• 0

Creatief???

Samen met twee investeerders ben ik druk met de opstart van een marketing / verkoop onderneming. Het doel is om ieder half jaar een nieuw eindproduct (geen ict) in Nederland en bij succes in de Europese landen te (her)introduceren. De producten kunnen zeer divers zijn en zullen onder verschillende merknamen op de markt gebracht worden. Nu stuiten we op het probleem van een geschikte overkoeplende bedrijfsnaam die voldoet aan de volgende criteria;

 

- internationaal

- inzetbaar als merk

- .com

 

Uitstraling

- ontwikkeling

- vernieuwend

- kansen

- vertrouwen

 

Natuurlijk hebben we zelf ook gebrainstormd, schiet ze af, of kies je favoriet! Maar je eigen creaties zijn meer dan welkom ;D !!!

 

Auctus

Verson

Xvention

Nexttrend

Xinovate

Quenovate

Quesell

InnoSpectrum

InnoList

Innomute

InvestQ

TripleMark

Mutare

 

Mogelijke toevoeging: International (Int.)

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

 

Gegroet,

 

Jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een belangrijke voorwaarde bij het kiezen van nieuwe een bedrijfsnaam is de beschikbaarheid van een domeinnaam (het liefst in meerdere extensies). Ik heb zelf een tijdje geleden de domeinnaam marketingbox.nl vastgelegd, met als doel om er in de toekomst een leuk concept aan te koppelen. Misschien is dat wat voor je, maar als ik je verhaal goed doorlees is dat niet wat je zoekt.

 

Bijna alle namen die je opnoemt hebben zo'n hippe marketing uitstraling. Dit soort namen is erg modegevoelig (weet je nog dat ieder nieuw bedrijf een tijdje 12 voor zijn naam zette;12move;123blabla). Ik ben absoluut geen fan van dergelijke namen. Ze maken een gladde indruk en komen over een als een puur marketing product. Dit is een kwestie van smaak en is een persoonlijke perceptie, maar ik denk dat je het in een andere hoek moet zoeken als je een naam wilt die over 10 jaar net zo krachtig wordt gevonden als nu.

 

Persoonlijk vindt ik Mutare erg sterk. Veranderen (wanneer ik mijn Latijnse woordjes tenminste nog goed in mijn hoofd heb zitten). Als je product veel met verandering te maken heeft lijkt dat mee een krachtige naam die ook over tien jaar nog niet is afgezwakt. Ik zit in de domeinbusiness (mijn hostingbedrijf dan), dus ik heb meteen even gekeken of die domeinnaam nog beschikbaar is. Helaas is mutare.com al bezet, maar je kunt altijd uitwijken naar een .biz domeinnaam. Afhankelijk van het type bedrijf begint dat namelijk al een serieuze extensie te worden. De .nl variant is overigens nog gewoon beschikbaar.

Link naar reactie
  • 0

Dat komt omdat de business waarin we actief (zullen) zijn ook generiek is. Het vermarkten van eindproducten! Onze core business is;

 

- opsporen van potentieel succesvolle eindproducten

- deskanalyse business case

- contact met de markt

- Go / no go beslissing

- vermarkten

 

De naam moet dus generiek zijn, en in de basis voldoen aan de ruime criteria. In de toekomst, wanneer we door ontwikkeling ons specifieker richten op bepaalde markten kunnen we het merk laden met specifiekere eigenschappen.

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 0
Dat komt omdat de business waarin we actief (zullen) zijn ook generiek is.

 

Ik vind dit een denkfout.

Je naam moet opvallen, zeggen wat je doet, in de breinen van mensen blijven hangen.

Zelfs een generiek bedrijf dat met een generiek product een generieke markt benadert kan zich niet veroorloven een generieke naam te voeren.

 

Zelfs al is je startup het allersaaiste bedrijf dat saaie producten verkoopt aan een saaie markt-- dat is nog geen reden om een saaie naam te voeren; je naam dient méér doelen dan alleen maar omschrijven wat je doet.

 

Stel, je verkoopt stalen balken.

Zou "SexySteelCompany" meer opvallen of "Stalen Balken BV"?

 

En de parameter "vertrouwen"... is dat in een naam te vangen?

:)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je naam moet opvallen, zeggen wat je doet, in de breinen van mensen blijven hangen.

Zelfs een generiek bedrijf dat met een generiek product een generieke markt benadert kan zich niet veroorloven een generieke naam te voeren.

 

Hier ben ik het helemaal mee eens.

