Ga naar inhoud

belastingdienst dwingt tot afschrijving bij aankoop octrooi

Geplaatst:

circulatie

Dag deskundigen, weten jullie hier raad mee?

Mijn werkmaatschappij heeft een octrooi gekocht van mijn holding (ze vormen geen fiscale eenheid) voor 10.000€.

De werkmaatschappij heeft vervolgens een eenmaligelicentie verkocht voor 10.000€. Nu stelt de belastingdienst dat de werkmij moet afschrijven, bijvoorbeeld 2000€ gedurende 5 jaar. Daarmee ga ik natuurlijk het schip in want in het eerste jaar lijkt het nu alsof de werkmaatschappij 8000€ winst maakt en daarover vennootschapsbelasting moet betalen.

Mijn vraag is of de logica van de belastingdienst wel redelijk is? De Holding betaalt al vennootschapsbelasting. De werkmaatschappij hoeft dat niet nog eens te doen. De reden om de werkmaatschappij ertussen te zetten is overigens risicodaling: de licentie is verstrekt aan een Aziatische multinational die bedrijven plotseling van van alles beschuldigd om facturen niet te hoeven betalen / om octrooien te bemachtigen.

Concreet: mag werkmij de octrooiaanschaf in hetzelfde jaar volledig afschrijven?

Mvg

Circulatie.

Featured Replies

Geplaatst:

Henny van der Pluijm

Als ik het goed begrijp wil je in een keer afschrijven?

Volgens mij heeft de werkmij inderdaad 10 000 euro winst gemaakt als de afschrijving niet wordt meegerekend.

De werkmij heeft een octrooi ter waarde van 10 000 euro verworven in ruil voor geld ter waarde van 10 000 euro.

Die transactie heeft dan geen invloed op de winst. De winst is nul op die transactie.

Maar de verkoop aan Aziatische klant betekent 10 000 euro winst.

Daarover moet je dan belasting betalen.

Of bedoel je dat de Aziatische klant alle rechten op het octrooi heeft overgenomen? Want alleen in dat geval is er geen reden meer om af te schrijven.

www.venturemedia.nl

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Volgens mij is de hamvraag of het octrooi in de toekomst nog opbrengsten zal genereren.

Als dat zo is dan is het octrooi dus blijvend van enige waarde en zul je de afschrijving in vijf jaar moeten toepassen.

Als het octrooi niets meer oplevert dan mag je IMHO ineens afschrijven.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

circulatie

• Auteur

Dag Joost,

Wat als ik niet weet of er ooit nog een licentie zal worden genomen. Wel weet ik dat er in de toekomst forse octrooikosten zijn: tekstaanpassingen, instandhoudingstaksen etc.

En is het nu redelijk dat zowel de Holding als de Werkmaatschappij Vpb betalen over hetzelfde bedrag?

Mvg

Circulatie

Geplaatst:

circulatie

• Auteur

Dag Joost,

En in aanvulling op het bovenstaande: In 2011 mag toch 50% worden afgeschreven.

Mvg

Circulatie

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag Joost,

Wat als ik niet weet of er ooit nog een licentie zal worden genomen. Wel weet ik dat er in de toekomst forse octrooikosten zijn: tekstaanpassingen, instandhoudingstaksen etc.

En is het nu redelijk dat zowel de Holding als de Werkmaatschappij Vpb betalen over hetzelfde bedrag?

Waarom zou de holding 10k winst maken? Zijn er geen ontwikkellingskosten verbonden aan het octrooi die op de koopsom in mindering komen?

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag Joost,

En in aanvulling op het bovenstaande: In 2011 mag toch 50% worden afgeschreven.

Mvg

Circulatie

Helaas niet voor immateriele activa, zoals octrooien en goodwill.

Gr. Joost

Geplaatst:

Marcel Spruit R.I.P.

Speelt dit in 2011?

(daarnaast weet ik niet of octrooien ook onder de willekeurige afschrijvingsregels vallen).

Je zegt dat je niet weet of er ooit nog een licentie zal worden genomen, maar dat je wel forse kosten voor het octrooi wil gaan maken.

Het lijkt mij dat je die kosten alleen maakt als je verwacht dat ooit terug te kunnen verdienen en dat je DUS wel verwacht dat er nog licenties afgenomen gaan worden.

Stel je hebt voor 10 miljoen een kantoorpand gekocht, je hebt het één jaar kunnen verhuren, maar nu staat het leeg en het levert niks op. Toch heb je jaarlijks 3 ton onderhoudskosten, en je weet niet of je ooit nog een huurder gaat vinden. Wat doe je dan? O wacht, slecht voorbeeld... :-[ :-[

Is het redelijk dat zowel de Holdnig als de Werkmaatschappij Vpb betalen over hetzelfde bedrag?

Een tijdje terug leerde een docent me de uitdrukking "dura lex, sed lex." Anders gezegd: als de regels voorschrijven dat je op het immateriele activum (het octrooi) afschrijft, dan zul je dat helaas moeten doen. Dat mag je onredelijk vinden, maar daar veranderen de regels niet van.

Overigens, als de werkmaatschappij na die ene verkoop aan die aziatische klant niks meer verkoopt, draait ze de andere jaren verlies i.v.m. de afschrijvingskosten op het octrooi en dat verlies kan dan grotendeels verrekend worden met de winst uit het eerste jaar, waardoor een deel van de betaalde vpb weer terug komt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Geplaatst:

Hans v N

De volgende bedrijfsmiddelen mag u in ieder geval niet willekeurig afschrijven:

....

;immateriële activa (waaronder software)

....

Verder lijkt het me inderdaad een zaak van "wat moet, dat moet".

Geplaatst:

circulatie

• Auteur

Beste Heren,

Ik constateer dat ik in mijn openingstekst een fout heb gemaakt. Excuses.

Daar staat namelijk dat ik nu twee keer Vpb dien te betalen, 1 x in de werkmij en 1 x in de holding. Maar dat is onjuist. De werkmij ontvangt 10k van mijn klant en betaalt 10k aan de holding en maakt dus geen winst. Door de afschrijving (2k gedurende 5 jaar) ontstaat zelfs een verlies van 8k.

Bedankt voor de reacties. Nu weet ik wel een aantal zaken extra, zoals dat octrooien niet onder 50% afschrijvingsregeling vallen.

Overigens schrijf ik nergens dat ik niet bereid ben af te dragen wat volgens de regels zou moeten.

Mvg

Circulatie

Geplaatst:

Trainspotters

Beste Heren,

Ik constateer dat ik in mijn openingstekst een fout heb gemaakt. Excuses.

Daar staat namelijk dat ik nu twee keer Vpb dien te betalen, 1 x in de werkmij en 1 x in de holding. Maar dat is onjuist. De werkmij ontvangt 10k van mijn klant en betaalt 10k aan de holding en maakt dus geen winst. Door de afschrijving (2k gedurende 5 jaar) ontstaat zelfs een verlies van 8k.

Dat is helaas een misrekening.

Uw werkmaatschappij heeft de licentie gekocht, in uw boeken als volgt verwerkt:

Immateriële activa 10k

aan bank 10k

Zoals u ziet boekt u qua aankoop niets in de kosten.

Kosten worden pas gerealiseerd dankzij de boeking:

Afschrijvingen kosten 2k

aan Immateriële activa 2k

In de werkmaatschappij behaalt u een winst van 8k waarover u vpb dient te betalen.

Verkoopt u nadien geen licentie meer dan behaalt u in de volgende 4 jaren een verlies van 2k.

U kan dit jaarlijkse verlies eenmalig achterwaarts verrekenen, uw bovenstaande winst wordt van 8k verlaagt naar 6k.

Mocht u in de toekomst toch nog winst maken dan heeft u de mogelijkheid het verlies te verrekenen met de winsten van maximaal 8 volgende jaren.

Dit wordt carry forward of voorwaartse verliesverrekening genoemd.

Carry forward betekent verrekening met toekomstige winsten.

Met vriendelijke groet,

W Sijsling

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.