• 0

Stupiditeitsmarketing

Eventjes mijn gal spuiten.

 

Ik wordt strontmisselijk van bedrijven die tegen alle normaliteit in doodgewone huis-tuin-en-keuken troep proberen te slijten als zijnde een "experience", al dan niet onderbouwd met juridsch net-acceptabele pseudo-wetenschap.

 

Shampo is niet langer zeep, maar Hydra-Intensieve Complex Regeneratoren met de impliciete belofte van sex.

 

Dieetmargarine is geen aangelengd vet, maar een aflaat voor jaren slecht mentaal en fysiek onderhoud.

 

Een auto is geen stuk staal met stoelen en een verbrandingsmotor, maar een Allerhoogste Expressie van Uniciteit en Individualiteit.

 

Ik begrijp het wel. Echt.

 

Je bent met je concurrent verwikkeld in een medogenloze strijd om de zieltjes van de consument. Eigenlijk verkoop je hetzelfde product, de meeste onderdelen of ingrediënten komen toch uit dezelfde fabrieken. Dus je instrueert een semi-creatief type om je budget op te maken en hatsa, je trekt een Blik Onzin open.

 

Het resultaat: terwijl je zelf wordt weggepromoveerd of gesaneerd, wordt je opvolger in een spiraal van wederzijdse onzin getrokken. De Koude Oorlog zeg maar, maar dan net anders. Generatie op generatie van Brand Managers, Category Managers of hoe die knullen en meisjes ook heten. Kanonnenvoer.

 

En de consument - doodop na een dag aan de mentale lopende band - laat zich desondanks opzwepen en rukt op de maat van de muzak de pakken Dubro uit de rekken. Diepe angst voor vieze geurtjes in de vaatwasser.

 

Marketing Schmarketing.

 

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Uhm, die stupiditeitsmarketing heeft ook bij jou zn werk wel gedaan ... immers, je kent het merk, en ook nog de slogan. Volgens mij is dat een van de doelstellingen van Marketing: productbekendheid.

 

Niet dus. Want ik ben zo mateloos geirriteeerd door die reclames, dat ik vertik dat merk te kopen. Zonder nu een discussie over marketing te beginnen, maar het uiteindelijke doel van marketing is niet naamsbekendheid, het is sales. Naamsbekendheid is leuk, maar dat kan je niet op de balans zetten en daar woorden de aandeelhours niet warm van.

 

Dus nee, ze bereiken er hun doel niet mee.

 

Alles werkt door, naamsbekendheid zorgt voor sales (is natuurlijk productafhankelijk) en is dus zeker wel belangrijk.

 

En niet iedereen is mateloos geirriteerd, vergeet niet die 'leuke' reclames, of de mensen die er niet doorheen prikken (zoals wij als 'experts' wel doen). Jij bent niet de wereld...

 

Mooi verhaal hierboven trouwens over de evolutie van de mens. Een nieuw soort marketing, dat is denk ik hetgeen waar men op wacht. Marketing is nu altijd gericht op het voldoen aan de behoeften van een consument.(of de eerder genoemde naamsbekendheid dus) Wie kan daar het beste op inspelen. Misschien grijpt men weer terug op zoals het vroeger ging; je had een goed product en men kocht het. En de vraag hoe je dat het beste kan doen. Ik kan me nu alleen maar indenken dat we dat doen aan de hand van marketing, mensen informeren of overtuigen... Maar misschien verandert dit in de loop der jaren.

Link naar reactie
  • 0

Er is nog al wat misverstand wat 'marketing' is. Meestal denkt men dat dit een 'commercieel circus' is dat je om een (goed of slecht) product gooit. In feite is dat geen marketing, maar 'reclame' (marketing is geen reclame, reclame is wel marketing!).

 

Marketing begint bij het ontwikkelen van een product of dienst en wordt niet pas gedaan als er een 'product of dienst' is (dat is reclame ofwel aan de man brengen). Als een product of dienst uniek is en voorziet in de behoefte van een klant, hoef je die niet te overtuigen met reclame (en allerlei reclametaal). Reclame is dan een voertuig om het product of dienst bekendheid te geven. Als het een product of dienst is dat echt voorziet in een behoefte, dan verkoopt het zichzelf!

