• 0

Onderscheidend vermogen webwinkel

Hallo allemaal,

 

Ik loop al geruime tijd rond met de wens/wil om een webwinkel te starten. Heel flauw maar ik noem mijn artikel/product eventjes niet.

 

Maar stel dat ik bijvoorbeeld een webwinkel start gespecialiseerd in boxershorts. En voor het gemak ga ik ervan uit dat ik een goede klantvriendelijke website/webwinkel heb en dat ik makkelijk vindbaar ben via Google. Echt stunten met mijn prijzen wil ook niet. Ik houd dus marktconforme prijzen aan.

 

Hoe onderscheid ik mij dan als kleine webwinkel van ´grote jongens´ als bijvoorbeeld Zalado. Vanuit mijn eigen ervaring als klant kies ik liever voor een grote/bekende naam dan voor een winkel - met een vergelijk product en prijs - die ik niet ken.

 

Het is mijn gevoel/idee dat je het dan bijna altijd aflegt tegen de grote en bekende jongens.

 

Klopt dit? Iemand ervaring? En hoe kan ik ervoor zorgen dat er bij mij word besteld en niet bij de ´grote jongens´?

 

Alle tips, opmerkingen, kanttekeningen zijn welkom. Ik hoop op veel reacties!

 

Groeten KlaasVaak!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je kunt het beste concurreren door je aanbod zeer te beperken en dat heel goed te doen. Die grote jongens zijn leuk, maar door hun enorme aanbod zie je vaak door de bomen ook het bos niet meer. Kijk of je een niche markt kunt vinden en focus je daarop. Bied kwaliteit voor een goede prijs. Een lage(re) prijs is ook niet alles en vaak ook niet doorslaggevend.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Je hebt er een paar keuzes. Je kan je onderscheiden door iets te bieden die voor anderen niet rendabel is -- de klanten die buiten de Gauss verdeling vallen. Boxershorts in andere plaatsen zijn bijvoorbeeld anders gemaakt, en Nederland is nu eenmaal een land van reizigers en een land van mensen die iets "net anders"leuk vinden. Dus (om met je voorbeeld mee te gaan) boxershorts van een VS model, of een uit Asia (ook net anders) of -- weet ik veel, uit Zuid-Amerika (heb net niet wereldwijd ervaring met mannen ondergoed, lol).

 

Of je kan je onderscheiden door op grotere of kleinere maten te concentreren. (Toevallig 1) VS, 2) Asia, nu dat ik erover nadenk).

 

Of door alleen natuurlijke stoffen aan te bieden. Of alleen boxershorts met een grap erop of een grafiek.

 

Daarna kan je je verder onderscheiden door je persoonlijke aanpak en klantvriendelijkheid enzovoorts. Maar eerst op een kleine doelgroep mikken. Dat kunnen de grote jongens niet, voor hun is het gewoon niet rendabel.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties :)

 

Voor de duidelijkheid het artikel boxershorts was slechts een voorbeeld. Ik wil zelf een ander artikel gaan verkopen.

 

Misschien een nieuwe invalshoek... vandaag net nieuwe voetbalschoenen gekocht in een webwinkel (de gewone winkel had niet het kleurtje wat ik zocht ;)) . Ik kon deze kopen bij Zalado en bij een gespecialiseerde sportshop (Avanti). Uiteindelijk heb ik gekozen voor Avanti omdat dit een echte sportshop is het Zalado meer in de mode zit voor mijn gevoel.

 

Zou dit ook zo werken voor boxershorts... mensen kopen liever bij een specialist (met alleen boxershorts) dan bij een gigant als Zalado waar het 1 van de vele artikelen is.

 

Voor het artikel wat ik echt wil gaan verkopen is Bartsmit (speelgoed) een grote concurrent. Maar bij hun is het 1 van de vele artikelen en ik heb mij hierin gespecialiseerd. Overigens zal mijn assortiment in dit artikel in 1e instantie bijna hetzelfde zijn

als Bartsmit.

 

Kansloos verhaal? Of gewoon eens kleinschalig proberen? Investering is minimaal omdat ik de webshop zelf bouw ;D

Link naar reactie
  • 0

 

Zou dit ook zo werken voor boxershorts... mensen kopen liever bij een specialist (met alleen boxershorts) dan bij een gigant als Zalado waar het 1 van de vele artikelen is.

