• 0

Iedere maandag opvallende bestelstatistieken

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat klinkt inderdaad als een eerste-werkdag-piek. Veel werknemers hebben blijkbaar een te druk weekend....

Vergelijk je bezoekers-statistieken. Google Analytics vind ik daarvoor ideaal.

 

Zelf zie ik bij mijn meestbezochte informatieve website soortgelijke dips en pieken. Beduidend minder bezoekers in de weekenden en tijdens vakanties. Ook minder bezoekers op zonnige (weekend)-dagen en bij evenementen als een voetbal WK of troonwisseling.

 

Wat mij opvalt is het uitstelgedrag. Op één januari is het extra rustig, maar op twee januari is het extra druk. Dit jaar was dat doordeweeks, maar in 2012 was dat extra opvallend toen twee januari op een maandag viel. Hetzelfde zie ik bij de kerst: rustig op 25 en 26 december, maar extra druk op de 27e. Ik denk dat de drukke maandag ook een uitstel effect laat zien.

 

In de bezoekersgrafiek zie ik een soort van zaagtand-figuur met als piek vaak de maandag en als dal de zaterdag. Op maandag is het meestal twee keer zo druk als op een weekend-dag. Dit is overigens wel doelgroep-afhankelijk. Ik heb ook een site waar de piek juist in het weekend valt.

 

Verder vind ik het ook wel interessant om het bezoek per uur van de dag te vergelijken. Op de drukke maandagen komen de meeste bezoekers tussen 10:00 en 11:00 (koffiepauze?), dan is er even een dipje en vervolgens weer een piek tegen 13:00u (lunchpauze?). Tegen 17:00u wordt het rustig tot 19:00u (naar huis en eten). Daarna wordt het weer drukker tot 21:00 en dan zie ik het snel afnemen. De meeste bezoekers gaan blijkbaar vanaf 22:00u naar bed en tegen 4:00u slapen ze vrijwel allemaal. Vanaf 7:00u loopt het snel weer op en zie ik op de andere doordeweekse dagen een soortgelijk patroon.

 

Tenslotte nog een wellicht voor de hand liggende tip: gebruik je statistieken functioneel. Door mijn statistieken weet ik wanneer ik het beste mijn dagelijkse backups kan inplannen en het onderhoud aan de websites kan doen. Misschien kun je ook je marketing beter inplannen indien je weet wanneer de bezoekers komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt inderdaad als een eerste-werkdag-piek. Veel werknemers hebben blijkbaar een te druk weekend....

 

Wat ik me dan afvraag: betalen deze klanten dan wel voornamelijk met iDeal? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat mensen massaal op het werk / op kantoor met hun tancodelijstje of identifier zitten...

 

Als mensen inderdaad op hun werk zitten te bestellen dan vind ik betalen via paypal / achteraf betalen etc. logischer.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een doelgroep van meiden van 15 tot 25 jaar oud.

De meeste hiervan zitten denk ik nog op school waarbij ze (waarschijnlijk) vaak wisselende tijden hebben.

 

Qua bezoekersaantallen zie ik een minimale daling in het weekend, niet erg opvallend.

De bezoekersaantallen op de maandagen zijn gelijk aan de rest van de week. Juist daarom vind ik het zo bijzonder.

 

Ondertussen heb ik ook iemand gesproken die hier onderzoek naar gedaan heeft, bijna alle webshops hebben dit schijnbaar. Ze vertelde mij ongeveer hetzelfde verhaal als jullie. In het weekend tijd voor leuke dingen en de stad in gaan, en op maandag (ook door het uitstelgedrag waarschijnlijk) lekker online shoppen om jezelf wat 'op te vrolijken'.

 

Met google analytics ben ik al redelijk actief, mijn bezoekers zijn 's avonds net na het avondeten het meest actief, dan plan ik ook de nieuwsbrieven/social media communicatie in.

 

In ieder geval leuk om dit zo te zien en bij te houden! :)

Webshop in accessoires en modemusthaves - http://www.webstash.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik bestel (grote dingen) ook vaak liever op maandag dan in het weekend, en dat heeft de volgende reden. "Vandaag bestellen, morgen in huis" geldt meestal niet voor het weekend. Daarom stel ik het bestellen liever uit naar de maandag, zodat ik er nog een nachtje over kan slapen, misschien nog bedenk dat ik een extra product moet bestellen (besparing verzendkosten). Uiteindelijk is toch alles pas dinsdag binnen.

 

Worden TAN-codelijsten nog veel gebruikt? Bij ING werken de meeste consumenten denk ik toch met een sms, die je vrij onopvallend wel kan intoetsen op je werk en altijd bij je hebt.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het 'morgen in huis' element wel mee speelt - vaak een reden om in het weekend niets te bestellen gezien het toch pas dinsdg een keer bezorgd wordt.

 

ING klanten krijgen hun tan-codes tegenwoordig (vrijwel) allemaal per sms, die velletjes met codes zijn pakweg 10 jaar terug al uitgefaseerd.

 

Overigens is het maar de vraag hoeveel van die bestellingen vanaf kantoor gedaan worden. Er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die niet op locatie werken, of uberhaupt niet werken, en daarvoor is maandag ook ideaal om bestellingen te plaatsen.

Link naar reactie
  • 0
die velletjes met codes zijn pakweg 10 jaar terug al uitgefaseerd

Nee hoor, daar kan men nog steeds voor kiezen. Ikzelf krijg ze ook nog en daar heb ik niets voor hoeven doen. Naast de TAN's hebben we er onlangs zelfs nog PAC codes bij gekregen.

 

Ik bestel zelf liever ook begin van de week zodat ik beter kan inschatten wanneer ik het ontvang.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het 'morgen in huis' element wel mee speelt - vaak een reden om in het weekend niets te bestellen gezien het toch pas dinsdg een keer bezorgd wordt.

 

ING klanten krijgen hun tan-codes tegenwoordig (vrijwel) allemaal per sms, die velletjes met codes zijn pakweg 10 jaar terug al uitgefaseerd.

 

Overigens is het maar de vraag hoeveel van die bestellingen vanaf kantoor gedaan worden. Er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die niet op locatie werken, of uberhaupt niet werken, en daarvoor is maandag ook ideaal om bestellingen te plaatsen.

 

Ik denk ook dat het om deze reden is. Zelf bestel ik dan ook liever op maandag, omdat het dan toch pas verwerkt zal worden.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Er zijn tal van harde en zachte, grote en kleine factoren aan te wijzen: inhaalvraag van het weekend (wel gezien of over gehoord/niet gekocht of misschien niet geslaagd tijdens het shoppen), of de zondag, (nieuw) geld beschikbaar op maandag. Het kan ook een artikel zijn wat in het weekend geconsumeerd of defect geraakt is. En mijn meeste fysieke concurrenten zijn op maandag gesloten. ;D

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.