• 0

Wat kost ICT ?

Samen met 2 anderen ben ik een bedrijf op aan het zetten in (voornamelijk) open source totaal oplossingen waarmee we ons richten op bedrijven van 5-50 werkplekken. De techniek is nu leuk in elkaar gedraaid en nu zijn we aan het moeilijke gedeelte aangekomen: Het lulpraatje op papier krijgen en kijken hoeveel onze diensten moeten gaan kosten.

 

Een van de moeilijkste vragen aan onszelf is wat voor ons een realistische vraagprijs is. De standaardbronnen op internet geven hierover heel erg uiteenlopende cijfers.

 

Mijn vraag is dus nu: Hoeveel kost ICT ? Wat is een gemiddeld bedrijf (dus zonder echt speciale wensen) nou kwijt aan hun infrastructuur qua aanschafprijs, onderhoud en downtime ?

 

Als iemand me hier wat realistische cijfers kan geven zou ik heel erg geholpen zijn.

The future is open !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

mogelijk dat je kant en klare cijfers verwacht maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk dat je die krijgt maar laat ik me dan verrassen.

 

wat je zou moeten doen is soort gelijke bedrijven als die jullie voor ogen hebben benaderen en je voordoen als potentiele klant om richt prijzen te vragen. waarschijnlijk zullen hele grote bedrijven maatwerk prijzen leveren en een gratis offerte willen aanbieden op locatie en dat kan dus niet bij jullie maar kleinere bedrijven zullen wel prijzen noemen. zo zul je contact moeten maken met wel 50 bedrijven om een beetje inzicht te krijgen.

 

voor advocatuur, gezondheidszorg, accountancy e.d. zijn eerder voorgeschreven prijzen aanwezig maar bij producten als die van jullie lijkt mij het toch service, product en kwaliteits specifiek.

 

Link naar reactie
  • 0

-wat je per maand wil verdienen

-hoeveel kosten maak je in je hele bedrijf, op welke manier dan ook per jaar, deel die door het aantal personen werkzaam in het bedrijf.

 

wat je wilt verdienen per jaar

MAAL 1,7

PLUS je kosten

DELEN DOOR 1960

KOMT OP je prijs per uur

 

Dit moet je mooi afronden.

Link naar reactie
  • 0

Als je een lul verhaaltje nodig hebt begin ik gelijk te twijfelen aan je product :) Ook vind ik 'totaal oplossing' een loze kreet, ieder bedrijf is anders en heeft dus z'n eigen wensen/eisen. Die zul je zeker niet allemaal waar kunnen maken met open source oplossingen.

 

Inhoudelijk over de kosten:

 

Aanschaf apparatuur lijkt me vrij makkelijk te bepalen. Neem de compac of dell website en kijk wat een server/werkstation kost.

 

Downtime = uren niet gewerkt * kosten per uur. Kosten per uur zijn afhankelijk van je doelgroep. Er zijn genoeg sites waar je richt salarissen kunt vinden. Vermenigvuldig deze met een factor voor overhead (pand, premies etc)

 

Onderhoud is heel erg afhankelijk van je product en de gebruikers. Naast software ontwikkeling doe ik systeembeheer bij een aantal bedrijven. Bij de ene (12 werkplekken, 1 windows server, 1 linux firewall en mailserver) kom ik hooguit 1 keer per maand voor een uurtje. Makkelijke gebruikers (vaste routines), dichtgetimmerde werkstations (geen eigen bureaublad, instellingen etc) en remote beheer van beide servers (iedere morgen 2 status mailtjes doorlezen) Bij een andere (35 werkplekken, 1 linux mailserver, 1 windows fileserver, 100+ mailboxen) ben ik een dag per week zoet. Verschillende locaties, 'eigenwijze' gebruikers, locaties zonder server (dan merk je pas dat group policies een godsgeschenk zijn) en verschillende windows versies zijn een paar van de oorzaken.

 

Zorg gewoon dat in geval van een storing je klant snel en liefst heel snel weer aan de slag kan. Tarief maakt dan niet zo veel uit (tenzij je advocaten tarieven wilt hanteren)

Link naar reactie
  • 0

-wat je per maand wil verdienen

-hoeveel kosten maak je in je hele bedrijf, op welke manier dan ook per jaar, deel die door het aantal personen werkzaam in het bedrijf.

 

wat je wilt verdienen per jaar

MAAL 1,7

PLUS je kosten

DELEN DOOR 1960

KOMT OP je prijs per uur

 

Dit moet je mooi afronden.

 

En de illusie hoog houden dat je fulltime, 40 uur per week facturabel kunt werken. Volgens mij mis je nog een stap in je berekening :)

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

-wat je per maand wil verdienen

-hoeveel kosten maak je in je hele bedrijf, op welke manier dan ook per jaar, deel die door het aantal personen werkzaam in het bedrijf.

 

wat je wilt verdienen per jaar

MAAL 1,7

PLUS je kosten

DELEN DOOR 1960

KOMT OP je prijs per uur

 

Dit moet je mooi afronden.

 

En de illusie hoog houden dat je fulltime, 40 uur per week facturabel kunt werken. Volgens mij mis je nog een stap in je berekening :)

 

Hang van de situatie af.

Voor ondernemers kan dit best wel. Hier wordt 60uur facturabel door fulltimers per week gedaan. Bij personeel moet je 95% van 38 uur nemen.

Bij personeel wat het zelfde werk doet, maar veel minder betaald krijgt is het zo dat het minimaal te schrijven uren procentueel lager ligt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je een lul verhaaltje nodig hebt begin ik gelijk te twijfelen aan je product :) Ook vind ik 'totaal oplossing' een loze kreet, ieder bedrijf is anders en heeft dus z'n eigen wensen/eisen. Die zul je zeker niet allemaal waar kunnen maken met open source oplossingen.

 

[/quote}

 

Hehe misschien niet helemaal duidelijk, maar ik ben dus de techneut... Vandaar de term 'lulverhaaltje'...

 

Het product wat wij gaan leveren is een grotendeels op OS gebaseerd thin client platform. De clients doen niets anders dan rdesktop (windows terminal server client) over het netwerk booten en vervolgens hun desktopje starten van de windows server. Een beetje een ignorant werknemer heeft niet eens in de gaten dat het geen MS is wat er over het scherm rolt.

 

Wij willen niet de windows servers zelf leveren, alleen de desktops (die dus gestript worden van OS, software, harddisk, cdrom en floppy) en de terminal server.

 

Misschien is de term 'totaaloplossing' wel een beetje te dotcom, maar zoals ik dus al zei ben ik de 'nerd', en niet goed in 'het taaltje'.

 

 

Inhoudelijk over de kosten:

 

Aanschaf apparatuur lijkt me vrij makkelijk te bepalen. Neem de compac of dell website en kijk wat een server/werkstation kost.

 

 

Dat werkt dus niet. Onze desktops hebben speciale eisen (wegens het thin client principe), voor oa het sparen van stroom. De clients zelf worden waarschijnlijk geode, transmeta of EPIA based.

 

Server kan een low profile servertje voor volstaan.

 

De bedoeling is ook dat wij goedkoper zijn dan dell, compaq ed

 

 

Downtime = uren niet gewerkt * kosten per uur. Kosten per uur zijn afhankelijk van je doelgroep. Er zijn genoeg sites waar je richt salarissen kunt vinden. Vermenigvuldig deze met een factor voor overhead (pand, premies etc)

 

 

Okee misschien was mijn vraag niet helemaal duidelijk. Ik wilde graag weten wat de mensen hier ongeveer voor schade jaarlijks ondervinden door downtime.

 

 

Onderhoud is heel erg afhankelijk van je product en de gebruikers. Naast software ontwikkeling doe ik systeembeheer bij een aantal bedrijven. Bij de ene (12 werkplekken, 1 windows server, 1 linux firewall en mailserver) kom ik hooguit 1 keer per maand voor een uurtje. Makkelijke gebruikers (vaste routines), dichtgetimmerde werkstations (geen eigen bureaublad, instellingen etc) en remote beheer van beide servers (iedere morgen 2 status mailtjes doorlezen) Bij een andere (35 werkplekken, 1 linux mailserver, 1 windows fileserver, 100+ mailboxen) ben ik een dag per week zoet. Verschillende locaties, 'eigenwijze' gebruikers, locaties zonder server (dan merk je pas dat group policies een godsgeschenk zijn) en verschillende windows versies zijn een paar van de oorzaken.

 

Zorg gewoon dat in geval van een storing je klant snel en liefst heel snel weer aan de slag kan. Tarief maakt dan niet zo veel uit (tenzij je advocaten tarieven wilt hanteren)

 

Wij willen niet het functionele beheer doen van windowsomgevingen (omdat ik gewoon niet met dat spul kan werken zonder agressief te worden), alleen de thin client omgeving faciliteren. Die thinclient bootserver moet je meer zien als een uitgebreide router die je gewoon aan en uit zet als je problemen hebt.

The future is open !

Link naar reactie
  • 0

mogelijk dat je kant en klare cijfers verwacht maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk dat je die krijgt maar laat ik me dan verrassen.

 

Hmm ja dat ben ik eigenlijk wel...

Ik vraag mij dus gewoon af, wat kost ICT voor een klein bedrijfje ?

Stel een klein kantoortje met 5 werkplekken die email, browser en office gebruiken. Echt het standaardverhaaltje. De prijzen van de hard en software kan ik natuurlijk wel van het web plukken, maar ik ben echt opzoek naar de kosten van implementatie en de totale kosten van een jaar beheer.

 

Het is voor ons echt moeilijk om een inschatting te maken van wat iets zou mogen kosten. Tuurlijk zou ik het liefste 1000 euro per uur vragen maar dat is gewoon niet realistisch. 10 euro per uur weer het andere uiterste.

 

The future is open !

Link naar reactie
  • 0

mogelijk dat je kant en klare cijfers verwacht maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk dat je die krijgt maar laat ik me dan verrassen.

 

Hmm ja dat ben ik eigenlijk wel...

Ik vraag mij dus gewoon af, wat kost ICT voor een klein bedrijfje ?

Stel een klein kantoortje met 5 werkplekken die email, browser en office gebruiken. Echt het standaardverhaaltje. De prijzen van de hard en software kan ik natuurlijk wel van het web plukken, maar ik ben echt opzoek naar de kosten van implementatie en de totale kosten van een jaar beheer.

 

Het is voor ons echt moeilijk om een inschatting te maken van wat iets zou mogen kosten. Tuurlijk zou ik het liefste 1000 euro per uur vragen maar dat is gewoon niet realistisch. 10 euro per uur weer het andere uiterste.

 

 

Voor het MKB met 2 tot 10 mensen die het prof aanpakken en dus alles op ICT gebied door een ICT-bedrijf laten doen zijn zo'n 3 tot 25 duizend per jaar kwijt.

Link naar reactie
  • 0

mogelijk dat je kant en klare cijfers verwacht maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk dat je die krijgt maar laat ik me dan verrassen.

 

Hmm ja dat ben ik eigenlijk wel...

Ik vraag mij dus gewoon af, wat kost ICT voor een klein bedrijfje ?

Stel een klein kantoortje met 5 werkplekken die email, browser en office gebruiken. Echt het standaardverhaaltje. De prijzen van de hard en software kan ik natuurlijk wel van het web plukken, maar ik ben echt opzoek naar de kosten van implementatie en de totale kosten van een jaar beheer.

 

Het is voor ons echt moeilijk om een inschatting te maken van wat iets zou mogen kosten. Tuurlijk zou ik het liefste 1000 euro per uur vragen maar dat is gewoon niet realistisch. 10 euro per uur weer het andere uiterste.

 

 

Voor het MKB met 2 tot 10 mensen die het prof aanpakken en dus alles op ICT gebied door een ICT-bedrijf laten doen zijn zo'n 3 tot 25 duizend per jaar kwijt.

 

Weet jij een gemiddelde over de afgelopen paar jaren per werkplek ?

The future is open !

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Wellicht niet gerelateerd aan het MKB maar daarom zeker niet minder interessant is het rapport van het Duitse ministerie van binnenlandse zaken met als onderwerp de migratie van Windows naar Linux.

 

http://www.linuxgazette.com/node/view/9187

 

"It can be used as a real cookbook and even includes TCO studies and comparisons" Telt 444 pagina's dus er zit vast wel ergens wat nuttigs tussen ;)

 

 

 

 

The names change, the game remains the same.

Link naar reactie
  • 0

Nee niet echt. Wat wij gaan leveren zijn alleen de thin clients en een servertje waar deze hun software vanaf laden. Een thin client is zeg maar een domme terminal, het enige wat zo'n apparaat kan is mijn muisbewegingen en toetsenbord aanslagen richting server sturen en beelddata ontvangen en verwerken.

 

Je kunt het vergelijken met een computer waar je 8 beeldschermen, 8 muizen en 8 toetsenborden op hebt aangesloten.

 

Op het moment dat de thin clients een windows 2003 login (of linux, of solaris of whatever...) voor zich krijgen houdt ons werk op. Dat is voer voor andere partijen...

 

Waarom dan ? Reken maar eens uit wat 8 harde schijven, cdroms, floppies, xp licenties, Antivirus en antispywarepaketten kosten. En dan hebben we het nog niet over het dagelijkse beheer.

The future is open !

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Wellicht niet gerelateerd aan het MKB maar daarom zeker niet minder interessant is het rapport van het Duitse ministerie van binnenlandse zaken met als onderwerp de migratie van Windows naar Linux.

 

http://www.linuxgazette.com/node/view/9187

 

"It can be used as a real cookbook and even includes TCO studies and comparisons" Telt 444 pagina's dus er zit vast wel ergens wat nuttigs tussen ;)

 

 

 

 

 

Dank, dit is inderdaad wel een erg fijn documentje

The future is open !

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom dan ? Reken maar eens uit wat 8 harde schijven, cdroms, floppies, xp licenties, Antivirus en antispywarepaketten kosten. En dan hebben we het nog niet over het dagelijkse beheer.

 

Kosten besparen = een goed idee. Hoeveel bespaar je qua initiele investeringen in apparatuur en aanleg t.o.v. de huidige methode(s) bij 3; 5; 10 en 20 clients? Hoeveel nemen de beheerkosten af?

Zijn er concrete nadelen voor jouw klanten aan dit systeem?

 

Stel je prijsbeleid op basis van de som voordelen + nadelen en zorg dat je klanten je minimaal 15% kosten besparen per jaar, anders vinden ondernemers het niet de moeite om van systeem te veranderen.

 

Vraag: Kan een bedrijf in verschillende stappen overgaan van zijn huidige oplossing naar thin clients of moet dit in één keer?

 

Op het moment dat de thin clients een windows 2003 login (of linux, of solaris of whatever...) voor zich krijgen houdt ons werk op. Dat is voer voor andere partijen...

 

 

Lijkt me niet; MKB wil volgens mij één adres, dus doe dit zelf waardoor je:

- contact houdt met de klant -> hogere kans op vervolgaankopen

- kennis opdoet over de ontstane beheer problemen

- vermijdt dat twee partijen elkaar tegen werken

- een continue inkomensstroom creëert.

 

Als je dit niet zelf wil doen, raad ik je aan een partnerschip te vinden die onder jouw naam het beheer op zich neemt.

 

Tip:

Je onderscheid je van je concurrenten met een andere oplossing dan normaal; dit is goed. Maar iets anders roept ook weerstand op, hanteer ook de normale vorm van netwerken, zodat je je klant alle oplossingen kan bieden.

 

Veel succes

 

Jeroen

 

PS: wil je alleen € 350.000,- omzetten (niet reëel), of met partners / medewerkers?

Link naar reactie
  • 0

 

Kosten besparen = een goed idee. Hoeveel bespaar je qua initiele investeringen in apparatuur en aanleg t.o.v. de huidige methode(s) bij 3; 5; 10 en 20 clients?

 

 

Daar zijn we nu een excell modelletje voor aan het maken.

Maar dat is juist het moeilijke gedeelte. Natuurlijk kan ik ook wel op de Dell site een rekensommetje maken maar dat is weinig realistisch omdat er ook nog een hoop arbeidskosten bijkomen.

 

 

Hoeveel nemen de beheerkosten af?

 

 

Met 100 % (voor de clients in ieder geval)... thin clients hebben geen onderhoud nodig. Het onderhoud van de desktops gebeurt op een centrale plek (de win2003 server), dus sneller(=goedkoper).

 

 

Zijn er concrete nadelen voor jouw klanten aan dit systeem?

 

 

Ja... als deze dienst uitvalt of als de windows terminal server niet meer werkt dan kan echt niemand meer iets doen. Gelukkig wordt het tegenwoordig al bijna 'normaal' gevonden als af en toe eens een dag de computers niet werken... :-\ ....Ons servertje moet je eigenlijk meer als een veredelde router zien. Als t niet werkt even rebooten en dan moet ie er weer maanden/jaren onafgebroken tegenkunnen.

