Gezien de offerte-aanvragen en reacties daarop, wil een hulpmiddel op mijn website plaatsen wat klanten een leidraad geeft om een offerte te beoordelen. Mensen menen vaak dat een prijs alleen alles zegt over wat men krijgt, en dat men bij iedere aanbieder hetzelfde krijgt. Concurrentie is niet erg, zeer gezond, maar aanbieden tegen prijzen waar je niet voor kunt komen, is een zeer ongezonde concurrentie, voor beide partijen.
Ik dacht aan het volgende te plaatsen.
"U heeft vast meer offertes opgevraagd om tot een goede vergelijking te komen, op basis waarvan neemt u de beslissing welke offerte voor u het meest geschikt is.
Een veel toegepaste en objectieve methode is de "gewogen factor score methode." Gebruikmakend van deze methode bepaalt u vooraf welke beslissingscriteria bepalend zijn voor het belonen van de meest passende offerte. Als eerste bepaalt u de gewenste criteria.
* Vertrouwen, komt de installateur betrouwbaar over, dit wordt ook wel het onderbuik gevoel genoemd.
* Referenties, zijn er referenties beschikbaar, internet, buren, kennissen bieden vaak een schat van informatie.
* Bent u goed begrepen door de aanbieder, vaak leest u dit terug in de offerte.
* Is er goed gereageerd op de vragen die u stelt, dit is uw eigen beoordeling.
* Is de offerte duidelijk en leesbaar opgesteld, begrijpt u de offerte?
* Komt de gevraagde prijs overeen met hetgeen u wil betalen.
Elk van bovengenoemde punten geeft u een bepaald gewicht, uitgedrukt in een getal, en vervolgens waardeert u elke offerte punt voor punt met een getal 1 t/m/ 5. Vermenigvuldig het gewicht met de behaalde waardering. Tel bij elke offerte het aantal punten bij elkaar en de offerte met het hoogst aantal punten zou voor u het meest geschikt zijn.
Door op deze manier een offerte te beoordelen, weet u dat u op basis van objectiviteit een doordachte beslissing kunt maken.
En tot slot, elke aanbieder zijn/haar best gedaan op een uitgebrachte offerte, het is daarbij wel fatsoenlijk om na de beslissing de overige aanbieders te bedanken voor de offerte en de moeite, ook dit wordt gewaardeerd."
Is het verstandig dit op een website te plaatsen?
Zijn er nog aanvullingen nodig?
Of is het verstandig de prijsschieters te laten gaan?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
RiVe
RiVe
L.S.
Gezien de offerte-aanvragen en reacties daarop, wil een hulpmiddel op mijn website plaatsen wat klanten een leidraad geeft om een offerte te beoordelen. Mensen menen vaak dat een prijs alleen alles zegt over wat men krijgt, en dat men bij iedere aanbieder hetzelfde krijgt. Concurrentie is niet erg, zeer gezond, maar aanbieden tegen prijzen waar je niet voor kunt komen, is een zeer ongezonde concurrentie, voor beide partijen.
Ik dacht aan het volgende te plaatsen.
"U heeft vast meer offertes opgevraagd om tot een goede vergelijking te komen, op basis waarvan neemt u de beslissing welke offerte voor u het meest geschikt is.
Een veel toegepaste en objectieve methode is de "gewogen factor score methode." Gebruikmakend van deze methode bepaalt u vooraf welke beslissingscriteria bepalend zijn voor het belonen van de meest passende offerte. Als eerste bepaalt u de gewenste criteria.
* Vertrouwen, komt de installateur betrouwbaar over, dit wordt ook wel het onderbuik gevoel genoemd.
* Referenties, zijn er referenties beschikbaar, internet, buren, kennissen bieden vaak een schat van informatie.
* Bent u goed begrepen door de aanbieder, vaak leest u dit terug in de offerte.
* Is er goed gereageerd op de vragen die u stelt, dit is uw eigen beoordeling.
* Is de offerte duidelijk en leesbaar opgesteld, begrijpt u de offerte?
* Komt de gevraagde prijs overeen met hetgeen u wil betalen.
Elk van bovengenoemde punten geeft u een bepaald gewicht, uitgedrukt in een getal, en vervolgens waardeert u elke offerte punt voor punt met een getal 1 t/m/ 5. Vermenigvuldig het gewicht met de behaalde waardering. Tel bij elke offerte het aantal punten bij elkaar en de offerte met het hoogst aantal punten zou voor u het meest geschikt zijn.
Door op deze manier een offerte te beoordelen, weet u dat u op basis van objectiviteit een doordachte beslissing kunt maken.
En tot slot, elke aanbieder zijn/haar best gedaan op een uitgebrachte offerte, het is daarbij wel fatsoenlijk om na de beslissing de overige aanbieders te bedanken voor de offerte en de moeite, ook dit wordt gewaardeerd."
Is het verstandig dit op een website te plaatsen?
Zijn er nog aanvullingen nodig?
Of is het verstandig de prijsschieters te laten gaan?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39654-beslismethode-offerte-op-website-plaatsen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag