Hierbij kom ik weer met een nieuw idee voor het herintroduceren van maakindustrie in ons land. Dit naar aanleiding van een schrijnend geval van een werkeloze vriendin. Die wilde wat extra inkomsten en schreef zich in bij een "thuiswerkcentrale" Deze oplichters incasseerden alleen haar inschrijvingsgeld, € 25,-, maar lieten verder niets meer van zich horen.

Iemand ,die werkeloos is en voor zijn weinige geld wil werken, zo duperen vind ik het toppunt van verderfelijkheid. Er zijn in ons land veel werkelozen , die nog kunnen en willen werken voor een extra zakcentje.

Het bracht mij wel weer op een idee:

Een thuiswerkcentrale, georganiseerd door de overheid/ UWV/ KVK / Gemeentes enz. Mensen thuis producten laten assembleren kan een goede oplossing zijn voor veel ondernemers. Extra arbeidskrachten in tijden van grote drukte kunnen nuttig zijn. Een andere variant is een werkplaats bij de sociale dienst, waar iedereen kan werken voor zijn geld. Dus geen sociale werkplaats, met meer begeleiding dan werknemers. Want dat kost de overheid zelfs geld, om werknemers met een arbeidsbeperking te laten werken. Zelf denk ik dat als een sociale werkplaats zich zou openstellen voor ALLE werkelozen er daar helemaal geen financiele problemen zouden zijn. En ze alle arbeidsgehandicapten gemakkelijk in dienst kunnen houden uit de inkomsten van de overige werknemers.

Voor assemblage in China betaal ik bij een outsourcing bedrijf $ 10,- per uur. Daar komen dan nog invoerrechten en andere transportkosten bij. Dus al met al een behoorlijk bedrag. Het ergste probleem is echter de levertijd, meer dan twee maanden door het langdurige scheepsvervoer ( 6 weken). Een afnemer wil zo snel mogelijk zij producten hebben en heeft geen zin om nog maanden te moeten wachten. Je moet dus altijd een grote voorraad aanhouden voor geval dat.

Als een werkeloze thuiswerker een aantal uren per week werkt verdient hij of zij zijn bijzondere bijstand of huursubsidie zo weer terug! Alleenstaande bijstandmoeders zouden tegelijk op hun kinderen kunnen passen hierbij.

Nu worden bijstandsgerechtigden vaak gedwongen om in de kassen te gaan plukken of asperges te steken. Daar voelen velen zich te goed voor. Ik denk dat als je zulke mensen eens kennis laat maken met techniek, of het zelf in elkaar zetten van iets, ze wel gemotiveerd zullen worden. Zo niet dan zijn ze dus in mijn ogen niet werkeloos en hebben ze geen recht op een uitkering. Dit lijkt mij tevens een geschikt iets dat helpt om uit de economische crisis te komen. Bovendien zal hiermee een nieuwe mogelijkheid ontstaan voor producenten in ons land. Voor € 10,- per uur moet het toch mogelijk zijn om hier mensen naast hun uitkering te laten werken?

Graag hoor ik jullie reacties.

Paul

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36862-plan-voor-nieuwe-maakindustrie/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik heb met interesse je bericht gelezen, en je brengt een paar hele goede punten naar voren. Ik moest alleen even slikken bij het volgende:

Alleenstaande bijstandmoeders zouden tegelijk op hun kinderen kunnen passen hierbij.

Nu heeft dat te maken met het feit dat ik bevriend ben met een aantal alleenstaande bijstandmoeders. Ik zie deze meiden hun kinderen opvoeden, het huishouden doen en vraag me af waar plek zou moeten zijn om een paar uur per dag te werken terwijl de kinderen thuis zijn. Kinderen tussen de 0 en 4 jaar hebben bijna constant aandacht/oplettendheid nodig.

Kun je uitleggen hoe je dit voor je ziet?

Verder: Zoals ik al zei, goede suggesties. Maar ik heb weinig vertrouwen in een stabiele samenwerking tussen organisaties die nu al hun boeltje niet op orde krijgen. Waarom geen goede thuiswerkcentrale oprichten? Een die geen misbruik maakt van deze mensen. Ik heb ook een vriend gehad die werkeloos was, en overal te hoog voor opgeleid. Nergens te beroerd voor, maar hij kwam niet aan de bak. Is uiteindelijk maar ZZP-er geworden. :)

• 0
Voor € 10,- per uur moet het toch mogelijk zijn om hier mensen naast hun uitkering te laten werken?

Voor een uurloon dat 20% hoger ligt dan het minimum loon moet het mogelijk zijn om mensen een inkomen te geven naast hun uitkering?????. Lijkt me wel erg onredelijk voor die tienduizenden werknemers die het minimumloon verdienen zonder daarnaast een uitkering te hebben....

Een thuiswerkcentrale, georganiseerd door de overheid/ UWV/ KVK / Gemeentes enz.

Aah, daarmee komen de totale kosten gemiddeld uit op minstens € 25,- per uur. We kunnen wat subsidies wegmoffelen, zoals bij de sociale werkplaatsen: dan lijkt het net alsof ze efficienter werken dan de markt, maar in feite zijn zwaar gesubsidieerde werkplaatsen bezig gezonde bedrijven kapot te concurreren.

Al met al klinkt het als iets dat begint met een C en eindigt met de val van de Berlijnse muur... ogenschijnlijk sympathiek, maar niet levensvatbaar. Alleen een initiatief dat zonder overheid van de grond komt - en mensen voldoende inkomen biedt om uitkering en armoedeval (o.a. subsidies) te overbruggen zonder dure overhead en bureaucratie heeft kans van slagen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 1

Tja, steeds weer nieuwe ideeën voor de overheid en dan vervolgens gaan zeuren dat de overheid geen geld moet verspillen aan forums zoals dit. Doe mij nog een paar van die burgers.

Heb je een plan? Begin eran!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Het basis-idee is niet verkeerd. De overheid erbij betrekken wel, maar je kunt niet anders. In Rusland en China hebben ze decennia zo gewerkt en dat was in de Kolchese. In Israel wordt nog steeds zo gewerkt en daar heet het Kiboets. Niks nieuws dus om voor elkaar te zorgen incl. werken.

• 0

Voor € 10,- per uur moet het toch mogelijk zijn om hier mensen naast hun uitkering te laten werken?

Voor een uurloon dat 20% hoger ligt dan het minimum loon moet het mogelijk zijn om mensen een inkomen te geven naast hun uitkering?????. Lijkt me wel erg onredelijk voor die tienduizenden werknemers die het minimumloon verdienen zonder daarnaast een uitkering te hebben....

Dan is het nog gekker dat in China een bruto uurloon van $10,- per uur reeel is om te vragen aan opdrachtgevers.

Hier is/lijkt het netto minimum loon dus nog lager.

Die €10, was maar een voorbeeld het bedrag kan ook anders. Het ging om het idee.

• 0

Dan is het nog gekker dat in China een bruto uurloon van $10,- per uur reeel is om te vragen aan opdrachtgevers.

Hier is/lijkt het netto minimum loon dus nog lager.

Die €10, was maar een voorbeeld het bedrag kan ook anders. Het ging om het idee.

Dan heb je het in China niet goed voor elkaar. Werker op de werkvloer verdient misschien›$1 per uur als hij heel erg goed is.

• 0
Dan is het nog gekker dat in China een bruto uurloon van $10,- per uur reeel is om te vragen aan opdrachtgevers v Hier is/lijkt het netto minimum loon dus nog lager.

Wie heeft het over het netto minimumloon? Het bruto minimumloon voor iemand van 23 jaar en ouder bedraagt € 8,33 per uur. +20% = € 10,-

Het bedrag is de kern waar je hele idee om draait, staat of mee valt Is het te hoog dan ben je niet concurrerend genoeg, is het te laag dan krijg je geen personeel, nog even afgezien van armoedeval, al dan niet behoud van uitkering en het wettelijke minimum loon

• 0

Tja, steeds weer nieuwe ideeën voor de overheid en dan vervolgens gaan zeuren dat de overheid geen geld moet verspillen aan forums zoals dit. Doe mij nog een paar van die burgers.

Heb je een plan? Begin eran!

Als je op een forum niet eens meer vragen mag stellen of suggesties mag indienen, dan gaan er inderdaad mensen "zeuren" over de overheidsfinanciering ervan.....

Trouwens het bedrijfsleven of werkgeversorganisaties hadden al lang met zo'n idee iets aan de onderkant van de arbeidsmarkt kunnen en moeten doen. Als de overheid iets niet doet of kan doen moet het bedrijfsleven zijn kansen pakken. Dus het idee van Sabra van een particuliere thuiswerkcentrale is ook goed. Alleen denk ik dat al die bijzondere bijstand en huursubsidies wel veel uitkeringsgerechtigden lui maken. Er blijkt nu al dat ze haast niet te porren zijn voor een banenbeurs.

Als al deze premies afhankelijk zouden worden van de bereidwilligheid om nog wat werkzaamheden te doen, zou er veel meer animo zijn om de handen uit de mouwen te steken.

• 0
Als je op een forum niet eens meer vragen mag stellen of suggesties mag indienen

Maar je stelt die vragen ook steeds op het verkeerde forum Paul, namelijk op een ondernemersforum, in plaats van op een overheidsforum.

Dit hele idee van je heeft wat mij betreft ook weinig tot geen raakvlakken met ondernemerschap, of het wordt althans niet zo gebracht. Waar is/zit het ondernemersinitiatief?

• 0

maakindustrie in Nederland schijnt weer in de lift te zitten. zou zo zijn dat steeds meer bedrijven de productie weer uit China weghalen en in Nederland gaan produceren omdat dat makkelijker en zelfs goedkoper is (o.a. doordat je dichter op de productie zit en beter in de gaten kan houden maar ook doordat je voorraad niet weken lang op een boot stil ligt en china ook snel duurder wordt.)

Interessant stuk daarover was gister op eenvandaag wat terug te vinden is op http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1252286

• 0

Dit hele idee van je heeft wat mij betreft ook weinig tot geen raakvlakken met ondernemerschap, of het wordt althans niet zo gebracht. Waar is/zit het ondernemersinitiatief?

Ondernemers kunnen wel degelijk belang hebben bij zo'n project, dus als het i.p.v. een overheidsinitiatief dit een ondernemersinitiatief wordt, ook best. Alleen mislukken veel van zulke initiatieven doordat, de werkzaamheden niet aansluiten op de interesses van de kandidaten. Zeker als de beloning karig is, krijg je dan te maken met ongemotiveerd personeel. Dat zie je ondermeer bij de aspergesteelt . Ook wasknijpers maken, willen zelfs gevangenen niet meer. Maar er zijn meer uitdagender werkzaamheden te bedenken. In de maakindustrie kunnen werknemers trots zijn op de producten die ze maken. Bij metaalbedrijven, die ik ken, zitten ze allemaal te springen om personeel. Zet daar dan een poule van werkelozen in.

Ook ZZPers en MKBers zouden in tijden van overbelasting geholpen zijn met tijdelijke versterking door werkelozen, mits het onderling klikt. De werkeloze kan zich tegelijk bewijzen en houdt zo meer werkervaring, terwijl hij zijn uitkering behoudt. Zelfs als de werkgever hem later toch niet in dienst wil nemen, dan kan hij elders eerder opnieuw aan de slag in een vaste baan.

• 0
Daar voelen velen zich te goed voor.

Hiermee sla je volgens mij de spijker op de kop - dit is het werkelijke probleem.

Naast hun uitkering? Dus bovenop die uitkering, of als vervanging ervan?

• 0

Er zijn producten waarmee het helemaal mee misgelopen is in China. O.a. in de lijstenbranche was met er 10 jaar geleden al achter gekomen dat het een moeilijke zaak is. Klanten willen naast de standaard producten ook maatwerk en dat is in China niet te realiseren. Gevolg is dat je toch voor een NL productie moet blijven zorgen. Dat is dubbele kosten en daar zit niemand op te wachten.

Ten tweede leert een kleine rekensom dat de totale kostprijs via China-productie, incl. transportkosten en renteverlies, 3x zo laag moet zijn als die in NL, om een doorlopende levering vanuit een magazijn te handhaven. Daarbij het risico van problemen in China en in transport voor lief nemend. Stel dus dat je die mogelijke problemen voor lief neemt, heb je:

- hier je gewone magazijn te handhaven met betaalde goederen

- de goederen die in transport zijn zijn betaald

- de productie in China wordt met 50% voorgefinancierd

Als de kostprijs in Chine (incl. transport, verzekering etc.) 3x lager is dan in NL, heb je er net wat winst aan. Maar je vergeet dan wel dat je liquiditeit even 3x zo zwaar wordt belast als met productie in NL.

Bedrijven die in China zelf kwaliteitscontrole voeren en de regie houden over die productie, komen er mee uit als ze groot genoeg zijn om hun producten rechtstreeks van daar uit over de wereld te verspreiden. Apple e.d. kunnen dat natuurlijk.

Alle andere bedrijven doen er goed aan om de financiële kant eerst goed te bestuderen voordat ze in China aan de slag gaan. Tijden veranderen heel snel......

• 0
  • 0

Naast hun uitkering? Dus bovenop die uitkering, of als vervanging ervan?

Bovenop hun uitkering met een bepaald maximum. Met 30 uur werken per maand heb je al de maximum huursubsidie van € 300, verdiend. Dus mensen, die ertoe in staat zijn, zouden al hun extraatjes zelf kunnen bijverdienen. Pas als er echt geen mogelijkheid is, om iets bij te verdienen, springt de sociale dienst bij. Je staat verbaasd over hoeveel uitkeringsgerechtigden zelf iets op touw willen zetten, een handeltje willen drijven of gewoon iets te doen willen hebben en van hun hobbies hun werk willen maken.

• 0

Maar nu krijgen ze precies hetzelfde, zonder er iets voor te hoeven doen. Hoe ga je dat omzeilen? Ik snap dat er best mensen zijn die wat willen doen (en niemand houdt ze tegen, trouwens) maar het merendeel kiest toch echt voor gratis geld.

• 0

@Herman, Matador is tegelijk één van de bedrijven in ons land , die het meest uitvinders-vriendelijk zijn. Al vele innovaties hebben zijn van uitvinders tot een succes gemaakt. Dat is een bijkomend voordeel van lean production, dat niet elke beslissing eerst langs tien managers moet. Sneller reageren op nieuwe kansen en bedreigingen. Zelfs als je als klant een nieuwe opdracht wil geven, duurt het soms weken voor dat je antwoord krijgt. Bij zo'n bedrijf of organisatie is er echt wat ernstig mis. Die loopt op deze wijze veel opdrachten mis.

• 0

Maar nu krijgen ze precies hetzelfde, zonder er iets voor te hoeven doen. Hoe ga je dat omzeilen? Ik snap dat er best mensen zijn die wat willen doen (en niemand houdt ze tegen, trouwens) maar het merendeel kiest toch echt voor gratis geld.

Dat is een hele normale reactie, die belemmerend werkt, ook voor velen om aan de slag te gaan. Als iedereen de kans zou krijgen om een paar dagen in de maand te werken, voor € 300,- per maand erbij, zou de huursubsidie al afgeschaft kunnen worden voor deze groep, zolang er werk te doen is. Pas als er echt geen werkzaamheden te vinden zijn, krijgen ze hun oude huursubsidie weer automatisch terug. Dit is een soort minimum inkomengarantie zoals Groen Links voorstelde. In de huidige situatie hebben mensen, die hun baan kwijtraken, geen recht op een minimum inkomen. ( Geen bijstand bij een vermogen van meer dan €5555, of bij samenwonen). Dat weerhoudt veel arbeidsongeschikten en WAJongers om weer aan de slag te gaan.

