• 0

Importeren uit Amerika...help?

Hallo iedereen,

 

Nav wat problemen (lees; ik wacht al 2,5 maand op mijn spullen) met mijn leverancier werd ik op een ander forum op dit forum gewezen, dus me meteen maar aangemeld.

 

Ik overweeg inmiddels om zelf dan maar de spullen uit Amerika te gaan halen voor mijn webshop, maar ik zit met meer vragen dan antwoorden en van google word ik helaas niet wijzer, eerder minder wijs. Ik heb eveneens de zoekfunctie hier gebruikt maar stuitte op oude topics of op topics die nét niet relevant zijn voor mij.

 

Ik heb geen enkele ervaring met het bestellen van spullen in de VS. Ik ben vanmiddag een paar uur aan het puzzelen geweest op de verzendkosten etc, maar het varieert van 75 tot 600 dollar en bovendien heb ik geen idee hoe het zit met invoerrechten etc.

Het gaat vooralsnog om vrij eenvoudige artikelen (paardendekens) maar in de toekomst zou ik ook bussen spray willen bestellen mits alles haalbaar blijkt, en dat is naar is begrijp ook weer een verhaal apart. Voor wat betreft de dekens ben ik eveneens clueless..

Ik denk dat een bestelling zo tussen de 30 en 40 kilo zal zitten, met een inkoopwaarde van 1500 euro (om en nabij). Dit dus voor wat betreft de dekens.

 

Ik heb begrepen dat er invoerrechten etc betaald moeten worden, maar ik kan werkelijk niets vinden en ik zie zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer. Ik hoop dus op hulp van mensen die hier meer over weten.

 

Bij voorbaat veel dank voor de informatie :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste AHS,

 

je zult iets meer details moeten laten weten om dit te kunnen beantwoorden.

Van belang voor het berekenen van de invoerheffing is de aard van het product, waar is de paarde deken van gemaakt.

bijvoorbeeld: gewoven textiel van paardehaar kent een invoer heffing van 5,3%

Daarnaast is van belang te wetne welke incoterms worden gebruikt, die jij of de leverancier heeft bedongen.

Heb je al een proforma factuur ontvangen van de leverancier? Hier zouden diverse details op moeten staan.

Welke afspraken heb je gemaakt met de leverancier?

Op welke manier wordt het product verstuurd? 30-40 kilo is nog niet zoveel.

 

Link naar reactie
  • 0

wat volgens mij het beste kan doen is een expediteur zoeken die je kan voorlichten en je "aan de hand meenemen" in de wereld van het transport. Deze kan de vragen die je stelt beantwoorden.

 

Om te weten hoeveel invoerrechten je moet gaan betalen heb je de volgende informatie nodig

 

HS code

Waarde van de goederen

Incoterm

 

Aan de hand van deze informatie kan een (Douane) expediteur je zo vertellen wat de kosten bij invoer zullen zijn. Daarnaast is ook even de vraag hoe je de dekens hebt gekocht dus zoals Marco al vroeg welke incoterm heb je afgesproken en welke transport modus hoorde daarbij?

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de antwoorden! Ik begrijp dat het inderdaad het soort oerwoud is dat ik al vreesde...

Paardendekens zijn in principe gewoon gemaakt van textiel met een (meestal) polyester vulling, eigenlijk niets spectaculairs. Ik heb informatie opgevraagd bij de beoogde leverancier, maar die gaf aan dat ik het beste gewoon een bestelling kon plaatsen, dan zou ik het vanzelf zien. Schiet ook lekker op dus...

Ik kom in ieder geval al weer een stuk verder dankzij jullie antwoorden, dus nogmaals hartelijk dank :)

 

Wijze van verzending heb ik verder dus eigenlijk geen idee van...

 

Waar het mij voornamelijk nu even om gaat is een grove indicatie van de kosten, zodat ik weet of het voor mij haalbaar en interessant is om te bestellen, de exacte kosten zal ik dan verder nog in moeten duiken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ben het helemaal met Roy eens als je niet weet wat de juiste HS code is heb je ook geen enkel idee wat je straks moet gaan betalen. Verder moet je leverancier dit zou kunnen opgeven. Hij heeft deze gegevens immers ook nodig voor zijn uitvoer aangifte.... maar je kan ook iets bestellen en kijken wat er gebeurd alleen dan weet je eigenlijk nog niet waar je aan toe bent!

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 1

Laten we het nou niet moeilijker maken dan het is. Je kan op zo'n 5% aan invoerrechten rekenen en je moet ook btw betalen bij invoer over de waarde van de goederen, het transport en de invoerrechten. Als je al een bedrijfje hebt vorder je die btw later (bij de btw-aangifte van je bedrijfje) terug en draag je de btw af die je op je verkoopprijs berekent. Als je het nog als particulier doet dan kan je de btw niet terugvorderen maar kan je ook geen btw aan je kopers aanrekenen. Dat komt dus gunstiger voor je uit. Als je dit uiteindelijk grootschaliger wilt gaan doen kan je tzt. beter een bedrijfje starten, dat voorkomt gezeur van de overheid.

 

Voor transport heb je natuurlijk een waaier aan mogelijkheden. Aangezien je zo te horen begint met een proefbestelling (40 kilo, 1500 euro waarde) is het relaxed om DHL of UPS te gebruiken. Veel Amerikanen hebben geen goeie tarieven geregeld bij die koerierbedrijven voor internationale verzending omdat ze gericht zijn op binnenlandse verkoop. Let dus even op met de vrachtkosten die ze je berekenen. UPS rekent bvb voor het "expedited" (hun goedkope tarief) verzenden van 40 kilo een list price van circa 400 euro (plus brandstoftoeslag) maar als je even een account bij ze opent met hun kortingsprogramma dan gaan daar al snel tientallen procenten (30%-40%) van de vrachtkosten af. Je zou dat zelf kunnen doen in Nederland en dan de Amerikanen naar je laten verzenden met billing op je Nederlandse account bij DHL of UPS. Let ook even op dat bij relatief lichte artikelen je al snel te maken krijgt met een berekening van "volumetrisch gewicht". Ze berekenen lengte x breedte x hoogte in cm en delen dat door 5000 om een volumetrisch gewicht in kg te berekenen. Vervolgens rekenen ze aan wat hoger is: het volumetrische of "echte" gewicht. Als je dekens een laag soortelijk gewicht hebben kom je al snel op erg hoge vrachtkosten uit. Kijk dit dus zeker na!

 

Als je nu nog geen zin hebt in het openen van een account en ook geen haast hebt, dan is de goedkoopste optie eigenlijk EMS van de Amerikaanse post (USPS). Daar liggen de tarieven vast en maakt het dus niet uit of de verzender een account heeft of niet.

Als je later grootschaliger wilt gaan invoeren dan moet je echt een vrachtagent gaan contacteren en ofwel luchtvracht kiezen (snel maar duurder met als voordeeltje dat volumetrisch gewicht hier l x b x h / 6000 is in plaats van de 5000 die UPS en DHL hanteren) ofwel de goedkopere route: zeevracht (vanuit de VS naar Nederland wel ruim 3 weken onderweg inclusief laden en lossen). Alle transportkosten, invoerrechten en btw worden je doorberekend door de transporteur, daar heb je dus weinig werk aan. Toch is het verstandig om zelf even goed te gaan snorren naar de juiste HS code om te voorkomen dat die transporteur een verkeerde (duurdere) tariefcode kiest en jij dus te veel invoerrechten gaat betalen. Hier loont het om proactief te zijn en eventueel zelf de transporteur te contacteren en die HS Code door te geven met de opdracht die te gebruiken bij de inklaring. Laat je niet afschrikken doordat het in eerste instantie wat complex lijkt, dat overkomt de meesten namelijk en de weinigen die wel doorzetten maken daarom des te meer kans. Veel succes bij je plannen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.