Op dit moment ben ik bezig met het uitwerken hoe ik een freelancer wil vergoeden. Nu heb ik een model freelance overkomst gevonden waar je alles kan invullen (als iemand hem wilt, stuur even een prive bericht en dan mail ik hem).
De uitgangspunten van de vergoeding zijn als volgt:
- De freelancer krijgt een uurloon van EUR 2,- (exclusief btw)
- Per verkoop krijgt de freelancer een verkoopcommissie van 10% over het totaal verkochte bedrag exclusief BTW.
- De vergoeding zal binnen 2 maanden betaald worden
Bij het gedeelte van de vergoeding in het model freelance overeenkomst staat het volgende:
4 Vergoeding
4.1) Voor de in artikel 3 genoemde werkzaamheden zal opdrachtgever aan opdrachtnemer een vergoeding betalen van [nader in te vullen/
EUR 2,- per uur + een 10% commissie over het totaal verkochte bedrag exclusief BTW], te vermeerderen met de daarover verschuldigde BTW.
4.2) In het honorarium zijn begrepen de reiskosten, verblijfskosten, overige onkosten en eventuele reistijd. Er worden derhalve geen separate kosten vergoed buiten het in artikel 4.1 genoemde honorarium.
4.3) Opdrachtnemer zal de in artikel 4.1 genoemde vergoeding maandelijks achteraf in rekening brengen door middel van een gespecificeerde factuur.
4.4) Het gefactureerde bedrag zal binnen [noem betalingstermijn / 2 maanden] na ontvangst van de betreffende factuur aan opdrachtnemer worden betaald.
Als ik dit zo invul, is dat dan rechtsgeldig?
Een voorbeeld:
Stel de freelance verkoper werkt 5 uur en verkoopt voor 450 euro exclusief BTW. Dan is de vergoeding:
5 x 2 euro = 10 euro (uurloon, exclusief btw)
10% van 450 euro = 45 euro
Totale inkomsten = 55 euro (exclusief btw)
Totale vergoeding inclusief btw = ???
Hoe moet de btw in deze berekening meegenomen worden?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
inside
inside
Beste HL,
Op dit moment ben ik bezig met het uitwerken hoe ik een freelancer wil vergoeden. Nu heb ik een model freelance overkomst gevonden waar je alles kan invullen (als iemand hem wilt, stuur even een prive bericht en dan mail ik hem).
De uitgangspunten van de vergoeding zijn als volgt:
- De freelancer krijgt een uurloon van EUR 2,- (exclusief btw)
- Per verkoop krijgt de freelancer een verkoopcommissie van 10% over het totaal verkochte bedrag exclusief BTW.
- De vergoeding zal binnen 2 maanden betaald worden
Bij het gedeelte van de vergoeding in het model freelance overeenkomst staat het volgende:
4 Vergoeding
4.1) Voor de in artikel 3 genoemde werkzaamheden zal opdrachtgever aan opdrachtnemer een vergoeding betalen van [nader in te vullen/
EUR 2,- per uur + een 10% commissie over het totaal verkochte bedrag exclusief BTW], te vermeerderen met de daarover verschuldigde BTW.
4.2) In het honorarium zijn begrepen de reiskosten, verblijfskosten, overige onkosten en eventuele reistijd. Er worden derhalve geen separate kosten vergoed buiten het in artikel 4.1 genoemde honorarium.
4.3) Opdrachtnemer zal de in artikel 4.1 genoemde vergoeding maandelijks achteraf in rekening brengen door middel van een gespecificeerde factuur.
4.4) Het gefactureerde bedrag zal binnen [noem betalingstermijn / 2 maanden] na ontvangst van de betreffende factuur aan opdrachtnemer worden betaald.
Als ik dit zo invul, is dat dan rechtsgeldig?
Een voorbeeld:
Stel de freelance verkoper werkt 5 uur en verkoopt voor 450 euro exclusief BTW. Dan is de vergoeding:
5 x 2 euro = 10 euro (uurloon, exclusief btw)
10% van 450 euro = 45 euro
Totale inkomsten = 55 euro (exclusief btw)
Totale vergoeding inclusief btw = ???
Hoe moet de btw in deze berekening meegenomen worden?
Welke percentages moeten gebruikt worden?
Is uurloon btw hetzelfde voor de commissie?
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.
Groet
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/41555-vergoeding-freelancer/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag