• 0

Eenmanszaak opzetten middels UWV startersregeling

Hallo allemaal,

 

Zal even een kleine toelichting geven voordat ik mijn vraag stel.

 

Planning is om vanaf 12 Aug (ja morgen) in te gaan schrijven bij de KVK voor opstart van een eenmanszaak.

Doel van de onderneming is om mezelf te verkopen/inhuren als (zzp) Consultant op het gebied van Business intelligence.

De reden dat ik ga beginnen als ondernemer is dat mijn vorige werkgever failiet is gegaan. (Ja denk je dan is het dan wel zo slim om voor jezelf te beginnen. ) De gedachte is er altijd al geweest alleen sta ik nu voor de keuze, ik kan in loondienst gaan bij een oude opdracht gever maar dit gaat gewoon nog even duren. (reden hierachter laat ik even achterwegen).

Ik kan dan heel lui doen en de periode gaan uitzitten en genieten van 70% ww uitkering maar kan hier gewoon niet tegen.

Vanuit mijn oude relaties kwam de vraag of ik ook zzp werk kon doen, en middels de starters regeling van het UWV kan ik nu vrij risicoloos (behoud van 41% van uitkering voor 6 mnd) een eigen onderneming opzetten.

 

Na al het opzet werk zit ik alleen met de volgende:

 

- 1 jan t/m 20 juni in loondienst

- 20 junie t/m 12 aug in de WW

- Per 12 aug t/m max 12 Feb startsregeling 41% uitkering(ww)

 

Zoals het er nu uitziet is er een mogelijkheid dat ik t/m dec aan het werk kan bij 1 a 2 klanten.

 

Vraag: Hoe ziet de belasting mij als ik eind van het jaar mijn opgave moet doen voor inkomstenbelasting.

 

Als ik puur mijn verwachte omzet gebruik weet ik redelijk goed waar ik aan toe ben qua verwachte betaling aan IB en zorgwet.

Het zal kiele kiele worden maar met beetje geluk zou ik de 1225 uren kunnen halen. (mede door de versoepeling met reistijd, en alle rand zaken die komen kijken bij het opzetten en onderhouden van de onderneming.)

 

Van de 41% uitkering die ik de komende periode blijf houden worden premies op ingehouden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe je belastingopgave eruit zal zien hangt van veel factoren af.

 

Of je de belastingdienst uit kunt leggen dat je het urencriterium haalt in 4,5 maand (70 uur per week!) waag ik te betwijfelen. Jammer dat je daardoor wat voordelen mist in je eerste jaar, maar waarom zou je dat tegenhouden? Als je nu al meerdere opdrachtgever hebt tot december dan is dat toch beter dan de WW?

 

Maar misschien moet je niet overhaast zijn en de komende week een goed ondernemingsplan maken voor je aan dit avontuur begint. Maak bij de KvK een afspraak voor een adviesgesprek. En bespreek ook met de UWV de mogelijkheden. Misschien is een tijdelijk dienstverband bij je opdrachtgevers wel beter, waarna je weer terug kunt vallen op de WW.

 

Niet in paniek ondernemer worden om een korte termijn probleem op te lossen, want na afloop van dat half jaar bij die opdrachtgevers heb je geen recht meer op WW. Maak dus een bewuste keuze, met aandacht voor de risico's!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hoe je belastingopgave eruit zal zien hangt van veel factoren af.

 

Of je de belastingdienst uit kunt leggen dat je het urencriterium haalt in 4,5 maand (70 uur per week!) waag ik te betwijfelen. Jammer dat je daardoor wat voordelen mist in je eerste jaar, maar waarom zou je dat tegenhouden? Als je nu al meerdere opdrachtgever hebt tot december dan is dat toch beter dan de WW?

 

Maar misschien moet je niet overhaast zijn en de komende week een goed ondernemingsplan maken voor je aan dit avontuur begint. Maak bij de KvK een afspraak voor een adviesgesprek. En bespreek ook met de UWV de mogelijkheden. Misschien is een tijdelijk dienstverband bij je opdrachtgevers wel beter, waarna je weer terug kunt vallen op de WW.

 

Niet in paniek ondernemer worden om een korte termijn probleem op te lossen, want na afloop van dat half jaar bij die opdrachtgevers heb je geen recht meer op WW. Maak dus een bewuste keuze, met aandacht voor de risico's!

 

Beste ron van der kolk

 

Bedankt voor je reactie. Om extra toelichting te geven.

Ik ben uitbreid met het UWV hierover in gesprek geweest kijkende dat het een risico is. Ik heb hiervoor ook mijn ondernemingsplan geschreven en heb komende week nog een extra gesprek bij een accountant om deze vraag ook bij hem voor te leggen.

 

Zoals ik zij kan ik nu veilig in de WW blijven en wachten totdat ik kan tekenen bij de eventuele werkgever die ik op het oog heb. Dit kan alleen nog wel een tijd duren en tot die tijd kan er nog altijd wat gebeuren waardoor het eventueel niet doorgaat.

Omdat ik toch vraag kreeg uit verschillende richtingen zoor ZZP werk ben ik dit dan ook goed gaan bekijken.

Qua ondernemingsplan is alles goedgekeurd (anders krijg je ook geen startersregeling via het UWV).

 

Hierdoor krijg ik komende 6mnd 41% van mijn normale uitkering. Met die bedrag kan ik rondkomen en wat overhouden.

Dus mocht het toch niet lekker gaan met de eenmanszaak zit ik niet in financiële problemen. Na de 6mnd periode kan je kiezen: Doorgaan als zelfstandige of stoppen en terug vallen in de WW (wat je nog resterend heb) dit zal in mijn geval tot eind april zijn. Mocht je toch doorgaan met de onderneming, dan hoef je de uitkering die je hebt gekregen niet terug te betalen. (dit is nieuw per 01-01-2013) hiervoor was dat anders.

 

mijn doel: Als ZZP te gaan werken (in ieder geval de komende 6mnd) en eventueel rond eindtijd van deze periode, door te gaan of terug te gaan in loondienst. Mochten beide niet lukken behoud ik mijn resterende WW uitkering en kan ik hier op terugvallen.

 

Alle zaken rondom de onderneming is al opgezet/ingepland. (verzekeringen, VAG, rekening, domein, promotie enz)

Alleen staat de vraag nog open qua IB in combinatie met de 41% uitkering. (In de begroting hou ik hiervoor een 40% reserve voor aan van de maandelijkse binnenkomsten.) Liever te veel reserveren dan jezelf rijk rekenen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals aangegeven voor de de 1225 uren van de belasting dienst is kiele kiel,

 

Maar:

 

- Per week 40 uur declarabel

- gemiddeld 1,5 tot 3 uur woon werk verkeer

- 7 uur in de week netwerken (linkedin, mailtjes, relatie onderhoud, Acquisitie)

- 1 a 2 uur administratie werk.

 

kom ik al uit op 64 uur.

 

+ je mag meerekenen

- File tijd

- De tijd van opstart (ondernemingsplan, enz enz)

- Bouwen van je website

- Vakliteratuur, dan wel cursussen / scholing.

 

Het is dus wel mogelijk alleen blijft het kiele kiele qua uren.

Belangrijkste is een goede uren administratie wat je per dag hebt gedaan, waarbij je kan aantonen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar de originele vraag was,

- hoe ziet de belastingdienst mijn inkomsten vanuit het UWV in combinatie met mijn verdiensten uit bedrijf. (De eventuele Fiscale aftrek buitenwegen laten). Bij het indienen van van mijn Inkomstenbelasting.

 

 

Gewoon, als inkomen uit (voormalig) loondienstverband. Maar is dat relevant? Het lijkt me dat je het allemaal veel te moeilijk maakt voor jezelf.

 

Bruto Inkomen WW + Winst ondernemer = totaal belastbaar inkomen (vóór toepassen aftrekken). Punt

 

Na fiscale aftrekken etc betaal je over het restant belasting, rekening houdend met de reeds op de WW uitkering in mindering gebrachte - dus al betaalde - belastingen

 

 

Per 12 aug t/m max 12 Feb startsregeling 41% uitkering(ww)

Nee, geen 41% uitkering. Dat is een denk- en rekenfout

Die 29% korting wordt berekend over de WW uitkering zelf, niet over de 100% basis. Met andere woorden: je trekt de 29% korting niet van de 70% uitkering af, maar je vermenigvuldigt ze met elkaar: 70 % x (100-29%) = 49,7%

 

In begrijpelijk Nederlands:

[*]de WW uitkering is 70% van je dagloon (oude salaris gemaximeerd tot jaarloon SV),

[*]de UWV startersregeling is 100-29= 71% van je WW uitkering =70%*71% = 49,7% van je oude salaris

 

En de eerste 2 maanden van de WW uitkering is de uitkering niet 70 maar 75% van je dagloon. Hierdoor is ook de uitkering van de UWV startersregeling de eerste 2 maanden hoger : 75% x 71% = 53,25% van je oude salaris

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.