• 0

Groot probleem/dilemma jonge ondernemers

Beste,

 

Wij zij twee jonge ondernemers die een bedrijf zijn begonnen. Omdat een groot bedrijf ons idee bevalt zijn alle kosten 50/50. Nu wij hen een factuur hebben gestuurd voor de investeringskosten komen zij met de eis dat ze assets in ruil willen voor het over te maken bedrag. Nu is onze grootste asset de website waar 10 000 inzit. Verder zijn het kleine bedragen. Zij zeggen dat het voor hun goed is om de website op hun balans te zetten zodat hun cijfers dan beter lijken. Nu willen wij hier niet mee akkoord gaan omdat we bang zijn niks meer op onze balans te hebben en onze website kwijt te zijn. Kan iemand misschien onderbouwen waarom zij dit willen en of dit slechtvoor ons is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

De afspraak was:

 

50% van de investeringkost

50% van de maandelijkse kosten

 

voor

 

25% van de potentiele winsten

 

 

maar er is dus nooit iets gezegd dat we naast een kost die we hun aanrekenen ook assets moeten geven en ook niet in de intentieverklaring die we hebben gemaakt.

 

Maar dit eisen ze wel plots.

 

Welke voordelen hebben ze hierbij als ze alles kunnen afschrijven en inboeken en welke nadelen hebben wij hierbij?

We zijn leken in het boekhoudkundige aspect en vallen hier normaal onze boekhouder mee lastig.

Link naar reactie
  • 0

Vervelend als je in zo'n laat stadium verschil van inzicht krijgt over dit soort zaken..

 

Het is toch een kwestie van er samen uit zien te komen. Misschien is het een oplossing als de software op naam van jullie partner komt te staan maar dat de domeinnaam en de hosting op jullie naam. zonder software kan de site niet draaien maar zonder hosting en domeinnaam ook niet. zo heb je allebei enige "macht"

 

Andere oplossing kan zijn dat als jullie zelf de website software schrijven dat je hen een gebruikerslicentie verkoopt, die kunnen zij dan op hun balans zetten maar jullie blijven eigenaar van de software (vergelijk het met Microsoft Office pakketten bijv daarvoor koop je gebruikerslicenties maar je word geen eigenaar van de software zelf)

 

Uiteraard komt er meer bij kijken als ik hier in een paar zinnen kan beschrijven maar ik denk dat dat de richting is waarin je kunt denken om het probleem op te lossen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mochten wij opteren voor deze keuze dan is het zo dat wij niks meer op onze balans hebben staan. Hierdoor kunnen wij deze dus ook niet afschrijven en inboeken. Dus met andere woorden iemand investeert en bovenop het winstpercentage eist deze partij nog eens activa. In mijn ogen is dit nogal uitknijpen en meer eigen voordeel eruit halen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Youngtalent,

 

Normaal is het zo dat zij een "Deelneming" als activa op hun balans hebben staan en daarvoor in de plaats dus (25%) aandelen in jullie bedrijf krijgen. Het te betalen bedrag hiervoor kan in eerste instantie op rekening courant geboekt worden en later worden verrekend (en betaald) met het gedeelte van de kosten waarvoor zij zouden opkomen. Jullie activa blijft dan de website waarop jullie kunnen afschrijven. Een beetje vreemd dat dit allemaal niet goed van tevoren is vast gelegd.

Een tip: als er ergens afspraken over gemaakt worden, leg alles schriftelijk vast en bedenk altijd een worst case scenario en richtlijnen hiervoor en leg dat ook schriftelijk vast. Helaas moet iedereen altijd zijn eigen fouten (willen) maken, maar al doende leert men. Laat je niet ontmoedigen, ze zijn geïnteresseerd, dat is duidelijk.

 

Gr,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Dag Youngtalent,

 

Welke rechtsvorm heeft het bedrijf? Wie heeft de overeenkomst opgesteld? Wie bepaalt de hoogte van de investering en maandelijkse kosten?

 

Anders gezegd: kun je er geen BV van maken en ze 25% van de aandelen verkopen en verder niet?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Altijd. Maar een partij die achteraf extra eisen gaat stellen, moet je niet meteen belonen.

Het is natuurlijk maar de vraag of er sprake van een extra eis is, of dat er een verschil van interpretatie is van de afspraken die gemaakt zijn. Zonder de daadwerkelijke stukken te zien is daar moeilijk een oordeel over te vellen, hetgeen TS omschrijft is naar mijn mening nu te summier.

 

Verder vraag ik me af wat TS voor factuur stuurt, met name het gedeelte wat betrekking heeft op de bijdrage in de investeringen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.