• 0

herhaalde boekencontrole Belastingdienst - waarom?

Hallo

ik heb in 2008 belastingcontrole gehad op mijn bedrijf over de jaren 2006 en 2007.

Ik heb hier in 2008 ook een rapport van ontvangen van de controle.

Echter kreeg ik vorige week een telefoontje dat ze wederom een belastingcontrole willen komen doen over boekjaar 2007.

Mijn vraag is nu of ze dit zo maar mogen .

En wat zou hiervan de reden kunnen zijn.

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja. Soms mag het wel en soms mag het niet. Dat is wat lastig beoordelen op afstand.

 

Wat is er in 2008 gecontroleerd en wat wil men nu controleren? Wat zei de belastingdienst toen je aangaf dat je over 2007 al controle hebt gehad? Wat is de uitkomst destijds geweest (veel correcties, of was alles in orde)?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ze hebben in 2008 destijds een volledig boekenonderzoek gedaan .

ze hebben toen een 3 correctie,s gedaan ivm btw verkoop ozb.

Ook heb ik hier een boete voor gekregen,dit werd mij medegedeeld via een brief waarin stond dat de inspecteur onlangs een boekenonderzoek heeft ingesteld en dat hij dit onderzoek inmiddels heeft afgesloten en dat het resultaat leidt tot het opleggen van een naheffingsaanslag ozb.

Verder zij de inspecteur door de telefoon dat hij een controle wilde doen over het jaar 2007.

Ik heb hem gevraagd of hij de aanvraag schriftelijk wilde doen.

Ik heb nog geen brief ontvangen.

 

Link naar reactie
  • 0

OZB staat in de fiscaliteit voor onroerende zaakbelasting. Ik neem aan dat je bedoeld Omzetbelasting? Het kan natuurlijk goed zijn dat nu een controle Inkomstenbelasting volgt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ja het vorige onderzoek betrof omzetbelasting 2006 -2007.

Ik denk niet dat het over inkomstenbelasting gaat want hij komt alleen maar voor het jaar 2007 en niet voor 2006.

Wat nu als hij weer voor de omzetbelasting komt.

 

Link naar reactie
  • 0

ja het vorige onderzoek betrof omzetbelasting 2006 -2007.

Ik denk niet dat het over inkomstenbelasting gaat want hij komt alleen maar voor het jaar 2007 en niet voor 2006.

Wat nu als hij weer voor de omzetbelasting komt.

 

 

Die logica vat ik niet.. waarom zou je geen controle voor de inkomstenbelasting kunnen krijgen over 1 jaar? is het niet handiger dat je eerst achterhaald voor welke belasting je een controle krijgt.

Link naar reactie
  • 0

Als je “moeilijk gaat doen”, wek je eerder wantrouwen en trek je uiteindelijk aan het kortste eind…

 

Ja, moeilijk doen wekt geen vertrouwen, maar dat je dan uiteindelijk aan het kortste eind trekt is n.m.m. onzin.

Je trekt pas aan het kortste eind als je fouten hebt gemaak of de boel bewust belazerd hebt.

 

En verder ben ik het met de vorige sprekers eens. Er zijn veel soorten controles, zelfs voor één belastingsoort kan de Belastingdienst meermaals voor één jaar langskomen. Het gaat er maar net om wát er is gecontroleerd en dat moet blijken uit het rapport. Pas als daar staat dat er een volledige controle over een jaar voor bijv. de BTW is gehouden, dan kunnen ze je voor dat jaar voor de BTW niet nog eens komen controleren, al zijn er uitzonderingen waarbij het wél kan, maar het voert te ver daar hier op in te gaan.

 

Vertel eerst maar eens wat er in het rapport staat bij 'Reikwijdte'.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het probleem niet: natuurlijk is het vervelend dat het je tijd kost als ze weer gaan controleren. Maar als je naar jouw idee niets verkeerd gedaan hebt, hoef je je toch niet druk te maken?

Als je “moeilijk gaat doen”, wek je eerder wantrouwen en trek je uiteindelijk aan het kortste eind…

 

 

 

Een controle uiteraard tijd die men graag op een andere manier besteed, maar als zaken goed in orde zijn is er verder geen probleem. De tegenwoordige wijze van controle is er zeker niet op uit om "geld binnen te halen omdat ze wat moeten vinden". Men controleert de administratie en als die in orde is, zal er een controlerapport worden opgemaakt waarvan de ondernemer een exemplaar ontvangt. Het is zeker ongebruikelijk om over 1 belastingjaar opnieuw dezelfde zaken te controleren, zeker omdat er in feite geen naheffingen kunnen plaatsvinden omdat er nooit sprake van een nieuw feit zullen zijn. Het lijkt erop dat er eerder slechts een deelcontrole heeft plaatsgevonden, b.v. alleen de BTW (Omzetbelasting) en nu de inkomstenbelasting volgt.

 

Belangrijk in dit geval lijkt mij:

a. kijk wat er in de bevestiging van de vorige controle wat er gecontroleerd zou worden.

b. het vorige controlerapport zal duidelijkheid geven over de afwijkingen die geconstateerd zijn waarop de naheffingsaanslagen gebaseerd worden / zijn.

c. kijk wat er in de bevestiging van deze controle staat wat men wil controleren. Zijn er zaken die reeds gecontroleerd zijn, neem contact met de controleur op en vraag waarom er "dubbel gecontroleerd wordt.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Het is zeker ongebruikelijk om over 1 belastingjaar opnieuw dezelfde zaken te controleren, zeker omdat er in feite geen naheffingen kunnen plaatsvinden omdat er nooit sprake van een nieuw feit zullen zijn.