Met een gegarandeerd minimum inkomen wordt het voor iedereen aantrekkelijker en veiliger om weer te gaan werken

• 0
Als iedereen de kans zou krijgen om een paar dagen in de maand te werken, voor € 300,- per maand erbij, zou de huursubsidie al afgeschaft kunnen worden voor deze groep, zolang er werk te doen is.

Maar daarmee ga je voorbij aan wat ik net zei - mensen krijgen die huursubsidie ook als ze niet werken. Wat zou dan de motivatie zijn om je in te spannen voor iets dat je ook krijgt als je niets doet?

In de huidige situatie hebben mensen, die hun baan kwijtraken, geen recht op een minimum inkomen. ( Geen bijstand bij een vermogen van meer dan €5555, of bij samenwonen).

Maar daar zit natuurlijk ook een motivatie achter. Waarom zou je een uitkering moeten krijgen als je 5K op de bank hebt staan, of je partner een inkomen heeft.

Ik heb het in een ander draadje al eens gezegd - een bijstandsuitkering garandeert je een inkomen dat minimaal bijstandsnivo bedraagt. Als je vermogen of het inkomen van je partner er voor zorgen dat je boven dat nivo zit, dan heb je er, in mijn ogen terecht, dus ook geen recht op.

Met een gegarandeerd minimum inkomen wordt het voor iedereen aantrekkelijker en veiliger om weer te gaan werken

Dat hebben we toch al in Nederland, een minimumloon? Als je werkt voor dat minimumloon heb je meer inkomsten dan wanneer je een bijstandsuitkering hebt, dus...

• 0
Je staat verbaasd over hoeveel uitkeringsgerechtigden zelf iets op touw willen zetten, een handeltje willen drijven of gewoon iets te doen willen hebben en van hun hobbies hun werk willen maken.

Maar nauwelijks iets in kunnen of willen brengen gezien de vele bbz vragen. Ondernemen moet vanuit de mensen zelf komen en niet via overheid gesubsidieerd worden. Bbz voor ondernemers die in nood geraakt zijn door omstandigheden is prima maar moet wel op reeele basis uitgevoerd worden. Dus eigenlijk geen eens voor ondernemers die door de crises geraakt worden want dan kan je als overheid heel ondernemend Nederland wel helpen.

Hierbij kom ik weer met een nieuw idee voor het herintroduceren van maakindustrie in ons land. Dit naar aanleiding van een schrijnend geval van een werkeloze vriendin. Die wilde wat extra inkomsten en schreef zich in bij een "thuiswerkcentrale" Deze oplichters incasseerden alleen haar inschrijvingsgeld, € 25,-, maar lieten verder niets meer van zich horen.

En verder zou ik niet weten wat ik met jouw topic aan moet. Je komt met een idee omdat er weer eens iemand zo slim was om geld uit te geven voor werk. Normaal gesproken krijg je geld als je gaat werken.

En dan kom je met een idee waar de overheid weer geld in moet pompen op een moment dat heel Nederland op zijn achterste benen staat vanwege alle bezuinigingen.

• 0

En dan kom je met een idee waar de overheid weer geld in moet pompen op een moment dat heel Nederland op zijn achterste benen staat vanwege alle bezuinigingen.

Alsof al die extra werkeloosheids uitkeringen geen geld kosten.. Laat mensen met een uitkering zich nog nuttig maken door in bedrijven of organisaties mee te helpen i. p. v. achter de geraniums te zitten. Dan komt de economie er eerder weer bovenop. En het is ook in het belang van de mensen zelf.

• 0

Als je op een forum niet eens meer vragen mag stellen of suggesties mag indienen

Maar je stelt die vragen ook steeds op het verkeerde forum Paul, namelijk op een ondernemersforum, in plaats van op een overheidsforum.

Volgens mij zijn er andere fora waar zulke discussies veel beter gevoerd kunnen worden. Anders kun je nog lid worden van een politieke partij of er eentje oprichten. Ik doe dit topic dicht.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar