Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
circulatie
Dag deskundigen, weten jullie hier raad mee?
Mijn werkmaatschappij heeft een octrooi gekocht van mijn holding (ze vormen geen fiscale eenheid) voor 10.000€.
De werkmaatschappij heeft vervolgens een eenmaligelicentie verkocht voor 10.000€. Nu stelt de belastingdienst dat de werkmij moet afschrijven, bijvoorbeeld 2000€ gedurende 5 jaar. Daarmee ga ik natuurlijk het schip in want in het eerste jaar lijkt het nu alsof de werkmaatschappij 8000€ winst maakt en daarover vennootschapsbelasting moet betalen.
Mijn vraag is of de logica van de belastingdienst wel redelijk is? De Holding betaalt al vennootschapsbelasting. De werkmaatschappij hoeft dat niet nog eens te doen. De reden om de werkmaatschappij ertussen te zetten is overigens risicodaling: de licentie is verstrekt aan een Aziatische multinational die bedrijven plotseling van van alles beschuldigd om facturen niet te hoeven betalen / om octrooien te bemachtigen.
Concreet: mag werkmij de octrooiaanschaf in hetzelfde jaar volledig afschrijven?
Mvg
Circulatie.