• 0

een bedrijf in een bedrijf of 2 aparte bedrijven?

Beste forumgenoten,

 

ik zal mij eerst even voorstellen want ik ben nieuw op dit forum. Mijn naam is Lawrence Gladwell, ben 24 jaar oud en ik werk als procesoperator in een groot voedingsmiddelen bedrijf.

 

Mijn ouders hebben al 35 jaar een juwelierswinkel in Dordrecht. Nu ben ik voor mijn ouders een webshop op aan het zetten. Ze zijn allebei niet zo goed met internet en computers en hebben mij dit gevraagd om te doen en te beheren. Dit heb ik aangenomen en lijkt me zeer leuk om te gaan doen. Nu heb ik een paar vragen, waar ik graag jullie specialisten mening/antwoord op zou willen horen.

 

Ik heb samen met mijn moeder een aantal dingen besproken en we vroegen ons af of het niet handiger was om de webshop appart van de winkel te houden. Dus als eigen zaak op mijn naam te zetten. Ook omdat het onder mijn beheer valt. De webshop heeft ook een apparte naam en site, alleen staat er dan bij dat het de webshop is van onze winkel. Ik wil dus ook gaan leveren uit de voorraad van de winkel en bestellen via de winkel. Nu lijkt me dat dit een probleem kan zijn als het 2 apparte bedrijven zijn?

 

Is er een mogelijkheid om van de webshop een bedrijf binnen het bedrijf te maken. Zoals je wel eens ziet dat bepaalde bedrijven weer onder een moederconcern vallen. Om als voorbeeld te noemen zou dan de winkel van mijn ouders het moederconcern zijn en de webshop een losse divisie hiervan., welke ik beheer. Ik kom op de kvk website niet veel verder en ik heb ook gebeld naar de kvk en daar werd ik ook niet veel wijzer van.

 

Ik ben niet op de hoogte van de belastingtechnische en fiscale regelingen op dit gebeid, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt voor de reacties.

 

Het staat een beetje vaag omschreven omdat ik geen namen en websites noem van de winkels, alleen ik weet niet of ik die mag plaatsen in het kader van "reclame maken op het forum"

 

Mvg Lawrence Gladwell

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even los van het fiscale gedeelte.

 

Mocht je de internetonderneming los van de juwelierszaak gaan opzetten dan zullen sommige leveranciers bezwaar gaan maken tegen de verkoop via internet van hun goederen.

In het geval dat de webwinkel wel onderdeel wordt van de juwelierszaak vermijdt je deze problemen.

 

Verwacht geen gouden bergen met de webwinkel.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Mijn toekomstige rol is hier nog niet helemaal zeker. Ik heb altijd de ambitie gehad om een eigen winkel/onderneming op te zetten, maar niet in deze branche. Dit is voor mij een mooi moment om ervan te proeven en wie weet wat hier uit volgt. Ik neem alleen het web gedeelte in beheer omdat ik hierin een stuk handiger ben als mijn ouders. Mijn ouders zijn de specialisten, mijn vader is edelsmid, dus alle productgerichte know how komt van hun en hun zijn ook de uiteindelijke baas.

 

Ik weet natuurlijk wel een heleboel ik loop al heel wat jaren in en uit de winkel en help hier en daar af en toe. Dit project zal mij dieper in de winkel brengen om het zomaar even te formuleren. Mijn ouders gaan maximaal nog 5 jaar door en dan is de vraag of er iemand is die winkel wil overnemen. Mocht het me dus bevallen heb ik 5 jaar de tijd om dit te realiseren.

 

De webshop is bedoeld om een gat op te vullen, welke nu nog gemist wordt. Het moet ook extra klanten opleveren, die niet alleen iets kopen in de webshop, maar denken van he daar moet ik eens langs gaan!

 

Om terug te komen over de leveranciers, de webshop blijft ten aller tijden, van onze winkel. Op de website staat ook duidelijk vermeld dat het de webshop is van onze winkel. Niet zomaar een webshop van sieraden etc.

 

hopelijk heb ik met dit verhaal wat meer duidelijkheid verschaft.

Link naar reactie
  • 0
...of het niet handiger was om de webshop appart van de winkel te houden

de webshop blijft ten aller tijden, van onze winkel.

 

Als ik deze twee uitspraken combineer, vermoed ik dat je opzoek bent naar een dochteronderneming-constructie. Het waarom is mij echter zeker niet duidelijk. Is het om aansprakelijkheid af te dekken? Zijn je ouders bang dat een eventueel verlies van de webshop hun zaak om zeep helpt? Beperkt het jou in het runnen van de webshop als die formeel eigendom is van je ouders?

 

De vuistregel is dat twee ondernemingen meer tijd en geld kosten dan één. Twee boekhoudingen, twee KvK-inschrijvingen, twee jaarrekeningen, twee btw-aangiftes, drie inkomstenbelastingaangiftes.

