controleert. Het zwaartepunt van de inspecties ligt op het controleren van het
juiste gebruik van hulpmiddelen, aangezien hulpmiddelen de meeste problemen
kunnen voorkomen.
Als u niet de juiste hulpmiddelen aan uw werknemers beschikbaar stelt, of als uw
werknemers hier niet op de juiste manier gebruik van maken, dan riskeert u een
waarschuwing of een sanctie.
Vanaf 1 september dit jaar wordt er niet meer gewaarschuwd maar wordt direct een boete opgelegd van 3600 euro bij het constateren van een overtreding. Fysieke belasting wordt dan even zwaar aangerekend als het valgevaar door het ontbreken van een valbescherming. Het is ingegeven door de wens van de nationale overheid om mensen ook als ze ouder worden nog in het arbeidsproces te kunnen laten deelnemen. Navraag leerde dat dit geldt voor alle branches waar fysieke belasting plaatsvindt. Ook zzpers vallen er onder.
Dit is bekend gemaakt op 12 juni 2012 op de dag "gezond werken in de bouw"
Wij waren hier aanwezig op uitdrukkelijk verzoek van de inspectie om het gebruik van ons product aan de doelgroep te tonen. Uit de reacties konden we afleiden dat er een serieuze inzet is vanuit de werkgevers om werk te gaan maken van het inzetten en gebruik van de beschikbare hulpmiddelen. Tot op heden was dit altijd een proces van wikken en wegen geweest: Als ik een (duur) hulpmiddel aanschaf wil mijn personeel het dan wel gebruiken? Ben ik niet duurder als mijn concurrent als ik wel hulpmiddelen inzet? Deze vragen zijn er nu niet meer.
Ook de opdrachtgever zal onder (financiele) druk worden gezet om de opdrachten fysiek veilig te laten uitvoeren. (Dit heeft afgelopen jaar al plaatsgevonden bij de woningbouwcorporaties)
De regel wat betreft tillen is heel simpel: één man maximaal 25 kilo. twee man maximaal 50 kilo. Daarboven moet een hulpmiddel gebruikt worden. Zo niet: geen excuus maar een boete.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
herman van der helm
herman van der helm
Fysieke belasting is één van de arbeidsrisico’s
waarop de Inspectie SZW streng
controleert. Het zwaartepunt van de inspecties ligt op het controleren van het
juiste gebruik van hulpmiddelen, aangezien hulpmiddelen de meeste problemen
kunnen voorkomen.
Als u niet de juiste hulpmiddelen aan uw werknemers beschikbaar stelt, of als uw
werknemers hier niet op de juiste manier gebruik van maken, dan riskeert u een
waarschuwing of een sanctie.
Vanaf 1 september dit jaar wordt er niet meer gewaarschuwd maar wordt direct een boete opgelegd van 3600 euro bij het constateren van een overtreding. Fysieke belasting wordt dan even zwaar aangerekend als het valgevaar door het ontbreken van een valbescherming. Het is ingegeven door de wens van de nationale overheid om mensen ook als ze ouder worden nog in het arbeidsproces te kunnen laten deelnemen. Navraag leerde dat dit geldt voor alle branches waar fysieke belasting plaatsvindt. Ook zzpers vallen er onder.
Dit is bekend gemaakt op 12 juni 2012 op de dag "gezond werken in de bouw"
Wij waren hier aanwezig op uitdrukkelijk verzoek van de inspectie om het gebruik van ons product aan de doelgroep te tonen. Uit de reacties konden we afleiden dat er een serieuze inzet is vanuit de werkgevers om werk te gaan maken van het inzetten en gebruik van de beschikbare hulpmiddelen. Tot op heden was dit altijd een proces van wikken en wegen geweest: Als ik een (duur) hulpmiddel aanschaf wil mijn personeel het dan wel gebruiken? Ben ik niet duurder als mijn concurrent als ik wel hulpmiddelen inzet? Deze vragen zijn er nu niet meer.
Ook de opdrachtgever zal onder (financiele) druk worden gezet om de opdrachten fysiek veilig te laten uitvoeren. (Dit heeft afgelopen jaar al plaatsgevonden bij de woningbouwcorporaties)
De regel wat betreft tillen is heel simpel: één man maximaal 25 kilo. twee man maximaal 50 kilo. Daarboven moet een hulpmiddel gebruikt worden. Zo niet: geen excuus maar een boete.
www.tiller.eu - Hefmobiel van Tiller®
www.gezondbelast.nl - Gezond Belast
www.veiligtillennietmeertillen.nl - Veilig tillen = NIET meer tillen
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/37148-direct-een-boete-van-3600-euro/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
25 antwoorden op deze vraag