Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen
Geplaatst:

Roel van Rooij

Beste,

 

Ik heb samen met mijn compagnon een website voor de dart sport. Wij hebben iedere maand +/- 180.000 bezoekers, en we willen nu ook een webshop starten (in de menubalk integreren). Vanwege het groot aantal bezoekers verwachten we zeker wel dat de shop aanslaat.

 

Momenteel zijn we bezig met een ondernemingsplan. Uit ons onderzoek blijkt dat de concurrenten vrijwel allemaal een heeeeel groot assortiment aanbieden van heel veel leveranciers. In ieder geval duizenden dart artikelen. Echter hebben ze maar een klein deel op voorraad. Het overgrote deel heeft 3 - 5 dagen levertijd omdat het eerst besteld moet worden bij de leverancier alvorens het naar de consument verstuurd kan worden. Nu vragen wij ons af slim is:

 

 

[*] ook heel veel keus aanbieden. Wij hebben echter niet genoeg geld om ook een groot deel op voorraad te houden. Daarnaast is het de vraag of het slim is ivm incourant raken ervan

[*] een veel beperkter deel aanbieden en er dan wel voorraad van houden. Op deze manier kunnen we ons onderscheiden door de volgende dag al te kunnen leveren.

 

Wie kan er advies geven wat de beste strategie is. Of wellicht zijn er nog andere ideeen?

 

Hoor graag,

Roel

 

Featured Replies

Geplaatst:

Wouter Hol
Raad van Advies

Smal en specifiek is zeker in het begin beter. Zoals je al zegt, je kan dan alles op voorraad nemen en dan kan je je volledige assortiment binnen 24 uur leveren. Dat is zeker een mooie manier om je te onderscheiden van concurrentie.

 

Probeer een mooi basis assortiment te maken zodat zowel de beginnende darter als de gevorderde darter bij je terecht kan voor wat darts en flights (zo heten die vleugeltjes toch?) en enkele boards. Naar mate je meer verkoopt kan je het assortiment uitbreiden. En je kan natuurlijk altijd verzoeknummers draaien door op verzoek van klanten darts in te kopen.

 

In het begin te groot en te veel willen is een veelgemaakte fout onder beginners. Je gaat dan namelijk ook krijgen dat je misgrijpt bij je leverancier(s) en dat je nee moet verkopen aan je klant, nadat hij alles al besteld en betaald heeft.

Geplaatst:

Roel van Rooij

  • Auteur

Dus, ik selecteer 3 van de 15 merken (de meest populaire), en van deze merken van iedere 'range' producten ongeveer 10 - 20 %.

 

Denk je dan niet dat klanten afknappen op het beprkte assortiment?

Geplaatst:

Ron van der Kolk

Dag Roel,

 

Dan doe je hetzelfde als de concurrent maar alleen met minder assortiment. Waarom doe je het niet anders?

 

Bijvoorbeeld:

- dartmateriaal met het logo van jullie site

- een soort ibood met 1 weekaanbieding of groepsinkoop

- bijzonder spul dat je zelf importeert

- zelf een product ontwikkelen of dat samen met een bekende darter doen

 

Je moet mensen eerst een reden geven om bij jullie te kopen en niet bij al die concurrenten. Als het gaat lopen kun je het standaard assortiment altijd nog toevoegen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Geplaatst:

Robbert08

Ik zou er inderdaad voor gaan om eerst een klein assortiment aan te houden met een kleine voorraad. Hierdoor onderscheid je je van de rest door je snelle levering. Met de winst die je maakt kan je je assortiment en voorraad langzaam uitbreiden.

Geplaatst:

Highio

Wat ik niet snap is dat jullie marktonderzoek zich kennelijk beperkt tot een concurrentie-analyse, als je zoveel bezoekers hebt. Zijn dat overigens Nederlandse bezoekers of is het een internationale website?

 

Je zou gewoon met beperkte investering kunnen beginnen en dan gaan fine tunen. Je zou ook een marktonderzoek kunnen doen of zoals geopperd kiezen voor weekaanbiedingen o.i.d. Of bloggen over nieuwe producten gekoppeld aan een introductie-aanbieding.

 

Wat is de grootste dartswebshop van Nederland? En worden momenteel gezonde marges behaald als er een concurrentenveld is? Biedt geen van die spelers een interessante affiliate-constructie?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Geplaatst:

TwaBla

  Op 16-12-2012 om 09:01, ronvanderkolk zei:

 

Dan doe je hetzelfde als de concurrent maar alleen met minder assortiment. Waarom doe je het niet anders?

 

 

Sneller leveren is anders. Dit is een schoolboekvoorbeeld: de concurentie is breed en traag, dus smal en snel is concurrentievoordeel. Keep it simple, stupid. Toeters en bellen kunnen later toegevoegd worden.

 

Bied als dat mogelijk is een fast-lane en een normale verzendprocedure, dan heeft de klant keuze. Begin met een smal en samenhangend assortiment en analyseer goed hoe de verkoop zich ontwikkelt. Op basis daarvan kan je verder uitbouwen, maar het klinkt alsof je dat ook al bedacht had.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.