• 0

FOB price vs Free shipping

Hallo iedereen !

 

Ik ben me aan het oriënteren om producten ( led verlichting ) uit China te importeren. Ik heb al erg veel gelezen over importkosten etc en ben tot de conclusie gekomen dat ik zendingen met een waarde tot €150 wil bestellen. Ik wil deze zendingen via China post / Hong Kong post laten komen om de prijs te drukken maar ook omdat deze pakketten minder kans hebben om eruit gepikt te worden. Zo heb ik minder kans om invoerrechten/ inklaringskosten te moeten betalen. Ik wil verder wel gewoon alles ( btw+inkomsten) aangeven bij mijn eigen aangifte.

 

Op Aliexpres zijn veel producten 'free shipping ' en deze worden per China/ Hong Kong mail verstuurd....goed dus maar ik zou zelf liever op Alibaba bestellen omdat dat goedkoper kan zijn.

Maar op Alibaba zijn alle prijzen FOB. ....volgens mij betekend dit dat het sowieso per schip wordt verstuurd en dat het niet per China/Hong Kong mail gaat ....dus duurder zal zijn en tevens meer kans dat je inklarings kosten etc moet betalen.

 

Ik zou dus op Alibaba willen bestellen maar per China / Hong kong post willen ontvangen. Kan dat ook als de prijs FOB is ?

 

Kan je dat vragen aan de leverancier ? Of zijn het dan geen FOB prijzen meer ....

 

Het is goed mogelijk dat dit geen slimme vraag is en dat ik iets over het hoofd zie maar heel graag jullie feedback hierop voordat ik met leveranciers hierover ga praten.

 

feedback is zeer welkom .. thanks

 

Mark

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mark,

Ik zou gewoon contact opnemen met de leveranciers en vragen of ze je kunnen aanbieden op basis van verzending perChina/HK Post.

 

Wel wil ik je er op wijze dat wat je voorstelt zeer veel lijkt op het ontwijken van de douane. Dit mag niet.

 

 

Dank je wel ! ik wil alles idd normaal en volgens de wet doen .

 

Maar ik lees hier best veel berichten van mensen die bewust per zending onder de 22 of 150 euro blijven. Ik lees ook vaak dat deze pakketten worden afgeleverd zonder extra kosten omdat de douane het pakket er ' niet uitgehaald '' heeft. Dit gebeurd....zo schrijven anderen .... vooral bij China /hong kong mail.

 

Via DHL , FEdex etc moet je wel altijd bijbetalen boven de 22 euro.

 

China Post is gewoon het goedkoopste qua verzending dus daarom wil ik het zo.....dat de douane die pakketjes niet controleert is iets anders en mijn fout toch niet.

 

 

Dus eigenlijk iedereen die bewust onder de 22 of 150 blijft 'probeert de douane ' te omzeilen ...zoals jij het verwoord. Ik wil wel alles goed en volgens de wet doen daarom vraag ik het ook.

Klopt het ook wat ik schrijf dat FOB price dus nooit via China post gaat ? Dus de meeste die zogezegd nooit hoeven bijbetalen doen dit via aliexpres...of iets waar ze free shipping aanbieden in combinatie met China Post ?

 

Dank jullie

Link naar reactie
  • 1

Hallo Mark,

 

Je wilt besparen op de invoerrechten en inklaringskosten. Afhankelijk van de aard van de verlichting betaal je van 0% tot 5,7% invoerrechten op de aanschaffingskosten (goederen + transport tot de EU-grens) van dergelijke producten. Als je succes hiervan afhangt, zou ik me toch eens afvragen of het überhaupt zinvol is dit te doen. De inklaringskosten hangen niet af van het feit hoeveel je importeert. Dus hoe meer je per zending invoert, hoe geringer het procentuele aandeel van de inklaringskosten er in de kostprijs van de producten zit. Maar dat is niet het belangrijkste thema bij je plan om het zo te gaan doen.

 

Je wekt de indruk, dat je al ondernemer bent of inderdaad van plan bent alles als ondernemer te gaan doen. Je wilt immers BTW en inkomsten normaal bij de belastingen opgeven.

 

Als je, zoals je zegt, alles volgens de wet witl gaan doen, moet je je realiseren dat je als ondernemer verplicht bent elke zending uit niet EU-landen bij de douane aan te geven. Het niet doen van een aangifte bij invoer is in dat geval belastingontduiking. Het is nog steeds niet zo, dat wie niet gepakt wordt niks hoeft te betalen.

 

Je kunt niets verkopen wat je niet gekocht hebt. Als je bij de belastingen verkopen aangeeft en keurig de geinde BTW en de winst opgeeft, zullen er meteen vragen komen over de inkoop voor de goederen. Je zult dan de inkoopfacturen uit China moeten overleggen en op zijn laatst dan heb je de poppen aan het dansen want dan blijkt dat je invoerrechten hebt ontdoken.

 

Uit je verhaal heb ik eerder de indruk dat je er privé een centje bij wilt verdienen op marktplaats ofzo maar niet als echte ondernemer. In dat geval moet ik je erop wijzen, dat er een moment komt waarop de belastingen zich voor je gaan interesseren en als dan blijkt dat je beroepsmatig handel drijft, en dat doe je al snel als je steeds dezelfde producten en daarvan grotere aantallen verkoopt, zijn de problemen niet van de lucht.

 

Importeren en productaansprakelijkheid: je realiseert je hopelijk, dat je producten aan bepaalde strenge eisen moeten voldoen en dat jij, als importeur, ervoor aansprakelijk ben dat ze dat ook doen en als er iets fout gaat jij voor de kosten opdraait.

 

Bij Aliexpress heb de beste kans dat je opgelicht wordt, iets koopt wat van slechte kwaliteit is of niet aan de eisen voldoet. Daar vind je o.a. oplichters, knutselaars en verkopers van afgekeurde goederen, die beweren dat alles conform de europese eisen is en alles verkopen waar iemand geld voor wil betalen. Bij zulke handelaren kopen is roulette spelen. Bij Alibaba is de kans op je bek te vallen geringer maar bedrijven die zulke kleine orders accepteren kun je echt niet serieus nemen. Dus ook daar moet je uiterst voorzichtig zijn.

 

Als je privé wat in Aliexpress wilt kopen is dat OK maar realiseer je ook dan, dat je geen garantie hebt en niet moet klagen als je opgelicht wordt, je helemaal niks krijgt, het spul dat je koopt zo slecht is dat je het gelijk weg kunt gooien of het door de douane in beslg genomen wordt omdat het niet aan de europese eisen voldoet. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar op grond van hetgeen wij horen en onze klanten ervaren hebben, moet ik zeggen dat de risico's erg groot zijn. Op onze duitse site vindt je onder "Import Tipps" wat wij over Alibaba en Aliexpress denken / hoe onze ervaringen zijn.

 

 

mod edit: link naar eigen site verwijderd

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Precies wat ChinaTradeConsult zegt.

 

En wat doe je als een consument het terug wilt sturen? Of garantie wil? Of die ledstrips -of de voeding- ontploffen/in brand vliegen? Jij bent in dat geval aansprakelijk.

 

Prive heb ik wel eens wat via aliexpress/dx.com etc gekocht, maar het is eigenlijk allemaal rommel. Vrijwel alles gaat na een paar weken /maanden kapot. En de consument heeft recht op 2 jaar garantie. En dan moet jij dus alles repareren. Op die momenten reageren de chinezen verkopers echt niet meer.

 

 

een webshopje in led lampen lijkt tegenwoordig wel het beloofde gouden schip. Ongeveer om de 2 dagen hoor ik wel iemand die daar denkt mee rijk te kunnen worden. Begin er dus maar niet eens meer aan. Daarnaast zullen ook steeds meer consumenten zelf de weg naar die Chinese verkopers kunnen vinden. Ik zou eens op zoek gaan naar iets nieuws.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast zullen ook steeds meer consumenten zelf de weg naar die Chinese verkopers kunnen vinden. Ik zou eens op zoek gaan naar iets nieuws.

 

De weg naar chinese verkopers vind je automatisch en vaak nog ongewild ook. Daar heb je Alibaba of Aliexpress niet voor nodig. Ik weet niet hoe het in Nederland is maar als je hier in Duitsland iets van een webshop bij Amazon of Ebay koopt, is de kans al groot dat je bij een verkoper uit Hongkong of China bestelt, zonder dat je dat direct in de gaten hebt. Het is niet altijd direct herkenbaar dat de verkoper vanuit China verstuurt. De problemen en risico's die je dan hebt zijn van dezelfde aard als wanneer je bij Aliexpress, Yiwu Market of Taobao zou bestellen.

 

Mijn advies is en blijft: als je je niet serieus als echte ondernemer met "China" bezig wilt houden, beperk het dan tot een etentje bij de chinees in de plaats waar je woont of ga op vacantie in dit fantastische land.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Onderstaand bericht heb ik ook in een ander topic gepost...excuus voor degene die dit 2x leest...

 

Allemaal super bedankt voor de nuttige input . Qua invoer is het me nu duidelijk.

Mijn bedoeling is om alles wat ik bestel ook aan te geven bij de douane en alles wat ik verkoop bij de belastingen....ook al zou ik maar 150 euro per week omzetten.

 

Toch heb ik nog erg veel vragen....vooral aangaande productaansprakelijkheid, CE ROHS , verzekering etc. Ook vragen over invoeren...specifiek over led verlichting uit China en omgaan met Chinezen....over een nl groothandel in leds etc Ik heb net een pakketje uit China binnen....het gaat om 1 complete set. Ik moet zeggen...het ziet er erg goed uit en lijkt erg veilig geproduceerd. ..met de nadruk op lijkt.

 

Ik heb tot nu toe met ongeveer 10 chinezen per mail contact gehad en tot nu toe vind ik het contact juist eerlijk en prettig. Soms vraag ik iets over hun producten en dan zouden ze makkelijk kunnen 'liegen' en hun product verheerlijken maar dan doen ze niet. Ze geven dan een antwoord wat nadelig is voor hun eigen product ! Dat maak ik in NL haast niet mee. Ik test ze soms....dan vraag ik iets wat ik al weet en dan geven ze wel eerlijk antwoord....die chinezen. Tot nu toe mag ik ze wel maar het kan ook aan mij liggen...

 

Het klopt....ik ben al zelfstandig ondernemer. Ik ben entertainer en weet dus al hoe het werkt met btw en belastingen etc. Iemand trouwens geïnteresseerd in een hele maffe workshop als (bedrijfs) uitje ?......laat het me weten..succes gegarandeerd....

 

Ik wil inderdaad verkopen via ebay en MP maar ik ga voor maximaal 1000 euro winst per maand....meer hoef ik niet en ik vind het gewoon heel leuk....denk/ hoop ik ! Het schrijven en uitvoeren van workshops en bedrijfsuitjes wil ik als core bussiness houden.

 

Ik zou zeer graag een keer met mensen die ervaring hebben met al die chinese sites en invoeren etc...willen praten. Praten gaat veel sneller en efficiënter dan hier op topic..... ik heb veel vragen. Een partner is misschien ook welkom ...wie weet....zakelijk dan he...

 

En het klopt...ik ben ook zijdelings bezig met het zoeken naar andere producten want ik word zo zenuwachtig van al die horrorverhalen hier... Aan de andere kant....er zijn veel mensen die al hetzelfde doen en ( als ik de foto's en specificaties etc lees) komen die strips ook grotendeels uit China....dus vraag me af.....hoe doen zij dat dan ivm veiligheid en verzekering/aansprakelijkheid etc.....pppfff erg veel vragen. Dit zijn volgens mij nml ook vooral kleine zolderkamer ondernemers die geen geld hebben voor een dekkende verzekering...lijkt me..

 

Mark

Link naar reactie
  • 0
.dus vraag me af.....hoe doen zij dat dan ivm veiligheid en verzekering/aansprakelijkheid etc.....pppfff erg veel vragen. Dit zijn volgens mij nml ook vooral kleine zolderkamer ondernemers die geen geld hebben voor een dekkende verzekering...lijkt me..

 

Wellicht dat ze het geld en de wil of wens wel hebben, alleen zijn er weinig tot geen verzekeraars die het productaansprakelijkheidsrisico voor import China van zolderkamerondernemers willen afdekken. Mismatch tussen vraag en aanbod.

 

Alle begin is moeilijk uiteraard, maar juist die categorie zijn vaak beginnende gelukzoekers zonder al te veel kennis en ervaring. Ze kopen zendingen met sterk wisselende kwaliteit in waarbij er meestal ook geen keuringscertificaten verstrekt kunnen worden vanuit de fabrikant. Of - zoals bij sommige DealXtreme of Alibaba transacties - is het is zelfs niet duidelijk of bekend wie de oorspronkelijke fabrikant is.

 

Voor de zolderkamer ondernemer die al wat langer bezig is en die zaken doet met vaste bekende fabrikanten die ook informatie kunnen verstrekken over de CE keuring voor elektronica - soms zelfs compleet met keuringsrapporten van "TÜV Rheinland erbij - zijn wel verzekeringsmogelijkheden, soms zelfs voor een zeer scherpe prijs.

 

O.a. Centraal Beheer schijnt nog steeds productaansprakelijkheid import China te verzekeren voor kleine bedrijven. Recent nog een relatie die lederwaren importeert die een dekking kreeg voor een premie van € 150,- per jaar.

Of CB ook dekking verleent voor elektronica durf ik niet te zeggen...maar je kunt altijd even met Apeldoorn bellen uiteraard...

 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

.dus vraag me af.....hoe doen zij dat dan ivm veiligheid en verzekering/aansprakelijkheid etc.....pppfff erg veel vragen. Dit zijn volgens mij nml ook vooral kleine zolderkamer ondernemers die geen geld hebben voor een dekkende verzekering...lijkt me..

 

 

 

Voor de zolderkamer ondernemer die al wat langer bezig is en die zaken doet met vaste bekende fabrikanten die ook informatie kunnen verstrekken over de CE keuring voor elektronica - soms zelfs compleet met keuringsrapporten van "TÜV Rheinland erbij - zijn wel verzekeringsmogelijkheden, soms zelfs voor een zeer scherpe prijs.

 

Dank je wel Norbert !

Deze vaste bekende leveranciers die info kunnen verstrekken ....bedoel je daarmee dat ze digitaal hun CE en rohS keurmerk kunnen laten zien/ sturen ? Of is het meer ? wat bedoel je precies en hoe regel ik dat ?

 

Ik heb nu aan een aantal mogelijke leveranciers ( die al adverteren met de keurmerken ) gevraagd of ze de keurings sheets kunnen laten zien en ze doen dat dan ook.

 

Is het zo dat als een bedrijf die keurmerken kan aantonen van een product dat ik wil dat ik het dan zelf ( wettelijk gezien ) niet meer hoeft te keuren in Nederland? of moet ik het in China dubbel laten controleren om te checken of de sheet die ze laten zien wel klopt ?

 

Dank u !

 

Mark

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allemaal,

 

Ook ik ben bezig met importeren uit China, er zijn inmiddels wat testers onderweg. Mochten deze bevallen, dan is de bedoeling een grotere afname van het product af te nemen. Nu heb ik nog wat vraagjes welke aansluiten op de TS.

 

Als ik het goed heb, en hoor graag zo of ik het juist hebt of niet) betaal je de volgende bijkomende kosten;

 

- Inklaringskosten (ong. €10, wordt afgehandeld door het postorder bedrijf)

- Invoerrechten (xx% bij de douane)

- BTW over de aanschafkosten en verzendkosten (xx% bij de belasting)

 

Wat ik graag wil weten is of deze visie klopt. Daarnaast wil ik graag weten wie mijn verzending aanmeld bij de Douane, niet altijd zal het product gecontroleerd worden bij de Douane lijkt mij, maar moet wel opgegeven worden voor de belasting natuurlijk. Hoe kan ik dit zelf doen? Ik heb de douane site nagekeken, maar hier staat:

 

zelf uw douaneaangiften doen. Voorwaarden:

 

U hebt een vergunning van de Douane.

U beschikt over een goedgekeurd softwarepakket.

 

Beide beschik ik natuurlijk niet al beginnende onderneming. Dus het is mij nogal abracadaba hoe ik het dan zou moeten spelen, via het postorder bedrijf neem ik aan?

 

Hoor graag van de experts.

 

Groetjes,

Tom

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Tommaq,

 

Zelf douane aangifte doen zal voor jullie waarschijnlijk nooit een optie worden. Software is kostbaar en dan moet je nog een vergunning krijgen deze krijg je op basis van veel factoren maar o.a op basis van de kennis die je hebt over douane zaken. Hier zou ik dus niet aan beginnen. Wel kan je de aangiftes uitbesteden aan een douane expediteur. Deze doet dan namens jullie de aangifte. Echter dit is niet gebruikelijk als de goederen per post of express binnen komen in dat geval doet eigenlijk altijd de betreffende partij de aangifte bij de douane. Wel belangrijk dat de partij die het verstuurd dit ook als zodanig aangeeft. Gebeurd maar al te vaak dat vanuit China commerciële goederen als particuliere goederen worden verstuurd waardoor de douane wordt omzeild.