 

Ook is er maar in beperkte mate gebruik van floppies en cdroms mogelijk. Maar mi moeten die zowieso zo snel mogelijk verbannen worden.

 

Voor high end users is deze opstelling niet geschikt. Zij kunnen echter wel op hun workstation een windows terminalserver client starten en zo hun workstation en office omgeving van elkaar scheiden (In tegenstelling tot wat veel designbedrijven bijvoorbeeld doen... Iedereen een Mac voor het design en een pc ernaast voor te emailen en te officen)

 

 

Stel je prijsbeleid op basis van de som voordelen + nadelen en zorg dat je klanten je minimaal 15% kosten besparen per jaar, anders vinden ondernemers het niet de moeite om van systeem te veranderen.

 

 

Die onthoudt ik :)

 

 

Vraag: Kan een bedrijf in verschillende stappen overgaan van zijn huidige oplossing naar thin clients of moet dit in één keer?

 

 

In principe verandert er voor de eindgebruiker niets. Alle desktops zullen wel naar de terminalserver moeten worden gemigreerd (maar als je zowieso voor een migratie staat maakt het weinig verschil).

 

Thin en fat clients kunnen ook door elkaar gebruikt worden (aangezien je echt niet hoeft te gaan proberen om bv cad/cam of audiovisuele produktie op een thin client te draaien).

Zo kan dus ook machine voor machine gemigreerd worden. Zolang de thin client infra nog niet 100% werkt kan de user nog gewoon gebruik maken van zijn (m/v) normale desktop. Zodra alles tot stabiel is geridderd is het een kwestie van pxe boot aanzetten op de client (al dan niet door een extra rommetje op de nic te plaatsen) en evt de schijf te verwijderen.

 

 

Lijkt me niet; MKB wil volgens mij één adres, dus doe dit zelf waardoor je:

- contact houdt met de klant -> hogere kans op vervolgaankopen

- kennis opdoet over de ontstane beheer problemen

- vermijdt dat twee partijen elkaar tegen werken

- een continue inkomensstroom creëert.

 

Als je dit niet zelf wil doen, raad ik je aan een partnerschip te vinden die onder jouw naam het beheer op zich neemt.

 

 

Ik zal inderdaad wel moeten... Ik kan zelf echt totaal niet overweg met windows (en heb ook geen ambitie om het te leren). De bedoeling is inderdaad een soort van partnership die de windows infra inregelt en beheert. Andere optie is om onze spulletjes aan windowsleveranciers te verkopen en alleen 3e lijns support te leveren.

 

 

Tip:

Je onderscheid je van je concurrenten met een andere oplossing dan normaal; dit is goed. Maar iets anders roept ook weerstand op, hanteer ook de normale vorm van netwerken, zodat je je klant alle oplossingen kan bieden.

 

 

Thanks. Dit is ook de reden waarom wij in eerste instantie alleen systemen maken voor windows netwerken. Complete linux desktop zou nog goedkoper (en makkelijker) zijn maar daar is de markt nu nog niet klaar voor, en het is erg moeilijk om het eeuwige "linux is moeilijk want de startknop is niet groen" fabeltje te ontkrachten. Hiervoor moeten eerst nog 100 virussen de halve wereld platleggen.

 

Thin clients daarintegen zijn toch net ietsje meer geaccepteerd, en eenmaal goed geinstalleerd zal de gemiddelde ignorant user niet eens in de gaten hebben dat de basis op linux draait.

 

(Het heeft geen zin om tegen MS op de desktop te concurreren... in plaats daarvan kun je ze beter de poten onder de stoel wegzagen door vanaf de basis langzaam naar linux over te gaan :) :) )

 

 

PS: wil je alleen € 350.000,- omzetten (niet reëel), of met partners / medewerkers?

 

Ik zou zelfs graag € 350.000,- winst per jaar willen hebben maar ik klap al in mn handjes als de eerste duizend euro binen zijn :) Het zal zeker de eerste tijd niet echt een vetpot zijn, zolang we nog geen naam hebben moeten we concurreren tegen alles wat oud en vertrouwd is.

 

Ach ja dromen mag he....

The future is open !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.