 

@Frelo: is het niet zo dat een nieuw feit alleen voor de inkomstenbelasting van toepassing is? En dat in bepaalde situaties een nieuw feit niet eens vereist is? En voor de BTW geldt het nieuwe feit toch sowieso niet?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Het is zeker ongebruikelijk om over 1 belastingjaar opnieuw dezelfde zaken te controleren, zeker omdat er in feite geen naheffingen kunnen plaatsvinden omdat er nooit sprake van een nieuw feit zullen zijn.

 

@Frelo: is het niet zo dat een nieuw feit alleen voor de inkomstenbelasting van toepassing is? En dat in bepaalde situaties een nieuw feit niet eens vereist is? En voor de BTW geldt het nieuwe feit toch sowieso niet?

 

groet,

 

John

Beste John,

 

Ook voor andere belastingen geldt dat er niet zo maar nogmaals een naheffing kan plaatsvinden. als de fiscus de omzetbelasting over 2006/2007 heeft gecontroleerd en daar zelfs een naheffing voor heeft opgelegd kan er niet nogmaals zonder veranderde omstandigheden/feiten nog een keertje nageheven worden. Uiteraard kunnen er bij een IB nieuwe feiten naar voren komen die de fiscus redelijkerwijze niet kon weten bij de BTW controle en kan er een naheffing volgen. Verder KAN een naheffing BTW reeds effect gehad hebben op de aangifte IB (b.v. als er een auto van de zaak is).

Daarnaast wordt vaak bij een BTW controle ook reeds gevraagd om de "overige gegevens uit de boekhouding".

Vandaar dat het in deze zaak lijkt mij belangrijk is dat goed gekeken wordt wat er in de eerste controle gevraagd / gedaan is en wat er in het controlerapport heeft gestaan.

 

Groeten Fred

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

hij komt alleen maar voor het jaar 2007 en niet voor 2006.

Die is vrij makkelijk te verklaren: het is 2012. De navorderingstermijn (c.q. naheffingstermijn) is doorgaans 5 jaar. Als er geen kenbaar uitstel is verleend, is 2006 voor de meeste binnenlandse situaties verjaard.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Vandaag controle gehad het ging over de omzetbelasting van 2007.

De reikwijdte van het onderzoek was gelijk als bij de vorige controle in 2008.(btw afdracht van 15 auto,s)

Ik had het vermoeden dat hij zijn eigen fouten kwam corrigeren.

Nu maar afwachten wat er in zijn volgende rapport staat.

Alles bij elkaar heb ik over deze auto,s in totaal al 4 x controle gehad.

Link naar reactie
  • 0

Vandaag controle gehad het ging over de omzetbelasting van 2007.

De reikwijdte van het onderzoek was gelijk als bij de vorige controle in 2008.(btw afdracht van 15 auto,s)

Ik had het vermoeden dat hij zijn eigen fouten kwam corrigeren.

Nu maar afwachten wat er in zijn volgende rapport staat.

Alles bij elkaar heb ik over deze auto,s in totaal al 4 x controle gehad.

 

Heeft de controleambtenaar in het slotgesprek dan niet aangegeven wat zijn conclusies zijn?

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Rapport is binnen.

reikwijdte is aanvaardbaarheid omzetbelasting 2007

Bij het vorige onderzoek was dit 2006 en 2007.

Over 2006 kan geen aanslag meer worden opgelegd.

over 2007 heeft hij een nieuwe berekening gemaakt en is hij tot de conclusie gekomen dat ik 75,-- minder hoef te betalen.

Hij heeft ook maar snel een naheffingsaanslag gestuurd voor het geval hij het wederom zoals over 2006 zou vergeten.

Ik vind dit allemaal wel een beetje vreemd want hoe en naar aanleiding van welk rapport zou ik nu bezwaar moeten maken als ik het er niet mee eens zou zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Rapport is binnen.

reikwijdte is aanvaardbaarheid omzetbelasting 2007

Bij het vorige onderzoek was dit 2006 en 2007.

Over 2006 kan geen aanslag meer worden opgelegd.

over 2007 heeft hij een nieuwe berekening gemaakt en is hij tot de conclusie gekomen dat ik 75,-- minder hoef te betalen.

Hij heeft ook maar snel een naheffingsaanslag gestuurd voor het geval hij het wederom zoals over 2006 zou vergeten.

Ik vind dit allemaal wel een beetje vreemd want hoe en naar aanleiding van welk rapport zou ik nu bezwaar moeten maken als ik het er niet mee eens zou zijn.

 

Normaal gesproken stelt de controleur je in de gelegenheid om je eventuele bezwaren tegen het rapport kenbaar te maken. Hij neemt dit dan mee in de definitieve versie van het rapport.

 

Tegen een naheffingsaanslag kun je uiteraard bezwaar maken. Maar je hebt het over een teruggave van € 75. Dan zal er geen naheffingsaanslag opgelegd worden, maar een ambtshalve vermindering.

 

Succes.

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit allemaal wel een beetje vreemd want hoe en naar aanleiding van welk rapport zou ik nu bezwaar moeten maken als ik het er niet mee eens zou zijn.

 

Je tekent geen bezwaar aan tegen een rapport, je tekent bezwaar aan tegen een aanslag. Die heb je toch gewoon gehad?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.