• 0

Problemen met Nederlandse leverancier

Hallo,

 

Ik heb problemen met een Nederlandse leverancier en weet niet meer wat ik moet doen. Ik hoop dat iemand mij hulp kan bieden.

 

Ik heb twee weken geleden een bestelling bij een groothandel gedaan, dit heb ik vooraf per iDeal betaald. Toen de artikelen arriveerden waren een aantal van deze kapot, er ontbraken artikelen en er waren verkeerde artikelen geleverd.

Ik heb van de kapotte artikelen een foto gemaakt en deze samen met een opsomming van de kapotte, ontbrekende en verkeerd gestuurde artikelen diezelfde middag nog naar de groothandel gestuurd.

Ik kreeg deze reactie:

 

Onze groothandel verkoopt geen kapotte artikelen. Als u kapotte dingen heeft ontvangen dan is dat de schuld van DPD, zij hebben de schuld en zijn niet van plan deze volledig te vergoeden. Bij de volgende bestelling zullen de vervangende artikelen mee worden gestuurd.

De ontbrekende artikelen is een fout in onze webwinkel, u wordt bedankt voor het vinden van die fout.

-----------------

Daarop heb ik natuurlijk direct gebeld, maar men had geen tijd om mij te woord te staan, toen ik er op stond meneer .... te spreken werd de telefoon neergelegd. Daarom heb ik een email + schermprinten van de pagina's van de webwinkel gemaakt, waar artikelen en aantallen op te zien zijn die ik had besteld.

 

Beste meneer …..,

 

We zijn enorm geschrokken van uw reactie.

Als de beschrijving van een product op uw site aangeeft dat er 12 pakjes in een doos zitten, dan bent u verplicht de 12 pakjes te leveren. Dat dit een fout op uw website is, dat is heel vervelend voor u, maar dat neemt niet weg dat u gewoon moet leveren wat u beloofd heeft te leveren. De Nederlandse wet is hier heel erg duidelijk over.

In de bijlage ziet u als bewijsvoering van onze kant, schermprinten van de informatie omtrent de aantallen zoals wij deze bij u hebben gekocht.

 

Met betrekking tot de beschadigde spullen. Bent u wettelijk verplicht de goederen in goede staat te leveren.

Nogmaals, Wij hebben: ….......................... kapot ontvangen. Deze artikelen moet u vergoeden, niet bij een volgende bestelling, maar per direct. Ter informatie: De artikelen waren zeer slecht ingepakt, zodat er speling in de doos is ontstaan, en de artikelen zodoende konden beschadigen. Dit heeft niets met DPD te maken, maar alles met het inpakken van de artikelen van uw kant.

Dat u de schuld van DPD wilt leggen is uw probleem. U kunt dit probleem niet bij uw klant, in dit geval bij …......... leggen.

 

Wij verzoeken u met klem de ontbrekende artikelen en kapotte artikelen binnen 7 dagen naar ons te versturen.

 

Als slot willen wij u er ook op attenderen dat de bestelling nogal wat fouten betrof. Zo kregen wij verkeerde artikelen toegestuurd. En hebben wij van de verschillende soorten niet ontvangen.

 

We moeten toegeven, dat wij zeer teleurgesteld zijn in de houding die u heeft aangenomen. Maar wij hopen dat u de zaak tot een goed einde laat komen.

 

---------------------

Tot nu toe weigert men mij verder telefonisch te woord te staan en op emails krijg ik geen antwoord.

De deadline is inmiddels gepasseerd. Wat kan ik verder doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp, Richard

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel vervelend dat de verkoper in deze kwestie niet mee lijkt te willen werken aan een goede oplossing.

 

Heb je al vaker zaken gedaan met deze partij en ging dat wel goed? Zitten ze bij je in de buurt en kun je een keer langsgaan om e.e.a. te bespreken? Of dat lonend is hangt natuurlijk ook af van je "schade", in welke orde van grootte ligt die?

