• 0

Slim om een BV te beginnen of niet

Hallo,

In 2010 ben ik begonnen met mijn eenmanszaak.

Ik richt mij op het verhuren van artiesten voor feesten.

Mijn gemiddelde winst in de afgelopen 3 jaar is zo'n 40.000 per jaar.

Op dit moment loop ik vast en denk ik niet meer dan deze 40.000 per jaar te gaan verdienen. Om deze reden wil ik gaan samenwerken met een evenementbureau.

De situatie is zo; ik heb een eenmanszaak, hij een BV

Zijn voorstel is om voor onze samenwerking een aparte BV te gaan oprichten. Vanuit deze BV sturen wij onze facturen en betalen wij onze kosten.

Wij gaan niet op de loonlijst van de BV maar gaan naar de BV factureren. Ik vanuit mijn eenmanszaak, hij vanuit zijn BV. Omdat we grootaandeelhouders zijn hoeven we geen loon uit te keren.

Omdat ik hier totaal niks vanaf weet wil ik meer informatie inwinnen.

Omdat ik nu een eenmanszaak heb en altijd wel 1225 uur aan mijn onderneming werk heb ik al een aftrekpost. De ondernemersaftrek. De startersaftrek krijg ik niet meer. Daarnaast heb ik de MKB winst-vrijstelling.

Daarnaast las ik ergens dat het pas aantrekkelijk is om een BV te gaan beginnen wanneer je meer dan 150000 winst per jaar hebt. Dat betekent dus dat we 300000 winst moeten hebben per jaar?

Dit is het enige wat ik weet.

Wat ik me af vraag is of het wel aantrekkelijk is om deze constructie te gaan toepassen, mijn eenmanszaak hou ik dus om te gaan factureren. Nu kan ik nooit aantonen dat ik wel 1225 uur heb gemaakt voor de aftrekposten.

Mag deze constructie wel?

Graag hoor ik van u.

Groeten Appie

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43753-slim-om-een-bv-te-beginnen-of-niet/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Slim: BV in plaats van eenmanszaak wanneer je in de beoogde samenwerking (gezamenlijke BV) gelooft.

Niet slim: BV i.p.v. eenmanszaak wanneer je er niet in gelooft.

Nog minder slim: Werkzaamheden voor je ‘gezamenlijke BV’ te verrichten vanuit je eenmanszaak.

En dan komt er natuurlijk wel het nodige hier bij kijken, maar dat zijn mijns inziens de beginselen.

• 0

Hallo,

Bedankt.

Ik hoop dat er wat dieper in de theorie kan worden gegaan.

Ik las net dat je als dga bijvoorbeeld minimaal 41000 moet verdienen.

Omdat we allebei 50% van de aandelen krijgen zijn we dan allebei dga van de bv?

Wat als er niet eens 41000 wordt verdiend? Of 82000?

Mag ik factureren vanuit mijn eenmanszaak naar de bv ipv op de loonlijst te staan?

Is er een manier dat ik nog wel in aanmerking kom voor de aftrekposten die een eenmanszaak heeft. Omdat ik dus wil factureren vanuit deze eenmanszaak dacht ik dat ik wel kan aantonen het urencriterium gehaald te hebben.

Misschien is mijn denkwijze niet juist?

• 0

Mag ik factureren vanuit mijn eenmanszaak naar de bv ipv op de loonlijst te staan?

Nee. je bent dan alleen je eigen geld aan het rondpompen. En je eenmanszaak heeft dan nog maar één opdrachtgever, namelijk je eigen BV. Daarom is je eenmanszaak volgens de Belastingdienst niet langer een onderneming. En dan heb je geen recht meer op de bijbehorende belastingvoordelen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Bedankt,

Duidelijk.

Hoe zit het met het verhaal van de dga.

Ben ik automatisch een dga wanneer ik 50% van de aandelen van de bv heb?

En moet je 41000 per jaar op de loonlijst staan, dus er moet 82000 binnen komen?

Is er een andere mogelijkheid om toch de voordelen van de eenmanszaak toch te krijgen?

• 0

Is er een manier dat ik nog wel in aanmerking kom voor de aftrekposten die een eenmanszaak heeft.

Ja, heel simpel: niet gaan opereren vanuit een BV

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Op zich zou je natuurlijk een VOF kunnen oprichten tussen jou en de BV van het evenementenbureau; alleen is de hoofdelijke aansprakelijkheid van de vennoten dan niet prettig voor de BV van het evenementenbureau (voor jou uiteraard ook niet) . Alternatief zou dan kunnen zijn: een VOF tussen jou en de nieuw op te richten Dochter BV van het evenementenbureau, en duidelijke beperkte bevoegdheden per afzonderlijke vennoot.

Voer voor een goede fiscalist om je de ins en outs daarvan uit te leggen, alsmede overige alternatieven

Ik las net dat je als dga bijvoorbeeld minimaal 41000 moet verdienen.

Dat is niet zo. Je doelt op de gebruikelijk loon regeling . Dat is geen minimum, maar het voor jouw branche en beroep gebruikelijke salaris. Dat kan zowel hoger als lager zijn dan de grens van (in 2013) € 43.000,- Bij € 43.000,- verschuift de bewijslast van wat voor jou een gebruikelijk loon is van jou naar de fiscus toe

Omdat we allebei 50% van de aandelen krijgen zijn we dan allebei dga van de bv?

Iedereen met een aanmerkelijk belang van 5% of meer is DGA, ongeacht of je ook als bestuurder staat ingeschreven.

Gebruikelijk loon regeling DGA is alleen van toepassing als de DGA ook arbeid verricht voor de BV.

Wat als er niet eens 41000 wordt verdiend? Of 82000?

Het zal de fiscus worst zijn of je het netto salaris ook daadwerkelijk uitkeert ( je kunt dat ook in rekening courant opnemen : een schuld van de BV aan de DGA dus) , zolang je de loonbelasting over die 2 x € 43.000,- maar netjes afdraagt

Maar als de winst niet toereikend is kun je de fiscus vooraf schriftelijk verzoeken om het gebruikelijk loon niet of slechts gedeeltelijk te mogen toepassen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 1

Beste Appie20,

Maak er alsjeblieft geen zooitje van. Het is prima dat je je bedrijfsactiviteiten wilt uitbreiden richting het evenementenbureau, maar kan het ook projectmatig? Als ik jouw verhaal zo hoor dan kan het betreffende project prima binnen maatschapsvorm worden uitgevoerd. Er zijn twee maatschapsleden: de BV en jij. Samen omschrijf je in het maatschapscontract wat jullie met z'n tweeen gaan doen en hoe de winstverdeling eruit gaat zien (veelal 3 elementen: rentevergoeding over ingebracht kapitaal, arbeidsvergoeding en verdeling van de overwinst). Zijn winstaandeel wordt in de BV verwerkt en jouw winstaandeel wordt in de aangifte inkomstenbelasting verwerkt. Zo simpel kan het zijn! Als een goed ondernemer zorg je ervoor dat de risico's goed worden afgedekt en wanneer het project is afgelopen, wordt de maatschap weer opgedoekt en ben je klaar. Zit je niet met gebruikelijk loon, VPB-aangifte, e.d. Kijk eerst maar of het gezamenlijke project van de grond komt, daarna kun je ALTIJD nog besluiten er een BV van te maken. Dan trek je er een 'jasje' om, zoals weleens gezegd wordt. Succes!

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar