en ben mij onder andere online aan het orienteren waarbij ik mij zeer aangesproken voel door uw berichten.

 

Genoemde door mij vertegenwoordigde reisorganisaties zijn dringend op zoek naar innovatieve concepten die hun marktaandeel kunnen vergroten en ze bereid zijn te investeren in plannen die potentie hebben.

De door u gevraagde investering, los van de manier waarop die verstrekt wordt, is in beginsel mogelijk, afhankelijk van de detaillering van uw plannen. Uw ondernemingsplan zeg maar.

 

Graag maak ik op korte termijn met u een afspraak om te kijken of uw plannen voldoen aan de eisen die gesteld worden door de door mij vertegenwoordigde organisaties.

U krijgt in dit gesprek de gelegenheid uw ideeën tot in detail toe te lichten om zodoende een indruk te krijgen van uw capaciteiten.

 

Met vriendelijk groet

 

I.D. Eeenjatter

Link naar reactie
  • 0

Hierop inhakend:

Er zijn maar een handvol grote spelers in touroperatorland.

Zijn zij überhaupt geïnteresseerd in een affiliate project?

 

 

Wat hij beoogt is geen affiliate systeem, maar een lead generation system.

 

Maar als er maar een paar grote spelers zijn, hebben ze idd een sterke marktpositie en kun je je inderdaad afvragen of het voor die partijen voldoende meerwaarde heeft. Hij zou kunnen beginnen met de kleinere partijen.

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat hij beoogt is geen affiliate systeem, maar een lead generation system.

 

Aha,

Hij noemde het zelf in de openingspost ‘affiliate’ vandaar. Maar je hebt ongetwijfeld gelijk met deze (vak)benaming.

 

Sterke marktpositie? Ja, dat kan je gerust zeggen. Op dit moment vallen veel kleinere partijen om (weinig boekingen, veel ingekocht).

Ik vind persoonlijk ook de gedachte dat je de grote jongens hiervoor kan interesseren nogal ver gezocht (zacht uitgedrukt).

 

Niche zoeken, zou ik zeggen.

Link naar reactie
  • 0
Als ik jou was, zou ik het idee eerst eens op potentiele klanten uittesten.

 

Daarvoor heb je geen complete database nodig. Gewoon een stuk of 20 vakantiebestemmingen of zelfs alleen maar fictieve klantenbestemmingen

 

Daar ben ik mee bezig. Er word op het moment een low-budget website gemaakt. De database-structuur is voor mij opgezet, die ik op het moment zo goed en zo kwaad als het kan voor een aantal bestemmingen aan het vullen ben.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.