 

Ik bedoelde met generiek, dat wij verschillende producten op verschillende markten willen gaan verkopen, niet dat wij een generieke naam willen. Nee juist een onderscheidende en dat is nu juist het probleem.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Samen met twee investeerders ben ik druk met de opstart van een marketing / verkoop onderneming. Het doel is om ieder half jaar een nieuw eindproduct (geen ict) in Nederland en bij succes in de Europese landen te (her)introduceren. De producten kunnen zeer divers zijn en zullen onder verschillende merknamen op de markt gebracht worden. Nu stuiten we op het probleem van een geschikte overkoeplende bedrijfsnaam die voldoet aan de volgende criteria;

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

 

Gegroet,

Jeroen

 

Er is een ding waar je heel goed mee moet uitkijken. Een naam die Nederlanders geweldig vinden, kunnen Fransen, Duitsers etc. vreselijk of zelfs beledigend vinden. Op dat gebied zijn al heel veel fouten gemaakt door fabrikanten.

Eigenlijk zou je voor elk land een andere naam moeten kiezen (om je produkten onder te brengen) en je bedrijfsnaam sec houden.

Iets van International New Products blabla

Jacobien

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk zou je voor elk land een andere naam moeten kiezen (om je produkten onder te brengen) en je bedrijfsnaam sec houden.

 

Daar zijn nogal wat bedrijven juist vanaf gestapt. Met name door de komst van internet is de internationale markt veel transparanter en opener geworden, en een internationale uniforme herkenbaarheid wordt daarom steeds belangrijker geacht. Smiths heet tegenwoordig Lay's, Jif heeft tegenwoordig Cif, om juist die reden. Zie bv. http://www.unilever.com/brands/hpc/cif.asp

 

Global presence

Increasingly the name Cif is replacing regional names like Jif, providing a platform from which Cif can become a truly global brand. Cif is now sold in 45 countries, with Asia the fastest-growing region and India its biggest market.

 

Als je dat achteraf wilt doen en dan constateert dat merknamen in sommige landen reeds bezet zijn, dan zit je met de gebakken peren. Of dure peren. Mik je op een internationale markt, dan zou ik toch echt voor een uniforme naam gaan.

 

 

Ik kan me grotendeels vinden in de opmerking van dewaard. Pas op met namen die je onderneming een al te voorbijgaand karakter geven ("nexttrend").

 

Ik zat te denken richting IN-ware. Introduce, Inspire, Innovate, Intelligence... Probleem is dat dat al bestaat als merk in verschillende landen, zie ik. Bovendien is het principe vrij afgezaagd (het Nederlandse bedrijf i n p a c t (zonder spaties) heeft hetzelfde uitgangspunt ook gebruikt als namgeving). Maar goed, misschien is op die manier spelen met woorden een nieuwe bruikbare insteek voor je. Succes!

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

 

Je beschrijft niet of jullie zelf artikelen ontwikkelen of er alleen in handelen. Je beschrijft ook niet wat de gemene deler is. De artikelen op zich kunnen best verschillend zijn, maar een bedrijf dat de ene maand chocola verkoopt en de volgende maand ruitenwissers maakt bij voorbaat al geen betrouwbare indruk. Een bedrijf dat de ene maand op huisvrouwen mikt en de volgende maand op boekhandelaars mist ook consistentie. Als je eenmaal een goeie gemene deler hebt, ben je al een stapje verder. Gewoon een modieus woord uitkiezen is zo'n beetje de slechtste benadering. Dertien in een dozijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk zou je voor elk land een andere naam moeten kiezen (om je produkten onder te brengen) en je bedrijfsnaam sec houden.

Iets van International New Products blabla

Jacobien

 

Ik wil een overkoepelende naam die sterk is in verschillende landen. Dit geldt ook voor de producten, maar het is goed mogelijk dat deze merknamen worden afgestemd op de geografische markt.

 

Je beschrijft niet of jullie zelf artikelen ontwikkelen of er alleen in handelen. Je beschrijft ook niet wat de gemene deler is. De artikelen op zich kunnen best verschillend zijn, maar een bedrijf dat de ene maand chocola verkoopt en de volgende maand ruitenwissers maakt bij voorbaat al geen betrouwbare indruk. Een bedrijf dat de ene maand op huisvrouwen mikt en de volgende maand op boekhandelaars mist ook consistentie.

 

Ons doel is om de komende 3 jaar 6 producten (non food) te introduceren. We zijn voorlopig niet van plan producten zelf te ontwikkelen. De producten worden niet ingewisseld (ruitewissers voor chocola), maar zullen naast elkaar opereren. Wij hebben een aantal criteria opgesteld waaraan een product moet voldoen (zoals de potentie om binnen 3 jaar een bruto-winst van x te genereren). Onze keuze voor een product/markt wisselt dus niet. Wel is het goed mogelijk dat we ons ook op 6 verschillende markten kunnen begeven. Kortom we zijn een marketing oganisatie en geen handelsonderneming.

 

We zijn ons ervan bewust dat dat grote bedrijven het aantal merken en markten terugbrengen markt en synergie voordelen. Prima, moeten ze doen.Wij moeten de eerste jaren allereerst geld verdienen. We opereren natuurlijk zeer kostbewust, maar mogelijke kostenbesparingen door synergie zijn nu puur theoretisch. Synergievoordelen wil ik graag over drie jaar aanpakken. Eerst maar eens omzet ;)

 

Maar even terug naar de kern van dit topic; een overkoepelende bedrijfsnaam. Wat vinden jullie van:

 

Advonture

Montear

 

Ik ben benieuwd

Link naar reactie
  • 0

 

Dus je gaat chocolaatjes aan banketbakkers verkopen en een half jaar later ruitenwissers aan pompstationhouders, als het maar handel is. En allemaal onder merknaam, elk half jaar er eentje bij. Misschien moet je jezelf Dimetomarket noemen. Of Limetomarket. Voor een handelshuis maakt het eigenlijk ook niks uit. Noem jezelf Quaim, as in quality imports. Zie ook Quadrand. De dotcom is nog vrij. Conimex is ook begonnen als Conserven Import & Export.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
"We zijn ons ervan bewust dat dat grote bedrijven het aantal merken en markten terugbrengen markt en synergie voordelen. Prima, moeten ze doen.Wij moeten de eerste jaren allereerst geld verdienen."

 

Die bedrijven doen dat niet omdat ze de luxe hebben van "geld teveel" maar juist omdat ze beter moeten gaan draaien.

Een te diffuus beeld is gewoon glad ijs, en dat is waar sommige members je op wijzen.

Dat is absoluut niet bezijden de topic, lijkt mij.

Een ratjetoe handeltje resulteert in een ratjetoe naam.

Danwel een sterke, duidelijke naam kan onmogelijk de lading van een diffuse productrange of core business dekken.

Opportunisme is een noodzakelijk kwaad voor startups, maar niets uitsluiten is iets heel anders en maakt het moeilijker voor een bedrijf richting te bepalen en snel strategische keuzes te maken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een te diffuus beeld is gewoon glad ijs, en dat is waar sommige members je op wijzen.

Dat is absoluut niet bezijden de topic, lijkt mij.

 

Ik weet dat een bedrijfsnaam dicht bij de core business ligt en dat het probleeem "een geschikte bedrijfsnaam" kan ontaarden in een discussie over de core business van mijn bedrijf. Prima, ik lees nuttige commentaren, maar ik wilde het onderwerp terugbrengen naar hetgene waar ik de topic voor starte. Een bedrijfsnaam.

 

Een ratjetoe handeltje resulteert in een ratjetoe naam.

Danwel een sterke, duidelijke naam kan onmogelijk de lading van een diffuse productrange of core business dekken.

 

Onze core business en strategie is heel helder. Wij weten wat we willen, waar we naar toe gaan en hoe we het gaan doen. We maken bewust de keuze om de komende drie jaar verschillende markten te betreden. De marktkeuze wordt ingegeven door een kansrijk product dat voldoet aan onze criteria.

 

Na 3 jaar zijn we op alle aanwezige markten goed ingevoerd (zowel qua marktkennis als netwerk). Mogelijke uitbreidingen van het portfolio dienen zich "automatisch" ;) aan met het gevolg dat het portfolio per markt uitbreidt. Resultaat, een onderneming met verschillende divisies die stuk voor stuk een bepaalde markt bewerken. Mogelijk krijgen de divisies aparte bedrijfsnamen, maar aangezien we starten met 1 product wil ik deze onder één bedrijfsnaam (dus geen MERKNAAM) plaatsen. Een naam die geldig blijft met meerdere (verschillende) producten in de portfolio.

 

Nu ik ons plan in 2 alinea's neerzet val me een methode in. De Hoofdletters staan voor woorden die mijn core business omschrijven. Zoals.

 

SAM Sense opportunities, Analyze and Market them

 

Graag jullie feedback en please "help me" op deze manier nieuwe bedrijfsnamen te verzinnen.

 

Thanx,

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.