• 0

Auto van de zaak naar prive voor de vakantie, en na de vakantie weer terug

Ik heb een auto op de zaak staan, ik rij minder dan 500 km prive.

An sich geen probleem, maar ik zou nu met deze auto wel op vakantie willen gaan, zonder dat ik de bijtelling kan krijgen.

Waar ik aan dacht is om de auto aan mij prive te verkopen, dan op vakantie gaan, en na de vakantie weer terugverkopen aan de onderneming (ik ben IB ondernemer).

Lijkt mij een mooie en op heldere feiten gebaseerde wijze om de fiscale bijtelling buiten de deur te houden.

Zitten hier nog valkuilen aan, of slaat dit idee nergens op ?

Met dank vast voor een beantwoording !

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 1
Zitten hier nog valkuilen aan, of slaat dit idee nergens op ?

Er zitten geen valkuilen aan omdat wat je wilt gewoon niet kan. zoek eens op auto & vakantie dan komen er voldoende topics over dit onderwerp naar voren.

https://www.higherlevel.nl/zoeken?l=1&q=auto+vakantie

• 1

Dank voor je link, maar ik kan mijn casus niet zo gauw daarin vinden...

Dan moet je beter zoeken. Je bent IB ondernemer, dus je zit bijvoorbeeld al met de etikettering.

Over dit onderwerp is echt meer dan genoeg geschreven hier op HL.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Ik zit nu al de heel ochtend de verschillende topics af te lopen, maar ik zie deze case zo niet beschreven.

Mijn conclusie is dat ik de auto kan verkopen aan prive, mijn IB onderneming krijgt de koopprijs binnen en draagt BTW af.

Ik mag (zeg een maand later) uit prive een auto aan mijn IB zaak verkopen, het is dan wel een marge auto geworden, dus mijn bedrijf kan geen BTW terugvorderen.

Hert lijkt erop dat dit mij de BTW kost om deze move te maken.

We praten over een auto met een nieuwwaarde van €70.000 en een dagwaarde van rond de € 20.000

De fiscale bijtelling als ik ook prive zou rijden zou dus neerkomen op € 17.500 (en daarvan 52%).

Als mijn verhaal klopt, ben ik alleen de BTW verschuldigd over de dagwaarde en ben ik dus goedkoper uit dan in de fiscale bijtelling belanden.

Als iemand een linkje heeft naar een soortgelijke casus, ben ik erg geholpen, maar zoals ik al schreef : Ik vond hem (nog) niet...

• 0
Als mijn verhaal klopt, ben ik alleen de BTW verschuldigd over de dagwaarde en ben ik dus goedkoper uit dan in de fiscale bijtelling belanden.

Als jouw verhaal klopt, ben je goedkoper uit door gewoon privé een auto te huren voor een maand. loop je ook geen risico dat de aan- en verkoop wordt aangemerkt als constructie - geen zakelijk doel anders dan ontlopen belasting - en je achteraf alsnog de bijtelling mag betalen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 1

Als jou verhaal klopt ben je goedkoper uit door gewoon privé een auto te huren voor een maand. loop je ook geen risico dat de aan- en verkoop wordt aangemerkt als constructie - geen zakelijk doel anders dan ontlopen belasting - en je achteraf alsnog de bijtelling mag betalen.

Maar er klopt helemaal niets van het verhaal. De auto is geëtiketteerd als ondernemingsvermogen. Dat blijft zo, tenzij er een bijzondere omstandigheid is om op die keuze terug te komen. Op vakantie gaan met je auto van de zaak is geen bijzondere omstandigheid die een keuzeherziening rechtvaardigt.

TS moet zich ook eens afvragen waarom zijn idee, mocht hij gelijk hebben (wat niet het geval is), niet al massaal wordt toegepast door ondernemend Nederland. Is dit omdat hij zo slim is en de rest van ondernemend Nederland zo dom (vrij naar Louis van Gaal)?

• 1

Mijn conclusie is dat ik de auto kan verkopen aan prive, mijn IB onderneming krijgt de koopprijs binnen en draagt BTW af.

Jij kunt als IB-ondernemer iets verkopen aan de onderneming, je kunt alleen maar iets inbrengen of onttrekken. Bij een eenmanszaak is er geen scheiding tussen jouw zakelijk en privé vermogen. Bij een samenwerkingsverband ligt dat iets anders maar komt het praktisch op hetzelfde neer.

Ik mag (zeg een maand later) uit prive een auto aan mijn IB zaak verkopen, het is dan wel een marge auto geworden, dus mijn bedrijf kan geen BTW terugvorderen.

Los van het feit dat je niets kunt verkopen aan jouw onderneming is het fiscaal gezien ook heel lastig om deze auto in te brengen. De auto wordt nu (bijna volledig) zakelijk gebruikt en is dus verplicht zakelijk vermogen. Je kunt niet zomaar stellen dat de auto privé vermogen wordt, dat moet gemotiveerd gebeuren. Laten we aannemen dat de auto inderdaad uit de onderneming onttrokken kan worden (en dus privé vermogen wordt) en dat de fiscus daar mee akkoord gaat. Dan is het onmogelijk om het spits te krijgen dat de auto daarna weer zakelijk wordt. De regeling is niet bedoeld om te kunnen jojo-en. Sterker, de regelgeving is juist bedoeld om dergelijke gedrag te voorkomen.

Hert lijkt erop dat dit mij de BTW kost om deze move te maken.

Nee, Norbert geeft heel goed aan wat de kosten zijn van deze move.

We praten over een auto met een nieuwwaarde van €70.000 en een dagwaarde van rond de € 20.000

De fiscale bijtelling als ik ook prive zou rijden zou dus neerkomen op € 17.500 (en daarvan 52%).

De fiscale bijtelling is voor IB-ondernemers gemaximeerd tot de daadwerkelijke autokosten. Het kan dus best zijn, zeker als de auto al afgeschreven is tot de dagwaarde/restwaarde, dat de daadwerkelijke autokosten lager liggen dan € 17.500,00.

Zie Norbert

Als iemand een linkje heeft naar een soortgelijke casus, ben ik erg geholpen, maar zoals ik al schreef : Ik vond hem (nog) niet...

Dat komt omdat hij fiscaal niet is toegestaan...

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar