Ik zit met een vraag over de waarde bepaling van een lopende onderneming en ik ben op zoek naar een informed opinion inzake de overname prijs.
Het gaat om een bedrijf in de Cosmetics branche dat nog uitsluitend in NL actief is en bestaat al ruim 18 jaar.
Het product wordt in opdracht gefabriceerd in Europa door een fabrikant van generieke white label cosmetica, De verpakking is een eigen ontwerp en wordt geproduceerd in Frankrijk, de verpakking is niet gepatenteerd maar is vrij innovatief te noemen in zijn specifieke cosmetica segment omdat het een oplossing biedt voor een aantal praktische issue's met de andere verpakkingen van hetzelfde product categorie.
Onderneming verkoopt de producten via het internet middels een eigen website. (zeer oubollig en onprofessioneel al vindt de huidige eigenaar het top notch)
Het merendeel van de verkoop vindt plaats via beurzen (Huishoud beurs. Etc) Aangezien het product gedemonstreerd moet worden alvorens het verkocht wordt bieden beurzen een optimaal forum om nieuwe klanten aan te trekken. De onderneming beschikt over een grote beursstand met plaats voor 15 demonstratrices of visagisten die tegen commissie betaling continue passerende dames benaderen voor een gratis “behandeling” en middels een pitch de producten verkopen De goeien hebben een conversie ratio van 70%.
De klanten worden vervolgens verzocht zich te registreren als klant voor toekomstige aanbiedingen
De onderneming heeft inmiddels een bestand van 10.000 adressen die regelmatig bestellingen plaatsen via de site. Word of mouth speelt een rol maar de spontane aanwas van nieuwe klanten is klein aangezien je vooraf fysiek kennis moet maken met het product. Daarbij is het product vrij hoog geprijsd en in lijn met de retail prijs van vergelijkbare producten van wereldwijd bekende brands.
Operations is vrij arbeidsintensief. De grondstoffen en verpakking worden los aangeleverd en in een huiskantoor apart vermengd, gevuld verpakt en verstuurd.
Marketing is vrijwel nihil. De onderneming heeft door chronisch geldgebrek geen middelen voor branding. De logo is basic en verder is alles wit en heeft geen enkele smoel.
De onderneming is een eenmanszaak en heeft al jaren een stabiele totale omzet dat schommelt rond de 150k. Het merendeel van de omzet is afkomstig van de beurzen
EBIT is al jaren rond de 50K en als je daar een redelijke management inkomen van afhaalt voor een 60 uurig werkweek dan blijft er niet heel veel winst over. Mijn insteek is dat er een untapped potential is in Nederland als je een onderscheidende brand creëert dat aan een bredere publiek appelleert en de huidige beperkte lijn uitbreidt. dat vergt een investering maar dan ligt ook de weg naar het buitenland open. . Het product is goed en dat wordt bevestigd door de vaste kern van internet klanten die jaarlijks goed zijn voor ong. 40% van de omzet. Het gaat meestal om recurring sales. De recensies van gebruikers zijn zondermeer goed.
Mijn vraag is wat is zo’n onderneming waard en welk criteria moet je in acht nemen bij de waardebepaling?. Er is geen sprake van een substantieel voorraad en de inventaris is al afgeschreven al wordt het nog altijd gebruikt tijdens beurzen..
Neem je de EBIT van 50k als maatstaf en moet deze dan met een factor worden vermenigvuldigt? En hoe geef je een waarde aan het feit t dat de onderneming al jaren loopt en omzet genereert. De ondernemer wil daar een bedrag tegenover stellen dat onredelijk klinkt..
Alle input is van harte welkom en alvast mijn welgemeede dank ervoor.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
entrepreneurtje
entrepreneurtje
Beste Forum leden,
Ik zit met een vraag over de waarde bepaling van een lopende onderneming en ik ben op zoek naar een informed opinion inzake de overname prijs.
Het gaat om een bedrijf in de Cosmetics branche dat nog uitsluitend in NL actief is en bestaat al ruim 18 jaar.
Het product wordt in opdracht gefabriceerd in Europa door een fabrikant van generieke white label cosmetica, De verpakking is een eigen ontwerp en wordt geproduceerd in Frankrijk, de verpakking is niet gepatenteerd maar is vrij innovatief te noemen in zijn specifieke cosmetica segment omdat het een oplossing biedt voor een aantal praktische issue's met de andere verpakkingen van hetzelfde product categorie.
Onderneming verkoopt de producten via het internet middels een eigen website. (zeer oubollig en onprofessioneel al vindt de huidige eigenaar het top notch)
Het merendeel van de verkoop vindt plaats via beurzen (Huishoud beurs. Etc) Aangezien het product gedemonstreerd moet worden alvorens het verkocht wordt bieden beurzen een optimaal forum om nieuwe klanten aan te trekken. De onderneming beschikt over een grote beursstand met plaats voor 15 demonstratrices of visagisten die tegen commissie betaling continue passerende dames benaderen voor een gratis “behandeling” en middels een pitch de producten verkopen De goeien hebben een conversie ratio van 70%.
De klanten worden vervolgens verzocht zich te registreren als klant voor toekomstige aanbiedingen
De onderneming heeft inmiddels een bestand van 10.000 adressen die regelmatig bestellingen plaatsen via de site. Word of mouth speelt een rol maar de spontane aanwas van nieuwe klanten is klein aangezien je vooraf fysiek kennis moet maken met het product. Daarbij is het product vrij hoog geprijsd en in lijn met de retail prijs van vergelijkbare producten van wereldwijd bekende brands.
Operations is vrij arbeidsintensief. De grondstoffen en verpakking worden los aangeleverd en in een huiskantoor apart vermengd, gevuld verpakt en verstuurd.
Marketing is vrijwel nihil. De onderneming heeft door chronisch geldgebrek geen middelen voor branding. De logo is basic en verder is alles wit en heeft geen enkele smoel.
De onderneming is een eenmanszaak en heeft al jaren een stabiele totale omzet dat schommelt rond de 150k. Het merendeel van de omzet is afkomstig van de beurzen
EBIT is al jaren rond de 50K en als je daar een redelijke management inkomen van afhaalt voor een 60 uurig werkweek dan blijft er niet heel veel winst over. Mijn insteek is dat er een untapped potential is in Nederland als je een onderscheidende brand creëert dat aan een bredere publiek appelleert en de huidige beperkte lijn uitbreidt. dat vergt een investering maar dan ligt ook de weg naar het buitenland open. . Het product is goed en dat wordt bevestigd door de vaste kern van internet klanten die jaarlijks goed zijn voor ong. 40% van de omzet. Het gaat meestal om recurring sales. De recensies van gebruikers zijn zondermeer goed.
Mijn vraag is wat is zo’n onderneming waard en welk criteria moet je in acht nemen bij de waardebepaling?. Er is geen sprake van een substantieel voorraad en de inventaris is al afgeschreven al wordt het nog altijd gebruikt tijdens beurzen..
Neem je de EBIT van 50k als maatstaf en moet deze dan met een factor worden vermenigvuldigt? En hoe geef je een waarde aan het feit t dat de onderneming al jaren loopt en omzet genereert. De ondernemer wil daar een bedrag tegenover stellen dat onredelijk klinkt..
Alle input is van harte welkom en alvast mijn welgemeede dank ervoor.
Entrepreneurtje
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag