• 0

Is franchise een optie? En kan dit vanuit de huidige situatie?

Hallo,

 

Onze onderneming heeft op dit moment 3 vestigingen die worden gedreven in de vorm van een V.O.F. Er zijn 3 vennoten.

Wij zijn een handelsbedrijf met verder 4 personeelsleden.

Vanwege slechte resultaten kunnen wij niet meer 3 vestigingen runnen en zijn wij genoodzaakt om ons personeel op korte termijn te ontslaan. 1 personeelslid heeft echter aangegeven een vestiging ook wel voor haar rekening te nemen, het is alleen nog de vraag hoe dit kan worden gerealiseerd. Het restant zullen wij als vennoten moeten gaan opvangen.

 

Zou er bijvoorbeeld een franchiseformule kunnen worden ingevoerd? Zodat hij onder dezelfde naam kan bouwen aan zijn eigen vestiging en dat wij daarvoor een fee ontvangen? Er is verder nog niets concreets over besproken.

 

Wanneer franchise inderdaad een mogelijkheid is, hoe kunnen wij dit dan realiseren? Dit personeelslid is nu nog in loondienst maar het lijkt me volgens het UWV niet kunnen om de rest te ontslaan en hem franchisenemer te laten worden?

En kun je vanuit loondienst franchisenemer worden?

 

Zou je het ook een mogelijkheid kunnen zijn om deze medewerker eerst met wederzijds goedvinden te ontslaan en dat hij dan in zijn WW tijd franchisenemer wordt? Volgens mij kan dit met behoud van uitkering?

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij kan dat niet. Met de nieuwe regeling die 1 januari ingegaan is heb je wel met minder regels te maken maar die zijn meer op gebied van verrekening van de uitkering oftewel het afschaffen daarvan. in ruil daarvoor wordt de uitkering verlaagd van 70 naar ongeveer 50% van het dagloon.

 

Dus dagloon 2000/4weken = uitkering per 4 weken 1400 en bij de nieuwe startersregeling ongeveer 1000 euro

 

Maar de regel dat je niet voor je oud werkgever mag werken als zelfstandige is gebleven. En als franchisenemer ben je gewoon zelfstandig maar lift je alleen op een formule mee.

 

Of het rendabel is voor een werknemer om een niet lopende tent van een werkgever te gaan runnen is een andere vraag. Dat is ook mede afhankelijk van wat voor fee er gevraagd wordt en hoe strak de formule opgelegd wordt.

 

voortzetting zonder de mogelijkheid van een andere (lees eigen) koers zal de winstgevendheid niet laten toenemen. :-\

Link naar reactie
  • 0
Maar de regel dat je niet voor je oud werkgever mag werken als zelfstandige is gebleven

Hmm, Dennis beweerde in een topic van een paar dagen geleden iets totaal anders: het mag wel, heeft altijd gemogen, zolang je maar voldoet aan de overige zelfsfandigheidscriteria zoals meerdere opdrachtgevers, risico lopen etc. Een franchisenemer werkt niet voor zijn oude werkgever maar met zijn oude werkgever. Lijkt mij een groot verschil.

 

 

Met de nieuwe regeling die 1 januari ingegaan

... is er een keuze optie bijgekomen: vaste korting van 29%. Maar je kunt uiteraard ook de oude regeling met verrekening achteraf kiezen, of naar keuze helemaal geen startersregeling maar wel met anderhalf jaar lang WW als vangnet mocht het onverhoopt niet lukken

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

In deze folder lees ik op pagina 7 toch echt dat je geen werkzaamheden voor je ex-werkgever mag verrichten. Het kan ook geen oude folder zijn want de nieuwe regeling staat er ook in beschreven.

 

De 2 andere keuzes zijn uiteraard ook een optie maar gezien de ervaringen in het verleden met verrekening denk ik dat je beter voor de nieuwe regeling kan kiezen.

 

Een franchisenemer werkt niet voor zijn oude werkgever maar met zijn oude werkgever. Lijkt mij een groot verschil.

 

Inderdaad met zijn oude werkgever alleen dan niet meer in loondienst.

 

edit: folder bijgevoegd.

folderuwvvoorjezelfbeginnen.pdf

Link naar reactie
  • 0
.In deze folder lees ik op pagina 7 toch echt dat je geen werkzaamheden voor je ex-werkgever mag verrichten. Het kan ook geen oude folder zijn want de nieuwe regeling staat er ook in beschreven

Er staat in dat opdrachten aannemen/uitvoeren voor je werkgever niet mag in de regeling met vaste korting. De 2 andere opties staan dus nog wel open.

 

Inderdaad met zijn oude werkgever alleen dan niet meer in loondienst.

Is mijn gedachtegang echt zo moeilijk te volgen Henk? Er staat toch niet dat je niet "met" je oude werkgever mag werken? Samen een opdracht aannemen en uitvoeren tbv een derde is gewoon toegestaan. De belastingdienst en UWV hadden er gelukkig minder moeite mee. Circa 20 Werknemers van een franchiseketen konden met behoud van WW-vangnet starten als franchisenemer van hun oud-werkgever. Waarbij ik nogmaals moet benadrukken dat behoud van WW vangnet iets anders is dan startersregeling met of zonder vaste 29% korting...

 

De 2 andere keuzes zijn uiteraard ook een optie maar gezien de ervaringen in het verleden met verrekening denk ik dat je beter voor de nieuwe regeling kan kiezen.

Tenzij je Werkcoach dwarsligt omdat hij/zij het verschil tussen werken voor een werkgever of opdrachtgever enerzijds, en werken met een frachisehouder anderzijds niet snapt, en er geen toestemming voor geeft. Dan moet je nog een stevig gevecht aangaan. Een beetje ondernemer maakt in dat geval géén gebruik van de startersregeling maar vraagt wel WW aan, die je dan vervolgens - na acceptatie - weer stopzet. Je kunt dan terugvallen op dit vangnet mocht het onverhoopt nodig zijn.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Alleen behoud van ww-vangnet lijkt mij iets anders dan met behoud van uitkering

Dat is ook iets heel anders voor zover mij bekend... Starten met behoud van WW vangnet is - mits goed geregeld- mogelijk. Starten met behoud van uitkering (en vangnet) vereist toestemming van de werkcoach.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

... is er een keuze optie bijgekomen: vaste korting van 29%. Maar je kunt uiteraard ook de oude regeling met verrekening achteraf kiezen, of naar keuze helemaal geen startersregeling maar wel met anderhalf jaar lang WW als vangnet mocht het onverhoopt niet lukken

 

Voor het geval iemand die in de WW zit of komt na het lezen van dit draadje denkt dat de oude regeling met verrekening achteraf nog bestaat. Dat is niet het geval.

Eind vorig jaar mochten starters vanuit de WW tijdelijk kiezen tussen de oude startersregeling (inkomstenverrekening) en de nieuwe startersregeling (26 weken lang 29% lagere WW-uitkering). Sinds 1-1-2013 kunnen starters alleen nog kiezen voor de nieuwe regeling met de lagere uitkering (29% korting) en voor de hele oude 'urenkortingsregeling' (of voor geen regeling).

 

Er is dus geen regeling bijgekomen, maar de startersregeling die een enorm gedoe was is vervangen door een simpelere regeling (29% korting), waar inderdaad ook in staat dat je uitkering meteen wordt stilgezet/opgeschort als je voor je voormalige werkgever opdrachten gaat uitvoeren. De nieuwe startersregeling heeft overigens ook het vangnet. Besluit je na het te hebben geprobeerd (minimaal de 26 weken) dat ondernemen niet lukt en stop je met je bedrijf, dan ontvang je de resterende maanden uitkering die je nog 'had staan'.

 

Ik zal binnenkort eens bij een van mijn contacten bij het UWV navragen of die weten of iemand van de startersregeling (29% korting) gebruik kan maken als de bijna ex-werkgever een franchisevestiging aanbiedt. Als die een in de openbaarheid te delen antwoord geven, zal ik het uiteraard graag hier delen.

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Eind vorig jaar mochten starters vanuit de WW tijdelijk kiezen tussen de oude startersregeling (inkomstenverrekening) en de nieuwe startersregeling (26 weken lang 29% lagere WW-uitkering). Sinds 1-1-2013 kunnen starters alleen nog kiezen voor de nieuwe regeling met de lagere uitkering (29% korting) en voor de hele oude 'urenkortingsregeling' (of voor geen regeling).

 

En met geen regeling bedoel je denk ik het feit dat je de ww kunt stopzetten met als reden dat je start als zelfstandig ondernemer. Dit heeft als groot voordeel dat er een zogenaamd WW-vangnet is van 18 maanden. Dit heeft twee voordelen:

[*]Als zelfstandige kun je terugvallen op het UWV, dat is een mooie zekerheid die je als gewone zelfstandige niet hebt;

[*]In deze 18 maanden soupeer je niet je WW op - mocht het leven als zelfstandige niet bevallen dan kun je (binnen 18 maanden) gewoon de rest van het opgebouwde WW-recht opnemen.

 

Er is dus geen regeling bijgekomen, maar de startersregeling die een enorm gedoe was is vervangen door een simpelere regeling (29% korting), waar inderdaad ook in staat dat je uitkering meteen wordt stilgezet/opgeschort als je voor je voormalige werkgever opdrachten gaat uitvoeren. De nieuwe startersregeling heeft overigens ook het vangnet. Besluit je na het te hebben geprobeerd (minimaal de 26 weken) dat ondernemen niet lukt en stop je met je bedrijf, dan ontvang je de resterende maanden uitkering die je nog 'had staan'.

 

Met dien verstande dat je tijdens de startperiode gewoon WW-recht opneemt en gebruikt. Dit levert het UWV een gegarandeerd voordeel op van 29%. Dus als je recht op 10 maanden WW hebt bij aanvang van de werkloosheid, drie maanden werkt aan een ondernemingsplan en dat laat goedkeuren en vervolgens 26 weken onderneemt en dit niet voortzet, dan zijn er nog maar een paar weken over voordat de WW eindigt en het volgende loket de sociale dienst is.

 

Ik zal binnenkort eens bij een van mijn contacten bij het UWV navragen of die weten of iemand van de startersregeling (29% korting) gebruik kan maken als de bijna ex-werkgever een franchisevestiging aanbiedt. Als die een in de openbaarheid te delen antwoord geven, zal ik het uiteraard graag hier delen.

 

Graag! Ik neem aan dat het niet gaat om staatsgeheimen dus ik kan me niet voorstellen dat openbaarheid een probleem zal zijn ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.