• 0

Sparen voor toekomstige uitgaven bij een eenmanszaak?

Momenteel werk ik in loondienst en heb ik daarnaast een eigen bedrijfje (eenmanszaak).

Nu komt er meer geld binnen met mijn eigen bedrijf dan er aan kosten uit gaan (anders zou het ook niet goed zijn).

 

Vanwege mijn loondienst heb ik dit geld niet per direct nodig. Ik zou het daarom graag sparen om bedrijfsvermogen op te bouwen voor de toekomst (bijvoorbeeld voor een grote aankoop zoals een eigen bedrijfspand). Mijn vraag is eigenlijk hoe ik dit het handigste kan doen.

 

Alle winst die ik nu maak wordt aan het eind van het jaar 'omgezet' naar prive vermogen. Daarbij gaat dus ook direct 40 tot 50 procent naar de belastingdienst.

Ook is het dan prive geld en geen bedrijfsgeld meer.

 

Is er een manier om te sparen in je eenmanszaak voor toekomstige uitgave zonder dat het prive vermogen wordt en de helft naar de belastingdienst gaat?

 

En, zo nee, wat zijn alternatieven?

Ik begreep dat je als BV wel bedrijfsvermogen kunt opbouwen (waarbij er 25% naar de belastingdienst gaat aan het einde van het jaar). Ik heb echter ook gelezen dat je dan jezelf loon hoort uit te betalen. Dat is momenteel echter voor mij niet nodig (noch haalbaar).

 

Ik hoor graag hoe jullie hier mee om gaan.

 

Elja

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

In een eenmanszaak reken je met de fiscus af op basis van de winst. Wat je wel of niet prive opneemt maakt niet uit. Bedrijfsvermogen kan je daardoor niet opbouwen zonder met de fiscus af te rekenen. Wel kun je alvast investeringen doen of vooruitlopend op een (hoger) pensioen geld reserveren in de FOR, maar daar zitten de nodige haken en ogen aan.

 

Als het echt significant wordt zou je een BV kunnen overwegen, maar daar zijn weer hogere kosten mee gemoeid en heb je andere aftrekposten. Binnen een BV heb je weliswaar het lagere tarief voor de vennootschapsbelasting, maar moet je voor je werkzaamheden wel een gebuikelijk loon uitkeren waar weer gewoon inkomstenbelasting over geheven wordt.

 

Om wat voor bedragen hebben we het hier?

Link naar reactie
  • 0

Beste Elja,

 

De winst van je eenmanszaak wordt belast. Dat staat los van de (eventuele) besparingen. Je kunt eventueel een deel van de winst omzetten in voorzieningen, maar daar zie ik niet direct mogelijkheden voor. Dotatie aan de for is wellicht ook een mogelijkheid om minder belasting te betalen. Beide methoden zien op belastinguitstel en dus niet direct op belastingbesparing.

 

Misschien kun je ook nog wat belastinggeld terughalen door middel van middeling.

 

Indien je een investeringsplan hebt voor de bespaarde gelden, kun je ze gewoon in je eenmanszaak houden. Ze zijn dan dienstbaar aan de onderneming. Je kunt natuurlijk ook je prive gelden terugstorten in je eenmanszaak zodra je ze aanwendt voor investeringen.

 

Als je onderneemt vanuit de BV moet je je inderdaad een gebruikelijk loon toekennen naar gelang van de bestede uren.

 

Succes,

 

Odeon

 

edit: MMint was me voor, maar nu hoor je het van 2 kanten ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem dat je belasting betaalt over de winst bij een emz is niet te voorkomen (zonder van rechtsvorm te veranderen). Maar, is er ook niet onderscheid te maken voor het meetellen in box 3?

 

Ik meen mij te herinneren dat het eigen vermogen van de emz niet meetelt als vermogen in box 3 voor de ondernemer, mits het eigen vermogen bedoeld is voor de onderneming en dat argument aannemelijk is. Dus als ik met 50K winst 100K eigen vermogen in de emz hou zonder sterke onderbouwing, wordt daar gehakt van gemaakt. Nog erger als ik in december even mijn hele privé-spaarrekening als privé-storting bij het eigen vermogen zet, zodat ik op 1 januari vrijwel geen box 3-vermogen heb. Maar als je concrete investeringen gepland hebt en dat goed kan onderbouwen, is een hoog eigen vermogen misschien wel prima te verantwoorden. Maar ik weet het niet zeker.

Link naar reactie
  • 0

Tja, zakelijk vermogen telt inderdaad niet mee in box 3, maar dan moet het dus wel een zakelijk doel dienen.

Even in december overboeken voor een investering die je in januari weer afblaast is wat lastiger uit te leggen aan de BD. Het vermogen telt overigens wel mee in box 1, dwz. de ontvangen rente wordt bij de belastbare winst geteld.

 

De vraag is wat je erbij wint. Gaat het je om de 1,2% VRH. Dan is het mogelijke voordeel in de praktijk beperkt. 40-52% belasting over de rente kan immers meer zijn dan die 1,2%, zeker omdat zakelijk sparen wat minder keuzemogelijkheden heeft en bij veel banken is de zakelijke rente net iets lager.

(Puur fiscaal gezien hoeft het zakelijk vermogen bij een emz niet op de zakelijke rekening te staan, maar voor het overzicht is het meestal wel handiger om zakelijk van prive geld te scheiden).

 

Zelf hou ik het liever simpel. Van de inkomsten (ex btw) trek ik de kosten af en kijk dan wat ik maandelijks overhou. Dat verdeel ik in een voorschot om prive te besteden, een (ruime) reservering voor de ib en een kleine reserve voor zakelijke investeringen in de toekomst. Na het boekjaar weet ik wat de winst is en maak ik het verschil met de voorschotten over naar de prive-rekening en de rekening voor de IB. Na aangifte weet ik wat ik teveel heb gereserveerd voor de IB en kan ik dat overmaken naar de prive-rekening en b.v. gebruiken voor de voorlopige aangifte.

 

In jouw geval gaat het misschien om geld wat over is maar waar je nog geen belasting over wil betalen. Als je daar ruimte voor hebt, dan zou ik kijken naar banksparen voor je pensioen en naar zinvolle investeringen die kunnen bijdragen aan je toekomstige winst.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Jammer dat er dus eigenlijk niet echt een mooie manier is om iets op te sparen voor later in een eigen bedrijf. Ik kan me dus als ondernemer wel in de schulden steken en dat per maand afbetalen, maar niet sparen voor een (mogelijke) toekomstige investering. Ik zou liever dat laatste doen.

 

Zoals mmint aangeeft zal ik nog eens goed gaan kijken naar zinvolle investeringen die ik nu kan doen om te groeien voor de toekomst. Dat is natuurlijk ook gewoon een prima manier om aan je eigen bedrijf te bouwen en daar in de toekomst weer de vruchten van te plukken.

 

Uiteindelijk stop ik (momenteel) liever 100 euro nuttig in mijn eigen bedrijf dan dat ik 50 euro op mijn prive bankrekening bijschrijf.

 

Elja

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

 

Misschien kun je ook nog wat belastinggeld terughalen door middel van middeling.

 

Indien je een investeringsplan hebt voor de bespaarde gelden, kun je ze gewoon in je eenmanszaak houden. Ze zijn dan dienstbaar aan de onderneming. Je kunt natuurlijk ook je prive gelden terugstorten in je eenmanszaak zodra je ze aanwendt voor investeringen.

 

 

 

 

Ik ben ook wel geïnteresseerd in dit onderwerp.

Sta ook op het punt om gehaast al mijn winst te investeren voor 1 januari, terwijl ik dit liever in alle rust zou doen, in 2013.

 

Hoe gaat dat dan, investeringsplan voor bespaarde gelden???

Link naar reactie
  • 0

Enerva, laten we beginnen met de vraag waarom jij denkt dat je gehaast je investeringen voor 1 januari te moeten doen? Denk je hiermee inkomstenbelasting te besparen? wil je de investeringsaftrek drempel te halen. in welke orde van grootte moeten we denken kwa bedrag 1.000, 5.000 of 10.000 euro of nog meer?

Link naar reactie
  • 0

Roel, het gaat om 4000 euro.

Ik weet nog niet precies hoe ik dit wil investeren.

Mogelijk zijn het een aantal kleinere uitgaven van onder de 400 euro, en een grotere investering van 1500 euro. Deze wil ik niet overhaast doen, aangezien ik machines uit het buitenland wil importeren, en onderhandelingen hierover niet erg snel gaan.

Ik wil niet dat het straks als privé opname wordt gezien, of als inkomen, omdat ik dan een enorm circus krijg met toeslagen van de belastingdienst die ik al heb gehad op basis van mijn reguliere inkomen.

Ik wil het geld gewoon allemaal investeren, maar weet nog niet precies waar aan. Bedrijfje heeft het wel nodig, omdat ik met een hoop oude rommel werk, en veel spullen en gereedschap steeds moet lenen.

Link naar reactie
  • 0

Enerva, als je op 31 december verplichtingen bent aangegaan kun je die kosten eventueel opnemen, anders niet.

 

De investering van 1.500 zou afgeschreven worden over vijf jaar, dus wordt in 2012 maximaal 20% daarvan tot de kosten gerekend, dat scheelt je 300 euro. De overige uitgaven van +/- 2.500 zouden wel direct in de winst-en-verliesrekening terecht komen, dus we praten over een verschil in winst van 2.800 euro, laten we het afronden op 3.000.

 

Je kunt je helemaal suf kopen aan kantoorartikelen, of een dure adviseur in de arm nemen die een strategie voor je uitdenkt, maar als je geen kosten hebt, heb je geen kosten, zo simpel is het eigenlijk wel. Wellicht dat je wat kunt finetunen met overlopende passiva, maar daar win je de wereld niet mee.

 

Heb je wel eens gekeken hoe groot het 'circus' aan toeslagen zou zijn? Misschien valt het mee, en sowieso zal het nooit meer zijn dan je daadwerkelijk verdiend hebt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Elja,

 

Je kunt in jouw bedrijf uiteraard sparen voor toekomstige grotere uitgaven, wanneer je jaarlijks winst maakt zoals in jouw geval. Simpel gezegd, jouw inkomsten zijn hoger dan jouw uitgaven. Hetgeen wat over blijft neem je niet op maar laat je op zakelijke rekening staan tot het moment daar is om het geld te gebruiken voor de gewenste investering.

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.