• 0

Accountant kiezen: waar op te letten?

Tot mijn verbazing was hier nog geen topic over, dus bij deze: waar moet je op letten als je accountants met elkaar vergelijkt? Wij zijn op zoek naar een meedenkende accountant (ons bedrijf is aan nogal wat verandering onderhevig), maar waar moet je op letten bij het maken van je uiteindelijke keuze?

 

Zijn er vragen die je zou kunnen stellen tijdens de kennismaking, die inzicht geven in hoe een accountant werkt voor en meedenkt met zijn klanten?

 

Zou ik kunnen vragen naar referenties die soortgelijk zijn aan ons bedrijf (of mogen ze die sowieso niet geven?)

 

Waar hechten jullie verder aan bij de keuze van een accountant?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Voor de vuist weg (in volgorde van prioriteit:

- heeft die verstand van zijn vak

- snapt hij mijn business

- denkt hij met me mee

- zit die in de buurt

- is de prijs/kwaliteitsverhouding in orde

- kan ik met hem opschieten

- heeft zijn kantoor de juiste maat (uit ervaring weet ik dat de organisatie van je "leverancier" ongeveer even groet moet zijn als je eigen organisatie. De meeste leveranciers bij ons zijn organisaties van 2 tot 10 personen)

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ha wat een toeval. Ik vind net de nota van onze accountant bij de post en erger mij aan het feit dat hij geen urenverantwoording bij zijn factuur meezendt. Persoonlijk doen wij dit zelf altijd en ik vind dit ook wel zo handig, zeker als hij -zoals in ons geval - per kwartaal een factuur zendt.

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

ben het eens met het lijstje van De Witte, maar het belangrijkste is dat jij als ondernemer een goed gevoel hebt en vertrouwen hebt in je accountant. de personal fit is zeer belangrijk, je accountant moet met jou medenken en daar moet jij persoonlijk in kunnen vertrouwen.

 

het is ook afhankelijk voor wat voor soort werk je de acc inhuurt: opstellen jaarrrekening, belastingaangifte, salarisadministratie (ik neeem aan dat jaarrekeningcontrole hier niet speelt). ik he goede ervaring met accountants die lid zijn van het SRA (www.sra.nl).

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Is de naam accountant hier wel goed gekozen?

Meestal ben je beter af bij een administratie en belastingadvieskantoor.

Zelf geef ik de voorkeur aan en maak ik gebruik van een kantoor dat werkt op basis van een vaste prijs. Aan de hand van de werkzaamheden in het afgelopen jaar wordt de nieuwe prijs voor het komende jaar dan afgesproken. Geen geneuzel aan urenstaatjes waarbij je je gaat ergeren aan 0.10 kopieerwerk en dergelijke en je weet exact waar je aan toe bent.

 

(PS. behalve dan voor een incidentele belasting/btw controle ed.

Daarvoor worden de uren wel extra gefactureerd.)

 

Ik heb ook een zeer grote hekel aan kantoren waarbij ieder telefoontje wordt geschreven

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 0

Is de naam accountant hier wel goed gekozen?

Meestal ben je[glow=red,2,300] beter af bij een administratie en belastingadvieskantoor[/glow].

Ik heb ook een zeer grote hekel aan kantoren waarbij ieder telefoontje wordt geschreven

 

Rien, helemaal met je eens !

Een goede accountant is een kleine accountant of een administratiekantoor.

De grotere hebben het klant-gevoel vaak verloren en zeker het stukje service van "even een klein vraagje tussendoor" zonder rekening.

 

@Decorum

Het lijstje van de Witte is een goed handvest. Als je tevreden bent over je administratiekantoor, spreek eens met hun over een oplossing...(misschien willen ze wel met je mee groeien)

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Als je tevreden bent over je administratiekantoor, spreek eens met hun over een oplossing...(misschien willen ze wel met je mee groeien)

Het is een eenmanszaak, die tot nu toe naar volle tevredenheid onze administratie heeft gedaan maar niet gespecialiseerd is in BV's en -structuren. Meegroeien zit er niet in.

 

Het werk van een accountant gaat verder dan puur "doen wat er gedaan moet worden," vandaar dat ik kunnen meedenken erg belangrijk vind.

 

Bedankt allemaal voor de tips tot nu toe!

Link naar reactie
  • 0

 

Ojeee.....pas op voor de dikke klapsigaar en en de Jaguar voorzien van nappa lederen bekleding! ;D

 

Nu lijkt mij de expertise omtrent BV's en structuren niet wereldvreemd binnen de dagelijkse werkzaamheden van een goed georganiseerd administratie- belastingadvieskantoor. Wanneer ze bij specifieke vraagstukken de kennis niet zelf in huis hebben, dan weten ze wel waar ze bv een accountant of fiscalist vandaan kunnen toveren voor die enkele specifieke behoefte hieromtrent.

