• 0

Correcte BTW op download-software van Microsoft?

Goedemorgen,

 

Ik heb op 6 nov 2012 via de nederlandstalige website van microsoft store software gekocht (http://www.microsoftstore.com/store/mseea/nl_NL/home)

 

4 pakketten met een eenheidsprijs van € 249,- (incl btw)

Totaal: € 996,-

 

In de bevestiging stond een BTW bedrag (ook de term BTW is gebruikt) van €129.92 en een subtotaal van € 866.08.

Als ik dit zelf uitreken kom ik op het volgende uit.

totaal: €996

Sub: € 996 / 1.21 = € 823.14 ( € 42.94 lager!)

BTW: € 996 - € 823.14 = € 172.86

 

Mijn vraag is of microsoft mij een factuur moet sturen met de correcte bedragen ? Ze zeggen zelf dat ze dat niet kunnen voor gedownloade software.......

 

 

 

 

 

[titel aangepast - mod]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Blijkens je rekensom hanteert Microsoft een btw-tarief van 15%. Dat geeft mij de indruk dat ze de software aan jou hebben geleverd vanuit een ander EU-land dan Nederland.

 

Heb je een factuur? Zoja, staat er een Nederlands btw-nummer op de factuur? Dán zou er namelijk 21% btw gerekend moeten zijn en lijkt het me logisch dat je om een correcte factuur verzoekt.

 

Tuurlijk kan Microsoft jou een factuur verstrekken, ook voor gedownloade software, het punt is dat ze het niet WILLEN.

 

Ik denk dat je daar wellicht beter mee kan leren leven, en bij volgende bestellingen van tevoren nagaan of je een factuur krijgt met nederlandse btw, in plaats van slechts een opdrachtbevestiging.

Een onderneming is verplicht een factuur uit te reiken als hij levert aan andere ondernemers. Maar dan moet de leverancier datl wel weten, anders kan hij hier niet aan voldoen. Aangezien software-downloads van Microsoft meestal gekocht worden door particulieren, kan ik me voorstellen dat Microsoft hier geen facturen voor uitreikt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord.

 

Ik heb geen factuur en inderdaad slechts een opdrachtbevestiging.

 

Voordat ik de bestelling heb gemaakt heb ik contact opgenomen met Microsoft om aan te geven dat ik op een ander BTW bedrag uitkom (en software voor een bedrijf koop). Hierbij gaven ze aan dat dit inderdaad het tarief van een ander EU land was (deze conclusie kwam na 1,5 uur). Deze kon ik terugontvangen via een VAT formulier die naar me toegestuurd zou worden. O.a. deze antwoorden.

 

"I have contacted the Accounting Department to send you the VAT Invoice. As soon as I receive an update from them I will contact you."

 

"I wanted inform you that your VAT request has been processed. It normally takes 45 days from the date of purchase for the VAT form to reach our customers. We have received a very large number of requests from across Europe but please let me know"

 

en het laatste antwoord:

"I have contacted the accounting department and was informed that we cannot send VAT invoices for electronic downloadable products."

 

Je wordt hier toch eigenlijk gewoon misleid? Toegevoegd een voorbeeld van de microsoft store website waar ze aangeven dat het product inclusief BTW is. (en aangezien er BTW staat ga ik er toch echt vanuit dat ik te maken heb met nederlandse BTW).

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

en aangezien er BTW staat ga ik er toch echt vanuit dat ik te maken heb met nederlandse BTW.

 

... terwijl de personen van het callcenter je gemeld hebben dat het om btw van een andere EU-lidstaat gaat. Ik zou er niet van uitgaan.

 

Als je een factuur hebt die aan de factuureisen voldoet (naam, adres, btw-nummer, etc) kun je de btw zelf terugvragen in het desbetreffende EU-land. Het is inderdaad wel vrij grofschandalig dat Microsoft iets aanbiedt 'voor zelfstandigen' maar ze op het gebied van de btw een dikke wind in het gezicht blaast. Maarja, wat doe je eraan?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

... terwijl de personen van het callcenter je gemeld hebben dat het om btw van een andere EU-lidstaat gaat. Ik zou er niet van uitgaan.

 

Ik heb het er inderdaad een beetje krom neergezet. Ik bedoelde als ik de informatie niet had van het callcenter dat ik er in dat geval sowieso van uitging dat het 21% BTW was.

Link naar reactie
  • 0

Deze case ondersteept weer eens dat Microsoft zichzelf centraal op een voetstuk stelt zonder enig commitment voor hun eindgebuiker of "certified partners". De gehanteerde prijs is een advies verkoopprijs inclusief BTW. Door de transactie te laten plaats vinden vanuit een EU-land met slechts 15% BTW houden ze er zelf netto het meeste aan over. Ze hoeven in dat land slechts 15% van de opbrengst af te dragen. (In NL zouden ze 21% moeten afdragen)

De marge die een nederlandse reseller in de zak zou steken (na afdracht van 21%) hebben ze ook verdient.

 

Maar goed het is natuurlijk de vrijwillige keuze van de ondernemer om Microsoft extra te sponsoren door de Nederlandse resellers (webshops of winkels) voorbij te lopen.

 

Paul.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Deze case ondersteept weer eens dat Microsoft zichzelf centraal op een voetstuk stelt zonder enig commitment voor hun eindgebuiker of "certified partners".

 

Wat zijn de alternatieven?

 

Microsoft neemt genoegen met minder winst en 'undercut' zijn resellers....

 

Microsoft maakt direct sales duurder en maakt nog meer winst....

 

Microsoft verkoopt niet direct en laat deze markt aan anderen over....

 

Het is nooit goed. :P

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
De gehanteerde prijs is een advies verkoopprijs inclusief BTW. Door de transactie te laten plaats vinden vanuit een EU-land met slechts 15% BTW houden ze er zelf netto het meeste aan over. Ze hoeven in dat land slechts 15% van de opbrengst af te dragen. (In NL zouden ze 21% moeten afdragen)

Volgens mij snap je nog niet helemaal wat BTW is. 15% of 21% maakt niet uit voor de winst. De BTW moet worden afgedragen...

Link naar reactie
  • 0

Of topic, bij deze toch maar een toelichting (berekening) van mijn stelling hoe Micosoft de winst maxialiseerd met BTW tarief.

Bedragen zijn fictief ter educatie.

 

Als producent maak ik een product.

Kostprijs product: euro 30,- (ex. btw)

Ik bepaal een advies verkoopprijs voor dit product binnen de EU van euro 100,- inclusief BTW

Mijn hoofdkantoor is gevestigd buiten de EU.

 

Als ik dit product verkoop vanuit een kantoor in Zweden moet ik over de euro 100,- die ik ontvang 25% btw afdragen aan de Zweedse belasting. Mijn opbrengst wordt dan euro 100/1.25 = euro 80,- WINST = euro 50,-

 

 

Als ik het zelfde product verkoop vanuit een kantoor in Luxemburg moet ik over de euro 100,- die ik ontvang slechts 15% belasting afdragen. Mijn opbrengst wordt dan 100/1.15 = 86.95 WINST= euro 56.95

 

 

 

Correct me if I am wrong...

 

Paul

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vanwaar de veronderstelling dat de advies verkoopprijs voor ieder land in de EU gelijk is?

Een pakketje Office of Windows heeft volgens mij niet overal dezelfde prijs. Zelfs binnen Nederland kom ik verschillende prijzen tegen.

 

Microsoft handelt net als veel andere ICT bedrijven vanuit Ierland vanwege het gunstige fiscale klimaat voor internationale bedrijven. Het gaat dan vooral om vennootschapsbelasting. De BTW lijkt mij ondergeschikt.

Link naar reactie
  • 0
  • 0

Vanwaar de veronderstelling dat de advies verkoopprijs voor ieder land in de EU gelijk is?

 

Zelfs als de verkoopadviesprijs in elk Europees land anders is, is verkoop vanuit het laagste BTW-land aantrekkelijk. Reken voortaan eerst eens door voordat je iemand anders bekritiseert op zijn sommetjes.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.