 

Je berekening van de kosten is net niet helemaal juist gesteld. Voor de goede orde komt die nog een keer:

 

Invoerrechten xx% over de douane waarde(= aankoop waarde + transport kosten + verzekering)

BTW over de douane waarde en invoerrechten

 

Daarnaast betaal je de kosten voor invoerrechten en btw(tenzij je een art 23 vergunning hebt) aan de aangever. Deze rekent vervolgens weer af met de belastingdienst

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uitleg. Als ik het goed begrijp doet de Douane dus aangifte automatisch? Omdat het voor de ondernemer zelf niet te doen is begrijp ik. Zolang ik de factuur uit China heb over de geleverde goederen zit ik eigenlijk altijd goed voor mijn kwartaal btw aangifte neem ik aan? Of zie ik iets over het hoofd.

 

 

 

[onnodige full quote verwijderd ivm leesbaarheid van topic - mod]

Link naar reactie
  • 0

Nee zo gemakkelijk maakt de belastingdienst/douane het nu ook weer niet,,,,

 

De aangifte wordt gedaan door een douane-expediteur of door de vervoerder (DHL,UPS, en dergelijke). Voor je BTW aangifte moet je de factuur gebruiken die je van de expediteur/vervoerder hetbt ontvangen. Op deze factuur moeten de juiste bedragen aan invoerrechten en BTW vermeld staan.

Link naar reactie
  • 0

Je zou ook nog eens kunnen kijken op http://www.kvk.nl/download/Brochure%20startende%20ondernemer_tcm14-370777.pdf

 

Theoretisch gezien zou je zelf in eigen persoon aangifte mogen doen, in sommige gevallen zelfs mondeling, Praktisch gezien is dat onuitvoerbaar, tenzij je de goederen zelf in je bagage vervoert. Maar zelfs in die gevallen kan het voorkomen dat de douane je doorstuurt naar een douane-expediteur.....

Link naar reactie
  • 0

Naast dat het practisch onuitvoerbaar is maar het maar in heel weinig gevallen:

 

Van de website van de douane:

 

QUOTE

Voorwaarden

 

Soms kunt u ook commerciële goederen mondeling aangeven. Ze moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

 

De waarde van de zending mag niet hoger zijn dan € 1.000.

Het gewicht van de zending mag niet hoger zijn dan 1.000 kilo.

Ze mogen geen onderdeel zijn van een regelmatige reeks van zendingen.

Ze mogen niet door onafhankelijke vervoersondernemingen vervoerd worden (het moet met andere woorden eigen vervoer betreffen).

Bij de mondelinge aangifte moet u voldoende gegevens aan de Douane geven om controle mogelijk te maken.

 

Een mondelinge aangifte kan niet gedaan worden als er sprake is van:

 

toekenning van restituties of andere bedragen

teruggave van rechten bij invoer

goederen die aan beperkende maatregelen zijn onderworpen

bijzondere formaliteiten

UNQUOTE

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0
Voor je BTW aangifte moet je de factuur gebruiken die je van de expediteur/vervoerder hetbt ontvangen.

 

Oke, tot zover duidelijk. Maar de volledige factuur incl. BTW en invoer rechten en de hele meuk wordt achteraf per briefpost door de vervoerder (DHL, UPS, TNT) bezorgd begrijp ik..

 

Link naar reactie
  • 0

correct..... of je hebt ook kans dat als het per post komt je gewoon even moet betalen aan de post bode

 

Dat maakt het een stuk duidelijker. Dankjewel! Zat helemaal in de stress hoe het op te lossen met belasting. Maar eigenlijk ik het bestellen en afwachten tot je 'de brief' krijgt van je postorder bedrijf

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

Ikzelf ben mij ook aan het oriënteren op de site aliexpres. hier staat inderdaad "free shipping".

Maar is het dan echt zo dat het vanuit China tot mijn opgegeven adres gratis bezorgd wordt?

Of moet ik het ergens ophalen of komt er uiteindelijk nog een flinke rekening van de vervoerder/postbode?

 

Ik hoopte dit antwoord te vinden bij de titel van dit topic, maar die is nog niet gekomen.

Dus ik hoop dat ik deze vraag even tussendoor mag stellen. ;)

 

Mvg.

 

Jesse

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.