Het lijkt mij namelijk niet noodzakelijk dat de expertise van deze heren/dames "fulltime" beschikbaar moet zijn.

 

Succes

 

(ik weet echter nog steeds niet of Egbert sigaren rookt ;))

 

 

 

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

het belangrijkste is dat jij als ondernemer een goed gevoel hebt en vertrouwen hebt in je accountant. de personal fit is zeer belangrijk, je accountant moet met jou medenken en daar moet jij persoonlijk in kunnen vertrouwen.

 

de bedragen lijken mij realistisch.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Als jouw accountant elk kwartaal al de administratie checked...dan is het bedrag voor de jaarrekening iewat aan de te hoge kant (in vergelijking met de kwartaalbedragen)...

Verder lijkt het bedrag me redelijk...

 

Echt vergelijken kan ik pas als ik ook meer gegevens heb omtrent het aantal mutaties/boekingen/facturen etc dat in je boekhouding verwerkt is....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

vorig jaar ongeveer 100 regels in de bekende spreadsheet, da's bank en mem bij elkaar (75 mutaties bank en 25 mem). was wel mijn startjaar dus dat zal dit jaar zeg maar verdubbelen gok ik. het lijkt mij dat het niet bijzonder veel is.

 

dan lijkt het gegeven de 'complexiteit' van de administratie inderdaad wel aan de hoge kant. maar in die prijs zit vast ook wel een aantal uren meedenken/ouwehoeren. dan valt het wel weer mee.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

dan lijkt het gegeven de 'complexiteit' van de administratie inderdaad wel aan de hoge kant. maar in die prijs zit vast ook wel een aantal uren meedenken/ouwehoeren. dan valt het wel weer mee.

 

Ben ik niet eens met Venture Capital;

 

Als jouw "Accountant" uren meedenken/praten meeberekent dient hij dit apart te vermelden.

En dan nog....hoeveel uur valt er mee te denken voor een dergelijke kleine boekhouding.....

En dan zit er nog niet eens een VpB-aangifte oid bij....

 

Msteer.... ik zou eens serieus gaan shoppen...(voor mij zit je te ver weg..maar er zijn genoeg van mijn conculega's die het voor de helft willen doen)

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal met 2thepoint eens. Ik zou eens verder gaan shoppen en dan ook eens een balletje opgooien bij iets grotere administratiekantoren of kleinere accountantskantoren.

 

Voor wat betreft de prijzen die genoemd zijn kan ik alleen maar beamen dat ze mij redelijk aan de hoge kant lijken.

AX Web Services - Webdesign, Internet Database Applicaties

AX Financial Services - Administratie- en financieel advieskantoor

Link naar reactie
  • 0

ik was niet compleet. ik had alleen de kostenopsomming overgenomen. onder het kopje dienstverlening staat meedenken wel expliciet genoemd.

 

- het checken van de ingevoerde administratie per kwartaal

- het verzorgen van de aangifte ob per kwartaal

- het samenstellen van de jaarrekening

- het verzorgen van de aangifte ib incl uitstelregeling, schattingsform en check voorlopige aanslag

- diverse (fiscale) adviezen

 

extra werk a 75 eur per uur

 

nog een reden om een scherpe offerte te verwachten is dat ik daarnaast meteen de jaarrekening 2004 wil laten doen, nog wat priveomstandigheden wil laten regelen, en de eenmanszaak van mijn partner incl administratie ook wil laten doen. deze bedragen heb ik niet eens hier genoemd.

 

jammer dat ie aan de dure kant is, het klikte namelijk wel. :-\

Link naar reactie
  • 0

Ik spreek een beetje vanuit het moederbedrijf waar ik voor werk (ben manager van een de zelfstandige automatiseringstak van een administratie en advieskantoor).

 

Wat dat betreft heb ik het idee dat de prijzen aan de hoge kant liggen, voor wat betreft offertes en prijzen van concurrenten die ik heb gezien. Een groot dele van de werkzaamheden die een accountant doet kunnen ook door een goed administratiekantoor gedaan worden.

 

Ik zou zeggen, zoek nog even verder. Vergelijk de tarieven met elkaar en maak je keuze op basis van de voor jou belangrijkste criteria (en dit hoeft dus niet altijd de prijs te zijn)

AX Web Services - Webdesign, Internet Database Applicaties

AX Financial Services - Administratie- en financieel advieskantoor

Link naar reactie
  • 0

Hmm let op!!! ben zelf opgelicht door een "accountant" waar ik al 7 jaar

klant was Kwakernaat & Tromp te Barendrecht.

Achteraf bleek dat de heer tromp géén accountant was, eigen schuld

dikke bult.

controleer ze bij de NIVRA & NOVA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

sux6

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.