• 0

Tweede commerciële website binnen één eenmanszaak: nieuw bedrijf of handelsnaam?

Hallo allemaal,

 

ik vraag me het volgende af:

 

als een bedrijf (eenmanszaak) ingeschreven staat, maar er vervolgens nog een goed idee ontstaat maar niet in het straatje van het bestaande bedrijf zit hoe moet hij dan te werk gaan. Concreter:

 

bedrijf x heeft een website waar hij inkomsten mee genereert (zeg het verkopen van koekjes via koekjes.nl) echter bedrijf x vind ook een mogelijkheid om fietsen te verkopen, alleen gaat hij dit via een andere website doen. (zeg fietsen.nl)

 

Moet bedrijf x dan een nieuw bedrijf opstarten of kan hij gewoon een nieuw webdomein aanvragen en op deze site aangeven dat de fietssite onderdeel is van het koekjesbakbedrijf....

 

ik kan hier nergens iets over vinden. kvk geeft geen reactie en waarschijnlijk is het helemaal niet moeilijk, maar ik vraag het me af....

 

Edit: titel verduidelijkt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan maar één eenmanszaak hebben zover ik weet. Je kunt bij de KvK wel een tweede handelsnaam vastleggen.

Op je website kun je dan bijvoorbeeld vermelden "Fietsen.nl is onderdeel van Eenmanszaak, KvKnr. 999999"

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ditzelfde 'probleem' aan de hand gehad en zoals de vorige poster zegt heb ik gewoon een 2e (en 3e) handelsnaam er bij laten zetten.

 

Ik weet niet wat het maximum aan handelsnamen is, maar het is nu ook weer niet zo dat je voor elke website of webshop een nieuwe handelsnaam moet aanvragen.

 

Wat eventueel handig kan zijn is dat je de omschrijving van je eenmanszaak wijzigt in iets wat verband houd met 'beheer van websites'. Dan kun je zoveel webshops opzetten als je wilt.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt je dus toch ook inschrijven als internet-ondernemers, waarmee je definieert dat je in alle mogelijke goederen en producten handelt via het internet? Nog beter is dan om je gewoon in te schrijven als handelaar in alle mogelijke producten en zaken en dat een deel van die handel ook via verschillende webwinkels kan lopen. Dat houdt je nog eens op straat! ;)

Link naar reactie
  • 0

Je kunt je dus toch ook inschrijven als internet-ondernemers, waarmee je definieert dat je in alle mogelijke goederen en producten handelt via het internet? Nog beter is dan om je gewoon in te schrijven als handelaar in alle mogelijke producten en zaken en dat een deel van die handel ook via verschillende webwinkels kan lopen. Dat houdt je nog eens op straat! ;)

 

Ik heb ook bewust mijn KvK-inschrijving heel breed gehouden. Wel altijd even oppassen dat je niet ineens onder detailhandel valt en een bijdrage aan het HBD moet gaan betalen, of een ander dergelijke verplichtingen.

 

Overigens, wat is het concrete risico van een activiteit uitvoeren die niet binnen de KvK-omschrijving valt? Dus er is een KvK-inschrijving, alleen deze activiteit valt er niet binnen, maar je draagt wel gewoon netjes alle belastingen af? Lijkt mij een economisch delict, maar wordt dat in de praktijk ook vervolgd? Of is het net zoiets als de verplichting om een KvK-nummer te vermelden in elke e-mail: niet doen is formeel een economisch delict, maar in de praktijk doet niemand er wat mee.

 

Overigens biedt het inschrijven van een handelsnaam bij de KvK op zichzelf geen bescherming, en is het volgens dit antwoord van de KvK ook niet verplicht om alle handelsnamen in te schrijven. Mits je uiteraard wel verwijst naar het KvK-nummer, zodat de onderneming te achterhalen is.

Link naar reactie
  • 0

Overigens biedt het inschrijven van een handelsnaam bij de KvK op zichzelf geen bescherming, en is het volgens dit antwoord van de KvK ook niet verplicht om alle handelsnamen in te schrijven. Mits je uiteraard wel verwijst naar het KvK-nummer, zodat de onderneming te achterhalen is.

 

Het komt natuurlijk wel betrouwbaarder over als de gebruikte handelsnaam en het vermelde kvknummer te verifieren zijn. Een niet geregistreerde handelsnaam - zonder vermelding van de wel geregistreerde handelsnaam - met gebruik van het kvk nummer kan verwarring kweken.

Link naar reactie
  • 0

Bovendien heb je er misschien wat aan op het moment dat de concurrent besluit dezelfde handelsnaam te gaan gebruiken.

 

juist! want anders staat er over een tijdje weer een topic "iemand heeft mijn handelsnsnaam gepikt en ik was eerder"

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Bovendien heb je er misschien wat aan op het moment dat de concurrent besluit dezelfde handelsnaam te gaan gebruiken.

 

juist! want anders staat er over een tijdje weer een topic "iemand heeft mijn handelsnsnaam gepikt en ik was eerder"

 

Daarin biedt de inschrijving op zichzelf geen enkele bescherming: een handelsnaam ontstaat als je daadwerkelijk onder die naam handelt. Als ik nu een handelsnaam inschrijf, en jij over een jaar onder dezelfde naam/markt/locatie gaat handelen, kan ik daar niets aan doen. Inschrijving kan misschien wel helpen, en sowieso is het inderdaad transparanter en duidelijker. Ik bedoelde dan ook niet om inschrijving af te raden.

Link naar reactie
  • 0

Het kan dienen als legstukje in de puzzel om je doel te bereiken. Ga, als het kan, niet voor één anker. De inschrijving kan wel degelijk dienen als ondersteuning in het bewijs, dat de naam in het economisch verkeer gebruikt is.

Link naar reactie
  • 0

Bovendien heb je er misschien wat aan op het moment dat de concurrent besluit dezelfde handelsnaam te gaan gebruiken.

 

juist! want anders staat er over een tijdje weer een topic "iemand heeft mijn handelsnsnaam gepikt en ik was eerder"

 

Daarin biedt de inschrijving op zichzelf geen enkele bescherming: een handelsnaam ontstaat als je daadwerkelijk onder die naam handelt. Als ik nu een handelsnaam inschrijf, en jij over een jaar onder dezelfde naam/markt/locatie gaat handelen, kan ik daar niets aan doen. Inschrijving kan misschien wel helpen, en sowieso is het inderdaad transparanter en duidelijker. Ik bedoelde dan ook niet om inschrijving af te raden.

 

Pardon, wat een onzin! Als ik "kaasboer de gelikte muis" heb als geregistreerde handelsnaam in Amsterdam op de Dam en jij gaat / denkt te kunnen gaan ondernemen als "kaasboer de gelikte muis" op Damstraat nummer 1.... heb ik wel degelijk 1 een bescherming (kvk hoort jou dan een waarschuwing te geven) en daarna als het je toch lukt zal de Rechter mijn eerdere inschriving wel zeker als bescherming zien

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Pardon, wat een onzin! Als ik "kaasboer de gelikte muis" heb als geregistreerde handelsnaam in Amsterdam op de Dam en jij gaat / denkt te kunnen gaan ondernemen als "kaasboer de gelikte muis" op Damstraat nummer 1.... heb ik wel degelijk 1 een bescherming (kvk hoort jou dan een waarschuwing te geven) en daarna als het je toch lukt zal de Rechter mijn eerdere inschriving wel zeker als bescherming zien

 

Dat ben ik niet met je eens. Inderdaad hoort de KvK niet zomaar toe te laten dat ik een handelsnaam inschrijf die iemand anders al gebruikt. Maar als ik die handelsnaam nu opgeef bij de KvK en daar verder echt helemaal niets mee doe, is het feitelijk geen handelsnaam, omdat ik mij daar niet mee in het economisch verkeer begeven heb. Als mijn buurman dan ook een winkel onder die naam opent, kan ik daar niets tegen doen. De definitie van een handelsnaam is dat het de naam is waaronder een onderneming gedreven wordt, dus zolang ik geen onderneming drijf is het geen handelsnaam. En een KvK-inschrijving op zichzelf wil helemaal niet zeggen dat er sprake is van het drijven van een onderneming.

 

Laat ik wel nogmaals benadrukken dat ik niemand afraadt om een handelsnaam in te schrijven bij de KvK. Ik zou aanraden om het wel te doen, alleen al voor transparantie. Mijn punt was slechts dat het niet verplicht is om onmiddellijk te doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.