• 0

Voormalig programmeur van webshops deelt geheimen

Leuk om zo'n privé roddelblad titel te gebruiken.

 

Beste HL'ers,

Zoals jullie in dit draadje kunnen lezen ben ik nu speelgoedmagnaat in spé.

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=51;action=display;threadid=46567

 

Maar was ik in een vorig leven (webshop)programmeur. Ik had een bedrijfje (ICT knowledgebase.com) en daar maakte ik webshops voor mensen. Ik kan niet zeggen dat het hard liep en de lol was er dan voor mij snel vanaf.

En ik ging dan ook andere dingen doen.

 

Omdat ik de vraag "welke webshop moet ik nou hebben " wel eens met mijn ervaring wilde beantwoorden zal ik hieronder het e.a. uiteenzetten.

Je kan het daar mee eens zijn, of oneens dat mag allemaal. Ik ga geen discussies aan maar geef jullie gewoon wat inzicht in mijn ervaringen.

 

Allereerst bestaan er een paar categorieën klanten:

 

1. Ik wil voor 2 euro per maand een webshop.

De tekortkomingen of limitieten daarvan maken me niet uit.

Het moet alleen zo goedkoop mogelijk.

Hier is uw webwinkel. Success!

 

http://www.mijnwebwinkel.nl/webwinkel-software/

 

2. Ik wil het beste van het beste, geld speelt geen rol ik heb een enorme emmer met geld.

Hier is uw webwinkel. Success!

http://www.magentocommerce.com/product/enterprise-pricing

 

3. Ik wil er best wat geld aan uitgeven maar ik wil niet de hoofdprijs betalen.

Ik wil geen webshop die op alle andere goedkope ("Ik ben Truus en ik verkoop mijn eigen gepunikte I-Phone hoesjes ") webshop lijken.

Dus het moet bij me passen. Ik moet er makkelijk producten in aan kunnen maken en het moet voor een bijna digibeet

of in ieder geval geen computer expert te doen zijn om er mee om te gaan.

 

Hoor je in categorie 1 en 2 ?

Dan ben je al ergens anders bezig en dan lees je deze zin niet meer.

 

Hoor je in de laatste categorie?

Dan lees even verder.

 

De meeste webshop software is gemaakt in de programmeertaal PhP die samenwerkt met de database MySql.

Je krijgt dan eigenlijk een hele berg PhP bestanden met programmeercode erin die tegen de database aan babbelen.

Voeg nog een sausje aan afbeeldingsbestanden en wat andere bestanden (xml, htaccess, ini bestanden enz) en dan hebt je een stuk software.

Dat is in dit verhaal een webshop, maar zou ook een CMS kunnen zijn, of een andere webprogramma.

 

Nu zijn er in de loop der tijden een heel aantal projecten geweest en nog steeds om een open source webshop te maken.

Dit houdt in dat een groep programmeurs het vaak leuk vinden om samen een software pakket te maken.

Hier kunen ze dan status, kennis en ervaring aan opdoen. En als het project een success is kunnen ze er boeken over schrijven,

lezingen geven en zichzelf verhuren als expert. Helemaal gratis is het niet maar voor de gemiddelde winkelier wel.

 

OsCommerce is een van de bekendste maar is de laatste jaren nauwelijks ontwikkeld.

Er is niet zo lang geleden een nieuwe versie uitgekomen maar dat heeft heeeeeeel lang geduurd.

Dat merkte andere webbouwers ook en die zijn dan een Fork begonnen. Dit word ook wel een brance genoemd.

Dit betekend dat je de software neemt, in dit voorbeeld OsCommerce en dat je die meer of minder verbouwd, aanpast, herschrijft

enz tot je iets nieuws hebt wat in sommige gevallen beter werkte dan het origineel.

 

Voorbeelden:

 

Zencart,

OpenCart

Tomatocart

 

Dit worden dan op zichzelf staanden communities met eigen programmeurs die hun eigen systeem het beste vinden.

Hoe actief en die commmunity is, en hoe gestructureerd ze werken is erg belangrijk. Updates komen soms wekelijks of maandelijks uit omdat er ook zo veel gaten gevonden worden. In elke software worden gaten gevonden alleen bij webshops zijn ze wat interessanter voor hackers. dus belangrijk dat er actief gewerkt word.

 

Wat betreft de structuur in het werken is het belangrijk dat als je als progarmmeur snel en effectief wilt werken je dat in

een software pakket wil doen waarbij er een logica in zit. Op een gegeven moment krijg je namelijk een "gevoel" voor een pakket en

weet je al vrij snel waar je dingen moet zoeken. Probleem X is dan waarschijnlijk de cache die blijft hangen. Probleem Y is browser gerelateerd enz.

Klant roept probleem. Programmeur roept dat ligt aan..........enz.

 

Vervelend wordt het als die logica er niet blijkt te zijn. Omdat de programmeurs die het pakket hebben gemaakt zich niet netjes aan (eigen) regels hebben gehouden en dezelfde soort functionaliteitsvragen de ene keer op manier Z hebben opgelost, en de andere keer met methode

"Ik frommel hier wel een beetje code dan is het klaar en kan ik naar huis. Na mij de zondvloed". En dan moet je dat als programmeur na hem (altijd mannen!) maar weer oplossen. En dan moet je echt op zoek naar een speld in een berg met spelden. Dat kost tijd en geld.

 

Het is dus in die zin belangrijk om dan te weten welk pakket je (laat) installeren. Veel mensen vallen voor het uiterlijk terwijl dat nu bij deze pakketten niet zo veel uitmaakt. Dat kan je namelijk relatief makkelijk aanpassen. Dat kan door bestaande Thems of Templates (= zelfde). Ook kan je een template als basis nemen en daar de kleuren bijvoorbeeld van aanpassen.

 

Wat ook gebeurd is dat een commercieel bedrijf die software als basis neemt, het ook verbouwd en het dan voor veel of minder veel geld gaat vekopen.

 

Wat me nog het meest opgevallen is dat ik webshops maakte was dat mensen achterdochtig waren als het te goedkoop was.

Terwijl mijn filosofie was dat ik de software ook maar leen en mijn uren bereken die ik nodig heb om het op maat te maken.

Maar ik had al een goede basis. Moet ik dan toch voor werk dat ik niet gedaan heb veel geld gaan vragen?

 

Wat gebruik jij dan? Meneer de expert?

Als je naar mijn websites kijkt dan zijn die allemaal met of Joomla of Prestashop gemaakt.

Joomla is naar mijn mening het beste CMS en werkt prima als basis om een website van te maken.

Prestashop vind ik een mooie combinatie van een gratis basis waar eigenlijk alles al in zit.

Maar waar je ook nog modules bij kan kopen om het naar je smaal te maken.

 

Voor beiden geldt dat plenty sjablonen zijn om het een ander uiterijk te geven en als je wilt zijn er zat mensen

die een eigen template voor je kunnen maken. Het inrichten ervan kan je met wat wil en doorzettingsvermogen vrij snel zelf.

 

Er is erg veel hulp op internet en op de forums wordt snel gereageerd op je vragen.

Updates komen snel en er wordt ook genoeg doorontwikkeld om mee te kunnen met de moderne vragen.

 

Ik hoop dat jullie aan bovenstaande iets hebben.

groeten

Aldo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klopt, ik wil de website zien als de spin in het web.

Dus koppeling naar bestelsite,soc.media (marketing), kassa, p&o en boekhouden enz.

Dat word een duur grapje want: maatwerk van vele uren. Ik geloof niet dat daar een compleet systeem "out of the box" voor is.

Wat zoud de financiële meerwaarde zijn om het in alles te integreren.

Als 4 losse systemen x kosten en qua meer werk omdat het verschillende systemen zijn + 10% en je wilt een systeem waar alles in geintegreerd is kost x + 10000% vraag ik me af of dat slim is.

Free Record Shop had een project, ik geloof met SAP waarbij ze zoiets wilden maar dat is een hele dure ramp geworden.

 

http://webwereld.nl/nieuws/52351/sap-software-zorgt-voor-recordverlies-free-record-shop.html

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Aldo,

Ik zou jouw aangedragen optie 2 (Magento) toch echt onder optie 3 willen scharen.

Klanten die het beste van het beste willen, en geld speelt geen rol, die gaan niet voor de Magento/Opensource oplossing.

Die gaan voor een custom made pakket die sneller en beter inspeelt op de behoeftes van de klant.

 

Magento is een log en traag pakket, en heeft een krachtige server nummer om enigszins acceptabele snelheden te behalen.

 

Ik maak namelijk optie 2; Custom Made pakketten. Dit lijkt me vaak de beste oplossing voor een grote klant!

Link naar reactie
  • 0

ik heb me ook sufgezocht naar een koppeling tussen webshop en kassa, koppeling met boekhouding heb ik op een wat lager plan gezet,

 

Merk wel dat het allemaal zo zijn beperkingen heeft, dingen die mij heel vanzelfsprekend lijken die dan niet kunnen, bijv: ik kan een vaste klantenkorting geven op de webshop maar niet in de fysieke winkel.

 

Ik vind dat slecht doordacht en onlogisch, helpdesk van de software vindt dat dan weer heel raar van mij. :P

 

Denk dat veel mensen zoeken naar de middenweg, het hoeft niet zo spotgoedkoop maar ook weer geen tienduizenden euro's...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met Iwan. Niet echt iets nuttigs wat je uit dit stuk kan halen als je daadwerkelijk van plan bent om te beginnen met een webshop, naar mijn mening. Ik waardeer de poging om een mooi stuk te schrijven enorm, maar hier ontbreekt het bij optie 3 aan duidelijke handvatten en wordt er veel te diep op irrelevante stukken ingegaan. En ik ben het niet eens met de suggesties die gegeven worden bij optie 1 en 2.

Link naar reactie
  • 0

Voor de negatieveling onder ons. Ik vond het een duidelijk stuk. Natuurlijk is dit niet compleet. Het beschrijft op hoofdlijnen iemands ervaring. (en ja, ook ik zet wel een vraagteken bij zijn magento ervaring waar de site van Wehkamp , geloof ik , is in gebouwd) Indien het allemaal duidelijk is en dit stuk geen toegevoegde waarde heeft, begrijp ik niet waarom mijn vraag (waar ik al een jaar mee rond loop) al lang niet beantwoord is. (zie vorige items op dit forum over dit onderwerp)

 

Maar goed als iedereen het al weet ben ik benieuwd of ze hun FO willen delen. (uitgangspunt website is een belangrijk marketing instrument en wordt als startpunt van het verkoop kanaal gezien)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met de 'negatievielingen' eens. Het is een leuk stukje maar het zegt vooral iets over de kennis en de inzichten van de topic starter. Ook in de andere discussies over dit onderwerp wordt het als snel een beetje een soort strijd tussen kampen zoals je die ook op bijvoorbeeld autoblogs tegenkomt.

Net als in die andere topics wordt er ook hoe alleen maar naar de techniek gekeken en niet naar de wens van de klant.

Typisch programmeurs denken.

 

@jan king

De oplossingen die jij zoekt zijn er wel, ook heb zo'n idee dat er hier op het forum ook wel mensen zijn die jou dat aan kunnen bieden. Al is het dan door enkele delen als maatwerk te ontwikkelen, als het voor jou het probleem oplost wat is daar dan mis mee.

Wat SAP er mee te maken heeft weet ik niet, dat is een hele grote software reus die een hele andere markt bedient, voor het kleinere MKB zijn er andere oplossingen, veel goedkoper die hetzelfde doen, ook hier, gewoon even opletten op dit forum wie wat schrijft.

 

Wat bedoel je trouwens met FO?

Link naar reactie
  • 0

Het is een leuk stukje maar het zegt vooral iets over de kennis en de inzichten van de topic starter.

Daar was het volgens mij ook voor bedoeld ...

 

 

Omdat ik de vraag "welke webshop moet ik nou hebben " wel eens met mijn ervaring wilde beantwoorden zal ik hieronder het e.a. uiteenzetten. Je kan het daar mee eens zijn, of oneens dat mag allemaal. Ik ga geen discussies aan maar geef jullie gewoon wat inzicht in mijn ervaringen.

 

 

Wat bedoel je trouwens met FO?

Ik vermoed Functioneel Ontwerp ...

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je trouwens met FO?

Functioneel Ontwerp, dit is de basis voor de blauwdruk aan welke gebruikers eisen een ontwerp moet voldoen. Daarna ga je pas kijken naar een Technisch Ontwerp (TO) (welk platform, welke taal enz) Maatwerk bouwen in PHP is niet zo moeilijk als je voldoende geld hebt en dit tot je primaire bedrijfsproces behoort. Het beheren daarvan is daarna ook nog een uitdaging.

 

Vaak zie je dat overal wel een technische oplossing voor is. Maar of deze oplossingen ook allemaal beantwoorden aan de oorspronkelijk vraag is een andere.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.