Als de webshop een apart bedrijf wordt, kun je niet bestellen "via de winkel", je kunt hooguit bestellen "bij de winkel". Als de winkel iets moet bestellen, aan jou moet verkopen zodat jij het in de webshop kan verkopen, is dat extra administratie, dat moet wel de moeite zijn.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik deze twee uitspraken combineer, vermoed ik dat je opzoek bent naar een dochteronderneming-constructie. Het waarom is mij echter zeker niet duidelijk. Is het om aansprakelijkheid af te dekken? Zijn je ouders bang dat een eventueel verlies van de webshop hun zaak om zeep helpt? Beperkt het jou in het runnen van de webshop als die formeel eigendom is van je ouders?

 

Dat klopt dit is de gedachte die speelt. Het is inderdaad om eventuele aanspraak en verlies van beide appart te houden. De vraag van mijn kant is dus of het slim is om dit te doen of dat je er eigenlijk helemaal niks mee opschiet.

 

Het laatste wat je zegt is inderdaad iets wat ik al dacht.

Link naar reactie
  • 0

 

. Het is inderdaad om eventuele aanspraak en verlies van beide appart te houden. De vraag van mijn kant is dus of het slim is om dit te doen of dat je er eigenlijk helemaal niks mee opschiet.

.

 

Welk verlies kan je draaien met je webshop? Je moet geen goederen aankopen, want je kan putten uit de voorraad van de winkel.

Het enige risico dat ik zie is de enkele tientjes per jaar aan hosting, vermits jijzelf de webshop gaat beheren.

 

Een 2de zaak die de webshop beheert gaat je moeilijkheden met leveranciers en veel extra kosten met zich meebrengen.

Als de webshop gewoon in de vof van je ouders blijft, zijn er geen moeilijkheden en geen kosten mee gemoeid.

Het enige dat dan nog moet geregeld worden is de eventuele verdiensten die je puurt uit de webshop dat je ouders die moeten uitbetalen. Maar daar zijn goedkopere manieren voor dan een 2de zaak te beginnen.

 

Trouwens, als de zaak zou verkocht worden binnen 5 jaar, zal de webshop mee overgegeven moeten worden, want de webshop apart zal niet kunnen blijven bestaan.

Link naar reactie
  • 0

Deze vraag komt veel voor bij meerdere bedrijven. Bijvoorbeeld een bedrijf dat machines verkoopt en daarbij als nazorg een servicedienst wilt opzetten of bijvoorbeeld een retailer die vanuit 2 locaties wilt verkopen. Dit 2e is naar mijn intrepretatie bij jou de opzet. Je zou 2 dingen kunnen doen.

 

1 - apart bedrijf van maken waarbij : De webshop in dropship vorm verkoopt. Hierbij dus artikelen verkoopt, bij verkoop de opdracht van verzenden aan de fysieke winkel doorgeeft. Hierbij zal de fysieke winkel de webshop het product als een verkoop factureren. Voor de webshop als inkoop dus. Zo behoud je het overzicht in je administratie en is de fiscus ook weer happy. Alleen zijn er wel wettelijke verplichtingen wat betreft aangiftes dan. Maarja dat heeft elke ondernemer.

 

2 - Op de kvk van de fysieke winkel opereren maar daarbij wel een aparte administratie bij houden. Op de zelfe manier als hierboven alleen zonder te factureren. Uiteindelijk de 2 aparte balansen bij elkaar voegen en aangeven.

 

De fiscus maakt er niet echt een breekpunt van maar wil meestal met meerdere locaties meerdere aparte administraties zien.

Link naar reactie
  • 0

 

Hier lopen allemaal vraagstukken door mekaar. De eerste keuze is de handelsnaam. Er zijn talloze voorbeelden van webshops die ontstaan zijn vanuit een bestaande winkel maar onder een nieuwe handelsnaam. Dat is in het begin helemaal geen slechte optie, zeker wanneer je uit de voorraad (en inkoopcontacten) van je ouders put. Je bouwt online als-het-ware een nieuwe reputatie op en je kan soft-linken naar de bestaande winkel. Je kan een sub-administratie opzetten op basis van afspraken met je ouders als leverancier (inkoopprijs of inkoopprijs-plus) en dan zien of de extra verkoop de extra kosten dekt.

 

Problemen met leveranciers krijg je vanzelf. Waarschijnlijk is webverkoop inmiddels wel geregeld in de afspraken die er voor de winkel bestaan. Maar als je een webshop begint moet je rekening houden met een paar kanaalconficten en dus vooraf weten of je wel of niet koppig wil zijn. Goed afspreken met je ouders!

 

Na een tijdje ontdek dat bepaalde producten goed verkopen online en andere minder. Dan staan jullie voor nieuwe keuzes. Apart extra gaan inkopen voor de webshop of niet? Nieuwe voorraadrisico's aangaan? Alles in dezelfde rechtspersoon of toch een aparte eenheid opzetten? Verzending vanuit de winkel of apart.

 

Gewoon stap voor stap beginnen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.