 

Communicatie en reclamemensen hebben het over bijv. 'experience' etc. Zij krijgen een product of dienst voorgeschoteld dat 'verkocht' dient te worden. Met een paar interessante termen en een hoop tam-tam en blabla wordt er dan een campagne opgezet. Een marketingman zal onderzoeken of het product of dienst wel voorziet in een behoefte. Zo niet, terug naar de tekentafel! Communicatie en reclamejongens zullen dat nooit zeggen, daar verdienen zij geen geld mee!

 

Mijn stelling is dan ook dat 95% van de Nederlandse bedrijven NIET aan 'marketing' doen, maar aan 'reclame'. Marketing begint bij het allereerste begin, ware marketing is dus het beginsel van innovatie! Wat voor zin heeft het om een 'kurketrekker' te verkopen als alle wijnflessen zijn voorzien van draaidoppen? Moet de 'reclame' het product dan verkopen? Wel nee, die kurketrekker is overbodig en een slecht product! Mooie praatjes, flashy taal, kikke vormgeving, allemaal lucht! Kun je slechte producten verkopen? Volgens 'echte' marketingmensen niet! Volgens reclamejongens wel! (die verkopen daarmee zichzelf, dus hun conclusie JA).

 

Heb je eenmaal een goed product of dienst dan kun je met alle communicatiekanalen (reclame, pr, promotie etc.) dit onderstrepen. Het blijft echter 'onder geschikt' (en dat is precies het probleem).

 

Keep It Simple Stupid! is mijn motto!

 

 

Link naar reactie
  • 0
Naamsbekendheid is leuk, maar dat kan je niet op de balans zetten en daar woorden de aandeelhours niet warm van.

 

Oneens.

Naamsbekendheid is juist een doel van marketing en branding (naamsbekendheid en 'de juiste associatie') en het is met name zo'n intangible die zorgt voor abstracte concepten als 'marktwaarde'-- zo'n waarde is voor een klein deel opgebouwd uit wat concrete cijfers en bezittingen (assets/resources) en voor het overgrote deel uit intangibles. De waarde van het bedrijf (of eigenlijk: merk) Coca-Cola is vele malen groter dan de fysiek aanwezige dingen omdat het zo'n hoge naamsbekendheid heeft. Daarbij is het een 'sterk merk' (Denk je aan 'refreshment' dan denk je aan Coca-Cola, zelfs al komt Pepsi steevast als lekkerder uit de blinde smaaktest) en dat bij elkaar maakt het zo'n 'duur' bedrijf.

 

Link naar reactie
  • 0

Weliswaar al een iets ouder topic, maar wil toch nog reageren.

 

Het is extreem humoristisch om te zien hoe bedrijven bezig zijn met het opleuken van hun producten.

Doordat onderlinge technische verschillen heel erg klein zijn vaak ( verschil tussen de ene en andere shampoo>?? ) wordt op andere manieren geprobeerd aandacht te trekken.

Jammer dat iedereen het op dezelfde manier doet, maar goed.

 

Zelf bied ik eigenlijk ook een belevenis aan. Ik organiseer actieve vakanties waarbij de nadruk ligt op de belevenis en voorpret van de vakantie, in plaats van een vakantie neer te zetten als een product waarbij zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk binnen te halen.

 

Het bieden van een 'belevenis' in die vorm proberen we zoveel mogelijk te benaderen door hier in het uitwerken vd vakanties rekening mee te houden en in te spelen op de individu.

 

Link naar reactie
  • 0

Het creëren van een experience rondom een product/dienst kan effectief zijn, maar dit hangt natuurlijk erg van het product of de dienst af. Het creëren van een experience rondom een wasmiddel is waarschijnlijk een stuk minder effectief dan wanneer je een experience wilt creëren rondom een reis of een auto. Een groot deel van de eigenaars van een Harley Davidson of Landrover hebben die producten niet alleen gekocht omdat het zo'n goede producten zijn, maar ook om het stoere en avontuurlijke gevoel wat zo'n voertuig uitdraagt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.