 

:snip;

Kansloos verhaal? Of gewoon eens kleinschalig proberen? Investering is minimaal omdat ik de webshop zelf bouw ;D

 

Ik ben altijd voor proberen. Wie weet, misschien zit dat beroemde ei daar ergens tussen.

 

Maar wat ik van de webwinkeliers hoor is dat mensen, als er een prijsverschil is, halen wat kennis ze nodig hebben van de gespecialiseerde sites en dan kopen waar het goedkoopste is. Als het echt om dezelfde artikel gaat. Ik bedoel, niet dat beide hightops heeft, maar als beide een specifiek model zou hebben. Is de prijs gelijk, dan zou het kunnen dat mensen eerder voor een speciaalzaak gaan.

 

Tussen Zalando en een sportshop zou ik ook voor de voordeligste kiezen, niemand weet waar ik mijn schoenen vandaan gehaald heb. Maar in mijn geval is dat waarschijnlijk de sportshop want Zalando heeft mijn maat niet.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0
Wie weet, misschien zit dat beroemde ei daar ergens tussen.

 

Daar geloof ik eigenlijk niet in... de meeste eieren zijn denk ik al wel gevonden. Misschien nog op een trend of nieuw product vooruit surfen zoals toen de Ipad net uitkwam... direct beschermhoezen gaan verkopen... dan is die markt nog niet verzadigd met aanbieders.

 

Wat ik eigenlijk wil gaan doen is het verschil tussen:

 

http://www.zalando.nl

 

en

 

http://www.spartoo.nl

 

Ik ben dan de laatste... wel op veel en veel kleinere schaal.

 

Maak ik een kans?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is dan het verschil tussen die partijen? Hoe en waarom denk je jouw product/artikel beter te kunnen verkopen dan andere aanbieders?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Zou dit ook zo werken voor boxershorts... mensen kopen liever bij een specialist (met alleen boxershorts) dan bij een gigant als Zalado waar het 1 van de vele artikelen is.

 

 

Volgens mij fantaseer je je eigen theorieën bij elkaar. De grap van formules zoals Amazon en Zalando is dat ze in staat zijn een veel dieper en breder assortiment te voeren dan de speciaalzaken (in baksteen met aanhangige webwinkel). Je kan natuurlijk je eigen voorraad smal en diep maken, maar dan lopen je voorraadkosten en -risico's snel op. Dus als je met Bart Smit gaat concurreren, doe je er verstandig aan om eens goed na te gaan wat hun assortiment en omloopsnelheid zijn (en dat van Bol.com en Amazon die ook speelgoed verkopen), wat hun prijs- en serviceniveau zijn, wat de klant belangrijk vindt en dus hoe je daarmee kan concurreren.

 

Want als je rekent op sympathie voor de speciaalzaak duurt het experiment niet lang.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Wat is dan het verschil tussen die partijen?

 

Nou de 1e verkoopt alles op het gebied van mode en de 2e alleen schoenen.

 

Want als je rekent op sympathie voor de speciaalzaak duurt het experiment niet lang

 

Ik reken absoluut niet op sympathie... daar doe ik zelf ook niet aan. Ik kijk gewoon wat het beste voor mijzelf is (als ik zelf iets aanschaf via een webwinkel).

 

Referend aan mijn voorbeeld van de voetbalschoenen... beide shops (Zalado en Avanti) zijn identhiek en toch kies ik gevoelsmatig voor de specialist (=Avanti). En zo kan ik nog heel veel voorbeelden noemen... boxershort kan ik bij Zalado, V&D, H&M, etc.... kopen. Allemaal grote en bekende namen. Toch bestaan er plenty speciaalzaken op het gebied van boxershorts... kijkend naar het kwaliteitsniveau van hun sites wekken ze bij mij de indruk dat ze echt wel omzet draaien.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik eigenlijk wil gaan doen is het verschil tussen:

 

http://www.zalando.nl

 

en

 

http://www.spartoo.nl

 

Ik ben dan de laatste... wel op veel en veel kleinere schaal.

 

Probleem kan hier ontstaan door het 'veel en veel kleinere schaal'. Bij de voorbeelden die je noemt waarbij je mogelijk eerder voor een specialist kiest, zijn die specialisten zelf ook al aanzienlijke partijen, groot en professioneel, met erg groot assortiment etc. Een veel kleinere partij wordt niet zo heel snel automatisch als 'specialist' gezien maar wellicht eerder als hobbyist.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.