Ik heb wat vraagjes voor mijn boekhouding. Aangezien ik alles nu zelf probeer te doen stel ik hier maar mijn vragen.
In mijn winkel geef ik wel eens wat artikelen gratis weg.
Veelal om een nieuw product te promoten.
Wanneer ik het inkoop maak ik de boeking
inkoop goederen
aan bank
Eind van het jaar tel ik de waarde van de voorraad excl btw en tegen inkoopprijs en boek ik deze tegen op de inkoop
voorraad
aan inkoop goederen
Voor de goederen die ik weggeef maak ik een factuur met het bedrag 0.
Moet ik een aparte boeking maken voor de artikelen die ik gratis weggeef of kan het op die manier die ik hierboven beschreef.
In mijn winkel heb ik veel goederen liggen die ingekocht zijn tegen 19% BTW moet ik die nu verkopen tegen 21% of mag ik deze tegen 19% verkopen. Ik snap dat als je goederen inkoopt tegen 21% je deze ook voor 21% moet verkopen, maar of dat ook moet met de voorraad die je tegen 19% hebt ingekocht weet ik niet.
In de winkel werk ik met het kasstelsel. Dus ik boek op betalingsdatum. Dit doe ik ook met facturen die ik binnenkrijg zoals bijv KPN. Nu heb ik een factuur met factuurdatum 30-12-2012 die betrekking heeft op bellen in december pas op 14-01-2013 betaald. De BTW kan ik dus pas in het 1e kwartaal van 2013 terugvragen. Hoe werkt dat nu voor de inkomstenbelasting? Het gaat namelijk om 2012. Welke boeking moet ik maken?
Ook heb ik een webwinkel waar ik mee wil stoppen.
De voorraad haal ik uit Engeland tegen BTW verlegd.
Betaal er dus geen BTW over.
De voorraad die ik nu nog heb liggen wil ik overboeken naar prive.
Ik las dat dit tegen economische waarde moet.
Moet ik hier wel BTW over afrekenen? Zo ja wel percentage?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
fem
fem
Ik heb wat vraagjes voor mijn boekhouding. Aangezien ik alles nu zelf probeer te doen stel ik hier maar mijn vragen.
In mijn winkel geef ik wel eens wat artikelen gratis weg.
Veelal om een nieuw product te promoten.
Wanneer ik het inkoop maak ik de boeking
inkoop goederen
aan bank
Eind van het jaar tel ik de waarde van de voorraad excl btw en tegen inkoopprijs en boek ik deze tegen op de inkoop
voorraad
aan inkoop goederen
Voor de goederen die ik weggeef maak ik een factuur met het bedrag 0.
Moet ik een aparte boeking maken voor de artikelen die ik gratis weggeef of kan het op die manier die ik hierboven beschreef.
In mijn winkel heb ik veel goederen liggen die ingekocht zijn tegen 19% BTW moet ik die nu verkopen tegen 21% of mag ik deze tegen 19% verkopen. Ik snap dat als je goederen inkoopt tegen 21% je deze ook voor 21% moet verkopen, maar of dat ook moet met de voorraad die je tegen 19% hebt ingekocht weet ik niet.
In de winkel werk ik met het kasstelsel. Dus ik boek op betalingsdatum. Dit doe ik ook met facturen die ik binnenkrijg zoals bijv KPN. Nu heb ik een factuur met factuurdatum 30-12-2012 die betrekking heeft op bellen in december pas op 14-01-2013 betaald. De BTW kan ik dus pas in het 1e kwartaal van 2013 terugvragen. Hoe werkt dat nu voor de inkomstenbelasting? Het gaat namelijk om 2012. Welke boeking moet ik maken?
Ook heb ik een webwinkel waar ik mee wil stoppen.
De voorraad haal ik uit Engeland tegen BTW verlegd.
Betaal er dus geen BTW over.
De voorraad die ik nu nog heb liggen wil ik overboeken naar prive.
Ik las dat dit tegen economische waarde moet.
Moet ik hier wel BTW over afrekenen? Zo ja wel percentage?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39907-boekhoudvraagjes/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
17 antwoorden op deze vraag