 

Bij B2B gelden vaak andere leveringsvoorwaarden dan bij B2C. Wat staat er in hun voorwaarden over de verantwoordelijkheid voor het vervoer? En ik weet niet om wat voor producten het gaat, maar had je kunnen vermoeden dat de aangegeven prijs voor 1 pakje was en niet voor 12 pakjes?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een groothandel die een bestelsite heeft voor detaillisten en webwinkels, dat veronderstelt enige mate van professionaliteit*. Dan is zulke slechte leverkwaliteit onacceptabel. Breuk is wellicht aan de bezorgdienst te wijten, maar onvolledige grootverpakkingen kan niet anders dan een falende fulfilment zijn.

 

Nou is de vraag: hoe professioneel is de webwinkelier? Me dunkt dat je een termijn moet geven waarbinnen een goed oplossing gevonden kan worden en anders overschakelt naar een claim wegens wanprestatie. Je kan zelf inschatten of de advocaatkosten opwegen tegen de te verhalen schade.

 

 

 

* Groeiend probleem is dat er steeds meer knutselaars actief worden in groothandel en detailhandel online. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste John en Kwabla,

 

Bedankt voor jullie snelle reactie. Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk antwoord te geven op jullie vragen.

Dit is de tweede keer dat ik iets bij deze groothandel af neem. De eerste keer ben ik naar het westen gereden (rit van circa 2 uur enkele reis) en heb hetgeen waar ik interesse in had bekeken en meteen meegenomen. Ik neem spullen van ze af die ik op mijn beurt weer verkoop aan wellness centre's. Ik praat over aroma therapie olie, oliebranders, masageolie, wierook etc.

Van de oliebranders was 1 op de 5 stuk, was de verkeerde aroma therapie olie geleverd en werden er te weinig doosjes wierook geleverd. Ik had dozen van 12 pakjes wierook besteld, in de dozen zaten maar 6 pakjes. Ik heb daarom meteen een screenprint van de website gemaat waar duidelijk op stond vermeld dat er 12 pakjes in de doos zat en geen 6.

De schade die ik op dit moment heb is zo'n 100 euro. Niet veel, maar genoeg om er iets mee te doen.

Het stuit mij vooral tegen de borst hoe er schijnbaar met klanten om wordt gesprongen. Als ondernemer moet je hier toch ook wel tegen beschermd worden?

 

Voorwaarden qua vervoer staan niet in hun algemene voorwaarden, wel wordt het volgende genoemd:

 

Eventuele door De Afnemer geconstateerde schade dient binnen 48 uur na aflevering schriftelijk gemeld te worden. Gemelde schade na deze termijn wordt individueel en naar inzicht van De Aanbieder behandeld.

 

Ik heb de schade binnen 3 uur gemeld nadat ik de schade etc heb ontdekt.

 

Wat is de beste volgende stap, wat denken jullie?

 

Bedankt voor jullie input!

 

Richard

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of je de strijd wint over de doosjes wierook is maar de vraag. En is die "verkeerde" aroma therapie olie niet te slijten aan je klanten met een leuke aanbieding?

 

Dan blijf je dus zitten met die kapotte oliebranders, waarvan de leverancier aangegeven heeft deze te zullen vervangen bij de eerstvolgende bestelling. En eventueel raak je die olie niet kwijt als je klanten die niet willen.

 

Aangezien je naar ik aanneem verder tevreden bent over de producten van die leverancier - je hebt immers voor een tweede keer hun producten gekocht - zou ik die kapotte branders in mijn auto zetten en die om gaan ruilen. En dan meteen wat producten meenemen die je toch nodig hebt. Geen heibel maken, gewoon puur zakelijk afhandelen. En daarna een andere leverancier zoeken.

 

[Edit] Maak er een dagje uit van met iemand uit je omgeving. Dat kan ook helpen om de emoties in bedwang te houden.

Link naar reactie
  • 0

Beste John,

 

Ik sta helemaal perplex van je antwoord!

Als ik je dus goed begrijp zeg jij het volgende:

Mijn klanten bestellen een doos met 12 pakjes wierook. En ik stuur ze gewoon doodleuk een doos met 6 pakjes toe! Onder de noemer het is een vergissing in de webwinkel! En als ze dan bellen dan moet ik gewoon zeggen dat ze geen heibel moeten maken? Dat is een goeie!

 

Ik kan me niet voorstellen dat dit mag, en ik sluit mijn bedrijf liever, voordat ik me met dit soort praktijken in laat. Bovendien als ik zo met mijn klanten om ga, zal het niet lang duren voordat ik geen klandizie meer heb. Wat het is gewoon oplichting!

 

Ik ben zeer benieuwd wat andere webwinkels hier van denken!

 

Richard

Link naar reactie
  • 0

Beste John,

 

Ik sta helemaal perplex van je antwoord!

Als ik je dus goed begrijp zeg jij het volgende:

Mijn klanten bestellen een doos met 12 pakjes wierook. En ik stuur ze gewoon doodleuk een doos met 6 pakjes toe! Onder de noemer het is een vergissing in de webwinkel! En als ze dan bellen dan moet ik gewoon zeggen dat ze geen heibel moeten maken? Dat is een goeie!

 

Ik kan me niet voorstellen dat dit mag, en ik sluit mijn bedrijf liever, voordat ik me met dit soort praktijken in laat. Bovendien als ik zo met mijn klanten om ga, zal het niet lang duren voordat ik geen klandizie meer heb. Wat het is gewoon oplichting!

 

Ik ben zeer benieuwd wat andere webwinkels hier van denken!

 

Richard

 

Of je leest een totaal ander bericht of je leest het bericht van John helemaal niet...Ik lees compleet een ander bericht van John.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Waar je je al druk over kan maken... €100,- schade de energie en de frustratie die je er nu in hebt gestoken is al het veelvoudige volgens mij. Dat neemt niet weg dat deze leverancier juist handelt, integendeel zelfs. Inderdaad duur leergeld en vertrouwen is geschonden opzoek naar nieuwe leverancier lijkt mij het beste plan.

www.snowcountry.nl, trailcountry.nl, www,snowboots-shop.nl, shop.wepowder.nl

Link naar reactie
  • 0

Los van alle emotie: Wat is er contractueel overeengekomen ten aanzien van het vervoer? Je geeft aan dat daarover niets vermeld staat, wat mij vreemd overkomt. Meestal staat dat ook vermeld op de factuur (bijv. "levering franco" of levering af ....")

 

Wie draagt dus het transportrisico: de leverancier of de afnemer?. bij een B2B levering mag je er niet op voorhand van uitgaan dat het transportrisico voor de leverancier is, zelfs niet als de leverancier zorgt voor verzending via een pakketdienst

 

Bij een franco levering is de leverancier gewoon verantwoordelijk om de schade te vergoeden, bij een af fabriek levering niet: dan moet de afnemer zelf zorgdragen voor dit risico en dat al dan niet verzekeren, bijvoorbeeld bij/via DPD of via een eigen verzekering . De verzekeraar kan dan vervolgens ook verhaal plegen als sprake zou kunnen zijn van ondeugdelijke verpakking.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Richard,

 

Ben je al wat verder gekomen? Hoewel het al even geleden is, wilde ik je toch nog de volgende overweging meegeven:

 

Er is al eerder gesproken over de emotionele aspecten van deze zaak. Dit lijkt niet iets dat de moeite waard is om juridisch uit te vechten, gezien het geringe financiële belang. Dan blijf je wel met frustratie zitten, een onrechtvaardig gevoel en irritatie dat iemand wegkomt met zulke slechte service. Wellicht kan je ergens een review invullen, maar echte voldoening geeft het niet.

 

Heb je overwogen weer eens langs te gaan? Te proberen door middel van een open gesprek te zien wat er nu aan de hand is? De meeste leveranciers zijn niet van plan slechte service te leveren, maar door omstandigheden kan het heel beroerd uitpakken. Uiteraard zijn dit zaken waar je formeel niets mee te maken hebt, maar wellicht kan dit de basis zijn voor een verbeterde relatie, zodat je kan richten op waar jouw bedrijf goed in is.

Voorhorst Advocatuur B.V. - svoorhorst@voorhorst.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.